اهمیت ماه رمضان
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۱۴۰۲-۰۶-۲۷ ۲۰:۱۱اهمیت ماه رمضان

اهمیت ماه رمضان
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم بِسم الله الرَحمن الرَحیم والحَمد لله رب العالمین والصلاه والسلام على سید المرسلین سیدنا محمد صلى الله علیه وعلى آله وصحبه الطیبین الطاهرین المنتجبین سیّما بقیه الله فی الأرضین واللعن علی أعدائهم اعدائالله اجمعین.
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَهِ وَ فی کُلِّ ساعَهٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.
خدا را شاکریم توفیق درک ماه مبارک رمضان را امسال هم به ما عنایت کرد ماهی که تنها ماه نام برده شده در قرآن است.در میان دوازده ماه سال تنها ماه رمضان ماهش در قرآن کریم آمده است،ماهی که تمام کتب آسمانی در این ماه نازل شدند.،زبور،تورات،انجیل و قرآن. هر کدام در یکی از روز های ناه رمضان که در روایات زمانش هم دقیق مشخص شده ماهی که ماه تعلیم و تربیت است شما می دانید قرآن کریم هدف رسالت پیغمبر را تربیت و تعلیم اعلام کرده.
وَیُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَهَ
خب می دانید شما تزکیه،تربیت و تعلیم چند تا جیز نیاز دارد. وقتی می گویند یک کسی را می خواهی تربیت کنی چند تا عامل و عنصر می خواهد:
۱- مربی و معلم : چه کسی تربیت کند،چه کسی تعلیم دهد.
۲- کتاب و متن درسی : کدام متن را استفاده کنیم برای تربیت و خودسازی.
۳- مکان در کجا.
۴-زمان.
شما الان در یک مدرسه هم وقتی بچه تان را ثبت نام می کنید معلمش معلوم است،کتاب ها هم معلوم است،زمان درس هم معلوم است.مثلاً مهر است تا خرداد،مکان هم مدرسه است مشخص هست،خب مربی و معلم این راه خود پیغمبر است.قرآن می فرماید:وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ او تزکیه می کند او تعلیم می دهد متنش هم قرآن است.متن درسی قرآن است وسیله قرآن است.هدیً للناس قرآن می فرماید:این کتاب هدایت است رحمت است.شفاء است.مکان تعلیم و تربیت مکان های عبادی است.مسجد،حرم،خلنه ی خدا و زمان همه ی سال است اما اوج این زمان ماه مبارک رمضان است پس ماه مبارک رمضان زمان سال تربیت و سال تعلیم است به همین جهت هم سیدابن طاووس یک جمله ای دارد می گوید:هرچیزی را سالش مطابق خودش می گذارند مثلاً مهر آغاز سال تحصیلی است،بهار در بین ماها آغاز سال شمسی است، محرم آغاز سال دیگری است رمضان آغاز سال عبادی است اگر کسی می خواهد خمس شروع کند عبادتی شروع کند این سال عبادی آغاز سال عبادی است راس السنه است.خیلی مهم است این ماه.به تعبیر مقام معظم رهبری ایشان یک تعبیری قشنگی دارند راجع به ماه رمضان می فرمایند:یک وقت شما می خواهید یک جایی بروید پیاده جاده ی خاکی باتلاق خیلی سخت است عبور مشکل است اما یک وقتی یک جایی می خواهید بروید شما می برند در فرودگاه می گویند این هواپیما و سوار شو یک ساعت دیگر هم می رسی.خیلی سفر شیرین است اصلاً اذیت نمی شوید ماه رمضان سفر فرودگاهی است سفر پروازی است،یعنی آن قدر امکانات فراهم است شما فکر کنید یک کسی سفری می خواهد برود ماشین درِ خانه بلیط هواپیما فرودگاه همه چیز آماده خانه ی در آن شهر اما یک کسی هم می خواهد یک جایی برود نه پول دارد نه ماشین دارد نه امکانات دارد ماه رمضان سفر سهل است سفر آسان است.برای این که تمام امکانات برای رسیدن به سفر خوب فراهم شده.بخوابید عبادت است،نفس بکشید تسبیح است،تعبیر تعبیر این است که لحظاتش و سنواتش قرآن بخوانی ختم قرآن آقا یک حمد کسی در ماه رمضان بخواند هفت تا ختم قرآن کرده چون هفت تا آیه است.یک قل هوَ الله کسی بخواند چند تا آیه است به همان تعداد ختم قرآن کرده لذا نباید کلاه کسی سرش برود این فرصت ها را مغتنم بشمارد.
حضرت امام رهبر کبیر انقلاب ایشان خب شعر گاهی می گفتند دیگر دیوانشان هم هست اما ماه رمضان شعر نمی گفت. می فرمود: این ماه شعر نه این که بد باشد ولی این قدر ماه رمضان جایگاه دارد که ایشان می فرمود: من فقط می خواهم به عبادت بپردازم.در حالاتشان نقل شده خب ایشان از جوانی نماز شب می خواندند،گریه می کردند،تهجد داشتند،دستمالی داشتند که این دستمال را اشک های شبشان را با آن پاک می کردند در حالات ایشان دارد ماه رمضان حوله می آوردند دیگر دستمال کفاف نمی داد گریه های دل شب ایشان را.این قدر اشک می ریختند که گاهی با حوله این اشک را پاک می کردند.برنامه ی با مسئولین را تعطیل می کردند،مفصّل ختم قرآن،برنامه های عبادی،این سیره ی علما و بزرگان ما را ببینید.
حالا مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی خدا رحمتشان کند ایشان در حالاتشان دارد ماه رمضان ایشان یک جزء قرآن را یک ربع می خواند بعضی اوقات چندین ختم قرآن می فرمود:من بعضی از این ختم های قرآن را برای بی وارث ها می خوانم وقف می کنم می گویم این ختم برای آن هایی که وارث ندارند،بعضی از این ها را برای بد وارث ها می خوانم مرده ولی وارث مومنی نداشته که برایش قرآن بخواند.چند تا قرآن ختم می کردند نه از روی کتاب مثلاً پنج تا قرآن شش تا قرآن این مال فلان کار این مال فلان بعد فرمودند:یک سال ماه رمضان اواخر ماه بیست و هفتم بیست و هشتم دیدم یکی از این قرآن ها دوجزء اش را خواندم بیست و هشت جزء آن مانده آن بیست و هشت جزء را در همان دو روز مانده خواندم که این هم ختم شود.
ایشان به طلبه هایی که هم می رفتند تبلیغ ایام ماه رمضان یک سخنرانی می کرد قبل ماه رمضان می فرمود:هر شهری می روید خب نماز شب مستحب است کسی می خواهد بخواند و نمی خواهد نخواند اما من برای شما واجب می کنم واجب می دانم در ماه رمضان حالا که بیدارید بخوانید.فرمودند:شما اگر در روستا بودید و نماز شب خواندید آن وقت مردم نماز صبح می خوانند اگر شما پا شدید و نماز شب خواندید جوان ها نماز صبح می خوانند این فرصت های مغتنم بشمارید.
تمام شب های رمضان مرحوم علامه ی طباطبایی در حالاتشان نقل شده است که در طول عمرش تمام شب هی ماه رمضان احیا گرفت هیچ شب ماه رمضانی نخوابید تمام شب را تمام شب های ماه رمضان دعای ابوحمزه ثمالی با خانواده ایشان خانواده را جمع می کرد باهم که من امروز از آقازاده ی آیت الله العظمی گلپایگانی سوال کردم فرمود:پدر من هم در تمام سحر ها خودش فرمود ما یک سال ضبط کردیم نوارش هم هست که آیت الله العظمی گلپایگانی دعای ابوحمزه را سحر خواندند خب این ها ببینید توجه داشتند عقل می رسید، خرد می رسید،آدمی که برایش زمینه زیاد فراهم است جرا باید این زمینه را از دست بدهد شما الان به شما بگویند آقا الان در این بازار آشفته ی اقتصادی و گرانی و تورم مثلاً بگویند ده روز تمام جنس ها نود درصد تخفیف کدام آدم عاقلی آن جا در خانه می ماند؟نود درصد چیه پنج درصد هم تخفیف بدهند صف می کشند آقا نود درصد هشتاد درصد تمام این جنس های بازار را ده روز فراوان هم هست نه این که بخواهی بروی صف بکشی می گویند فراوان یک جایی عرضه می شود هیچ آدم عاقلی نمی آید این فرصت را از دست بدهد.خدا چوب حراج زده،شیطان دستش را بسته،ابواب آسمان را باز کرده،نه این که برای روزه دار باشد نه غیر روزه دار هم قرآن خواندنش عبادت است،افطاری دادن ثواب دارد سحر بلند شدنش ثواب دارد لذا ببینید تعبیر تاریخ این است.
کَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَمَضَانَ وقتی ماه رمضان وارد می شد پیغمبر اکرم أَطْلَقَ کُلَّ أَسِیرٍ هرچی اسیر پیش ایشان بود. برده،اسیر خب در گذشته بوده دیگر الان نیست همه را آزاد می کرد أَطْلَقَ کُلَّ أَسِیرٍ وَ أَعْطَى کُلَّ سَائِل هر کسی که به ایشان مراجعه می کرد برش نمی گرداند سائل یعنی نیازمند همه ی نیازمند ها.شاید در غیر ماه رمضان این زمینه نبود همه ی اسیر ها را آزاد نمی کرد ممکن بود نتواند به همه ی سائل ها کمک کند اما در ماه رمضانَ أَعْطَى کُلَّ سَائِل شما دعای چهل و چهارم صحیفه ی سجادیّه را ببینید بعضی عزیزان ما این دعا را شرح کردند چاپ شده در بازار کتابی است به نام رمضان در صحیفه سجادیه.چه کرده امام سجاد چه خوشحالی چه ابتهاجی از ورود به ماه مبارک رمضان و بعد آن جا ایشان این طور می گوید:می گوید خدایا چه قدر سعادتمند است کسی که حرمت این ماه را حفظ کند آقایان و خواهرها بینندگانی که این برنامه را می بینید ببینید ماهی است که خوا حرمتش را حفظ کرده آن وقت شما اگر این حرمت را بشکنید با خدا درافتادید.
باشد پیرمرد هستید و روزه نمی توانید بگیرید نگیرید اشکال ندارد مریض است نمی تواند،مسافر است در خیابان چیزی نخورد در ماشین سیگار نکشد ظرف آب کلمن آب در بنایی که دارد می کند جلوی مردم نگذارد آقا بنّایی دارید نمی توانید من که مسئله ی شرعی نمی خواهم بگویم خودت می دانی با خدای خودت اصلاً سالم هستی و نمی خواهی روزه بگیری اصلاً مجبور کردن مردم به روزه که جایز نیست.این که گوش یک نفر را بگیریم و بگوییم روزه بگیر نه ما وظیفه داریم حکمش را بگوییم به هر دلیلی این فرق می کند با گناهان دیگر خود این حرمت نگه داشتن آقا نانوا است،بنا است،کارگر است،بیمار است،به هر دلیلی مجاز یا غیرمجاز اگر حرمت ماه رمضان بشکند حرمت خدا شکسته مثل این که شما یک چیز برای شما محترم است یک کتابی نوشتید کسی این کتاب را پاره کند حرمت شما را شکست.کار این گونه است مسئله این گونه است من اجازه می خواهم یک روایتی را برای شما بخوانم یعنی دوتا روایت بعد وارد بحث اصلی ماه رمضان بشویم که تفسیر قرآن است.روایت اول روایت بسیار زیبایی است این روایت یک سلسله سوال و جوابی است که بین حضرت موسی علیه السلام و خدا صورت گرفته است من همه اش را نمی خوانم پنج شش تا را می خوانم که حضرت موسی یک سلسله سوال از خدا کرد دقت بفرمایید خدا پاسخ داد پس این روایتی که من می خوانم یک پرسش و پاسخ بین خدا و پیغمبرش است، بین خالق و نبی است سوال این است این روایت در منابع ما از امام باقر علیه السلامنقل شده است.
اول سوالی که حضرت موسی از خدا کرد این بود:
۱-فَما جَزاءُ مَن قامَ بَینَ یَدَیکَ یُصَلّى؟
خدایا سوال اول من این است آن کسی که می ایستد به خاطر تو نماز می خواند جزایش چیست؟
آقا صبح آن خواب شیرینش را صورتش را می شورد و وضو می گیرد جوان است واقعاً خواب بر او غلبه کرده ولی پا می شود نه به خاطر پدرش، نه به خاطر مادرش،نه به خاطر این که می خواهد در گزینش رای بیاورد قبول شود و کارمتد شود نه پا می شود به خاطر تو حالا می خواهد تنها باشد،می خواهد خوابگاه باشد،می خواهد مسافرت باشد ظهر،مغرب،عشاء خدایا جزایش چیست؟خدا هم فرمودند به حضرت موسی:اُباهی به ملائکتهً من پیش ملائکه مباهات می کنم.مباهات می کنم می گویم ببینید این به خاطر من بلند شده مثل این که شنا یک مجلسی داشته باشید بزرگانی بیایند مردم بیایند پیش بچه هایت می گویی ببینید ختم چقدر شلوغ است مثال عرض می کنم ببینید چقدر اهمیت می دهند آمدند خانه ی ما دیدن خدا خب دوست دارد عبادت را بندگانش را دوست دارد وقتی که مردم بیدار می شوند و جوان بیدار می شود موقع نماز خدا مباهات می کند.جوان عزیز دلت نمی خواهد خدا کیف کند حالا کیف تعبیر من است مباهات کند مثل معلم ها دیدید در مدرسه مثلاً یک معلمی که صددرصد بچه هایش در کنکور قبول شدند همه هم رشته های بالا آقا در روزنامه می زند همه طبیعی است این ها دانش آموزان من هستند حالا چیزی به این نمی دهند که به این هیچی نمی دهند این ها مردود هم می شدند به این چیزی نمی رسید اما افتخار می کند این کلاسی که من اداره می کردم همه ی صد درصد در کنکور قبول شدند همه ی این ها در تیز هوشان قبول شدند همه ی این ها رتبه شان بالا است افتخار نمی کند؟خب این افتخار خدا این طور است.ببینید این بنده هایی که من برایشان معلم فرستادم،پیغمبر فرستادم،قرآن فرستادم، این همه چانه زدم،این همه سفارس کردم ببینید حالا دارد جواب می دهد.مثل کشاورزی که فکر کنید شما صدتا درخت می کارد همه ی این ها میوه بدهد همه هم حسابی.آقا کیف می کند شاید یکی را هم خودش نخورد ولی لذت می برد ببینید امسال چه محصولی!این درخت را من کاشتم.آقایان و جوان های عزیز نماز وقتی کسی می خواند فرمود خدا مباهات می کند ببین ثمر داد،ببین پیغمبر من هدر نرفت حرف هایش.بعد فرمود جناب موسی و من باهیت به ملائکتی اگر من به کسی جلوب ملائکه به او مباهات کردم لم أعذبه دیگر عذابش نمی کنم چون خودم اسمش را به ملائکه اعلام کردم و دیگر عذاب ندارد این سوال اول.
۲-حضرت موسی سوال کرد خدایا إِلَهِی فَمَا جَزَاءُ مَنْ أَطْعَمَ مِسْکِیناً ابْتِغَاءَ وَجْهِکَ
خدایا اگر کسی یک مسکینی را به خاطر تو نه دلش سوخت، نه یکی زنگ زد،نه اینکه آشنا بود نه به خاطر تو یک مسکینی را اصلاً هم تفهمید ایشان کمک کرده خیلی آقایان ما داریم در همین جامعه ی خودمان کمک می کنند به خود ما گاهی پول می دهند و می گویند بدهید به فقرا اسم از ما نبرید این اخلاص در کار است.می گوید: خدایا سوال کرد اگر کسی این طوری به یک فقیری کمک کند الان اوضاع خیلی از خانداده ها خوب نیست در جامعه گرانی فشار می آورد خیلی هفته به هفته گوشت نمی توانند بخرند اگر کسی آمد یک مسکینی را محترمانه اصلاً اسم این آقا نباشد فکرش کند پدرش این یخچال را خریده،پدرش این وسیله جهاز را خریده اگر کمک کرد جوابش چیست؟فرمود:عتقاء من النار جناب موسی من این را از آتش جهنم آزادش می کنم چون این از پول آزاد شد.چون خودش را از پول آزاد کرد،چون جدا شد من هم از آتش جهنم او را نجاتش می دهم.خب این ها مبانی دینی ما هست چقدر آدم همین روزها قبل ماه رمضان از دنیا رفتند جوان،پیر هر روز در این قبرستان ها تشیع جنازه بود امسال را درک نکردند من و شما درک کردیم رسیدیم به ماه رمضان خب این انفاق اگر در غیرماه رمضان هم صورت بگیرد خوب است اما الان ضرب می شود ضریبش بالا است اگر انفاق ماه رمضان، اگر کمک ماه رمضان این دوتا.
۳-خدایا این ها را حضرت موسی دارد سوال می کند: ما جَزاءُ مَن وَصَلَ رَحِمَهُ؟
کسی که به فامیلش برسد جزایش چیست؟ سر بزند،یک پیگیری کند، فرمود جناب موسی دو تا جایزه به او می دهم
۱-اُنسِی فی عُمرِه عمر طولانی می کند.این حوادث ناگهانی اتفاقاتی که واقعاً آدم پیش بینی نکرده است برایش پیش نمی آید.
۲-اُهَوِّنُ علَیهِ سَکَراتِ المَوتِ جان دادن را بر این آدم آسان می کنم.کسی که صله رحم می کند من جان دادن را برایش آسان می کنم چون این آسان گیر بود نگفت:این بزرگتر است من کوچکتر هستم،نگفت نیامده به من سر بزند،نگفت با من قهر است رفت راحت آخر بعضی ها تو فامیل یکی می خواهد دعوتش کند عزا دارد چه جوری بگوید؟ کی بگوید؟بهش بر نخورد، دیر بگوید،زود بگوید،دیدید این قدر متوقع اند این قدر بهانه جو هستند این قدر درواقع در زندگی شان سخت گیر هستند آقایانی که این طور هستید خدا با شما سخت گیری می کند خب دعوتت کرده برو به من دیرگفت به او زود گفت نه این حرف ها را بگذارید کنار اگر کسی در سر زدن به فامیل آسان بود خدا می گوید:من مرگ را بر او آسان می کنم هنوز به روزه نرسیدیم من دارم بقیه اش را می گویم.
۴-حضرت موسی پرسید فَما جزاءُ من کَفَّ اذاهُ علی النّاس
چقدر این روایت قشنگ است این را تابلو کنیم در ماه رمضان خدایا جزای آن کسی که سعی می کند آزارش به مردم نرسد.آقا بلند گو در ماشینش نمی گذارد با این موسیقی یا مداحی فرق نمی کند آقا اذیت با مداحی هم می شود.اگر کسی با صوت مداحی و روضه هم توی ماشینش بیش از حد بلند کرد و مردم اذیت شدند آن هم جایز نیست حالا موسیقی حرام است حتی گوش کردن روضه ثواب دارد ولی همین ثواب هم نباید باعث اذیت شود خدایا کسی که اذیتش را از مردم باز می دارد نمی گذارد مردم اذیت شوند با شب های ماه رمضان خب بعضی ها مریض دارند زود می خوابند ساعت دوازده و یک شب شما پارک بودی میای تو کوچه بوق می زنی می روی و می آیی خب این همسایه از خواب بیدار می شود این اذیت است، بنایی داری نخاله ساختمانت آزار بدهی مردم را این اذیت است،با ماشینت بچه ها توی کوچه ماه رمضان بالاخره خانواده ها استراحت می کنند غیر ماه رمضان هم فرق نمی کند. خدایا کسی که اذیتش را از مردم بازدارد یعنی سعی کند مردم را اذیت نکند جزایش چیست؟ببینید خدایا تبارک و تعالی فرمودند: یُناجی النّار یوم القیامه لا سبیلهِ الیک این هایی که سعی می کنند آزارشان به دیگران نرسد روز قیامت آتش جهنم به او می گوید من با تو کاری ندارم چون آتیش باعث اذیت است دیگر تو هم که مردم را اذیت نمی کردی پس نیاز به آتش نداری لا سبیلَ الیک برو اصلاً تو را از کنار جهنم عبور هم نمی دهند نمی خواهد این جا بیایی اگر کسی آقایان و خواهران من این نکته را امسال در منبر مشهد گفتم دو سه جای دیگر هم گفتم ببینید اذیت کردن شاخ و دم ندارد گاهی از اوقات ناخواسته انسان باعث اذیت کسی می شود
یک خانوم بدحجابی یک وقتی سوال می کرد از من که من در زندگی ام دچار استرس هستم ناراحتی ام اضطرابم گفتم خانم تا الان کسی را اذیت کردی گفت: نه خدا نکند من و اذیت دیگران؟ گفتم خب حالا من از شما سوال می کنم شما با این تیپ نامناسب بدحجاب که گاهی بدحجابی از بی حجابی بدتر است تحریکش بیشتر است با این روسری کوتاه با این موهای بیرون با این لباس تنگ می آیید تو کوچه آن جوان دبیرستانی،دانشگاهی،هفده ساله،هجده ساله،نوزده ساله،بیست ساله خب نمی تواند ازدواج کند الان که نمی شود بچه ی دبیرستانی را زن بهش داد که این نگاهش به شما بیافتد و تحریک شود بیاید در خانه و به حرام بیافتد شما مقصر هستید این اذیت است اذیت که شاخ و دم ندارد.این اذیت است یک جوان را بهم ریختی یک نوجوان را بهم ریختی آن آقایی که با خانم چادریش دارد در خیابان می رود آقاشون نگاه به تو کند از زن خودش زده شود اختلاف بینشان ایجاد شود تو این زندگی را بهم ریختی گرچه فرقی بین خانم ایشان و شما نیست لباستان فرق می کند ولی مرد است دیگر فکر می کند تفاوت دارد بهم می ریزد اگر نگاهش به شما افتاد اگر به شهوت افتاد،اگر با زنش رابطه اش بهم ریخت، نه آن مادری که استخوان های جوانش را این روزها در دست گرفت و برایش لالایی خواند بعد از چهارسال استخوان های جوانش را از خاک و گل میان دمشق سوریه آوردند برایش در یافت آباد تهران تشیع شد بدن به خاک سپرده شد این اگر دید شما را با این تیپ دلش شکست گفت:من تنها پسرم را دادم استخوان هایش را تحویل گرفتم به قول خودش چراغ خانه ام را از دست دادم آن وقت این باید باشد نتیجه اش که این طور بد حجاب بیاید بیرون؟
اگر دل این را شکستی این اذیت نیست؟ اذیت که شاخ و دم ندارد اذیت از دیوار مردم بالا رفتن نیست یک بدحجاب به اشکال مختلفی دارد اطرافیانش را اذیت می کند آن جوان اذیت می بیند، آن آقا اذیت می بیند،آن مادر و پدر شهید اذیت می بینند نه آقا اذیت چهارم امروز این خبرنگارهای خارجی ایران هستند ماهواره، امکانات،فیلمی از فضای این شهر گرفت گفت: بیا این هم انقلابی که برایش چندصدهزار شهید دادید هست سال جنگیدید تحریم را تحمل کردید،مردم ما از نظر اقتصادی که رشد نکردند که از نظر اقتصادی جامعه الان خیلی دچار مشکلات است گرانی است،سختی است همه اش دارند تحمل می کنند همه اش تحمل می کنند یک چیزی دلشان خوش باشد بگویند فرهنگ این جامعه ارتقا پیدا کرد، اختلاس کم شد،دزدی کم شد،ربا خوری کم شد،شراب خوری کم شد دلش به این خوش باشد اگر پیغمبر اکرم سه سال در شعب ابیطالب تحریم را تحمل کرد اقلاً نمازخوان شدند مسلمان ها اقلاً بت پرستی از بین رفت البته این اتفاق ها در کشور افتاده من نمی خواهم نا امید کنم خیلی جامعه رشد کرده خیلی اما اگر آن خبرنگار یک فیلمی از این مثلاً خیابان در تهران یا قم یا دریا گرفت برد در شبکه ی ماهواره اش گفت:ایران این هم وضع حجابش آن وقت آیا شکستن اقتدار یک کشور نیست؟ این پیغمبر را آزار نمی دهد؟ اصلاً شما اعتقادبه حجاب هم داری یا نداری من می گویم اصلاً بِسم تعالی حجاب واحب نیست خوب است؟فرض کنیم حجاب واجب است آیه قرآن هم دارد من نمی خواهم آیه جلباب و خِمار را برای شما بخوانم من دارم اذیت هایش را چهارتا برای شما شمردم حالا شما تا چهل تا بشمارید یک دو سه چهار بروید جلو. بله خدایا جزای کسی که نردم را آزار ندهد چیست؟جناب موسی اگر کسی مردم را آزار نداد حالا ببینید کاسب یک جوری،پزشک یک جوری،راننده تاکسی یک جوری،هر کسی سعی کرد ببینید آدم بنشیند یک وقت ببیند اذیت هایش چیست؟مثلاً اذیت من به شما چیست؟بیاییم فکر کنیم دیگر شاید مثلاً طولانی سخنرانی کردن من یک اذیت است خب کمتر صحبت کنم.مثال عرض می کنم آقا اذیت این مسجد به اطرافش چیست؟اذیت این مدرسه، عرکسی ادیت های خودش را تعریف کند اگر تعریف کرد بعد گفت: من این اذیت را انجام دادم. آقا یک ملشین بوق بزند کنار بیمارستان اذیت است.پس من نمی زنم یک کاسب گران بفروشد اذیت است پس من گران نمی فروشم.این می شود جلوگیری از اذیت. خب حالا پنجم
۵-خدایا حضرت موسی دارد سوال می کند: فما جزاء من صبر علی أذی الناس و شتمهم فیک؟
این از این طرف است خدایا جزای کسی که بر فحش و اذیت مردم صبر می کند آقا یک شوهری دارد فحاش است صبر می کند در خانه درگیر نمی شود نمی رود تقاضای طلاق دهد می سوزد و می سازد.
یک صاحب کاری دارد بد زبان است فحش می دهد یک آدمی است در خیابان به من ناسزا می گوید و من جوابش را نمی دهم خدایا جزای کسی که آن بالاییش این بود که اذیت خودش به دیگران نرسد این می گوید اگر کسی اذیت کرد مرا و من تحمل کردم جزایش چیست؟خطاب شد جناب موسی جزایش این است که
أعینه علی أهوال یوم القیامه.
در سختی های قیامت من هم کمکش می کنم نمی گذارم اذیت شود.
خب این ها تمام شد دوتا دیگر ماند ششم و هفتم که مال روزه است.
۶-خدایا حضرت موسی دارد سوال می کند: فما جزاء من صام شهر رمضان یرید به الناس؟
خدایا زای کسی که در ماه رمضان روزه می گیرد به خاطر مردم. حالا همه می گیرند ما نگیریم طشت است،می خواهد کلاس بگذارد ما هم روزه داریم به خاطر مردم،انگیزه اش ترس از پدرس است،فشار خانواده اش است،به هر حال هستند بعضی ها که می گویند:ما نماز نمی خوانیم روزه را می گیریم همین طوری حالا همه دارند می گیرند می گوید سخت است آخر روزه نگیرم چیزی گیرم نمی آید بخورم کسی برای ما ناهار درست نمی کند،شام درست نمی کند انگیزه اش یک انگیزه ی این طوری است.فرمود: جناب موسی
ثوابه کثواب من لم یصمه
این مثل آن کسی است که روزه نمی گیرد هیچی صفر.اینی که روزه می گیرد به خاطر مردم ثوابش صفر است.
اما اصل سوال این جا است
۷- خدایا : فَما جزاء منُ صامَ یلتَمسُ بذالکَ رضاک
خدایا تو روزه را دوست داری جزای کسی که روزه می گیرد به خاطر تو خب خودش فرمود:الصومُ لی روزه مال من است روزه تشبُّه به خالق است اگر کسی روزه می گیرد به خاطر تو، حرمت ماه رمضان را حفظ می کند به خاطر تو این جواب خداست لهُ جنتهِ ولهُ الامان من کُل هول قیامَه جناب موسی جزایش بهشت است تمام شد جزایش بهشت است خب این اهمیت روزه است و جایگاه روزه است که انشاالله از این فرصت طلایی به نحو احسن استفاده شود.
دریک روایت دیگری داریم دیگر من بنایم بر اختصار است روی این منبر سعی ام این است ظهرها چهل دقیقه بیشتر نشود منبر ما صدر و ذیلش حالا روز اول است امروز یک روایت دیگر هم داریم خیلی عجیب است آقایان شما می دانید خواهران حضرت ابراهیم خدا خیلی دوستش دارد ابراهیم خلیل الرحمن است.حضرت ابراهیم را خدا می گوید:امت است یک انسان نیست یک فرد نیست.حضرت ابراهیم را خدا می گوید پدر شما است،ملّت ابیکُم حضرت ابراهیم کسی است که خدا می فرماید:او شما را مسلمان نامید اینی که می گویند:مسلمان اولین حضرت ابراهیم این تعبیر را به کار برد در سوره ی بقره است گفت:و جعلنا مُسلمین این پیغمبری که می دانید سوره در قرآن دارد بیست و پنج دعا در قرآن دارد رسول خدا هم که می گفتند دین شما می گفت:دین ابراهیم. حضرت عیسی،حضرت موسی،حضرت پیامبر ما همه ی این ها دینشان دین حضرت ابراهیم است.ابراهیم پیغمبر بت شکن است.
????روایت داریم اگر کسی این کار را انجام دهد روز قیامت زانو به زانوی حضرت ابراهیم می نشیند.ما یک کسی را خیلی دوستش داشته باشیم می گوییم بیا بیا بنشین کنار من آن هم نزدیک من اگر کسی با حضرت ابراهیم می خواهد همنشین حضرت ابراهیم شود ببینید رُکْبَتَیْهِ رُکْبَهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ اَلرَّحْمَنِ یعنی زانویش به زانوی حضرت ابراهیم بچسبد به این نزدیکی چکار کند؟من این را بگویم و دعایتان کنم
أَیُّهَا اَلنَّاسُ پیامبر خدا فرمود: مَنْ صَامَ شَهْرَ رَمَضَانَ کسی در ماه رمضان روزه بگیرد فِی إِنْصَاتٍ سعی کند سکوت کند کم حرف بزند وَ سُکُونٍ آرامش بدخُلقی نکند روزه ای که باش داد نزند فریاد نزند وَ کَفَّ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ وَ لِسَانَهُ مِنَ اَلْکَذِبِ وَ اَلْحَرَامِ وَ اَلْغَیْبَهِ چشم و گوش و زبانش را از غیت و حرام حفظ کند و مردم را اذیت نکند قُرِّبَ یَوْمَ اَلْقِیَامَهِ این قدر روز قیامت نزدیک می شود حتی تا آن جایی که زانو هایش به زانوهای حضرت ابراهیم می رسد پس روزه داری که رعایت کند فرصت ها را مغتنم بشمارد این همجوار حضرت ابراهیم خلیل الرحمن خواهد بود من فکر می کنم همین میزان در این رابطه کافی است.ما در سال های گذشته دوسال تفسیر سوره ی نور را برای شما گفتیم که به فضل خدا چاپ شده است در بازار هست پارسال و سال قبلش را هم سوره ی احزاب گفتیم که تمام عرایض ما سال گذشته هم چاپ شده آن هم کتابش در بازار هست،هم سوره ی احزاب هم سوره ی نور چاپ شده امسال تفسیر سوره ی انبیاء را عرض می کنیم که صد دو دوازده آیه است و داستان شانزده تا پیغمبر در آن است. بسیار سوره ی مهمی است همین قدر به شما عرض کنم در روایت دارد کسی این سوره را بخواند روز قیامت هم نشین انبیاء خواهد بود که حالا این روایت را هم فردا توضیح می دهم ما بحثمان سوره ی انبیاء جزء هفدهم قرآن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم ؛ اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِی غَفْلَهٍ مُعْرِضُونَ
یقیناً ما کل سوره را تا پایان ماه نمی توانیم بگوییم هر چقدرش را رسیدیم عرض می کنیم بقیه اش را زنده بودیم سال های بعد انشاالله سعی می کنیم سی،چهل آیه اش را لااقل برای شما ظهر های ماه رمضان بگوییم عنوان بحث ما تفسیر سوره ی انبیاء است که انشاالله از فردا محضر شما عرض خواهد شد.خدایا فرصت های این ماه را به ما توفیق درکش را عنایت بفرما.عاقبت ما را ختم به خیر بگردان.
السلام علیک یا اباعبدالله
اول ماه مبارک رمضان است جلسه مان را نورانی کنیم با یاد و نام اباعبدالله علیه السلام من عادتم این است روزهای اول ماه رمضان را از تشنگی اباعبدالله علیه السلام روضه می خوانم امروز یک عبارتی را می دیدم این عبارت را برای شما بگویم خیلی متاثر کننده است روز عاشورا اول کسی که رفت میدان حرّ بود یک خطبه ای خوانده مرحوم شیخ مفید در ارشاد این خطبه ی حرّ را آورده خیلی عجیب است یک تعبیری حرّ دارد بگذارید من از حرّ شروع کنم روضه ای که صبح عاشورا خواند آمد در مقابل دشمن تعبیرش این است گفت:قَد صَرَعَهُم العطش گفت ای قوم ببینید بچه های حسین از تشنگی زمین گیرشدند دیگر نمی توانتد از روی زمین بلند شوند آخر ما گاهی مقتل را می خوانیم رد می شویم این تعبیر یک آدمی است که خودش آن جا بوده خودش جزء دشمن بوده خودش حضور داشته فریاد زد ببینید این آب فرات است حیوانات می خورند چرندگان،پرندگان می آیند و می روند گفت فقط شما بیایید یک نگاه بکنید به خیمه های حسین قر صرَعَهم العطش صَرع دیدید شما یک کسی روی زمین می افتد می گویند صرع دارد یعنی آهای دشمن ببین بچه های ابی عبدالله زمین گیر شدند در اثر این تشنگی لذا شما ببینید میان این همه مصیبت که امام حسین دارد مثلاً روز عاشورا تنها چیزی که از دشمن طلب کرده آب بوده آن هم برای بچه ی شش ماهه اش برای طفل شش ما هه اش شاید یکی از جاهایی یا تنها جایی که تقاضا کرده یادش کنید خب آدم جان می دهد آدم خیلی حالات دارد نفرمود:موقع جان دادن یادم کنید، موقع مریضی،موقع مصیبت،موقع مسافرت،موقع داغ دیدن خب همه ی این ها یاد امام حسین می کنیم ما در تمام این مصیبت هایی که دیده فرموده یک جا یادم کنید
شیعتی مهما شربتم ماء عذب فاذکرونی یعنی روزه دارها وقتی این ظرف آب را دست می گیرید موقع افطار نگاهتان به این ظرف آب می افتد آن موقع نگویید نه امام حسین راضی نیست کسی تشنه بگدید یا حسین آب بخورید بعد بگویی السلام علیک یا اباعبدالله چقدر این مصیبت تشنگی سنگین بوده برای ابی عبدالله از آب هم مضایقه کردند کوفیان خوش داشتند حرمت مهمان کربلا
چقدر قشنگ سروده محشم
بودند دیو و دَد همه سیراب و می مکید خاتم ز قحط اب سلیمان کربلا
اگر کسی گوش بدهد
زان تشنگان هنوز به عیّوق می رسد فریاد العطش ز بیابان کربلا
امام زمان هم وقتی ظهور کند وقتی خودش را معرفی کند یکی از حرف هایی که می زند این است یا اهل العالم انَّ جدی الحسین قتلوا العطشانا مردم عالم حسین ما را با لب تشنه به شهادت رساندند.
لاحول ولا قوه الّا بِالله العلی العظیم
خدایا در ظهور آقایمان تعجیل بفرما.
موانع فرج را برطرف بگردان.
اموات و گذشتگان، شهدا،عزیزانی که امسال ماه رمضان را درک نکردند اموات این جمع امام عزیز روح شان از این جلسه شاد بگردان.
بیماران،بیماران منظور این جمع جانبازان عزیز،طفل مریض که سفارش شده همه شان لباس عافیت بپوشان،
به مقرّبان درگاهت قسمت می دهم عاقبت ما را ختم به خیر بفرما.
خدایا این کسانی که این روز ها در اتاق های فکرشان دراتاق های توطئه شان علیه این نظام تحریم می کنند برنامه ریزی می کنند شرشان را به خودشان برگردان.
اسرائیل کودک کش نابود بگردان.
خدایا این گرانی و تورم و آشفتگی اقتصادی را از این کشور ریشه کن بگردان.
سایه ی مقام معظم رهبری بر سر ما مستدام بدار.
بالنبیِّ و آلهِ صلواتی عنایت بفرمایید.
سخنران: حجت الاسلام و المسلمین دکتر ناصر رفیعی
.






