Free Delivery on orders over $200. Don’t miss discount.
عید قربان (نورباران 10) سخنرانی ( فرحزاد قربان نورباران 10) 1008 حبیب الله فرحزاد استاد فرحزاد ؛ متن گردآوری عید قربان متن گردآوری عید قربان

گفتاری در مورد قنوت نماز عید قربان

Farahzad_EideGhorban01

گفتاری در مورد قنوت نماز عید قربان

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

عید سعید قربان و یکی از اعیاد بزرگ مسلمین است و مستحب است امروز غسل، مستحب موٌکد، دعاهایی از صحیفه سجادیه وارد شده و قربانی کردن سنت موٌکد، اونایی که توانایی دارن حتی میتونن چن نفری یه گوسفند، سه چهار تا خوانوده جمع بشن و یه گوسفند بکشن حالا به فقرا بدن نور علی نور،نمیدن خودشون مصرف کنن. خود قربانی کردن امروز سنت موٌکد و سفارش ویژه شده و دعای ندبه در چند تا عید خوانده میشه، از جمله عید جمعه، و یکیشم عید قربان هست. مستحب است امروز تلاوت دعای شریف ندبه، یعنی در هر عیدی صاحب عید امام زمان (ع) است و در روایت هم داریم عید واقعی ما عیدی است که در آن ظلم نباشه، گناه نباشه، معصیت نباشه (کُل یَومٍ لا یُعصَی الله فیهِ فَهُوَ یوم عِیدُ)

حضرت علی (ع) فرمود هر روزی که اگر همچون روزی بیاد که در آن گناه نباشه، معصیت نباشه، ظلم نباشه، مظلوم نباشه، زندانی بی گناه نباشد، اون موقعه عید حقیقی و عید واقعی ماست و آن هم در زمان ظهور و پر خیر و برکت آقا امام زمان (ع) است. و لذا شما می دانید در عید های مهم، عید فطر و عید قربان و عید غدیر و عید جمعه مستحب است تلاوت دعای شرف ندبه. در قنوت نماز عید ما درخواست های بلندی داریم که خیلی معانی بلند در میان دعاها بنده هرچی گشتم والا ترین و بهترین در خواست ها در دعای قنوت نماز عید فطر و نماز عید قربان آمده است.

که ما میگیم خدایا امروز را روز عید قرار دادیم برای پیامبر و آل پیغمبر (ص) شرافت اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم (الذی جَعَلته للمسلمین عیداً) ما که عقلمون نمیرسید خدای بزرگ روز دهم ذیحجه را عید قرار داده برای اینکه شرافت و لطف عنایت به عزیزانش پیغمبر و آل بکنه و عیدی بده به عالم و اینکه عید قرار داده برای جایزه ها، پاداش ها و ما در روز عید بعد از اینکه مدح وستایش خداوند متعال رو می کنیم (اللهم اهل الکبریاء و العظمه و اهل الجود و الجبروت و اهل العفو والرحمه و اهل التقوی والمغفره) که ستایش زیاد از خدای متعال می کنیم که اهل جود و بخشش و مغفرت آمرزش و رحمت، خدای را می خوانیم به این روزی که عید برای مسلمین قرار داده و وسیله و ذخیره برای پیغمبر و آل قرار داده

عرض کردم که بالاترین خواستی در دعاها کامل ترین خواسته و کامل ترین حاجت در این دعا ها که ما تقاضا می کنیم از خدا متعال اونم در نماز عید، اونم در حالت قنوت، اونم دست جمعی، اونم نُه بار تکرار می کنیم، تنها نمازی که نُه تا قنوت داره،رکت اول پنج تا قنوت و رکوع میریم و رکت دوم چهار تا قنوت و رکوع میریم، این فقط مخصوص نماز عیدین. ما چه تقاضایی می کنیم تقاضامون اینه (اللهم ادخلنی فی کل خیر ادخلت فیه محمد و آل محمد) اللهم صل علی محمد و آل محمد عرض کردم دعایی از این جامع تر و کامل تر و خواسته ای برتر از این بنده پیدا نکردم که میگیم خدایا هر خیری که به پیغمبر و آل او (ص) مرحمت کردی به ما هم مرحمت بکن، هر قشنگی، هر زیبایی، هر خیری، حالا اون بزرگواران در حد ظرفیت خودشون که ظرفیتشون به اندازه کل عالمه ولی ما هم میگیم از هر خیر مستوره ای به اندازه ظرف وجودی خودمون ما قطره ایم اونا دریا، اقیانوس بلکه بالاتر و ما کوچیک تر، چون با اونا هیچی رو نمیشه قیاس کرد حتی قطره و دریا هم از باب ناچاری، میگیم خدایا هر خیری که به ۱۴ معصوم عنایت کردی به ما هم عنایت کن، هر شر و سوئی که از اونها دور کردی ما رو هم دور کن. یعنی ما رو با اونا قاطی کن. دلمون با دل امام زمان قاطی بشه این قطره وصل به دریا بشه، این قطره کارایی نداره بخار میشه و از بین میره از یک قطره ما نمیتونیم استفاده ای ببریم ولی اگر وصل به دریا شد دریاست. جزء دریاست دیگه بعد هم باز اول درخواستمون اینه خدایا هر خیری که به ۱۴ معصوم دادی به ما عنایت کن هر شری که از آنها دور کردی یا سوء رو از ما دور بکن.

بعد میگیم (اللهم انی اساٌلک خیر ما ساٌلک منه عبادک الصالحون) خیلی دعا فراگیر و جامع و کامل واقعا (اللهم انی اساٌلک خیر ما ساٌلک منه عبادک الصالحون) خدایا هر خیری که تمام بندگان صالح تو از تو خواستن خیلی عام این دعا، از اول خلقت تا آخر خلقت همه خوب های عالم هر چیز قشنگی که از تو خواستن خدایا منم میخوام. عید این رو میگن عید،پیغمبر ها چی خواستن امام ها چی خواستن عابد ها، صلها،اهل تقوا، علما،بزرگان،بندگان شایسته،هرچیز قشنگی که خواستن خدایا منم طمع دارم به منم بدی. هر خیری که بندگان صالح تو خواستن منم می خوام به منم مرحمت کن خزانه خدا خیلی بزرگه اصلا تمام شدنی نیست، کم نمیاد خزانه خدا میدونی چیه؟ خزانه خدا کن فیکون یعنی خدا هرچی اراده کنه بشه میشه.از هرچیزی خلاق ما یشاءست، فعال ما یشاءست مثل خزانه خلق نیست که محدود باشه فوری خالی بشه، تمام بشه، ما ممکن یه کاری بکنیم موجودیمون تمام بشه، موجودی خدا کن فیکون بگه بشو میشه تمام شدنی نیست اصلا محال.

خلاق، فعال، رزاق، همه چیز داره، میتونه اراده کنه همه چیز به وجود بیاد میگیم خدایا هر خیری که به بندگان صالح تو از تو خواستن به ما هم مرحمت کن دومیش هم خیلی قشنگه (و اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون) خدیا ما هم به تو پناه میبریم از آنچه که بندگان خالص تو به تو پناه بردن از شرور، آفات، سختی ها، گرفتاری های دنیا و آخرت، شر دنیا و آخرت، از هر بدی که بندگانت پناه اوردن به تو بندگان مخلصت خدایا ما رو هم پناه بده از آفات دنیا، شرور آخرت، بلاها، فشار قبر، سختی های برزخ، قیامت، جهنم، متلق بدی ها، واقعا نماز عید و قنوت نماز های عید بسیار جامع و کامل بازم ما نه بار میدونید که فقط نماز جماعت نباید بخوانه یعنی مأموم ها هم حمد و سوره را نباید بخوانند ولی دعای قنوت را باید بخوانند همه یعنی ما هم همراه امام جماعت این خواسته ها در خانه خدا ارائه میدیم و درخواست می کنیم.

عید قربان روز قربانی شدن روز فدا شدن در راه خداست یکی از شخصیت هایی حاضر شد از مال و جان وفرزند و همه هستیش در راه خدا بگذره که به عنوان قهرمان توحید و قهرمان قربانی در قرآن معرفی شده جناب حضرت ابراهیم خلیل علی نبینا و اله صلاه السلام در روایت داریم خدای متعال سلسه مراتبی که حضرت ابراهیم طی کرده (جعله عبدا قبل ان یتخذه نبیا) اول مقام، مقام بندگی بود حضرت ابراهیم عبد خدا شد، بنده خدا شد، قبل از اینکه پیغمبر باشه مقام بندگی همه انسان ها بهش میتونن برسن که خدای متعال همه عالم رو به خاطر بندگی خلق کرده (ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون) من جن و انس رو خلق نکردم مگر برای بندگی بعد از اینکه بنده خالص خدا شد (جعله نبیا) خدای متعال او را پیغمبر قرار داد نبی رتبه پایینه انبیاء است، رسول رتبه بالا انبیاء است ما ۱۲۴ هزار پیغمبر داریم از ۱۲۴ هزار پیغمبر ۳۱۴ تاشون به مقام رسالت یعنی اوج نبوت و رتبه بالای پیغمبری رسیدن اول حضرت ایراهیم عبد بود فرمود بعد نبی شد بعد (اتخذه رسولا) خدای متعال او را به رتبه بالای نبوت که رسالت باشه قرار داد بعد از اینکه امتحان هایی رو داد خدای متعال او را به مقام خلت و دوستی خودش انتخاب کرد (جعله خلیلا)

در میان همه انبیاء همه نمیتونستن به این افق و بلندی برسند حضرت ابراهیم شد خلیل خدا، دوست خدا، محبوب خدا، عزیز خدا، در چند روایت علت، خلت و دوستی، چرا حضرت ابراهیم (ع) خلیل خدا شد؟ مرحوم محدث قمی در سفینته البحار کلمه ابراهیم این احادیث رو بخشیش رو آورده. که چرا حضرت ابرهیم خلیل خدا شد؟ دوست خدا انتخاب شد؟ یکیش همین روایت است که عرض کردم امام عسگری (ع) می فرمایند :« خدا حضرت ابراهیم رو خلیل خودش قرار داد چون زیاد صلوات بر محمد و آل محمد می فرستاد.»

اللهم صل علی محمد و آل محمدو عجل فرجهم

در روایت دیگه می فرمایند حضرت ابراهیم خلیل و دوست خدا شد (لکثرت سجود علی الارض) چون حضرت ابراهیم (ع) زیاد سجده بر زمین می کرد. چون می دانید سجده، پیشانی را به خاک گذاشتن و ذکر خدا را گفتن یکی از برترین عبادت هاست. اون چیزی که شیطان نکرد،عارش شد،خطاب شد به حضرت آدم سجده کن البته سجده برای خداست حضرت آدم قبله بوده، جهت بوده، مثل اینکه ما به طرف کعبه می ایستیم و عبادت می کنیم و الا سجود مخصوص خداست ایستادن، دست به سینه گذاشتن، خم یک مقدار شدن،برای پیغمبر و امام عیب نداره،اما سجده فقط برای خداست، اینایی که در موقع تشرف به حرم،میوفتن عتبه بوسی می کنن،آستانه در حرم ها رو می بوسن این سجده نیست،این بوسیدنه، اگرم کسی سجده می کنه باید برای خدا سجده بکنه، تشکر بکنه، خدایا توفیق زیارت به من دادی وگرنه همه علما حرام می دونن روایت هم هست برای غیر خدا نمیشه سجده کرد، سجده مخصوص خداست. یا عتبه بوسی آستانه در حرم رو می بوسیم تبرکن، همونطور که در و دیوار رو می بوسیم یا اینکه سجده برای خدا میکنیم، ممنونت که به ما توفیق زیارت مرحمت کردی این توفیق رو نصیب ما کردی وگرنه سجده برای امام نمیشه کرد.

سجده عبادتی است که مخصوص خدای متعالِ، این سجده ما روایت داریم نزدیک ترین حالات بنده به خدا در حالت سجده است (اقربُ ما یکونُ العبد من الله إذا کان ساجدا) نزدیکترین زمانی که بنده به خدا نزدیک است زمانی است که در حال سجده است یه موقعی ما در عبادت می ایستیم، قیام میکنیم، یه موقع دست به قنوت بلند میکنیم،یه موقع دست گدایی رو بلند می کنیم،یه موقع رکوع میریم نصف بدنمون خم میشه،یه موقع نه با صورت رو خاک میوفتیم پیشانی و دست و زانو و پا رو به خاک،به زمین میچسبانیم، این دیگه حد اعلا (أسجود منتهی العباده) حد اعلا کرنش و تواضع و عبادت و افتادگی سجده است. که با صورت میوفتیم رو زمین شاید در ادیان دیگه این این نوع عبادت هم نباشه،این حالتی که آدم با سر بره به زمین و مستحب است برای بینی هم مهر بزارید،یعنی بینی مون هم به خاک میمالیم، بینی مون هم به خاک میمالیم، خیلی هم سفارش شده که در سجده انسان هم پیشانی و هم بینیش هم به مهر، به خاک بگذار.

و روایت داریم اگر در سجود آدم گرسنه هم باشه شکم خالی و اشک هم جاری بشه این دیگه اوج یک عبادت خالصانه است و دعا اون موقع زود مستجاب میشه. وقتی که بنده ای گرسنه باشه شکم خالی و اشکش هم جاری بشه و به سجده هم بره این دیگه اوج یک عبادت کاملِ حضرت ابراهیم رو خدا خلیل انتخاب کرد (لکثرت سجود علی الارض) چون زیاد سجده می کرد. پیغمبر ما سجده ها را دوست داشتن،سجده هاش رو طول میداد. چندین روایت داریم، از پیغمبر خدا سوال کردن آقا ما دوستداریم با شما مهشور بشیم فرمود:«من را کمک بکنید با سجده» سجده کردن زیاد یا طول دادن سجده روایات می فرماید که باعث میشه انسان با پیغمبر خدا مهشور بشه بشه یعنی سنخیت ایجاد بشه.

دیگه از چیز هایی که ما در روایت داریم باعث شد حضرت ابراهیم (ع) خلیل و دوست خدا بشه لاطعامهم طعام و الناس نیام والصلاه بالیل والناس نیام فرمود خدای متعال حضرت ابراهیم (ع) رو به مقام خلیلی و دوستی خودش انتخاب کرد چون سفره دار بود مهمان نواز بود اطعام می کرد بندگان خدا رو این رو خدا خیلی دوست داره آدم در خانه اش باز باشه. اگرم مشکلاتی تو خانه است میتونه بیرون اطعام بکنه به یتیم ها،خوانواده های بی سرپرست؛ مواد غذایی بده،پول بده برن غذا تهیه بکنن، مهر نان بده حالا لازم نیست که حتما ممکنهخانه اش کوچیک،مشکلاتی داره،خانوادش اون البته بهتر اگر نشد کمیته امداد بحمد الله فقرا رو شناسایی کرده و آبرومندانه به اینها کمک میکنه.

راه خیر بازه حالا چه گوسفند هاتون رو میتونین، اگر شما خودتون سراغ ندارید به کمیته امداد بدید،افرادی هستند که واقعا ماه به ماه نمیتونن گوشت تهیه بکنن، یه واقعیت حقیقی. بعضی ها هستن ماه به ماه نمیتونه تهیه کنه اینکه این همه سفارش شده به قربانی کردن، و اطعام حضرت ابراهیم (ع) در حدی بود که نوشتن بدون مهمان غذا نمیتونست بخوره (أبا اضیاف) یعنی پدر مهمان ها،معروف شده بود اگر مهمان می آمد که می آمد اگر نمی آمد میرفت می گشت یه نفر مهمان پیدا میکرد می آورد سر سفره اش. خیلی عجیبه خدا یعنی اینقدر مهمان، ما این همه روایات داریم کسی که مهمان منزلش میاد گناه هاش آمرزیده میشه شرور و بلاها رو از اون خونه میبره بیرون میریزه آفت ها و بلا هارا و رزق و روزی صاحب خانه رو زیاد می کنه.

این فکر غلطی که بعضیا فک میکنن مهمان که میاد روزی ما کم میشه یا خرجی ما زیاد میشه درآمده مون کم، درآمد میره بالا یکی از چیزهایی که روزی خانه رو و اهل خانه را زیاد می کنه مهمانِ بلاها را میبره، بنا بوده بلایی به مال ما بخوره، به جان ما بخوره با آمدن مهمان این بلا ها دفع میشه. هدیه خداست. روایت عجیبی دیدم در سفینهالبحار آشیخ عباس قمی نقل کرده که اگر مهمانی خواست وارد منزل بشه، حالا یا در زد یا صدای پای مهمان را صاحب خانه شنیده و خوش حال شد از اینکه هدیه خدا آمده مهمان عزیزی آمده اگر از آمدن مهمان مومنی خوشحال شد هفت طبقه آسمان گناهاش رو خدا می آمرزه. خیلی عجیبه،هفت طبقه، حالا برعکس رو حدیثش من یادم نیست، ندیدم که اگر مهمانی در خانه رو زد، یا صدای پای مهمان بلند شد صاحب خانه تنش لرزید غضه دار شد که ای بابا مهمان اومد ای داد و بیداد این آیا هفت طبقه گناه رو دوشش میزارن یا نمیزارن نمیدونیم!

ما یه جایی مهمان شدیم حالا روز عید هم هست یه جایی مهمان شدیم تا نشستیم صاحبخانه گفت مهمان گرچه عزیز است ولی همچو نفس خفه میسازد اگر آید و بیرون نرود که گفتیم التماس دعا رفع زحمت می کنیم البته شوخی میکرد. مهمان عزیز خداست قدر بدانیم و اگر مهمانی می آید خیر و برکت، گناهای صاحبخانه رو می بخشه و او را پاک می کند. عزیز خداست از آمدن مهمان، روایت دیدم امیرالمومنین (ع) محزون بودن در روایت داره که گریه می کردن خیلی عجیبه آقا. سوال کردن یا امیر المومنین چرا ناراحتی، چرا گریه می کنی؟ فرمود بخاطر اینکه یک هفته منزل ما مهمون نیامده الله اکبر اینقدر یعنی خیر و برکت به منزل میاره.

حضرت ابراهیم (ع) مهمان اگر می آمد که خوشحال بود اگر نمی آمد میرفت می گشت یه یک نفر پیدا میکرد می آورد سر سفره که مهمان سر سفرش باشه. (لاطعامهم الطعام) اینم روایت عجیبیه یک روز حضرت ابراهیم (ع) مهمان نبود سر سفرش رفت گشت یک نفر را پیدا کرد آورد سر سفره خواست غذا شروع کنه فرمود بگو بسم الله نام خدا را بگو و شروع کن گفت من اصلا خدا را قبول ندارم آدم کافری بوده مشرک بوده گفت اصلا قبول ندارم خدا رو. گفت اگر خدا را قبول نداری ما هم شرمنده ایم یعنی نمیتونیم مهمانت بکنیم گفت باشه. شما خودت اومدی دنبال من، من که در بزنم تو منو آوردی سر سفره بلند شد رفت

تو روایت داریم خدای متعال توبیخ کرد، توبیخ کرد حضرت ابراهیم رو ای ابراهیم این بنده ای که ما رو قبول نداره و کافر است یک عمری ما ازش پذیرایی کردیم شما یک روز نتونستی از آن پذیرایی بکنی حالا ما را قبول نداره نداشته باشه رزق مادی و طبیعی که، بهشت شرطش ایمان. اما کسی حالا کافر غیرمسلمان (أکرم الضیف و لو کان کافرا) روایت، مهمان ولو کافر هم هست باید احترامش رو بگیری، اکرامش کنی. حالا کافر گرسنه اس، تشنه اس، مهمان، مهمان محترم فرمود ای ابراهیم یک عمری ما رو قبول نداشته ما اکرامش کردیم تو یه روز نتونستی ازش پذیرایی بکنی. بعد حضرت ابراهیم میگن رفت دنبال آن مهمان اصرار و التماس که برگرد اورد سر سفره، خیلی احترام کرد گفت تو منو از سر سفره بخاطر نگفتن بسم الله بلند کردی حال اینقدر اصرار و التماس کردی جهتش چیه؟ گفت همون بسم الله، همون خدایی که تو قبولش نکردی منو توبیخم کرد که ما یه عمری به بنده‌مون رزق میدیم ولی شما یک روز ازش پذیرایی نکردی. گفت عجب به این خدا نمیشه ایمان نیاورد، چه خدای خوبیه مومن شد این مهمان هم مومن شد

حضرت ابراهیم علی نبینا وآله علیه السلام بعد از امتحان های بزرگ در راه خدا مالش رو داد کی حاضره فرزندش رو ذبح بکنه؟ کی حاضره؟ اینا امتحان های خیلی سنگینی بوده حضرت ابراهیم به ذهنشم خطور نمی کرد که این کارد نمیبره. واقعا در مقام جان فشانی خودش و فرزندانش آمد به میدان. منتها امر خدا بوده که این کارد نبره و در راه خدا حاضر شد جانش رو فدا بکنه اگر حضرت ابراهیم میدونست که آتش برد و سلام و گلستان میشه ایم که امتحان نیست یعنی فکر میکرد میسوزه ولی خدای متعال آتش رو برد وسلام قرار داد چون از این امتحانای سنگین عبور کرد خدا اون رو به مقام امامت و رهبری جامعه انتخاب کرد.

روز عید قربان که یکی از اعیاد بزرگ مسلمین هست عرض کردم عید واقعی ما اون روزی است که گناه و معصیت نباشه. ظهور و فرج آقا امام زمان (ع) باشه. و لذا فرمودن در عید های بزرگ به یاد امام زمان باشید نجوای با امام زمان داشته باشید. (عزیز علی ان اری الخلق ولا تری) برما خیلی سنگین همه باشن ولی امام زمان نباشه صاحب اصلی نباشه.

عید واقعی ما اون وقتی است که امام زمان بیان و ریشه ظلم و ظالم،طاغوت ها رو ازبین ببرند. خدارا قسم میدیم به حق آقا امام زمان و دعا هایی که امام زمان دارند هرچه زودتر قلب امام زمان را به مژده ظهورش شاد بفرما آمین.

 

.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *