مباهله ؛ معرفت، اهمیت و هدف آن
۱۴۰۰-۰۷-۲۳ ۱۴۰۲-۱۲-۰۱ ۲۰:۲۳مباهله ؛ معرفت، اهمیت و هدف آن

مباهله ؛ معرفت، اهمیت و هدف آن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم
در ایام ولایت و وصایت آقا و مولایمان امیرالمومنین علی علیه السلام هستیم انشالله که همه شما بزرگواران عزیزان و محبان آن حضرت در دنیا از زیارت آن بزرگوار ودر آخرت از شفاعت ان حضرت بهرمند شوید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
۱. آیه ی مباهله آیه ی مورد احتجاج علی بن موسی الرضا علیه السلام
در زمان اقا علی ابن موسی الرضا علیه السلام مامون یک جلسه ای تشکیل داد بود افراد زیادی از بزرگان وعلمای ادیان را دعوت کرد تا به گمان خودش امام را پیش انها رسوا کند وبا سوال های متفاوت به اصطلاح خودش علم امام را زیر سوال ببرد در سوال وجواب هایی که میشود امام را درمانده کند یکی ازسوالاتی که از امام پرسید که شماچه دلیلی بر برتری وفضیلت اهل بیت علیهم السلام داری برای این جمع بیان کنید ؟؟؟حضرت امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام در پاسخ مآمون وجمع حاضر یک جوابی دادند که همه مات ومبهوت مانده بودند از لین همه علم حضرت واستناد کردند به ایه ۶۱ سوره آل عمران که بیان جریان مباهله میباشد وفرمودند که این کلام خداوند تبارک وتعالی در قران کریم فضیلتی است که هیچ کس درعالم با ان نمیتواند با اهل بیت علیهم السلام برابری کند واین شرافتی است که هیچ انسانی اززمان خلقت تا قیامت نمیتواند به ان دست پیدا کند این روایت درعیون اخبار الرضا آمده است
۲. شأن نزول آیه مباهله
جریان نزول این ایه شریفه در تفاسیر و تاریخ آمده که در سال نهم هجرت در روز بیست و چهارم ذی الحجه و پس از فتح مکه یک هیئت نجرانی در مدینه به حضور پیامبر رسیدند که اسقفی هم به نام ابو حارثه که دانشمندورئیس ان ها بود ان ها را همراهی میکرد . ان ها که گمان میکردند که پیامبر هم مانند بزرگان خودشان وپادشاهانی که دیده اند اهل تجملات وتفاخر به این جور چیزهاست با لباس حریر و فاخر وارد شدند رسول خدا به آنها اعتنایی نکرد علی ع به آنها گفت که با سادگی به محضر رسول خدا برسید اگر قصد دیدن پیامبر را دارید این تجملات را کنار بگذارید وتجملات و وسایل زینتی را کنار بگذارید و سپس شرفیاب شوید آنها این کار را انجام دادند و سوالاتی درمورد حضرت عیسی مسیح مطرح کردند رسول خدا در جواب ان ها ایاتی تلاوت کردند وجواب ان ها را دادند اما ان ها از روی تعصب جاهلانه قانع نشدند به همین دلیل پیامبر به دستور خدا ان ها را به مباهله فرا خواند بله مباهله یعنی همین که دونفری که خود را حق میدانند روبروی یکدیگر دست به دعا برمیدارند واز خداوند میخواهند که دروغگو را وبه مجازات برساند این دعوت مباهله از سوی پیامبر یکی از نشانه ها ی صدق دعوت و ایمان قاطع او است .درروایات آمده است که هنگامی که پای مباهله به میان آمد مسیحیان نجرانی از پیامبر مهلت خواستند تا در این موردبابزرگان خود مشورت کنند بزرگ ان ها ابو حارثه به تنها نکته ای گفت که یک نکته روان شناسی است این که اگر دیدید پیامبر باسروصدا جمعیت جاروجنجال به مباهله آمده با او مباهله کنید ونترسید زیراحقیقتی درکار نیست که او متوسل به جارو جنجال شده است وبا لشکر وعده ذیاد به میدان امده
اما اگر دیدید که پیامبر با افراد محدود از نزدیکان خود برای مباهله آمده است بپرهیزید که این کار خطرناک است.
وقتی مسیحیان نجرانی بر سر قرار خود آمدند مشاهده کردند پیامبر دست امام حسن و امام حسین را گرفته و حضرت علی و فاطمه همراه او هستند وبه ان ها سفارش میکند هرگاه من دعا کردم شما امین بگوئید مسیحیان هنگامی که این صحنه را مشاهده کردند سخت به وحشت افتادند واز اقدام به مباهله خود داری کردند و حاضر به مصالحه و پرداخت به جزیه شدند
بله بزرگواران خدمت شما عرض کنم که که این آیه ۶۱ سوره آل عمران که در مورد مباهله است یک سند زنده برای عظمت اهل بیت علیهم السلام است و دلیلی بر ولایت امیرالمومنین علی علیه السلام ودر طول تاریخ به آن استناد شده است
۳. علم قران درسینه اهل بیت
عزیزان البته این که همه فضیلت اهل بیت هم در این ایه خلاصه نمیشود بلکه یک قطره از دریای فضیلت اهل بیت بود که عرض کردم اجازه دهید تا خدمت شما خوبان برای تکیل بحث در این ایام که تازه از غدیر گذشته وروز مباهله وروز شنیدن فضیلت اهل بیت است واز فضیلت اهل بیت در قران عرض کردم از همین کتاب آسمانی یکی دیگراز فضایل اهل بیت را خدمت شما عرض کنم البته که بنده در حدی نیستم که بخواهم در مورد این بزرگواران صحبت کنم ولی شاعر خوب راهی به ما نشان داده و بهانه ی خوبی برایمان فراهم کرده که میفرماید
کتاب فضل تورا آب بحر کافی نیست * که تر کنم سر انگشت و صفحه بشمارم
خدمت شما بزرگواران عرض کنم که میگویند
آب دریا را گر نتوان کشید * لااقل قدر توان باید چشید
بنده هم مطالبی را خدمت شما عزیزان عرض میکنم گران قیمت ترین نعمت نعمت ولایت امیر المومنین علی علیه السلام و ائمه اطهار علیهم السلام است برای فهم بیشتر این مطلب باید سراغ قرآن برویم و باید عرض کنم که علم قرآن در سینه اهل بیت است همه علم قرآن نزد امام است قرآن خودش می فرماید(بل هو آیات بینات)قرآن همه آیات خداست نشانه های خداست ولی عزیزان این آیات آیات قرآن که آیات بینات است خداوند متعال آدرس میدهد (فی صدور الذین اوتوا العلم)در سینه آن کسانی است که خداوند به ایشان علم داده است قرآن علمی است که خداوند به قلب ان ها وارد کرده است ان ها قابل بوده اند وخدای متعال به آنها علم داده این علم همان علوم قرآن است در کتاب کافی شریف در روایتی امام باقر علیه السلام می فرماید ببینید وقتی خداوند میخواهند آدرس قرآن را بدهند می فرماید اگر میخواهید به قرآن برسید در سینه اوتوالعلم است راوی به امام باقر عرض کرد یابن رسول الله آقا (اوتوا العلم)چه کسانی هستند ؟؟؟امام فرمودند اصلا غیر از ما اهل بیت کسی مدعی علم قرآن است که بگوید من عالم به علم قرآن هستم ؟؟؟علم قرآن فقط نزد ما اهل بیت است عزیزان آیه ای درفضیلت مولا امیرالمومنین علیه السلام د قرآن کریم آمده سوره رعد آیه ۴۳که به پیامبر اسلام خخطاب میکند که کفار حرفشان این است که میگویند تو از طرف خدا رسالتی نداری ماموریت نداری برای پیامبری بلکه سر از خود این حرف ها را میزنی به ایشان بگو که من رسول هستم وبرای رسالت خود دو شاهد هم دارم(قل کفی بالله شهیدا بینی نبینیم ومن عنده علم الکتاب)اولی خداوند تبارک و تعالی است و دومین نفر در این آیه کسی است که علم الکتاب در نزد اوست عزیزان میدانید علم الکتابی که می فرماید چیست ؟؟ عزیزان برای اینکه به این جواب برسیم باهم پای درس امام صادق علیه السلام میرویم تا ایشان آن را بیان کنند .
سدیر میگوید امام صادق علیه السلام به من فرمود :سدیر قرآن خوانده ای؟؟؟؟عرض کردم بله فرمود این آیه را دیده ای که وقتی حضرت سلیمان میخواست تخت بلقیس رااز یمن به شام بیاورد ،کارگزاران توانایی داشت ،انگار به آنها و گفت چه کسی میتواند تخت را قبل از اینکه بلقیس بیاید برای من حاضر کند ؟؟هرکس نظری داد کس گفت یک نصفه روز کسی گفت چند ساعت یکی از کار گزاران گفت قبل از اینکه از اینجا بیرون برای من این کار را انجام میدهم اما یکی از آنها که قرآن می فرماید(عنده علم من الکتاب)بزرگواران توجه کنید آن کسی که در نزد او یک علمی از کتاب بود بهره ای از علم کتاب داشت نه همه علم کتاب او به حضرت سلیمان عرض کرد قبل از اینکه پلک بزنی من تخت را حاضر میکنم در روایات آمده عاصف بن برخیا آن شخصی بود که این کار را کرد امام صادق به سدیر فرمود میدانی آن شخص چقدر از علم الکتاب را داشت ؟؟عرض کرد نه امام فرمود قطره ای از دریای علم الکتاب را داشت و اینقدر کار ازش می آمد وبعد سه بار فرمود (والله علم الکتاب کله عندنا)فرمود همه علم الکتاب پیش ما اهل بیت است در این آیه نورانی قرآن خدای متعال می فرماید پیامبر دو شاهد بر رسالتی داری یکی الله تبارک تعالی و دوم من عنده علم الکتاب آن کسی که همه علم الکتاب نزد اوست تفاسیر سنی و شیعه اتفاق دارند که که شان نزول این آیه در باب امیرالمومنین است ائمه علیهم السلام این گونه هستند همه علم کتاب نزد آن بزرگواران است روایتی با همین مضمون در کافی است که امام صادق فرمودند من علم به آنچه در سماوات است وانچه در زمین است آنچه بوده و آنچه خواهد بود همه را میدانم شخصی عرض کرد آقا این حرف خیلی سنگین است برخی اینطور بودند معرفتشان به اهل بیت علیهم السلام کم بود برایشان سنگین آمد شما عزیزان قدر خودت را بدونی برای محبت و معرفتی که نسبت به اهل بیت داری اگر اینطور نبودید این صحبت ها به جای اینکه به دل بنشیند برایمان سنگین وغیر باور میشود خداوند انشالله به همه ی ما معرفت ناب به اهل بیت علیهم السلام اعطا بفرمائید
حضرت فرمودند مگر قرآن نخوانده ای خداوند در قرآن می فرماید(ونزلنا علیک الکتاب تبیانا لکل شئ)ما این کتابی که به تو نازل کردیم همه حقایق در آن بیان شده است این کتاب پیش ماست وقتی قرآن نزد ماست پس به همه حقایق علم داریم وای ن چیز سنگینی نیست
۴. اهمیت معرفت
اما عزیزان باید خدمت شما عرض کنم که حال که با چند نمونه از فضایل اهلبیت را شنیدیم ودل هایمان اماده است ونسبت به آن بزرگواران معرفت وشناخت بیشتری بدست آوردیم و این معرفت راه بهشتی شدن است اقا جانمان مولا امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ۱۵۲ کتاب شریف وگرانسنگ نهج البلاغه میفرماید (انما الایمه قوام الله علی خلقه وعرفائه علی عباده لا یدخل الجنه الا من عرفهم وعرفوه ولا یدخل النار الا من انکرهم وانکروه )ائمه علیهم السلام مدبران الهی بر مردمند ورؤسای بندگان اویند داخل بهشت نمیشود مگر کسی که انها را بشناسد وانها نیز او را بشناسند وداخل دوزخ نمیشود جز کسی که آنها را انکار وآنها نیز اورا انکار کنند
۵. افراد نسبت به کسب معرفت دو دسته اند
حالا عزیزان افراد برای کسب معرفت دودسته هستند یک عده اونهایی که حتما باید ببینند تا معرفت کسب کنند بتید اهل بیت و معجزاتشون را به چشم ببینند تا کسب معرفت کنند که خیلی هم خوب است همین که معرفت به آل الله بیدا میکنند عالی است و وای به حال اون مسیحی هایی که دیدند رسول الله با فرزنئان آمده انداما باز هم معرفت بیدا نکردند ومسیحی باقی ماندند اما یک نوع دیگر کسب معرفت معرفت بیدا کردن از راه خواندن و شنیذن است خوشش به حال شما که از روی کاغذ عاشق اهل بیت شده اید گوارایتان باد فرمایش رسول الله که شما را برادران خود نامیدند و گفتند مشتاق دیدار برادرانم هستم همانهایی که از روی کاغذ به من معرفت بیدا میکنند
۶. هدف معرفت اطاعت است
واکنون با این نکته که خدمت شما عرض کردم این سوال ممکن است پیش بیاید که حاج اقا معرفت تنها کافیه و ما را بهشتی میکند ؟؟؟باید عرض کنم که آن معرفت وشناختی مفید است که شخص را به اطاعت از اهل بیت علیهم السلام برساند واین اطاعت دستور صریح خداوند در ایات قرآن است که میفرماید(یا ایها الذین آمنوا اطیعوا الله واطیعوا الرسول واولی الامر منکم)درروایتی ابو بصیر از امام صادق علیه السلام نقل میکند که اولی الامر در این آیه در حق علی ابن ابی طالب علیه السلام واهل بیت او ست و همچنین امیرالمومنین در خطبه ۹۷ نهج البلاغه میفرماید (انظروا اهل بیت نبیکم فالزموا سمتهم واتبعوا اثرهم فلن یخرجوکم من هدی ولن یعیدوکم فی ردی فان لبدوا فالبدوا وان نهضوا فانهضوا )به خاندان پیامبر خود بنگرید وراه آنان را در پیش گیرید ودر پی آنها حرکت کنید زیرا آنان هرگز شما را از راه راست منحرف نمیکنند وبه هلاکتی در نمی اندازند اگر سکوت کردند سکوت کنید واگر قیام کردند قیام کنید نکته قابل توجهی که از اهمیت زیادی برخوردار است این است که برای ایجاد محبت اهل بیت علیهم السلام ابتدا باید معرفت پیدا کنیم تا در سایه ی معرفت به محبت اهل بیت برسیم وبعد از ان سعی کنیم که در رفتار وعمل خود را با دستورات اهل بیت محک بزنیم ونقص ها وکمبود ها ی روحی ظاهری وباطنی خود را برطرف کنیم و به سمت کمالات اخلاقی وفضایل انسانی قدم برداریم .
۶.۱- اهمیت اطاعت
بله عزیزان در رابطه با اطاعت از اهل بیت علیهم السلام حضرت فاطمه سلام الله علیها در فرازی از خطبه گهربار خویش میفرماید (وطاعتنا نظاما للمله وامامتنا امانا من الفرقه) خداوند متعال اطاعت از ما اهل بیت علیهم السلام را برای ایجاد نظم در میان ملت وامامت ما را برای ایمنی از تفرقه و تشتت در جامعه قرار داد بله عزیزان وبزرگواران با وجود اهلبیت علیهم السلام مردم به اطاعت نزدیک میشوند واز معصیت دور میشوند و اگر امام نباشد واطاعت به اهل بیت نباشد فتنه وفساد در جامعه زیاد میشود مشکلات جامعه زیاد میشود وبا وجود اهل بیت علیهم السلام واطاعت از این بزرگواران سعادت دین ودنیای انسان ها تامین خواهد شد و این همان هدف خداوند متعال وهمان معنای سخن حضرت فاطمه سلام الله علیها که خداوند اطاعت از رهبری اهل بیت علیهم السلام را موجب نظم و امامت معصوم علیهم السلام را سرچشمه امنیت ووحدت قرار داده است بله عزیزان باید خدمت شما عرض کنم که اطاعت کردن از اهل بیت که همان اطاعت از خداونداست باید سعی کنیم تا در همه زمینه ها وموارد مطیع باشی
۶.۲- حد اطاعت
عبدالله ابن ابی یعفور از اصحاب امام صادق علیه السلام آمد خدمت امام علیه السلام گفت آقا دکتر برای من خمر تجویز کرده است بخورم ؟؟؟؟اگر شما به من بگوئید نصف انار حلال ونصف دیگر آن حرام است من آن نصف حلال را میخورم وآن نصف دیگر را نمیخورم من تابع شما هستم آقا جان بفرمائید به دستور تجویز پزشک عمل کنم حضرت فرمودند خیر شفا در آن نیست که هیچ تازه گرفتارت هم میکند چقدر خوب اینطوری مومن باشیم ومطیع اهل بیت بعضی دنبال بهانه است که مثلا چرا اینطور است ؟چرا حرام کی گفته ؟؟ووچقدر خوب است که مثلا
در بقیه موارد زندگی هم اطاعت کامل از اهل بیت مد نظر بگیریم آیا گوشی موبایل و محتویات وگروها و کانال های مجازی ام اهل بیتی است میخواهیم ازدواج کنیم ببینیم اهل بیت چه معیارهای را فرمودند به آن توجه شود میخواهیم مراسم بگیریم ببینیم با چه مراسمی اهل بیت خشنود میشوند آیا میتوانم امام زمانم را به مجلس عروسی که راه انداختم دعوت کنم ..شهید مصطفی ردانی پور دارد که کارت دعوت عروسی خود را در حرم امام رضا وحرم حضرت معصومه و مسجد جمکران برای امام زمان انداختند اینقدر با خطکش اهل بیت علیهم السلام رفتار کرده که با اطمینان از امام زمان دعوت میکند
خداوندا به همه محبان اهلبیت علیهم السلام وای ن جمع حاضر توفیق بده تا خوردن ،خوابیدن، پوشیدن، دوست گرفتن.،دشمنی کردن،ازدواج،نماز خواندن،همه و همه در صراط مستقیم باشد اما اجازه دهید برای کامل شدن بحث دو مورد را بصورت مفصل خذمت شما عرض کنم
۶.۳- اطاعت در کسب وکار
کسب وکار همه را با خط کش ولایت اندازه گیری کنیم وبسنجیم سعی کنیم از درآمد حرام حتی شبهه ناک بپرهیزیم با دقت بیشتری نان سرسفره ببریم که این اولا دستور خداوند است (یاایها الناس کلوا مما فی الارض حلالا طیبا)واهل بیت علیهم السلام هم هم خودشان وهم سفارش دارند بر این مطلب وچقر خوب است که در این مورد برای اطاعت کردن از این بزرگواران در این مورد دقت بیشتری بکنیم در داستانی است که ایامی که امام باقر علیه السلام درحبس بودند روزی یکی از زنان صالحه که دوست دار اهل بیت بود از پول حلال دو عدد نان پخت ونزد امام فرستاد تا میل کند زندانبان به امام عرض کرد فلان زن صالحه که دوست دار شما است این دو عدد نان را برای شما فرستاده وسوگند خورده که حلال است اما امام باقر ان غذا را میل نفرمودند وان را نبرای ان زن فرستاد وفرمود به ان زن بگویید ما میدانیم طعام تو حلال است اما چون ان را در سینی گداشتی که حرام است وبرای ما فرستادی خوردنش برای ما روا نیست عزیزان باید دقت خود را در کسب وانچه مصرف میکنیم را بیشتر کنیم و چقدر خوب است که این سوال را از خود بکنیم که آیا کسب و کارم درآمدم مورد رضایت خداواهلبیت علیهم السلام است یا برای مقداربیشتر از این مال دنیا به هر دری میزنم واز هر راهی وارد میشوم برای اینکه به خاطر چشم وهم چشمی از دیگران کم نیاورم ودر تجملات عقب نیفتم به هر در آمدی نه نمیگویم
۶.۴- اطاعت در پوشش
آیاپوشش ودر لباس من مورد رضایت اهل بیت است یا برای چشم وهم چشمی و کلاس گذاشتن طوری لباس می پوشم که با معیار اهل بیت جور نیست اگر خداوند واهل بیت علیهم السلام اینقدر نسبت به حجاب وپوشش حساسیت نشان داده اندودستور صریح بر این مطلب دارند ایا برای اینکه اطاعت کنم دنبال فهمیدن مساله رفتم میدانید عزیزان بسیاری از اینهایی که پوشش مناسب ندارند بع خاطر این است که نمیدانندکه این حجاب به خاطر خودشانواجب شده واثار آن مانند آرامش روحی ،حفظ نسل ،حفظ شخصیت وانسانیت ونجات از چشم ها وودل های هوسباز در همین زمینه خاطره ای را نقل میکرد که یک روز به همراه همسر باحجابم در یکی از مکان های گردشگری عمومی قدم میزدم که در همانجا جوانی باهمسر بی حجابش به من رسید وبا تمسخر گفت چرا خانمت اینطوری لباس پوشیده واصلا حجاب برای چیست به او گفتم میدانی تفاوت زن با حجاب با بی حجاب چیست ؟باتعجب پرسید جه تفاوتی ؟؟به او گفتم تفاوت اتومبیل شخصی با همگانی تاکسی اتوبوس واحد چیست ؟؟گفت معلوم است اتومیل شخصی برای استفاده خصوصی خود شخص است ولی اتومیل عمومی برای استفاده همه مردم !!!به او گفتم تفاوت زن بی حجاب با زن با حجاب هم همینطور است انکه بی حجاب بیرون می اید همه مردم از زیبایی های او بهره میبرند اما زن با حجاب بزرگ ومحترم است وفقط اختصاصبه همسرش دارد وبیگانگاناو را نمیبینند او در پوشش وحجاب محفوظ است وشرافت وبدنش حفظ میشود بله عزیزان بااین همه آثار ودستور خدا واهل بیت علیهم السلام باید برای اینکه اطاعت را کامل بجا آورده باشیم در پوشش خود چه زن وچه مرد طیبق دستور اهل بیت رفتار کنیم
.


