Free Delivery on orders over $200. Don’t miss discount.
حجت الاسلام بهشتی (م30) متن گردآوری تفسیر

ابعاد مختلف تربیت عبادی توجه به قرائت سوره در نماز

Beheshti_SurehTuhid

ابعاد مختلف تربیت عبادی توجه به قرائت سوره در نماز

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

شریعتی: سلام می‌کنم به همه دوستان عزیزم، بیننده‌های خوب و نازنین‌مان، ان‌شاءالله هرجا که هستید خداوند متعال پشت و پناه شما باشد و تنتان سالم و قلبتان سلیم و دلهایتان آرام آرام به ذکر خدای متعال باشد. به سمت خدای امروز خوش آمدید. حاج آقای بهشتی سلام علیکم و رحمه الله.

حاج آقای بهشتی: سلام علیکم و رحمه الله، بنده هم خدمت شما و بینندگان و شنوندگان عزیز سلام می‌کنم. برای همه ملت ایران آرزوی صحت و سلامت و نشاط و شادابی و خیر و برکت دارم. کم کم داریم به ماه رمضان نزدیک می‌شویم. این دعای ماه رمضان زودتر امسال در ذهن و دل مردم ما باشد «اللهم اشفع کل مریض» از این دعا نوع دوستی فهمیده می‌شود که مریض‌ها را استثناء نمی‌کند.

من فکر می‌کردم تصاویر زیبایی که به ملکوت عالم مخابره می‌شود از سطح کره خاک کم نیستند. به دلیل اینکه در حادثه‌ها هم زیبایی‌های زیادی به چشم می‌خورد. ما به کربلا نگاه می‌کنیم سنگدلی و خونریزی و کشتن است ولی زینب کبری که نگاه می‌کند، زیبایی می‌بیند. این همدلی که در بین ملت ایران در این ده دوازده روز موج می‌زند، میلیون‌ها سوره حمد برای شفای کسانی که نمی‌شناسند، میلیون‌ها ختم قرآن، شب و روز همه به فکر همدیگر افتادند و این خیلی با ارزش است.

دست‌هایی که به سوی آسمان دراز می‌شود و از پروردگار عالم استمداد طلبیده می‌شود، معصومین را وسیله قرار می‌دهند. چیزی که ماه رجب و ماه شعبان و رمضان، رابطه گرم با خدا در دل سختی‌ها بیشتر اوج می‌گیرد. این چیزی که زیاد در روزهای گذشته می‌شنویم و پزشکان و پرستاران عزیز ما چیزی به نام جانفشانی دارند و خودشان را در هدف و معرض خطر قرار می‌دهند. اینها همه از ملت هستند و مردم به آنها دعا می‌کنند. محققان ما در آزمایشگاه‌ها شبانه روز کار می‌کنند و گاهی ده دوازده روز است خانواده خود را ندیدند، اینها خیلی قیمتی است.

در همین آغاز یک خواهشی بکنم، این ماجرا به کسب و کار مردم هم صدمه زده است. از همه عزیزان می‌خواهم که مراعات مستأجرها را بکنند. افرادی هستند چک دارند، بدهی دارند.  الآن وقتش است که ما از جنس کارهایی که برای تشییع سردار سلیمانی کردیم و مردم چگونه به میدان آمدند، الآن وقت آن جنس کارهاست. بحث ما بحث شیطان بود، شیطان نمی‌خواهد برادری و دوستی و محبت و صمیمیت را و عصبانی می‌شود. انشاءالله به مدد الهی از این گردنه عبور می‌کنیم. به همدیگر دعا کنیم. اخبار بسیار خوشی می‌رسد که گروه‌های جهادی از همه اقشار اعلام آمادگی می‌کنند. برای همه مردم دنیا دعا کنیم و از خدا بخواهیم از این امتحان و آزمون سخت سر بلند بیرون بیاییم.

شریعتی: هفته‌های قبل در مورد سوره‌ی حمد صحبت کردیم و نکات این سوره را شنیدیم. حسن مطلع برنامه امروز یک حمد شفاء باشد که جزء خواص این سوره است و امام صادق تأکید کردند که برای شفای مریض‌ها سوره حمد را بخوانید. ان‌شاءالله خداوند به همه مریض‌ها لباس عافیت بپوشاند. نکات پایانی بحث شیطان را بشنویم و وارد سوره شویم.

حاج آقای بهشتی: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی.

عرض کردیم که شیطان که ۹۹ بار در قرآن نامش آمده، ۸۸ بار با کلمه شیطان و شیاطین و یازده بار با کلمه ابلیس، یعنی مأیوس کن. ابلیس و شیطان می‌خواهند امید را از انسان بگیرند و چهارده بار خدا در قرآن فرموده: او دشمن است. توهم نیست، خرافه نیست. خیال نیست، این دشمن را جدی بگیرید. رفتیم سراغ اینکه اگر چنین دشمنی هست من پنج سؤال داریم، امکانات این دشمن چقدر است. دنبال چه اهدافی می‌گردد. با چه ابزاری به سراغ ما می‌آید و با چه شیوه‌هایی کار خود را انجام می‌دهد. راه‌های مقابله با او کدام است؟ به راه‌های مقابله رسیدیم، یکی را خیلی مختصر گفتیم. استعاذه، وقتی شیطان به سراغ ما می‌آید با ابزار پیچیده‌ای که دارد ما به خدا پناه ببریم.

حضرت آیت الله جوادی آملی دوران تفسیر این آیات را دوران موشکباران می‌فرمودند، در زمان موشکباران مردم دست به کار شدند و پناهگاه می‌ساختند که تا رادیو اعلام می‌کرد علامت قرمز به پناهگاه می‌رفتند. لذا وقتی می‌گوییم: از شر شیطان به خدا پناه می‌بریم یک کاری باید انجام بدهیم اینکه محل گناه را ترک کنیم. قرآن می‌فرماید: در جلسه‌ای که شیطان حضور دارد و دین شما را مسخره می‌کند، ننشین. آن مجلس را ترک کن. این پناه بردن است. منظره گناه پیش آمده باید صحنه را ترک کنیم. مثل استغفرالله که علاوه بر گفتن باید اقدامی انجام بدهیم که آن استغفار تحقق پیدا بکند. حتی مستحب است در رکعت اول پیش از خواندن سوره حمد هم اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بگوییم.

مستحب است نمازگزار قبل از خواندن سوره حمد اعوذ بالله بگوید. چون شیطان قسم خورده که من در صراط مستقیم در کمین می‌نشینم. بعضی فکر می‌کنند شیطان در جاهای آلوده هست. نه، او در صراط مستقیم می‌آید که سالم‌ها را آلوده کند. می‌آید وسوسه می‌کند و دانه دانه صید می‌کند و به سمت خود می‌برد. اعوذ یعنی خدایا به تو پناه می‌برم و از تو کمک می‌خواهم.

در آیه ۲۰۰ سوره اعراف می‌فرماید: «وَ إِمَّا یَنْزَغَنَّکَ مِنَ‏ الشَّیْطانِ‏ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ» اگر شیطان خواست تو را تحریک کند، فاستعذ بالله، به خدا پناه ببر. او همه حرف‌ها را می‌شنود و همه منظره‌ها را می‌بیند. حاج آقای قرائتی می‌فرماید: مثل بچه‌ای که دستش را از دست پدر و مادر جدا کرده و همینطور می‌رود در پارک می‌گردد و اراذل و اوباش به او طمع می‌کنند. باید سریع خود را به پدر و مادر برساند و اینبار یک دژ محکمی برای او ایجاد می‌شود. دومین مورد یاد خداست، همین نمازی که از اول سال ۹۸ در مورد اجزاء آن حرف زدیم. این نماز یک قلعه‌ای برای ما ایجاد می‌کند، امام زمان(ع) فرمود: نماز قلعه‌ای برای شما ایجاد می‌کند که مصونیت از شیطان برای شما پیدا می‌شود. به نماز اهتمام بورزیم و بچه‌های خود را با نماز آشنا کنیم. باید شیوه‌های دعوت دیگران، کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان را بگوییم. چگونه دیگران را دعوت به نماز کنیم؟

قرآن کریم در آیه ۲۰۱ سوره اعراف می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا» متقین اینگونه هستند که «إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ» گروهی از شیطان‌ها وقتی با آنها تماس می‌گیرند، «تَذَکَّرُوا» بیدار می‌شوند. یادشان می‌افتد خدایی دارند و هدفی برای آنها تعیین شده است. قدیم زیاد می‌گفتند: جن و بسم الله! یعنی خدا که آمد شیطان به طور طبیعی صحنه را ترک می‌کند. یاد خدا و ذکر، این همه دعاهایی که به ما تعلیم دادند و حضرت امام خمینی می‌فرمود: یکی از افتخارات ما دعاهایی است که معصومین به ما یاد دادند و اینها همه برای پراکنده شدن شیطان‌های جنی و انسی است. فلان ذکر را در روز شنبه، یکشنبه، جمعه و پنجشنبه، دعاها و همه برای دور کردن شیطان است. سومین راه مقابله، مبارزه است. «فَقاتِلُوا أَوْلِیاءَ الشَّیْطانِ» (نساء/۷۶) با هواداران شیطان مبارزه کنید. باید کمر ببندید و به میدان بیایید. «إِنَّ کَیْدَ الشَّیْطانِ کانَ ضعیفا» مطمئن باشید با امکاناتی که خدا در اختیار شما قرار داده یعنی عقل و فطرت و وجدان می‌توانید غلبه کنید.

عدم اطاعت از شیطان یکی از فرمان‌هاست، سوره یس آیه ۶۰، خداوند می‌فرماید: «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ‏ یا بَنِی آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّیْطانَ» شیطان به ما دستور می‌دهد گناه کن، خوب اطاعت نکنید، مقاومت کنید. خدا به ما عرضه داده که در مقابل شیطان ایستادگی کنیم. نه تنها به بچه‌ها باید به خودمان قدرت نه گفتن را یاد بدهیم. این نه گفتن خیلی خوب است. یکی از عامل‌ها رفیق ناباب است که روز قیامت می‌گوید: رفیق بود مرا گمراه کرد.

سوره حمد که در همه نمازها واجب است و نمازی بدون سوره حمد نداریم. نماز از طهارت شروع شد، بعد در مورد وقت نماز و مکان نماز و قبله گفتیم، اذان و اقامه، دل را گفتیم، نیت، تکبیره الاحرام، سوره حمد را خواندیم، همچنان از متن قرآن باید در حافظه ما بیاید و بر زبان ما جاری شود. امام رضا(ع) فرمود: علت اینکه باید در نمازهایمان قرآن بخوانیم، به مردم دستور داده شده قرائت قرآن داشته باشند، تا قرآن از زندگی‌ها کنار گذاشته نشود و آیات قرآن ضایع نشود. «أُمِرُوا بِالْقِرَاءَهِ فِی الصَّلَاهِ ِ لِئَلَّا یَکُونَ الْقُرْآنُ مَهْجُوراً مُضَیَّعاً وَ لِیَکُونَ‏ مَحْفُوظاً مَدْرُوساً» از قرآن حراست و حفاظت شود. قرآن درس زندگی شود.

مسلمان‌ها در نماز فرادی و جماعت، صبح و ظهر  عصر و مغرب و عشاء قرآن بخوانند، قرآن یعنی هر صبح و شام مسلمان‌ها به خودشان می‌گویند: من یک برنامه‌ای دارم. خالق من آن برنامه را برای من تنظیم کرده است. می‌خواهم ازدواج کنم، سفر بروم، رفیق انتخاب کنم به قرآن مراجعه می‌کنم. منتهی یک سوره را الزاماً باید بخوانیم و سوره دوم را به انتخاب خودمان.

قرآن ۱۱۴ سوره دارد که از این تعداد چهار سوره در قرآن هست که سجده واجب دارد و به فتوای فقهای شیعه حق نداریم در نماز بخوانیم. چهار سوره دیگر هست که بخواهیم بخوانیم باید جفت بخوانیم. یکی سوره ضحی هست که خواندنش در نماز ایرادی ندارد ولی سوره «الم نشرح» را هم پیوسته باید بخواند. ضحی و انشراح، فیل و قریش، در کتاب وسایل الشیعه صفحات زیادی ائمه ما فرمودند سوره‌های متنوع بخوانید. البته باید قرائت ما صحیح باشد و شتابزده نباشد. تجوید را رعایت کنیم و زیبا بخوانیم. سوره‌ی فلق و ناس را بخوانیم، سوره قدر و کوثر را بخوانیم.

بیست صفحه از کتاب وسایل الشیعه سؤال‌هایی است که از پیامبر می‌پرسیدند: یا رسول الله در نمازهایمان چه سوره‌هایی را بخوانیم؟ داریم که فرمودند: صبح شنبه در نماز صبح چه سوره‌هایی را بخوانید. در نماز ظهر چه سوره‌هایی را بخوانید، در نماز مغرب و عشاء، سوره‌های جزء سی را حفظ کنیم. اگر می‌خواهیم احتیاط کنیم در نمازهای نافله بخوانیم. احادیث زیادی داریم که سوره‌های قرآن را در نافله‌ها بخوانید. ما هفده رکعت نماز واجب داریم و سی و چهار رکعت هم نماز نافله داریم. شروع به تمرین کنیم و در نمازهای نافله بخوانیم.

بیشترین حدیث این حدیث است که سوره‌های قدر و قل هو الله را حتماً بخوانید. مؤمن، در رکعت اول نمازهایش بعد از سوره حمد، سوره قدر و در رکعت دوم بعد از سوره حمد، سوره قل هو الله را بخواند. بیشترین تأکید در مورد این دو سوره است. سوره قدر که قدر خودمان و شب قدر و قدر این مأموریتی که از آسمان به ما داده شده را بدانیم. در مورد سوره «قل هو الله احد» احادیث بسیاری به ما رسیده که می‌خواهیم بگوییم. اسم‌های این سوره چیست؟ یکی توحید است. یعنی توحید ناب در شأن نزول سوره اخلاص، ناب‌ترین بیان برای توحید که هیچ ناخالصی ندارد سوره «قل هو الله احد» است. لذا سوره اخلاص گفتند چون خالص خالص است. چون درباره توحید و یکتاپرستی است سوره توحید گفتند. آن چهار سوره‌ای که سجده واجب دارد سوره‌ی ۳۲، الم، تنزیل، سوره‌ی ۴۱ سجده، سوره ۵۳ نجم، و سوره ۹۶ علق را نمی‌توان در نمازها خواند.

در شب جمعه و روز جمعه هم چه نماز جمعه باشد، چه نماز خودمان را بخوانیم، مستحب است رکعت اول سوره جمعه و رکجعت دوم سوره منافقین خوانده شود. قرائت نمازهای ما باید صحیح باشد. مستحب است زیبا باشد ولی باید صحیح باشد. در همه رساله‌ها مسأله هزار تا هزار و ده یک مسأله این است که اگر یکی از کلمات حمد یا سوره را نداند یا عمداً آن را نگوید یا به جای حرفی، حرف دیگر را بگوید، مثلاً به جای ضاد، ضا بگوید یا جایی که بدون زیر و زبر خوانده شود یا تشدید را نگوید، نماز او باطل است. در طی این هزار و چند صد سال مرسوم بوده بین مسلمان‌ها و کسانی بودند که قرائت نمازشان صحیح است. برویم قرائت نمازهایمان را چک کنیم. حتی گهگاهی برویم برای کسی که مطمئن هستیم قرائت او درست است از او یاد بگیریم. در رادیو قرآن هم برنامه‌هایی هست که مردم می‌خوانند و آن استاد هم تأیید می‌کند یا می‌گوید: اینجا ایراد است برطرف کن. در حرم امامام ما هم در مشهد یا در قم، یکی از کارهایی که صورت می‌گیرد اصلاح نماز است.

مستحب است در نماز جماعت و فرادی بعد از اینکه سوره حمد تمام شد، الحمدلله رب العالمین بگوییم. بعد از والضالین، کراهت دارد در یک شبانه‌روز نمازگزار سوره «قل هو الله» را نخواند. باید طوری تنظیم کنیم که حتماً سوره توحید در نمازهای ما خوانده شود. مستحب است اگر سوره توحید را خواند، یک یا دو یا سه بار بگوید: «کذلک الله ربی» یعنی این است خدای من! بعضی فکر می‌کنند این جمله برای قبل از قنوت است. نه، ممکن است کسی رکعت اول سوره «قل هو الله» را بخواند. این جمله طبق حدیث پس از پایان سوره توحید است. قبل از رفتن به رکوع یا قبل از رفتن به قنوت. سوره اخلاص چه سوره‌ای است؟ امام صادق فرمود: یهود از رسول خدا تقاضا کردند که خدایت را برای ما توصیف کن. پیغمبر پاسخ نداد. مدتی گذشت و مسیحی‌ها آمدند همین را گفتند. خدایت را برای ما توصیف کن. با یک فاصله زمانی مشرکین آمدند این سؤال را پرسیدند. گویا در کتاب‌های آسمانی یهودی‌ها و مسیحی‌ها هست که پیامبر آخر که آمد بروید این سؤال را بپرسید. بعد از چند روز جبرئیل این سوره را آورد.

این سوره «قل هو الله احد» در پاسخ پرسشگران یهودی، مسیحی، مشرکین است که خدای اسلام چه خدایی است. شناسنامه خدا طبق حدیث همین سوره کوتاه است. پیغمبر فرمود: آیا یکی از شما عاجز هست که هرشب یک سوم قرآن را بخواند؟ یکی از حاضران گفت: چه کسی توانایی این کار را دارد؟ در حدیث دیگری داریم که یکوقتی پیامبر ما به خانه دخترش آمد که ببیند بچه‌هایش را، دیروقت بود و می‌خواستند بخوابند. خواستند بلند شوند حضرت فرمود: راحت باشید. پیغمبر فرمود: فاطمه جان هرشب که می‌خواهی بخوابی قرآن را ختم کن. فاطمه زهرا پرسید: چطور ممکن است هرشب قبل از خواب کسی قرآن را ختم کند؟ پیغمبر فرمود: سه بار سوره «قل هو الله» را بخوان. بعضی از علمای ما تحلیلشان این است که چون یک سوم قرآن توحید است، شاید معنایش این است که «قل هو الله» یک سوم قرآن است.

در آداب ماه رجب و ماه شعبان و ماه رمضان بیشترین توصیه به خواندن سوره توحید است. صدها و هزار بار و ده هزار بار، حتی یکی از آداب ماه رجب این است که ده هزار بار سوره‌ی توحید را بخوانید. بسم الله الرحمن الرحیم چهار کلمه است اما خلاصه و چکیده‌ی همه کتاب‌های آسمانی است. نگاه به کوتاهی‌اش نکنید. پیامبر عزیز ما، امیرالمؤمنین را به سریعه‌ای فرستادند، سریعه جنگ‌هایی بود که پیامبر حضور نداشتند. وقتی برگشتند، از رزمندگان پرسیدند: از علی برایم بگویید. گفتند: علی همه خوبی‌ها را دارد ولی در همه نمازهایش «قل هو الله» را می‌خواند. پیغمبر پرسید: علی جان چرا این کار را می‌کنی؟ عرض کرد یا رسول الله من خیلی این سوره را دوست دارم. پیغمبر فرمود: خدا هم بخاطر اینکه این سوره را دوست داری، تو را خیلی دوست دارد.

سعد بن معاذ از اصحاب پیامبر است، از دنیا رفت. پیغمبر فرمود: هفتاد هزار ملک که بینشان جبرئیل هم بود برای تشییع سعد بن معاذ آمدند. پیغمبر از جبرئیل پرسید: چه خبر است؟ برای چه کاری از کارهای سعد این همه فرشته آمده است؟ جبرئیل فرمود: به دلیل اینکه او «قل هو الله» را زیاد می‌خواند و پیوسته در هر حالی این سوره را تکرار می‌کرد. معلوم است یک عظمتی در سوره «قل هو الله» هست. پیغمبر فرمود: کسی که ایمان به خدا و روز قیامت دارد، سوره توحید را بعد از هر نماز ترک نکند. در مساجد تا نماز تمام می‌شد سه تا تکبیر و بعد «قل هو الله احد» می‌خواند. جزء تعقیبات نماز باشد زیرا هرکس آن را بعد از نماز بخواند خیر دنیا و آخرت برای او جمع می‌شود و خدا خود او و پدر و مادرش را می‌آمرزد. در تفسیر مجمع البیان آمده که خواندن این سوره به هنگام ورود به خانه روزی را فراوان می‌کند و فقر را از بین می‌برد. از همین امروز تمرین کنیم تا وارد خانه می‌شویم این سوره را بخوانیم.

امام زین العابدین در پاسخ کسی که درباره سوره توحید سؤال کرد، فرمود: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَلِمَ أَنَّهُ یَکُونُ فِی‏ آخِرِ الزَّمَانِ‏ أَقْوَامٌ‏ مُتَعَمِّقُونَ» خداوند می‌دانست در آخرالزمان جمعیت‌هایی می‌آیند که عمیق فکر می‌کنند و ژرف اندیش هستند. چون این را می‌دانست «فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى‏ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» سوره توحید را نازل کرد، یعنی این سوره یک تفاسیر و معانی و معارفی دارد آخرالزمانی‌ها کشف خواهند کرد که تا آخرالزمان هنوز کسی متوجه نشده است. همچنین آیاتی از سوره حدید. سراغ محتوای سوره برویم.

«بسم الله الرحمن الرحیم، قل هو الله احد» این در پاسخ همان پرسشی است که خدایت را برای ما معرفی کن. بگو، گرچه همه آیات قرآن را پیامبر مأمور بود بگوید، اما در بعضی سوره‌ها که با «قل» شروع می‌شود، چهار قل یا سوره جن، بگو: «هو» یعنی او، او به خدا اشاره دارد. با ابهام شروع می‌شود. خدا چیست و خدا کیست؟ مفسرین می‌گویند: معنایش این است که خداوند هم ظاهر است هم باطن است. ظاهر است چون از علائمش می‌شود فهمید، از آیات و نشانه‌هایش، اینقدر روشن است به روشنی خورشید، خورشید، ماه، آسمان و زمین و ستاره، صحرا و دریا، همه نشان می‌دهد خدا هست ولی همین خدا یک ابهامی دارد به خاطر عظمت و بزرگی‌اش به راحتی نمی‌شود او را شناخت و درک کرد. از درک ما بزرگتر است. بزرگتر است از آنچه ما وصف می‌کنیم. باید سبحان الله گفت. برای همین است که از دسترس افکار محدود انسان‌ها بیرون است هرچند آثارش پیدا هست.

امیرالمؤمنین فرمود: در شب جنگ بدر حضرت خضر را در خواب دیدم و از او خواستم چیزی به من یاد بدهد که به کمک آن ذکر بر دشمنان پیروز شوم، خضر گفت: بگو: «یا هو یا من لا هو الا هو» ای او، یا هو! هنگامی که صبح شد جریان را خدمت پیامبر تعریف کردم و پیامبر فرمود: یا علی اسم اعظم را به تو یاد دادند. این کلمات را در جنگ بدر گفتیم و به پیروزی رسیدیم. عمار یاسر می‌گوید: در جنگ صفین در بحبوحه‌ی پیکار دیدم علی بن ابی طالب این ذکر را می‌خواند. پرسیدم این کنایات چیست؟ فرمود: این اسم اعظم خدا، ستون توحید است. «قل هو» او خدایی است که پر رمز و راز است.

پروردگارا خودت را آشکارتر به ما بشناسان. «قل هو الله» الله اسمی از اسم‌های خداست که روی هیچکس نمی‌شود گذاشت، مجید، رحیم، رحمان اینها اسم‌های خداست ولی دیگران هم می‌توانند بگذارند ولی الله نه، همه صفات جمال و جلال خدا و همه دعای جوشن کبیر که هزار و یک اسم پروردگار در آنجا هست، در یک کلمه الله است. بگو او که رمز و راز دارد، الله است و صفاتش را در دعای جوشن کبیر به ما یاد داده است. امام (ع) فرمود: امیرالمؤمنین درباره ریشه الله فرمودند: الله از وله، یعنی متحیرند عقل‌ها در شناخت او، عشق می‌ورزند به او، بعد فرمودند: «وَ اللَّهُ هُوَ الْمَسْتُورُ عَنْ دَرْکِ الْأَبْصَارِ» چشم‌ها نمی‌تواند او را ببیند. «الْمَحْجُوبُ عَنِ الْأَوْهَامِ وَ الْخَطَرَاتِ» خیال‌ها نمی‌تواند او را تصور کند. از آثارش باید به او برسد. این جهان مصنوع و صانع دارد و این جهان مخلوق است و خالق دارد.

رحمت خدا به روح بلند ملاصدرا، ملاصدرا می‌گوید: در دل خطر که قرار می‌گیرد به یک نقطه امیدوار هستی و آن خداست. در دریا که طوفانی می‌شود همچنان امید هست به سه جا امید نیست. حضرت آیت الله جوادی آملی در دیدار با رهبر شوروی، گورباچف، این مثال را زدند که اگر شما در هواپیمایی باشی و خلبان اعلام کند یک خطر اساسی ما را تهدید می‌کند، چه کار می‌کنید؟     ایشان یک لبخند زد و گفت: می‌دانم شما چه می‌خواهید بگویید، ما همان را قبول نداریم. یعنی نگفت نمی‌فهمم! یعنی یک چیزی است که کسی نمی‌تواند رد کند. انسان در دل خطر همچنان امیدوار است.

مریض بدحال نا امید نمی‌شود و منتظر الله است. امیرالمؤمنین به پسرش امام حسن مجتبی نامه‌ای نوشت که می‌فرماید: اگر خدای دوم و سوم و چهارمی بود آنها پیغمبر می‌فرستادند که بشناسیم و اطاعت کنیم. همین که پیامبران را از جانب خدای واحد می‌بینیم، اعزام شدند. امیرالمؤمنین فرمود: نشانه توحید است. یک دلیل دیگر برای توحید هماهنگی در هستی است.

خورشید به سطح دریا می‌تابد، آب دریا بخار می‌شود و بالا می‌آید، ابرها متراکم می‌شوند و بادها ابرها را جا به جا می‌کنند، باران روی خاک می‌ریزد. بین باران و خاک هماهنگی است. این آب در دل خاک می‌رود و دانه را خدا بذرافشانی کرده یا انسان‌ها، بین آب و خاک هماهنگی است. تبدیل به گندم می‌شود. گندم یا یک علفی می‌شود، گوسفند آن را می‌خورد و تبدیل به گوشت می‌شود و گوشت را می‌خریم. بین گوشت و معده ما هماهنگی هست. این نظاماتی که در جهان وجود دارد، این نشانه این است که یک خدا وجود دارد. ناهماهنگی اگر بود معلوم می‌شد چند فرمانروا وجود دارد.

شریعتی: نکات پایانی شما را خواهیم شنید.

حاج آقای بهشتی: از احمد بن محمد بن عیسی که شیخ القمیین بود، حدیثی است که متناسب با روزگار ماست، از امام صادق(ع) کتاب شریف اصول کافی نقل کرده است. شایسته است مؤمن هشت ویژگی داشته باشد. در پیشامدهای لرزاننده خوددار باشد. در حوادث شکیبایی بورزد. اینها نشانه‌های مؤمن است. در آسایش‌ها و نعمت‌ها شاکر باشد. به رزق پروردگار قناعت کند. حتی به دشمن ظلم نکند. به خاطر دوستان تن به گناه ندهد. خودش در رنج است و مردم در راحتی هستند. خوشا به حال کسانی که جهادی وارد میدان شدند، دوست مؤمن علم او، بردباری وزیر او، شکیبایی فرمانده لشگر او و نرمش برادر او و نیکی پدر اوست.

شریعتی: صحبت‌های حاج آقای عالی حسن ختام برنامه امروز ماست.

حاج آقای عالی: این چیزی که در کلمات امام زمان(ع) آمده، ایشان جملاتی دارند که در بلاها به ما پناه بیاورید. حضرت تعبیری دارد که به واسطه من هست که بلا از اهل من و خانواده من و کسانی که منسوب به من هستند و شیعیان من دفع می‌شود. امام زمان بی تردید به تک تک شیعیان و محبین خود پدرانه نظر دارد. در بلاها به جا هست، به خصوص در آخرالزمان که بلاها مستمر و خیلی متکثر هست، شیعیان توجه‌شان به امام زمان خیلی بیش از این است و به حضرت استغاثه کنند. نگاه شیعه در این بلاها به امام زمان باشد. بدون تردید این باعث می‌شود آرامش در جامعه حاکم شود و دعای امام زمان بیشتر شامل حال شود، انشاءالله بتوانیم از این بحران هم مثل همه بحران‌ها عبور کنیم. یکی از چیزها نماز استغاثه به حضرت حجت است، از جهت آرامشی که برای آدم ایجاد می‌کند، هم از جهت اینکه امام حیّ ما هست و اگر به همه معصومین هم توسل کنید نهایتاً از کانال حضرت داده می‌شود. نماز استغاثه به امام زمان(عج) را فراموش نکنیم.

«والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین»

 

کارشناس برنامه : حجت الاسلام و المسلمین سید جواد بهشتی

تاریخ پخش: ۱۱-۱۲- ۱۳۹۸

.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *