فضائل روز عرفه و عید قربان
۱۴۰۰-۰۴-۲۱ ۱۴۰۲-۱۰-۱۲ ۱۵:۰۳فضائل روز عرفه و عید قربان

فضائل روز عرفه و عید قربان
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا ابوالقاسم محمد اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین و علی جمیع انبیا الله و رسله و ملائکته و لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم
مختصری راجع به روز بسیار بزرگ عرفه و عید سعید قربان صحبت می کنیم. اولا روز عرفه از اعیاد عظیمه اسلام است. عید در اسلام دو معنا دارد بعضی هاش به این معناست که روز بزرگی است که شادی هم در آن میشود کرد مثل آن ۴ عیدی که داریم که بزرگترین آنها عید غدیر است. یک استادی داشتم از بزرگان می فرمودند که بعضی وقتها عید به معنای یک روز خاصی است که خدا بندگان را مورد عنایت قرار میدهد. می پذیرد آن هم در اسلام عید می نامند اصلا عید شما میدانید که هم خانواده کلمه عود است توجه فرمودید. بله این عید به خاطر اینکه برمیگرده بهش عید گفتند شما به شعر های جاهلی هم نگاه کنید به آن خاطره هاشون میگن یا عید یعنی ای خاطره ها برگردید دوباره شما که میاد سراغ من خلاصه همین. از نظر لغوی بهش میگن عید چون برمیگرده.
حالا روز عرفه بسیار حائز اهمیت است البته در حدیث داریم میفرماید که من لم یغفر له فی شهر رمضان لم یغفر له فی غیره عجب خیر انشاالله که خدا حفظ کنه همه را از این جور خسارت های معنوی. می فرماید اگر کسی در ماه رمضان آمرزیده نشود در غیر آن آمرزیده نمیشود یک تبصره داره الا قابل بره تا سال آینده الا ان یشهد عرفه مگر که عرفات را ببیند.
یک استاد بزرگی من داشتم که اهل تشرف بود خیلی بزرگ بود من ازش پرسیدم گفتم آقا اگر کسی توفیق حضور در عرفات را نداشت روز عرفه هم این مغفرت شاملش میشه یا نه؟ فرمودند حتماً می شود. شما کتاب نازنین مفاتیح را انشالله نگاه بکنید مفاتیح الجِنان در این جلسه با هم قرار میگذاریم که باهم بگیم مفاتیح الجِنان چون ما هم تشریف دارند من درس پس میدهم. مفاتیح الجَنان که میگن ببینید جَنان به معنای فکر و اندیشه است. جِنان یعنی بهشت ها خیلی فرقش زیاده. به هرحال بعضیها من دیدم کتابهای ترجمه کردند و متأسفانه دیدم حتی جَنان را به معنای بهشت گرفتند. جَنان یعنی فکر و اندیشه جِنان یعنی بهشت ها.
حالا ما میگیم مفاتیح الجِنان انشاءالله نگاه کنید آنجا انشالله آنجا مرحوم محدث قمی رضوان الله علیه را با تفسیر نوشته دو رکعت نماز زیر آسمان من به خانم ها خواهران بزرگوار گاهی گفتم که ممکن است شماها آسمانی در خانه تان نداشته باشید آپارتمان نشین باشید و اگر یک خانم مخدره بزرگوار بره پشت بام بعضی محلها مخصوصاً کشش این چیزها را ندارند ممکنه خدایی نکرده این خانم بزرگوار خدایی نکرده روی پشت بام سبک بشه و خدا راضی نیست مؤمن سبک بشه مؤمن باید همیشه با عزت باشه بنابراین آنها زیر سقف خانه شان هم بخوانند عیبی ندارد.
حالا اگر کسی توانست این دو رکعت را زیر آسمان روز عرفه به جا بیاورد دو رکعت که مثل نماز صبح است. آره بعضیها سر نیت خیلی وسوسه می کنند ها نیتش چیه نماز میذاره نیت انقدر مشکلات نداره. میگن که در نجف یک نفر وسواسی رفت پیش یکی از مراجع گفت آقا من نمیتونم نیت کنم. گفت من فتوا میدم تو برو بی نیت بخوان، بعد رفت و برگشت گفت آقا نمیشه. گفت همین دیگه نمیشه اصلا بی نیت نمیشه کاری کرد. آدم هر کاری که میخواد بکنه قصدی می کند. همین نیت حالا ظهر شده کسی آستینش رو میزنه بالا برای نماز ظهر و عصر تقریبا میشه گفت نیت است. حالا یک بار هم در آن هنگام نماز تجدید کنه نیت رو چه بهتر.
عرضم به حضورتون که نیت رو هم گفتم جوانان دقت کنند نیت نماز عرفه، انشاالله بعد از آن دو رکعت دعا مستجاب می شود. بله مخصوصاً بعد از آن دو رکعت اگر چنانچه ده مرتبه یا الله بگن ده مرتبه یا رب بسیار خوب است منتها عوام بازی نباید در بیاورند. بارها گفتیم که با دوستان صحبت کردیم که دعا که میکنیم یا در دامن ما می ریزند یا به حسابمان می ریزند. بعضی از دعاها به حساب ریخته میشه بله آقا یک وقت ها یک چیزهایی میشه که ما اصلاً متوجه نمیشه مرحوم آیت الله آقای الهی برادر علامه طباطبایی رضوان الله علیه ایشان یک وقتی فرمودند که من به یک بزرگی متوسل شدم متوسل یعنی چی؟ توسل یعنی کسی را وسیله قرار دادن. خیلی بغرنج نیست شما به یک آدم خوب بگید التماس دعا این یک نوع توسل است، برید به حضرت رضا سلام الله علیه بگین اشفع لنا عندالله شفاعت کن الله شفاعت کن این توسل، توسل بغرنج نیست خلاصه.
آقای الهی فرمودند که من به یک بزرگی توسل کردم خیلی مکرر. می گفت یک روز خلاصه یه خورده ناراحت شدم. خب آقای الهی خیلی بزرگ بود خیلی بعضی از عظمت های او را صاحب نظران جایز نمی دانند گفته شود خیلی بزرگ بود. خدمت شما عرض شود که گفت قدری ناراحت شدم به اون بزرگ خطاب کردم که آخه من این همه توسل و عرض ادب آخه از شما هم یک عکس العملی آخه یک چیزی. میگه شب آن بزرگ آمد بخوابم گفت یادته در فلان اداره یک روز رفتی یک کاری داشتی کارت پیچ خورد به یک مویی رسید گفتم بله گفت آن را من درست کردم. یعنی لازم نیست ما حتما بدونیم.
آقا خیلی از بلاهات برطرف میشه به خاطر دعاهایی است که شما فکر میکنید مستجاب نشد این لحن آدم عوام است. میگن آقا ما مشهد هم رفتیم نشد. نشد نداریم عزیز من این علمی نیست هیچ وقت یک دعای نامستجاب ما نداریم تازه اون کسی هم که دعایش مستجاب نمیشه که گناهانی کرده که این دعاها بالا نمی رود ممکن حالا به اون هم یک چیزی بالاخره بدهند. حالا عین خواستش هم ندادند بالاخره این دست رفته بالا خالی برنمیگرده. گفت بله «و للأرض من کاس الکرام نصیبوا» چطور آخه بره خالی برمیگرده. حالا انشاالله اون روز دعا کنند عزیزان ما هم التماس دعا داریم و من به دوستان میگم میگم اولین شهید نهضت حسینی در آن روز شهید شده، آن هم اون روز واسطه قرار بدهید بنده به عنوان یک طلبه خیلی رو سیاه و ناقابل از صدا و سیما مثلا انتظار داشتم آنها هم می کنند این کار را ولی آدم دوست داره که این شهید بزرگوار را آن روز مشخصاً بگویند.
آقا خیلی حضرت مسلم عظمت دارد. حالا من انشاءالله از عظمت ایشان به شما میگم راجع به قربان چیزی بگم بعد آخرسر میرم انشاالله و اما عید قربان یا عید أضحی که یکی از چهار عید بزرگ اسلام است. خوب شما میدونید که در مکه در منا می روند قربانی میکنند، این دستور خدا است باید بشود و در قرآن هم این روش شما خوندید که باید به گرسنگان به فقرا داده بشه. اما حالا این سلطه ها این قدرت ها چه می کنند با آن قربانی ها دیگه بجز و بالش با اونهاست. قاعدتاً خب این قربانی هم عرفانی است هم که یک کار احسان است. اما خب رمزش چیه؟
عزیزان این هایی که مکه مشرف میشوند اینهایی که رفتن انشاالله خدا اون رو به سلامت به دارد انشاالله این اسرار حج را هرچه بیشتر متوجه بشوند بیشتر برایشان خوب است. مثلا آنجا میروند من دیدم بعضی از حاجی ها با وسواس میگذرانند میخواد بیاد طواف بکنه ای حاجی چرا نشد طوافت باطل شد. چپت باید به کعبه باشد طرف چپت بابا این تقابل تقابل عرفی است نه که نخ بکشن ازت شونه شما برسه به کعبه. می خوام بگم عرفا بگم ایشون سمت چپش به طرفه کعبه باشه یعنی دیگه سینت رو به کعبه نباشه پشتت به کعبه نباشه. حالا اون طواف رو که می کنند طواف خودش رمز اما متاسفانه با این وساوس از بین میره، رمزش چیه رمزش این است. که بزرگان فرمودند خدا که العیاذ و الجسم نیست که ما بریم دوره خدا بگردیم این رمز این است که ما تک عمر دور خدا بچرخیم دوره خدا بگردیم. بعضیا میرن مکه برمیگردند بدتر می شوند دروغ میگه میگه به اون خانه خدا که رفته بودم. ما چیکار داریم انقدر قسم می خوری؟
عجب اینها مال اینه که اسرار حج را نمیدانند آقاجان طواف یعنی این که تو باید همیشه دور خدا بگردی همش همینه. حالا سعی صفا و مروه هم خودش رمز است. یک قربانی هم رمز است قربانی چیه قربانی رمز نفس کشی است آنجا که رفتی نفس را بکش بیضاوی تفسیر داره شما آقایان علما شنیدید قاضی ناصرالدین بیضاوی تفسیری است البته ایشان اهل تسنن بوده ولی از لحاظ ادبی تفسیر بسیار قرص و قوی که شیخ بزرگوار شیخ بهایی حاشیه بر این تفسیر نوشته که الحمدلله یک نسخه از آن نزد این رو سیاه است حاشیه شیخ در بیضاوی. بیضاوی یک مثل آورده در سوره مبارکه بقره این رو به شما بگم که زود صحبت من تمام بشه بعد توسل پیدا کنیم انشاءالله. بله بیضاوی میگوید مَثَل ببینید در مثل مناقشه نیست تشبیه یعنی شما میگن زی مثل شیر است تشبیه دیگه حالا شما شاید بگید آقا چرا گفتی؟ اینکه یال نداره نمیدونم اینکه فلان پنجه نداره اینها دیگه اشتباه است میگن لا مناقشت فی الامثال ایشون تشبیه کرد.
ایشان میفرماید که علت این گاو کشتن توی بنی اسرائیل این بود که یک نفر عموی خود را کشته بود. عمویش را و دوتا طائفه به جان هم افتاده بودند و قاتل شناخته نمیشد و اینها با گمانهای بد می جنگیدند. آخر خسته شدند آمدن پیش حضرت موسی که آقا یک کاری برای ما بکن فرمود إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تَذْبَحُوا بَقَرَهً من عمدا وقف نمیکنم که نکتهای بگیم انشالله ببینید إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تَذْبَحُوا بَقَرَهً این تنوین در عربی مفهم یگانگی است. مثل اینکه شما میگید من مردی را دیدم دوتا مرد ببینی تو نمیگی من مردی را دیدم در فارسی یک مرد میبینی مردی را دیدم در عربی تنوین البته یکی از تنوین ها همه تنوین ها این نیست. تنوین انواع داره یکیش این است در عربی میگه رَأیْتُ رجلاً اینجا هم خدا گفت إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تَذْبَحُوا بَقَرَهً یک گاو یک گاوی بکشین. در حدیث داریم هر گاوی را می کشتند می شد اومدن مردم آزاری کنند تکلیفشان رفت بالا خدا گفت چشمتان کور حالا که اینطور شد پس تکلیف تون سنگین میشه. آقا سنش چی باشه تکلیف سنگین شد. آقا رنگش چی باشه تکلیف سنگین شد. یکبار به معصوم گفت آقا ما باید هر سال بریم مکه؟ معصوم فرمود چرا جرأت کردی پرسیدی نترسیدی که بگم بله هر سال باید برید؟
آقایان بعضی تکالیف با سوال درست شده بله سوال اگر نبود جواب نمیدادند. حالا اینها یک بحث هایی است که به جای خودش باید گفته بشه علی کل حال حدیث داریم که هر گاوی را میکشتند میشد اما خواستند که مردم آزاری فضولی در کار خدا بکنند تکلیف شان سنگین شد. تا این که میرسه به اینجا می گه گاو را کشتند فَذَبَحُوها وَ ما کادُوا یَفْعَلُونَ ببین کشتن ولی نزدیک بود نکشند. بعد میگه این معجزه حضرت موسی بود ما اگر یک گاوی بکشیم دیگه نتیجه را نمیگیرم نه فکر کنیم که اثر طبیعی گاو کشتن است نه آقا عنایت بفرمایید. میگه که فَقُلْنا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِها این مرده را به بعضی از این اعضای گاو نزدیک بکنید. یک تیکه از این اعضاش بریدن زدن به مرده، مرده بیدار شد نشست آقا انقدر به جون هم نیفتید من را فلان کس کشته است گوش بدید جوانان. ببینید فَقُلْنَا ٱضْرِبُوهُ بِبَعْضِهَا ۚ کَذَٰلِکَ یُحْىِ ٱللَّهُ ٱلْمَوْتَىٰ وَیُرِیکُمْ ءَایَٰتِهِۦ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ این معجزه بود. تمام شد این عنایت بیضاوی چقدر لطیف گفته بیضاوی میگوید که ببینید این گاو را کشتند دقت کنند جوانان این عضو را نزدیک مرده ساختند مرده بیدار شد قاتلش را نشان داد.
میگوید قلب ما مرده میخوای قاتلش را پیدا کنیم؟ باید گاو نحسی را بکشی گاو نحس بکش این قلب بیدار میشه در مناجات حضرت سید الساجدین چه داریم میگه بامات قلبی عظیم جنایتی گناهم قلبم را می رانده فَأَحْیِهِ بِتَوْبَهٍ مِنْکَ یَا أَمَلِی ای خدا بده آرزوی من این را با یک توبه زنده کن یک استادی من داشتم میگفت من رفتم کربلا چند ماه معتکف شدم میگه تمام این اعمال از جلوی چشمم رد می شد. آقا فلان روز که تو بی حال بودی مال این بود که به مادربزرگت پرخاش کرده بودی. فلان روز که بی حال بودی فلان گناه را کرده بودی بابا این قلب مرده بیدار میشه قاتل را نشان میدهد اصلاً.
بله بنابراین حالا عید قربان عید بسیار با عظمتی است و رمز قربانی هم نفس کشی است. یک مطلب هم راجب قنوت عید بگم ما این را در عید فطر هم بنده به دوستان میگم. آقا ما نماز عید فطر میخونیم عید قربان هم میخونیم خیلی هم با عظمت از خدا قبول کنه خیلی خوب است. اما آنجا هم بیشتر فکر ما میره به اینکه این ذکر را چطوری گفتیم چند دفعه گفتیم. از باطنش غافل می شیم و الله حیف است این قنوت نماز عید فطر و عید قربان حیف است نگاه کنید در آنجا چی میگه. اول یه چیزی بگم بعد بگم. یک دوستی ما داشتیم شاید اینجوری بود میگفت یکی از دوستانمان در این نظام به یک مقامی رسید خلاصه میزی پیدا کرد و شاید اینطوری بود رفتیم پیشش دوست چندین ساله ۴۰ ساله آقا سلام علیکم برگشت گفت شما؟ گفتم هیچی خداحافظ هیچی دیگه هیچی. خیلی جالبه آدم سی چهل سال با یکی دوست باشه بعد بگه شما حالا به خاطر یک میز. شما الان دقت کنید حال این خدا چی هست میگه چی میخونی هان؟
الله اکبر من عرض کردم که فقط و فقط به فکر مونده به اینکه چند دفعه گفتیم چه جوری بگیم اینجا خدا آن عظمت پروردگار یاد میشود. جلال عظمت یاد میشود بعد میاد یک دفعه میاد پایین و اهل العفو و الرحمه دست میکشه به سربندهاش. بزرگی میگفت که شاید اینطور بود. میگفت در قرآن می گفت نگاه کنید دعا ها نگاه کنید یا ذالجلال و الاکرام چون ما بشرها جلال پیدا کنیم مگر چه متقی باشیم. تبصره دارد اگر متقی نباشیم اصلا نمیشه با ما حرف بزنن اگر جلال باشه اگر متقی نباشد. مرحوم پدرم می گفت آقای طباطبایی اگر وزنه ای از تقوا نداشت نمی تونست با کسی حرف بزنه. انقدر که مرد بزرگ بود پناه برخدا میبریم بله می خونیم یا ذالجلال و الاکرام اینجا در قنوت نماز خدا را با جلال و عظمت یاد میکنیم بعد به اهل العفو و الرحمه میاد پایین دست به سربندهاش میکشد.
خوب انشالله امروز روز عمل روز توبه است روز عنابه است روز نفس کشی است. انشاءالله تا حالا خدا به هممون توفیق عمل بدهد. بله قربانی هم که می فرمایند برای آن کسانی که متمکن هستند که مستحب موکد است. حالا بکشند بدهند به فقیر و فقرا و بسیار خوب دیگه بالاخره احسان از هم احسان است هم عرفان است خوب عرضم را تمام میکنم در اینجا.
روضه و ذکر توسل به حضرت مسلم بن عقیل
قرار بود که توسل به شهید بزرگوار مسلم بن عقیل پیدا کنم اولا که راجع به حضرت مسلم چیزی پیدا کردم که خیلی کوچیکه جمله اش ولی خیلی مهمه در هیچ مقتلی نیامده اول من این رو بگم قربه الی الله. آقایان عزیزان! بخاری یکی از بزرگان علمای سنی صاحب صحیح، ایشان یک تاریخ هم دارد تاریخ بخاری یک صد ۱۲۰ سال پیش در حیدرآباد هند چاپ شده سابق. در آنجا دیدند یادداشت کردند خیلی جالبه میگن در مقاتل ما حتی نیامده.
بخاری که صاحب صحیح که سنی است در تاریخش مینویسد مسلم بن عقیل قریب به این مضامین کان من اشبه الناس برسول الله عجیبه ها. از شبیه ترین مردم به پیامبر بود. این را داشته باشید بعد پیغمبر اکرم نشسته برای مسلم جلسه فوقالعاده گذشته با امیرالمومنین نشستند هنوز حضرت مسلم یا کودک بوده یا اصلا نبوده. فرمود که یا علی انی احب عقیلا حبین من عقیل * را دو جور دوست میدارم آخه گاهی وقتا محبت متنوع میشود میگه احبک حبین شاعر میگه حب الهوی و حب لانک اهل الذاک خیلی جالبه من دو جور عقیل را دوست دارم چرا حب له یکی اینکه خودش رو دوست دارم عقیل خیلی آدم پاکی بوده شما نگاه نکنید که حالا اینجا رفته امیرالمومنین یک موعظه اش کرد این برادرش بود موعظه اش کرد عقیل خیلی پاک بود. واسه همین ذریه اش هم خیلی پاک درآمدند.
بله میگه انی احب عقیلا حبین حب له یکی اینکه خودش رو دوست دارم و حب لحب ابیطالب له یکی هم چون که ابوطالب او را دوست می داشت. ابوطالب محبتش شده نقطه عطف، آقایان خواهرا وجود نازنین حضرت ابوطالب نبود خدایا تو شاهد باش که بعد از تتبع این حرف را میزنم. یک لا اله الا الله به دست ما نمی رسید. مسلمانان ای بسا نمک ناشناسی میکنند که یاد از این بزرگوار کم میشود سلام الله علیها. پس دو جور محبت ها را جالب این حدیث همش با محبت شروع شده عجیب است اصلاً دین ما دین محبت است. خوب و ان ولده این معجزه است چون گفتن مسلم یا نبوده یا بچه خردسال بوده و ان ولده می تونست بگه این فرزند عقیل در راه قرآن کشته میشه میتونست بگه دیگه. درست هم همینه در راه دین کشته میشه میتونست بگه اما نگفتند.
حدیث عجیبه فرمود و ان ولده لمقتول فی محبت ولدک فرزند این عقل در محبت فرزند تو کشته می شود. تتمع علیه عیون المومنین چشم مومنین بر مسلم گریه میکند و تصلی علیه الملائکه المقربون ملائکه مقرب خدا بر او درود می فرستند. من اهل مصیبت مکشوف نیستم. دو تا سه تا خط شعر ** است گزینش کردم آنها را براتون مختصر تفسیر کنم تا تمام شه عرضم. عرض می کنم که در نجف اشرف آیت الله سید باقر هندی رضوان الله علیه این شعرها را گفته است. خیلی زیباست من ندیدم برای حضرت مسلم از این زیباتر گفته بشه، میگه
سقتک دَماً یَابْنَ عَمّ الْحُسَیْن | مَدامِعُ شیعَتِکَ السّافِحَه
میگه ای پسر عم حسین شیعیانت دوستانت برایت خون گریه کردند. بله چرا چرا گریه کردم گفتم من بعضی ابیاتش را حذف کردم چون تند است. میگه
لاِنّکَ لَمْ تَرومَن شَرْبَهَ | ثنایاکَ فیها غَدَتْ طائَحَه
میگه برای اینکه وقتی آب آوردند تا میل بکنی آن کاسه پر از خون شد نتونستی این دوتا بیت دوتا بیت دیگه برای تان میگم گفتم تند است انتخاب کردم اینها را. آخه ببینید یک نفر آقا شب دورش رو میگیرن میگن ما با تو بیعت میکنیم صبح می بینند وضع یک جور دیگه شد چطور شد؟ امیدوارم که خدا اولیای خدا من را ببخشند این حرف را دارم میزنم امام زمان سلام الله علیه بخشید میگه که
تَجُرّ بِاَسْواقِهِمْ فشی الْحِبالِ | اَلَسْتَ اَمرُهُمُ الْبارحًه
آقا مگه تو عرض شود که دیشب امیر این مردم نبودی؟ چرا صبح بدنت را روی زمین می کشیدند و اما بیت آخر آقایان این که اهل ادب و فضل هستند از نسیم سحر لطیف تر است. میدونید میگه که شاعر میخواد اینو بگه، میگه کسی که شهید میشه صدای یک زن برایش بلند می شود. این زن کیه یا مادر یا خواهر یا همسر بالاخره یک زن نطفه میکنه میگه که پس چرا اینطور شد
اَتَقضی وَلَمْ تَیْکِکَ الْباکیات
تو کشته میشی صدای یک زن برای تو بلند نمیشود؟ اما
اَمالَکَ فِى الْمِصْر مِن نائِحه
آیا در اون کوفه یک زن نوحه گر نبوده میگه بهتر بهتر که نوحه گران کوفه برات نوحه نکردند لیاقت تو را نداشتند. عوضش میگفت خبرتو رسید به کاروان حسین عوضش دختر علی برات گریه کرد. وقتی این خبر منتشر شد لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم یک صلوات بفرستید اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّیقَهِ فَاطِمَهَ الزَّکِیَّهِ حَبِیبَهِ حَبِیبِکَ وَ نَبِیِّکَ وَ أُمِّ أَحِبَّائِکَ وَ أَصْفِیَائِکَ الَّتِی انْتَجَبْتَهَا وَ فَضَّلْتَهَا وَ اخْتَرْتَهَا عَلَى نِسَاءِ الْعَالَمِینَ الهم کن الساء الهم صل علی علیها و علی ابیها و امها اللَّهُمَّ کُنِ الطَّالِبَ لَهَا مِمَّنْ ظَلَمَهَا وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّهَا وَ کُنِ الثَّائِرَ اللَّهُمَ بِدَمِ أَوْلَادِهَا اللَّهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهَا أُمَّ أَئِمَّهِ الْهُدَى وَ حَلِیلَهَ صَاحِبِ اللِّوَاءِ وَ الْکَرِیمَهَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلَى فَصَلِّ عَلَیْهَا وَ عَلَى أُمِّهَا صَلَاهً تُکْرِمُ بِهَا وَجْهَ أَبِیهَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ تُقِرُّ بِهَا أَعْیُنَ ذُرِّیَّتِهَا وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّی فِی هَذِهِ السَّاعَهِ أَفْضَلَ التَّحِیَّهِ وَ السَّلَام
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
* قَالَ عَلِیٌّ عَلَیْهِ السَّلاَمُ لِرَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یَا رَسُولَ اَللَّهِ إِنَّکَ لَتُحِبُّ عَقِیلاً قَالَ إِی وَ اَللَّهِ إِنِّی لَأُحِبُّهُ حُبَّیْنِ حُبّاً لَهُ وَ حُبّاً لِحُبِّ أَبِی طَالِبٍ لَهُ وَ إِنَّ وَلَدَهُ لَمَقْتُولٌ فِی مَحَبَّهِ وَلَدِکَ فَتَدْمَعُ عَلَیْهِ عُیُونُ اَلْمُؤْمِنِینَ وَ تُصَلِّی عَلَیْهِ اَلْمَلاَئِکَهُ اَلْمُقَرَّبُونَ ثُمَّ بَکَى رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ حَتَّى جَرَتْ دُمُوعُهُ عَلَى صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ إِلَى اَللَّهِ أَشْکُو مَا تَلْقَى عِتْرَتِی مِنْ بَعْدِی .(الأمالی (للصدوق) جلد۱ صفحه۱۲۸)
** متن شعر (منتهی الامال ج ۱ فصل ۵:
سَقَتْکَ دَماً یا بْنَ عَمِّ الْحُسَیْنِ | مَدامِعُ شیعَتِکَ السّافِحَه
وَ لا بَرِحَتْ هاطِلاتُ الدُّمُوعِ | تُحَیِّکَ غادِیَهً رائِحَهً
لاِ نّکَ لَم تُرْوَ مِنْ شَرْبَهٍ | ثنایاکَ فیها غَدَتْ طائِحَهً
رَمُوکَ مِنَ الْقَصْرِ اِذْ اَوْ ثَقُوکَ | فَهَلْ سَلِمَتْ فیکَ مِنْ جارِحَهٍ
تَجُرُّ بِاَسْواقِهِمْ فِى الْحِبالِ | اَلَسْتَ اَمیرَ هُمُ الْبارحَه
اَتَقضى وَ لَمْ تَبْکِکَ الْباکیاتُ | اَمالَکَ فِى الْمِصْر مِن نائِحه
لَئنْ تِقْضِ نَحْباً فَکَمْ فى زَرُوْد | عَلَیْکَ العَشیّهُ مِنْ صائحهٍ
سخنران: حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالله فاطمینیا
.






