امامت خلافت رسالت
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۱۴۰۲-۰۹-۳۰ ۱۶:۲۰امامت خلافت رسالت

امامت خلافت رسالت
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم
«الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ»
«وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی جَمِیعِ الْأَنْبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِین والائمهِ الهداهِ و المهدیین سَیِّمَا خَاتَمِ الانبیاء وَ خَاتَمِ الاوصیاء علیهما آلاء التحیه و الثناء بهم نتولا وَ مِنْ أَعْدَائِهِم نَتَبَرَّأ إِلَی اللَّه».
مقدم شما خواهران و برادران بزرگوار را گرامی میداریم و این عید اکبر ولایت را به پیشگاه ولی عصر وعموم علاقمندان قرآن و عترت به شما بزرگواران تهنیت عرض میکنیم و حادثه تلخ مکه و منا را به پیشگاه ولیعصر تعزیت عرض میکنیم. و علو درجات جانباختگان اون سرزمین را از خدای سبحان مسئلت میکنیم و اجر صابران را برای همه بازمانده ها درخواست میکنیم و از سخنان بلند و اثر گذارمقام معظم رهبری که توانست مسیر حادثه را دگرگون کند حق شناسی میکنیم. حکام عربستان مجبور شدند به عرض ایشون تعزیت و تسلیت ابلاغ کنند و متعهد شدند که همه جانباختگان را شناسای کنند و محترمانه به اوطانشون بگردانند. امیدواریم این قدرت نظامی الهی همچنان محفوظ بماند.
جریان غدیر مستحضرید یک رسالتی دارد که خب پیام الهی است و سروری و یک وظیفه ای هم به عهده ماست ما که خود را یا نائبان او زوات قدسی میدونیم یا شاگردان انها میدونیم یا پیروان آنها میدونیم راه آنها را باید ادامه بدیم.راه آنها یه مقدار مشخص است تقوا هست ایمان هست اخلاق خوب هست این حرفها که همه جا هست اما اون راههای خصوصی را که از حوزویان و دانشگاهیان تقوا دار این است که آنها برنامه خودشان میگن که ما چکاره ایم بعد هم به ما میفهماند که شما باید این راه را بروید.
آدم خوب بودن تو عالم هم فراوان هم ارزان اما آدم درست کردن کار آسانی نیست. فرمود ما نیامده ایم که گنج های زمین را معدن های زمین را در بیاریم میگه کار آسانیست شما هم با چند سال درس خواندن معدن شناس میشید. میتونید نفت استخراج کنید گاز استخراج کنید . معدن را بشناسید اینها نیست ما آمدبم معدن درون انسان انسانیت را شناسایی کنیم یک. وآن را مثل معدن شناسی استخراج نکنیم مثل یک کشاورزی بپرورانیم و شکوفا کنیم. دو میوه اش را از درون دل باغ اینها در بیاریم سه به اینها و جامعه عرضه کنیم. چهار تا بفهمند چقدر شیرین است پنج. ما کارمون اینه «وَ یثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُول» که تو خطبه اول حضرت امیر در نهج البلاغه است برای ما معرفی کرد که کار انبیا اینه بعد در خطبه های دیگر فرمود امام ها کار انبیا را انجام میدن و بعد گفتن شاگران ما و عالمان دینی ما کار ما را انجام میداند این یعنی این.
فرق است بین کسی که معدن استخراج میکنه از دل خاک دربیاره یه وقت هست یه کشاورزی میکنه در دل خاک می پروراند استادانه یک بذر را هفتاد برابر و هفتصد برابر میکنه بعد درمیاره. پس ما تنها کارمون معدن شناسی نیست کار ما هرس و کشاورزی است ان یسرو لحمدها الی العقول گاو را میدن صلح چون اساره میکنه میشورونه شیار میکنه زمین را زیرو رو میکنه. بعد ما این کار میکنیم بعد هرس به کشاورزی داریم. تعبیر قرآن این است که مَنْ کانَ یُرِیدُ حَرْثَ الدُّنْیا کذا مَنْ کانَ یُرِیدُ حَرْثَ الْآخِرَهِ کذا کسی که کشاورز است اون قدرت را به اذن خدا دارد که مرده را زنده کند. این معدن شناس چه نفت شناس چه گازشناس که مرده را زنده نمیکند. یک کشاورز مجراژ فیض خالقیت ذات اقدس گرا است. این که گفته شد همین است یه سلسله کار هایست کشاورزی ست که انسان زمین را شیار میکند بذررا از انبار به مزرعه منتقل میکنه. بعد از شیار این بذر را در درون خاک نهان میکند خاک را روی اون میگذارد این میشه هرس. اما این بذر را زنده کند به او حیات بدهد به او ریشه و شاخه بدهد این میگن زرع نه هرس این که تو سوره مبارکه اذا وقد احریتم و لا تحرسون ءَأَنتُم تَزۡرَعُونَهُۥٓ أَمۡ نَحنُ ٱلزَّارِعُونَ همینه کار شما هرس کار ما زرع اینطور نیست که شما زارع باشید که شما مرده را زنده کنید که.
اما انبیا آمدن که گذشته از هرس زرع هم بکنند. مرده را زنده بکند. اینی که در سوره مبارکه انفال دارد اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاکُمْ لِما یُحْیِیکُمْ همینه ما نه نتها معدن شناسیم که فقط سنگ در بیاریم طلا در بیاریم نقره در بیاریم این جامد یعنی جامد جامد را جا به جا بکنیم. ما مرده را زنده میکنیم ما در تله الحرس داریم در پایان هم زرع داریم استجیبو لله و لرسول اذا دعاکم لما یحیکم یعنی شما را زنده میکند. بعد فرمود عالمان دین راه ما را میرند جامعه را زنده میکنند. یعنی آن حیات معنوی را به جامعه منتقل می کند پس اینکه وجود مبارک حضرت امیر سلام الله علیه انبیا را معرفی کردبعد فرمود إِنَّمَا الْأَئِمَّهُ قُوَّامُ اللهِ عَلَى خَلْقِهِ تو خطبه ۱۵۲ فرمود اینها قائمان و قیمان دین الهی اند امامان رهبران الهی که معصومند قیم دینی مردمند.
بعد هم فرمود شاگردان ما راه ما طی میکنند. یعنی تمام تلاش و کوشش اینه که جامعه را عالمان دین زنده کنند جامعه زنده نه شرقی است نه غربی جامعه زنده قرآنی ست و روایی. این به فکر هیچی نیست فقط به فکر حیات ابد خود و ما آمده ایم این چیزه را به شما بگیم. با انما یاد کرد انما ائمه اینها قوام دینی الهی اند قیم دین مردمند. بنابراین غدیر تنها این نیست که انسان یک جشنواره ای داشته باشه تبریکی بگوید.
اما یه رسالتی وظیفه ای هم هست ذات اقدس اله برای اینکه به چیزی اهمیت بدهد نام خود را کنار نام او نام او را کنار نام خود ذکر میکند مثل اینکه فرمود احترام پدر و مادر خیلی لازم است الشکرونی و بالوالدین برای اینکه پدر و مادر مجرای فیض خالقیت است گرامیداشت پدرو مادر کنار، کنار گرامیداشت ذات اقدسیه الهست این یه بخشه. بخشی دیگر درباره رعایت عاطفی اراحام و یتاما و امثال و ذالک است یا ایهاالذی تساعدون به والارحام. رعایت رحم را بکنید همانطور که تقوای الهی را رعایت می کنید. اینها یه بخش است که فقط کنار لفظی اوست. برای احتمام به او اما گاهی از اینها بالاتراست. که ذات اقدسیه اله که به وسیله یک عالم دینی به وسیله استاد به وسیله یک معلم جامعه را زنده میکند.
حیات معنوی می بخشد انما ائمه قوام الله این بیان نورانی ذات اقدس اله را نگاه کنید. فرمود هر کس پیامبر اطاعت کرد من را اطاعت کرده. من یاتی الرسول عطا الله یکی فعل مضارع یکی فعل ماضی با اینکه این مضارع است ازماضی یاد کرده است فرمود اگر کسی طاعت بکند پیامبر را قبلا از ما اطاعت کرده است چون ما گفتیم اطیئو الله من یطع الرسول رسول فقط عطا الله این نزدیکی پس اطاعتی قبول میشه اطاعت خدا وجود مبارک رسول خدا هم همین را در نصب حضرت امیر بکار برد. من کنت مولا فهذا علی مولا اطاعت علی اطاعت از من ولایت علی ولایت منه برای اینکه ما هر چی داریم از ناحیه ذات اقدسیه اله است دیگه مگر خداوند درباره اطاعت پیامبرنفرمود من یطع رسول فقد عطاء الله اینجا ما بگیم من عطا علی فقد عطا رسول برای اینکه او از طرف ماست ما هم از طرف اوییم. این بالعرض ها به ذات منتهی میشه این بالطبع ها به الاصل منتهی میشه این بالمجازها به اون بالحقیقت منتهی میشه تا دید چه باشه بالاخره اصل اوست. اگر خدا فرمود من یطاع رسول فقدعطاالله وجود مبارک حضرت میفرماید من کنت مولاه فهذا علی مولاه چرا برای اینکه او حرف ما را می زند چیز دیگه نمیگه که. ما هم که حرف خدای سبحان را داریم میگیم بارها؟؟؟؟
دعاها همه اشون مقدس و محترم اند اما دعای عالمانه محققانه که هم سواد میاره هم ثواب داره این دعا الهم اعرفنی نفسک زراره وقتی از امام صادق علیه السلام که در عصر غیبت من چکار بکنم اما این دعا را بخون اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ رَسُولَکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی این دعا نظیر الهم اغفرلی و لوالدین که نیست خدایا من و پدرو مادرم را بیامرز که. این دعای الهم اشفع مومنین این دعا که نیست که این دعا علمی است در علمیست. زراره وقتی به حضرت عرض میکند من در غیبت چکار بکنم گفت این دعا را بخون مگه نمیخوای بین غدیر و صغیر فرق بذاری چی میخوای فرق بذاری؟ اگر رای مردم که اونجا هم رای دادن اگه شوراست که مشورت کردن فرق اساسی بین غدیر و سقیفه چیه؟
فرق جوهری غدیر سقیفه اینه که رهبر مردم آیا وکیل مردم است؟ یا جانشین پیغمبر اگر رهبر مردم جانشین پیغمبر است پیغمبر وکیل مردم است یا خلیفه الله است؟ اگر خلیفه الله است تا شما مستخلفین را نشناسی خلیفه را نمی شناسی. این برهان مسئله است اللهم عرفنی نفسک چرا برای اینکه فانک لم تعرفنی نفسک لم اعرف رسولک برای اینکه رسول خلیفه توست من اگر مستخلفان را نشناسم که خلیفه تو را نمیشناسم که. من چه میدانم غدیر و سقیفه فرق جوهرشون چیه؟ اگر مستخلف امر را بشناسم خلیفه را میشناسم. اگر رسالت را بشناسم امامت را می شناسم. انگاه کاملاً برای من فرق بین غدیرو سقیفه روشن میشود که حق کدوم باطل اللهم عرفنی نفسک تا توحید معین نشه معرفی نشه وحی رسالت مشخص نمیشه چون این خلیفه الله است توحید اگه روشن نشه وقتی مستخلف امر روشن نیست خلیفه و خلافت روشن نیست دیگه.
و امامت خلافت رسالت است. تا رسالت مشخص نشه امامت هم مشخص نمیشه. معنای اعجاز معنای وحیانی معنای عصمت معنای علم غیب اینها باید مشخص بشه. عناصر سه گانه ای که برای انسان کامل ذکر کردند باید مشخص بشه عنصراول اینکه این درس نخونده همه چی بلده اختصاص به رسول ندارد که اینها نگاران مکتب نرفته اند کسی به جای نگار مکتب نرفته می نشیند که مکتب نرفته باشد این اول کار. دوم اینکه اینها با اراده کار میکنند نه با بدن با همت کار میکنند اگرچه خواستن حاصل است برای اینکه اینا خلیفه الله هستند دیگه. مگه الله تعالی با حرکت کار میکنه این بیان نورانی حضرت امیر است در نهج که فاعل لا بالحرکه این بیان نورانی حضرت که فرمود انما قوله فعل این بیان نورانی که فرمود لا بصوت یقرا و لا ندا یسمع این بیانی که فرمود إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَیْئًا أَنْ یَقُولَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ که تو قران هست یعنی با اراده کار میکند.
این خسیسی دوم انسان کامل است که با اراده کار میکند. سوم توسلات فراوان است چشم برزخی دارد درون و بیرون را ببیند هم درباره امام سجاد سلام الله علیه هم درباره امام باقر سلام الله علیه امده است در سرزمین عرفات. وقتی او سائل عرض کرد قل الزجیج و کثر الحجیج حاجی ها زیادند ناله کم است. هم درباره امام باقر است هم درباره امام سجاد سلام الله علیه حضرت فرمود خیر قل الحجیج و کثرالزجیج حاجی کم است ناله زیاده. عرض کرد چطور عرفات پر از مردم اند فرمود حالا ببین. خب این نگاه هم مال امام چهارم هم امام پنجم به شاگردشون نشون دادند این سرزمین عرفات چه خبره دیگه کسی در برابر امام زمانش بایسته به چه صورت درمیاد دیگه. بنابراین امام یعنی این هم توسل هم تمثیل هم بتواند متوسلات ببینه هم بتواند توسل بدهد این سه عنصر محوری در دست امام است خب اگر کسی الله را بشناسد رسول الله میشناسه.
اگر کسی رسول الله بشناسه ولی الله را میشناسه یه برهان لمی ست بر مسئله کلامی اینها آمدند گفتند در نماز بخون بعد از نماز بخون جز تعقیبات نیست ولی جز دعاهای رسمی و علمی امام صادق است که به زراره آموخت فرمود زمان غیبت این را بخون عالم که باشی این بیراهه بین راه کسی را میبندی اللهم عرفنی نفسک اونطوری که خداهست قابل شناخت نیست اونطوری که وظیفه ماست بشناسیم هممون اللهم عرفتی نفسک هیچ ممکن نیست کسی بتواند مسئله مبعث را بشناسد الا بعد از توحید هیچکس ممکن نیست غدیر را بشناسد الا بعد مبعث؛ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ
من مجددا مقدم همه شما عزیزان مخصوصا عزیزان نظامی وانتظامی گرامی میداریم. این ایام که هفته بزرگذاشت ناجاست گفته مقدس است به همه تبریک و تهنیت عرض میکنیم و ارواح شهدای انقلاب اسلامی را از خدای سبحان مسئلت میکنیم که با شهدای صدر اسلام محشور بکند و به فرد فرد شما سعادت و سیادت دنیا و آخرت مرحمت کند.
پرودگارا امر فرج ولی ات را تسریع بفرما.
نظام ما رهبر ما مراجع ما دولت و ملت و مملکت ما را در سایه ولیت حفظ بفرما.
دل های ما را ظرف معارف الهی قرار بده.
توفیق معرفت خودت معرفت انبیا و مرسلینت معرفت اولیا و صدقین سلها شاهدان و صالحین را به ما مرحمت بفرما.
روح مطهر امام راحل شهدا را با اولیای الهی محشور بفرما به جانباختگان مکه و منا سعادت دار عین مرحمت فرمودی ابقا بفرما.
به بازماندگانشان اجرصابران مرحمت بفرما.
به همه دست اندرکاران اون توفیق عطا بفرما که اجساد پاک و مطهر این جانباختگان را سالماً و صحیحاً تحویل بازماندگانشان مرحمت بکنند.
خطر سلفی و تکفیری داعشی را به استکبارو صهیونیسم برگردان
و این کشور ولیعصر را تا ظهور اون حضرت از هرخطری محافظت بفرما
غفرالله لنا و لکم والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
سخنران : حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی
.






