Free Delivery on orders over $200. Don’t miss discount.
سخنرانی (پناهیان ولادت هادی نورباران 10) علیرضا پناهیان متن گردآوری ولادت امام هادی استاد علیرضا پناهیان ؛ متن گردآوری ولادت امام هادی متن گردآوری شهادت امام هادی

زیارت جامعه ؛ بزرگترین هدیه امام هادی

PanahiyanA_ImamHadi02

زیارت جامعه ؛ بزرگترین هدیه امام هادی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و حبیبنا ابوالقاسم المصطفی محمد اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله الاعظم روحی و ارواح العالمین له الفدا و العن الدائم علی اعدائهم اجمعین الی قیام یوم الدین
رب اشرح لی صدری و یسرلی امری واحلل عقده من لسانی یفقهوا قولی

همه ما خاطراتی از حضرت امام رضوان الله تعالی علیه در ذهن مون هست. کم و بیش با زندگی این رادمرد بزرگ آشنا هستیم و حتماً یکی از خاطرات معنوی که از ایشان به یاد دارید باید این باشه که حضرت امام رضوان الله تعالی علیه هر روز کنار مضجع نورانی امیرالمومنین علی علیه السلام زیارت جامعه می خواندند. حتی یکبار که آقا مصطفی رضوان خدا بر او باد از ایشان خواسته بودند به خاطر بدی آب و هوا احتمالاً بوده که حالا در خانه بنشینید از خانه زیارت نامه بخوانید حضرت امام قبول نکرده بودند و فرموده بودند نه باید برم کنار ضریح.

می‌آمدند می ایستادند مقابله صورت حضرت زیارت امین‌الله کوتاه می خواندند بعد می آمدند بالای سر می‌نشستند زیارت جامعه می خواندند. مقید بودند به خواندن زیارت جامعه اگر شما می‌بینید امام چنین عظمتی در تاریخ تشیع پیدا می کند نه در تاریخ معاصر و اگر در آینده معلوم بشه که این انقلاب مقدمه ظهور حضرت خواهد بود پس معلوم بشود که نقش حضرت امام در تاریخ حیات بشریت که نقش عمده‌ای بوده است آن وقت شما برگردید از خودتان سوال کنید که چی شد امام به این عظمت رسید، حتما در زندگی حضرت امام در نگاه ایشان در احساسات و گرایش ها و از آن بالاتر ایمان و اعتقاد ایشان مراتب بالای نورانی وجود داشته که امام را به اینجا رسانده به یاد داشته باشید که یکی از برنامه‌های اصلی زندگی معنوی حضرت امام خواندن زیارت جامعه بوده.

زیارت جامعه کبیره همانجور که از اسمش پیداست و مشهور شده به جامعه کبیره چون یک جامعه ی دیگری هم هست که کوتاه‌تر است زیارت طولانی است. چرا حضرت امام رضوان الله تعالی علیه باید هر روز اوصاف ائمه هدی را بر زبان تکرار کند جاری کند؟ شما که می‌دانید ائمه هدی اینگونه هستند شما که اعتقاد به آنها دارید شما که علاقه به آنها دارید چه نیازی هست هر روز به خودتان تذکر بدهید که ائمه خدا علیه السلام اینچنین هستند؟ چه اصراری دارید شما که هرروز در کنار مضجع نورانی امیرالمومنین علی علیه السلام اعتراف کنید تکرار کنید اوصاف آنان را بر زبان خودتان. شما که دارید عمل به فرمایشاتشان می کنید شما که دارید معارف اهل بیت عصمت و طهارت را نشر می دهید شما که هر قدمی که برمی دارید در جهت مسیر ائمه هدی علیهم السلام است چه نیازی است باز دوباره اوصاف و آنان را بر زبان خود تکرار تکرار و تکرار بکنید؟ چه آثاری در تکرار این زیارت جامعه باعظمت قرار دارد؟ ما ها معمولاً به ائمه هدی علیهم السلام ارادت داریم شما بیشتر بنده کمتر از شما پشت سر شما حرکت می کنم، ولی آیا به این فکر افتادیم که ما باید مدام این ارادت را مرور کنیم؟ این اعتقاد را بر زبان جاری کنیم؟ و مانند ذکری که یکی از ارکان ذکر تکرار آن است در قلب و زبان خودمان آن را جاری بکنیم؟

ما برای آموختن دلایل بیشتری داریم ما برای عمل کردن دلایل بیشتری داریم ما برای معتقد شدن دلایل بیشتری داریم ما برای علاقمند شدن دلایل بیشتری داریم باید بدانیم خوبیها را اگر چیزی هست نمی دانیم بگویید تا یاد بگیریم. باید معتقد باشیم به غیب به آنچه که خدا فرموده است به آن اعتقاد باید داشت باید علاقه داشته باشیم به خوبی ها باید عمل کنیم عمل صالح داشته باشیم. این باید ها را می فهمیم اما باید تکرار کنیم و تکرار کنیم و تکرار کنیم خوبیهای اهل بیت علیه السلام را بر زبانمان. این یک مقدار سخت است درکش. من اگر به سیره حضرت امام رضوان الله تعالی علیه تکیه می کنم برای اینکه شما امام را قبول دارید و در آینده خیلی بیشتر قبول خواهید داشت‌. و آیندگان خیلی بیشتر از ما به امام معتقد خواهند بود و آنچه که حضرت امام در سینه نورانی خودشان اصرار بر آن داشتند برای ما خیلی معنا دارد.

چرا ما امشب زیارت جامعه را موضوع بحث خودمان قرار دادیم برای اینکه زیارت جامعه یکی از بزرگترین هدایایی است که امام هادی علیه السلام به ما هدیه کردند‌. زیارت جامعه جمع بندی تمام آموزه های ولایی است که تا آن زمان ائمه هدی علیهم السلام و بیشتر از همه امامان معصوم امام صادق علیه السلام درباره امر امامت ولایت به شیعیان شان آموخته بودند. بعضی‌ها بسیاری از آموزه‌های شیعی را از سر نادانی منتسب می‌کنند به دوران صفویه. جهالت این سخن انقدر بالا است هم آنقدر بالاست که کسی بگوید کربلایی اباعبدالله الحسین را آمریکایی‌ها ساختند. چقدر این سخن سخیف و خنده داری است اگر بگیم برای چه کربلا چه ربطی به آمریکایی‌ها داره بعد بگن از اون وقتی که آمریکایی ها اومدن توی عراق دسته های میلیونی عزاداری پیاده روی راه افتادند برای اربعین و مناسبت ها به کربلا رفتن. خوب باشه این چه ربطی به آمریکایی‌ها داره؟

از قدیم انقدر ائمه هدی بر پیاده روی برای زیارت حضرت تاکید کرده بودند تصریح فرموده بودند ثواب اعلام کرده بودند مردم منتظر بودن فرصتی پیدا کنند بروند. قبل از اینکه آمریکایی‌ها حضور پیدا بکند نوکر آمریکایی‌ها یعنی صدام اجازه نمی داد آمریکایی‌ها افه ی آزادی باید می‌آمدند، باید فضا را باز می‌کردند. حیاتشان به این افاده است که یک افاده ظاهری هم بیش نیست. خب طبیعی بیان روش شان را با صدام متفاوت قرار بدن بگن خوب اشکال نداره برید حرم مردم طبیعتاً اشتیاق نشون میدن. مومنان سرزمین عراق حرکت می کند چه ربطی به حضور آمریکایی‌ها دارند ما میگیم که آمریکایی‌ها کربلا را آباد کردند. کربلا در قلب شیعیان بود. مهلت پیدا نمی‌کردند شیعیان آموزه‌های دینی را داشتند مهلت بروز پیدا نمی‌کردند پادشاهان صفویه فرصتی را فراهم کردند حالا یا نام و نانشان در این فرصت دادن بود مجبور بودند، یا خودشان هم بعضاً مقداری معتقد بودند کاری ندارم. بعد شیعه خودش را بروز داد نشان داد. بعضی ها با کمال وقاحت آموزه‌های شیعی را مربوط به دوران صفویه می‌دانند وضغعیت جامعه یک سند است برای آموزه هایی که امروز شیعیان بر مبنای آن انقلاب کردند مقابل استکبار جهانی ایستادند و مقدمات ظهور را دارند فراهم می‌کنند تا مولایشان را از پشت پرده ی غیبت به حاکمیت در حیات بشر برگردانند.

این آموزه‌ها همه اش از زیارت جامعه گرفته شده است، زیارت جامعه رفع تهمت می کند از شیعیان که فرهنگ شیعه را به صفویه بعضی‌ها منصوب می دانند. زیارت جامعه جمع بندی تمامی آموزه هایی است که برای شیعه بودن یک شیعه لازم دارد و جمع‌بندی است که میتونه در متن دعا هم در جان ها نفوذ بکنه هم جنبه آموزشی دارد. همانطور که صحیفه سجادیه درباره معارف دینی یک آموزشگاه بزرگ است، زیارت‌جامعه درباره معارف ولایی یک آموزشگاه بزرگ است بعد زیارت جامعه نه تنها معارف سنگین شیعی را بسیار منظم و زیبا دلنشین به انسان آموزش می دهد، بلکه فراتر از آموزش و فراتر از دلبری که ایمان را محبوب می‌کند و تزئین می‌کنند زیبایش را نشان می‌دهد در دل انسان آنچنان که خدا فرمود ولکن الله حبب علیکم الایمان و زینه فی قلوبکم زیارت جامعه کار دیگری هم با انسان انجام میده. اون چیه اون این است که آدم را تربیت می‌کند نمیگه شما برو بعداً روی آن بحث هایی که شنیدی کار کن فکر کن بعد علاقه مند شو بعد کم کم یک رفتار هایی انجام بده که خوب تربیت بشی از نظر معنوی از نظر ولایی.

هرکه زیارت جامعه خواند زیارت جامعه همان موقع او را تربیت می‌کند. نور ولایت را در روح او می دمد کار تربیتی روی انسان دارد. چگونه؟ حالا شاید با این بیان یکمی راز اسرار حضرت امام که هر روز زیارت جامعه بخونه معلوم میشه. وقتی که شما هر روز و هر روز این همه اوصاف را در مراقب در منقبت اهل بیت در فضیلت اهل بیت عصمت و طهارت بر زبان جاری می کنید، یک ریشه های حسادت پنهان که بدترین و شون ترین رذیله است نسبت به اولیای خدا در دل از بین میره. همان ریشه‌های حسادت پنهانی که بعضی‌ها توی دل‌شان دارند وقتی می‌بینند شما برای امام حسین گریه میکنید اشک میریزید یه دفعه از کنار جلسه شما رد میشن میگن که آقا چه خبره گریه می کنید برای امام حسین امام حسین برای گریه تو احتیاج نداره راست میگی برو عمل کن. خب چه مغایرتی داره گریه کردن با عمل کردن، بگو آفرین گریه می کنی، عمل هم انجام بده. آفرین گریه می کنی. بعضیا از سر همین حسادت است که میگن که آقا گریه می کنی برو بشناس امام حسین را.

اولاً که ایشان اگه نمی شناختند که گریه نمی کردند، مگه میشه آدم الکی گریه بکنه ولی دیوانه الکی می خنده و الکی گریه میکنه ولی این انسان‌ها آدم‌های عاقلی هستند. همین مقدار معرفت همین مقدار اشک را نتیجه داده ان‌شاءالله بیشتر معرفت پیدا کنند خون گریه کنم برای اباعبدالله الحسین. چه تعارضی داره معرفت پیدا کردن بله می خوای بگی بگو که خوب گریه می کنی بیشتر معرفت پیدا کنم بیشتر می سوزی بیشتر گریه می کنی. اگر تو حسادتت تحریک نشده نسبت به اولیای خدا خوب زورش میاد منتها میدونید خوب حسادت که سریعاً بروز پیدا نمیکنه طرف میگه ببین من حسودیم میاد زیاد تعریف نکن. زیاد دلبری ازت نکند زیاد اگه برای امام حسین عاشقی بکنی من زورم میاد من حسادت می کنم. کسی اینجوری نمیگه که یک بونه میاره یک بهونه میاره و بعد میگه آدم ها اگر فکرشون کار بکنه و یک آدمهای حسودی باشد و بهونه های خوشگلی می‌آورند. گیر میده به معرفت میخواد بزنه سر محبت با اینکه این دو تا لازم و ملزوم هم دیگه هستند. هم محبت معرفت می آورد هم معرفت محبت می آورد هم محبت معرفت می آورد و هم برعکس. چرا میخوای این گریه نکنه بره معرفت کسب کنه خوب بره معرفت کنه که خون گریه می کنه. مردم شما قبول دارید ما اونقدر که باید و شاید اهل بیت را دوست نداریم؟

من از شما می‌پرسم که به خاطر عشقتون به امام غریب من امام هادی علیه السلام در شب میلادش جمع شدید شمایی که در شب میلادش جمع شدید شما تعداد تون کمتر از کسانی که در شب عزای اهل بیت جمع میشن. عزارا همه میان میلاد ها را خصوصی ها میان. من از شما می‌پرسم شما بفرمایید آیا ما آن چنان که باید و شاید اهل بیت را دوست داریم؟ بفرمایید با صدای بلند، نه ما خودمون معتقدیم هنوز اونقدر که باید و شاید نیست. خب برو از گریه کردن سراغ کتاب خواندن می فرستی خوبه میدونی گریه ها و محبت ها را آن وقت پیش خواهد کرد تو نمیتونی ناراحت باشی از گریه کردن به دلیل معرفت. بله ما اعمال مون همیشه به دنبال محبت مون هستند. هر کسی وضع رفتاریش در مقام عمل کم می گذارد برای اهل بیت حواسش باشد باید محبتش را به اهل بیت بیشتر کند تا عملش هم درست باشه‌. اینجور نیست که سر محبت بزنیم به نفع عمل این سخن احمقانه‌ای است، خب منتها حسادت دیگه باید یه جوری باید بروز پیدا بکنه دیگه وجاهت هم باید داشته باشه صراحت هم که نداره، برای اینکه من حسودیم داره میاد ولی ژن حسادت در بشر نابود نشده.

قابیل از سر حسادت معنوی بود که هابیل را کشت و الا قابیل هم آدم خوبی بود و عبادت کرده بود بیچاره بع قربانی داده بود در راه خدا منتها خب دلش نبود دیگه قربانی کم مایه گذاشته بود. خدا هم نپذیرفت ازش و گفت تو لیاقت این داری من قربانیت را بپذیرم، برگشت به هابیل گفت خدا تو را پذیرفت من را نپذیرفت لقتلنک قطعا تورا میکشم و کشت. از سر حسادت این داستان حیات بشر است آن وقت ائمه هدی علیهم السلام الان علنی حضور ندارند که ما ببینیم کی حسود کی حسود نیست. ولی خوب بالاخره یا به شهادت رسیدن یا پشت پرده غیبت هستند، ژن حسادت که از بین نرفته که اونی که حسادت داره به موقعیت و فضایل اهل بیت میاد ابراز حسادتش را کجا خالی میکنه آنجایی که شما داری ابراز محبت می کنی به اهل بیت یه دفعه یک نیشی میزنه یک تیکه میندازه. بیمار هستند بعضی ها به خدا قسم، دسته‌های عزاداری اباعبدالله الحسین که حضرت امام قدر این دسته ها را می دانست و فریاد زد که دسته‌های عزاداری باید با عظمت به همان شیوه‌ای که بوده سنت بوده منتها خب بعضی از اشتباهاتی توش بوده باید گرفته بشه. باید با همان شکوه حتی امام تصریح فرمودند دسته‌های عزاداری نباید تبدیل بشه به راهپیمایی. اینها خودش باید فرمودند اینها خودشان یک نوع راهپیمایی هستند بعد فرمودند حضرت امام مکتبی که پای اون مکتب هیاهو نباشه به سر و سینه زدن نباشه تجمع نباشد عناصر دسته عزاداری را توضیح دادند فرمودند این مکتب نمی ماند.

دسته های عزاداری را حضرت امام عامل حفظ اسلام می دانستند همان اسلامی که عامل حفظ مملکت است. دسته های عزاداری را حضرت امام انقدر ازشون تقدیر می‌کنند منتها خوب این دسته های عزاداری که اقصا نقاط عالم وقتی این فیلم این دسته های عزاداری را دیدن با یک جوانی اهل روسیه اخیراً ملاقات کرده بودم که اصلاً مسلمان هم نمی خواست بشه مسلمان هم نشده بود‌ عاشق اباعبدالله الحسین شده بود از روی اخبار که یه نمه اخبار یورونیوز دسته‌های عزاداری ایران را نشان داده بودند‌. یک برگ کتاب هنوز درباره اباعبدالله حسین نخوانده. اون معرفت فطری شکوفا شده دسته‌های عزاداری که چنین معجزه ای را در عالم در دل های آماده و بیدار خواهد کرد. دسته‌های عزاداری که می‌تواند حسین علیه السلام را در قلب هایی که از فطرت سالم برخوردار هستند قرار بدهد. با پدیده دسته عزاداری که بعضی از بیمار دلان مواجه می‌شوند این همه فوایدش را نمی‌بینند اول میگه آقا این دسته های عزاداری آفت نداره یه وقت دختر و پسر نامحرم همدیگر را می‌بینند؟ ببین توروخدا نه اینکه اینا صبح تا شب ندارند همدیگر را می‌بینند؟ نه اینکه اگر دسته ها را تعطیل کنید توی خونه هاشون اصلاً هیچ خبری نیست از این حرف‌ها؟

نه اینکه اصلاً همه وقت های دیگه با پوشیه میان بیرون و همه مردم با دشداشه میان بیرون و عبا قبا و نمیدونم اینطوری. نه آخه هیکل جوان ها دیده میشه نه اینکه کشتی توی تلویزیون پخش نمیشه و فوتبال هم نیست و نمیدونم ماهواره‌ای هم که وجود نداره همه یا میرن مسجد یا حسینیه سرشان پایین فقط چشم و گوششان مونده روز عاشورا در دسته عزاداری امام حسین باز بشه. واقعا رزالت تا چقدر برای بعضی ها قابل تصور. که عظمت و شکوه دسته‌های عزاداری که فقط در زبان حضرت امام قابل دیدن است، کلن حضرت امام برای این تاکید داشتند که جمعی از این انقلابیون خودشیفته و روشنفکر زده نه روشنفکر به معنای واقعی کلمه که خوب حضرت امام خودشان در راس همه روشنفکران واقعی عالم بودن جمعی از انقلابیون خودشیفته و روشنفکر زده به شدت با عزاداری مخالفت داشتند. با دسته‌های عزاداری که دیگه چی بگم؟ من از هیئت‌های محترم تقاضا می‌کنم در آستانه محرم الحرام هستیم فکری برای وظیفه بسیار با شکوه و مهم دسته های عزاداری داشته باشیم. ای امام هادی فداتون بشم شما مدد کنید هیئت رزمندگان دسته عزاداری نداره دسته عزاداری داشته باشه محرم. جلسات با شکوهی را میگیره توی محیط بسته اینها کار دسته های عزاداری را نمی کنه تسبیح حضرت امام.

حضرت امام می‌فرمودند اگر کسی خانه‌اش زیارت عاشورا بخواند و راه برود در داخل خانه و قدم بزند تسبیح ازش بگیره حسین حسین بگه و یک همچین عزاداری داشته باشه، فرمودند اگر اینگونه می خواست برای امام حسین عزاداری بشه مکتب نمی ماند. باید بری توی خیابون. اینها تصریحات حضرت امام است. توی خیابون آمدن برای اباعبدالله الحسین مردم آرزو داشتند دست حضرت آیت الله العظمی بروجردی را ببوسند، همان مردمی که آرزو داشتن دست آقا را ببوسند موقعیت عزاداری همین‌ها صف عزا تشکیل می‌دادند سینه می‌زدند راه می رفتند نوحه می‌خواندند آقای بروجردی بود که می‌آمد خاک کف پای اینها را برمی‌داشت توتیای چشم می کرد. چه می کنی یا اباعبدالله با این دلها متاسفانه خیابان‌های برخی از شهرهای بزرگ مثل تهران رونقی که باید و شاید باید داشته باشند دسته‌های عزاداری رونق ندارند. علتش چیه غفلت است توجه نداریم. مدیران فرهنگی غفلت کردند از خدمت کردن برای رونق بخشیدن به دسته های عزاداری اباعبدالله الحسین در بسیاری از شهرها داره رونق پیدا میکنه، پدیده‌ای را که شما در شهر خوب زنجان می‌بینید برای عزاداری اباعبدالله الحسین صادر شده به برخی شهرهای دیگه تجمع‌های نورانی الان دیگه سنت حسنه شده برایشان. ولی شهرهای بزرگ چون به سهولت نمیشه این تجمع های دسته های عزاداری را یک جا متمرکز کرد، کلاً بعضی ها از دسته رفتن صرف نظر می‌کنند خیلی عجیبه. میگه حالا نشستیم داریم عزاداری می کنیم دیگه. خوب شما هم بفرمایید تشریف ببرید زیارت حرم اباعبدالله الحسین چه ضرورتی پیاده برید؟

چند تا روایت برای شما بخونم در باب پیاده روی به حرم اباعبدالله الحسین؟ که وقتی شما به اجر و پاداش معنوی و اثر نورانی پیاده‌روی نگاه می کنید می بینید این خودش یک عمل مضاعفی است یک عمل فوق العاده پر ثواب و مستقلی است نسبت به زیارت حرم اباعبدالله الحسین. چرا ائمه هدی فرمودند پیاده بروید می‌دانستند که اگر یک چند میلیون شیعه بروند چه غوغایی می شود. کسی می پرسید دسته‌های عزاداری ریشه اش به کجا برمیگرده گفتن به سفارش امام صادق علیه السلام که مکرر تاکید می فرمودند پیاده به حرم امام حسین برید. می‌گفتند آقا پیاده بریم چه اتفاقی می‌افتد؟ دسته عزا راه می‌افتد. کسانی که زیبایی این معانی را درک نمی‌کنند عظمتش را درک نمی کنند متاسفانه از یک حسادت پنهان یا از یک غرور و تکبر پنهان برخوردار هستند. بحث را برگردانم به زیارت جامعه اثر تربیتی زیارت جامعه این است که حسادت های پنهان را از بین می‌برد. تکبر انسان را زایل می کند انسان را در مقابل اولیای خدا متواضع قرار می‌دهد. دوستان با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین میشه یا نمیشه بله. من الان بگم که آقا هیئت شام میدن آدم سیر میشه با شنیدن شام میدن، سیر میشه آدم سیر هم باشه میره شام هیئت را میگیره میخوره میگه تبرکه با حلوا حلوا که دهن شیرین نمیشه که.

خوب ما باید عملاً بیایم این حسادت و تکبر را از دل زایل کنیم. بهترین راهش زیارت جامعه، بهترین راهش دسته‌های عزاداری آقا این آدمهای متشخص آدم های مومن علما آدم توی دسته عزاداری میبینه آقای مهندس آقای دکتر گل به روی سر و روی خودش مالیده شب های محرم یا روز عاشورا و تاسوعا آمده داره سینه میزنه نوحه میخونه کیف میکنه انسان. یا اباعبدالله چیکار کردی با این دل ها؟ معنویات پاکسازی است دسته‌های عزاداری وقتی که میشینی زیارت‌جامعه میخونی عملیات تزکیه را داری انجام میدی اینجا نوشته است، در این زیارت نورانی و ما خصنا به من ولایتکم غیب لخلقنا و طهاره لانفسنا و تزکیه لنا و کفاره لذنوبنا وقتی این ولایت شما را خدا به ما داده این برکات در اثر ولایتمداری به ما رسیده است. تزکیه ما می کند ولایت کفاره گناهان ما است. موجب پاکی نفس ما و نسل ما است. موجب تعارضات روح ماست.

فرمود اگر بچه‌های پیغمبر را دوست داری در روایت است اگر اهل بیت را دوست داری برو برای بزرگترین نعمت خدا را شکر کن بزرگ‌ترین نعمت چه نعمتی است؟ پرسیدند فرمود غیب الولاده فرمود برو شکرکن حلال زاده‌ای بقیه اش را نمیشه توضیح داد. امام هادی علیه السلام آخرین فرصت ها برای آموزش شیعیان را در اختیار داشتن تمام شد. دیگه بعد امام حسن عسکری علیه السلام همه عمر را در پادگان و زندان بودند تقریباً البته امام هادی علیه السلام محصور بودند حصر شدیدتر شد برای امام حسن عسکری علیه السلام به حدی که مأمور گذاشته بودن حضرت مبادا بچه دار بشه بچه او را بکشند. دیگه هیچ امامی انقدر محصور نبوده که امام حسن عسکری علیه السلام مظلوم و محصور بودند. امام هادی علیه السلام می داند دوره آموزش تمام شد یک جمع‌بندی برای آموزش شیعیان در زیارت جامعه به ما هدیه داده. زیارت جامعه تنها یک دانشگاه بزرگ نیست که دانشگاه بزرگی است. تنها یک محلی برای ابراز علاقه و ارادت به اهل بیت نیست که هست. بهترین محل برای ابراز علاقه و محبت است. تربیت کننده است تزکیه کننده است. نمیشه زیارت جامعه خوند یک مقداریش حال دادی صفا می کنی خوب اشک آدم تموم میشه. دیگه شما ۵ صفش را گریه می کنی بقیه اش که گریه نمیاد که قرار شد فکر کنی دو بار بخونی فکر کنی برات تازگی داشته باشه. بقیه اش دیگه تکرار میشه بعد چرا باید تکرار بکنی؟

برای این که پاک می کنه روح را. یه بار بگی امامان من شما بزرگوارید خوبید. به واسطه ولایت شما علمنا الله معالم دیننا به واسطه ولایت شما است که خدا دین را به ما یاد داده. به واسطه شماست که من خدا را شناختم به واسطه شماست روزی میاد. خوب یه بار گفتی تازگی داره یه بار گفتی فهمیدی دو بار گفتی تازگی داره یه بار هم با احساسات گفتی. خوب این همه تکرار برای چی زیارت را گذاشتن برای تکرار کتاب مطالعه نیست که بذاری کنار. این تکرارش دیگه بقیش آدم را آدم میکنه بار میاره. تکبر پنهان را در مقابل اهل بیت عصمت و طهارت از بین میبره حسادت پنهان را در انسان از بین میبره آیا کسانی امروز هستند حسادت اولیای خدا داشته باشند؟ بله ولی حسادتشان را چه جوری ابراز می‌کنند با نق زدن های جاهلانه و حرف های به ظاهر عالمانه اما احمقانه. علیه تجلیات ولایت و محبت اهل بیت که در دل‌ها و سینه ها و جاده ها و خیابان ها و سینه زنی ها جاریه. آیا امروز کسانی هستند تکبر نسبت به اهل بیت داشته باشند؟ بله کسانی که تکبر به دوستانه اهل بیت دارند یکی از وجوه این تکبر این است که یک گروهی بشین یه جایی گریه بکنند اشک بریزند میگه بابا این ها احساسات احساسات که فایده نداره میزنه سر مال. بچه ها خودش را بزرگ میگیره حالا مثلاً تو آدمی چیز فهمیدی اما اشک نمیریزی یا آهن؟ حالا مثلاً تو خیلی آدم باسواد و با شعوری هستی فهمیدی چه خبره ولی اشک نمیریزی یا آهن هستی؟

آدمی که باسواد شد ولی به شور نیامد که آدم نیست آهن است. که کامپیوتر ما هم همینه بندی کامپیوتر دارم لپ تاپ دارم و از لپ تاپ استفاده می کنم برای سخنرانی ها من هرچی روضه توش مینویسم اصلا گریه نمیکنه جالب خوب آهن دیگه حالا آهن نباشه پلاستیک. کوتاه بیا دیگه سر حالا مثلاً مناقشه نیست معامله بذار جوش بخوره. آدم نیست کامپیوتر هرچه من نوحه توش مینویسم تاریخ توش مینویسم از یه کتاب تاریخی کلش اونجا سیو می‌کنم این کامپیوتر من راه نمی‌افتد دسته بره خیابون. میگه آره دیگه ولی به آدم بگو این ها رو راه می افته می‌جوشد فریاد می زند. توی دعای ندبه فدای امام زمان میشی میگی یاابن الحسن آخه چرا هر کس به یاد تو می افته داد میزنه نمیتونه آروم بگیره؟ چرا تو این چنین می کنی با دل ها و این هدیه عظیم زیارت جامعه را آقای امام هادی علیه السلام به ما دادند و ازشون تشکر می کنیم.

دوره امام هادی علیه السلام بگردیم که چنین تدبیری برای ما کردن من می‌خواستم فرازهای بیشتری از زیارت جامعه برای شما بخونم فرصت نشد. حتما خود شما زیارت جامعه را بهش آشنا هستید و اگر هم غفلتی تاکنون بوده برای ما رو مکرر این زیارت با عظمت این غفلت را برطرف خواهیم کرد در آستانه محرم الحرام تصمیم می‌گیریم برای اباعبدالله الحسین یه جور دیگه سنگ تموم بگذاریم. راستی شما به من نگفتید که اولین کسی که پیاده روی می کرد برای عزاداری شهیدان در اسلام چه کسی بود؟ بفرمایید فاطمه زهرا سلام الله علیها هر هفته پیاده روی داشتند برای زیارت مزار حمزه سیدالشهدا. نامردم اگر برای سیدالشهدای و پیاده‌روی نکنم. اگر به کربلا نروم محرم خیابان‌های شهر خودم را کربلایی خواهم کرد. یا علیش را بگو یاعلی دوباره من میگم بعد شما دوباره یا علی علامت موافقت دیگه درسته ما اینجوری یاد گرفتیم، یاعلی یعنی حله نامردم اگر آن چنان که فاطمه زهرا سلام الله علیها برای سیدالشهدای مدینه پیاده روی می کرد برای حسین فاطمه پیاده‌روی نکنم. یاعلی

این هم از برکت جشن امام هادی علیه السلام که آماده بشیم برای محرم و برای عزاداری اباعبدالله الحسین امام هادی علیه السلام البته یک احتمالی توی ذهن من هست که اینها کار را امام هادی انجام دادند یا امام جواد علیه السلام، اینجور که یادم هست امام‌هادی علیه‌السلام بودند. کسی داشت میرفت کربلا فرمود آنجا زیر بقعه کنار مضجع نورانی اباعبدالله الحسین یعنی در جوار حضرت برای من دعا بکن. گفت آقا شما خودت امام زمانی قطب عالم امکانی شما خودت ارتباط با خدا روشن که چگونه است. بعد شما سفارش می کنی که من آنجا؟ فرمود خدا یک مواقفی دارد برای استجابت دعا دوست دارد بندگانش در آن مواقع دعا کنند چون من الان نمیتونم برم تو برو آنجا جای من دعا بکن.

خدایا به حق امام هادی علیه السلام ما را اهل زیارت جامعه زنده بدار و بمیران. به حق امام هادی علیه السلام ما را اهل اظهار محبت به اهل بیت عصمت و طهارت به ویژه اباعبدالله الحسین زنده بدار و بمیران. خدایا این محرم امسال ما را مهمترین عامل تسریع در ظهور و فرج اقا امام زمان قرار بده. دست مجروح رهبر عزیز انقلاب مون هرچه سریعتر به دستان با برکت مهدی فاطمه متصل بفرما.

و صلی الله علی محمد و آله الاطهار.

 

سخنران: حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان
حسینیه شهدای بسیج میلاد امام هادی علیه السلام | سال ۱۳۹۱

.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *