ویژگیهای حضرت اباالفضل
۱۴۰۲-۱۱-۰۳ ۱۴۰۲-۱۲-۲۴ ۱۵:۰۵ویژگیهای حضرت اباالفضل

ویژگیهای حضرت اباالفضل
فهرست
۲. مقام حضرت عباس(علیه السلام) در روز قیامت
۳. خون شهید
۴. رجز و شعار حضرت ابالفضل العباس(علیه السلام)
۵. ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و دین جدید
۹. پیام دین
۱۰. توسل به حضرت اباالفضل(علیه السلام)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
۱. ویژگیهای ابالفضل العباس
شب میلاد حضرت ابالفضل(علیه السلام) است امشب و فردا منسوب است به اباالفضل العباس (علیه أفضل التهیه و الثناء) است. شخصیتی که امام سجاد نشسته بودند یک آقازادهای از در وارد شد شاید مثلاً نوجوان بود سنی زیادی نداشت وارد شد تا امام سجاد(علیه السلام) نگاهشون به این آقازاده افتاد «استَعبَرَ»؛ اشک امام سجاد(علیه السلام) جاری شد این آقازاده عبیدالله بن اباالفضل است عبیدالله پسر اباالفضل که نسل حضرت اباالفضل(علیه السلام) هم از ایشون گسترش پیدا کرده غالباً هم نوههای حضرت عباس ـ علیه السلام ـ شاعر بودند ادیب بودند البته مادرشون هم اینطور بود شاعر بود عموی مادریش از شعرای معروف عرب لبید خاندان شعر و ادب هستند این را عرض میکنم آقازاده از در وارد شد امام سجاد(علیه السلام) نگاهی به ایشون کرد اشک ریخت بعد فرمود: میدانید این پدرش چه کسی بوده خدا رحمت کند عمویم عباس را که عمویم عباس تعبیر امام این است: «رَحِمَ اللَّهُ الْعَبَّاسَ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَی وَ فَدَی أَخَاهُ بِنَفْسِهِ»[۱]؛ سه تا ویژگی داشت ایثار کرد خودش فدای برادر کرد و از آزمون الهی پیروز بیرون آمد بعد یک مدالی بهش داد ببینید آقایون حضرت اباالفضل(علیه السلام) امامزاده است امامزادهی بسیار بزرگواری است اما مدح امام را دارد امام معصوم(علیه السلام) یک مدالی را به ایشون داد من هر چه در تاریخ گشتم این مدال را برای غیر از اباالفضل(علیه السلام) ندیدم و آن مدال این است :
۲. مقام حضرت عباس(علیه السلام) در روز قیامت
فرمود: عمویم عباس روز قیامت یک مقامی دارد که همهی شهدا به ایشان غبطه میخورند من اگه یک مثال بخوام بزنم مثلاً یک وقت میگن جاهلها به عالمان غبطه میخورند خب حق دارند جاهل سواد نداره عالم با سواد است فقیرها به ثروتمندان غبطه میخورند حق دارند چون ندارند اونا پول دارند مثلاً آنهایی که فرض کنید رتبهی آنها پایین است به رتبهی بالاها غبطه میخورند چون آنهارتبهی بالاتری دارند اما اگر یک وقتی گفتند ثروتمندان به یک ثروتمندی غبطه میخورند آن خیلی باید ویژه باشد اگر گفتند پزشکها به یک پزشکی غبطه میخورند عالمان به یک عالمی غبطه میخورند یعنی اینها آدمهای کمی نیستند نمیگه مردم غبطه میخورند میفرماید شهدا یعنی شهیدی که بهشتش تضمین است شهیدی که در اختصاصی دارد برای ورود به بهشت؛ بهشت یکی از درهاش باب المجاهدین است مال شهداست شهیدی که حق شفاعت داره به عباس(علیه السلام) برا شفاعت و برا بهشت رفتن و اینها نگاه نمیکند چون خود اینها اهل بهشت هستند.
۳. خون شهید
روایت میفرماید اولین قطرهای که از خون شهید میریزد روی زمین، اهل بهشت میشود چه مقامی این عباس(علیه السلام) دارد من نمیدانم من این حدیث واقعاً خودم درکش برایم سنگین است که شهدا میدانید شهدا یعنی چی؟ یعنی جعفر بن ابی طالب(علیهما السلام) یعنی حمزه سیدالشهداء(علیه السلام) یعنی همین شهدای کربلا اینها به عباس(علیه السلام) غبطه میخورند حالا قصهی این مقام چیه دیگر مبهم گذاشتن این مقام اباالفضل العباس(علیه السلام) است که سه برادرش را فرستاد میدان یکی جعفر بن علی بیست سالش بود ظاهراً وقتی امیرالمؤمنین(علیه السلام) شهید شدند ام البنین(علیها السلام) باردار بود یا تازه به دنیا آمده بود، نوزاد بود یا باردار چون سال ۴۱ هجری قمری حضرت امیر(علیه السلام) شهید شدند سال ۶۱ کربلاست همه هم نوشتن این بچه ۲۰ سالشه قاعدتاً باید اینطور باشه دوم عبدالله بن علی بیست و سه سال داره اینم یک بچهی کوچکی بوده است که حضرت امیر(علیه السلام) شهید شدند و سوم عثمان بن علی حالا سؤال پیش میآید که چرا امیرالمؤمنین عباس(علیه السلام) نام فرزند خود را عثمان گذاشتند؟
امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمود: من چون خیلی عثمان بن مظعون را دوست داشتم اسم این فرزندم را گذاشتم عثمان؛ عثمان بن مظعون از اصحاب ویژهی پیغمبر(صلی الله علیه و آله وسلم) است زمان پیغمبر(صلی الله علیه و آله وسلم) هم از دنیا رفته یعنی این غیر از خلیفهی سوم است یک کسی است که پیغمبر(صلی الله علیه و آله وسلم) وقتی میخواست جنازهی رقیه دخترش را دفن کند دعا کرد خدایا این دختر من را با عثمان بن مظعون محشورش کن که اینقدر آدم بزرگی است اهل نماز و عبادت و زهد و… که حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) هم در نهجالبلاغه یکجا ازش یاد میکند میفرماید: چون من خیلی این عثمان بن مظعون مؤمن متدین صحابی پیغمبر(صلی الله علیه و آله وسلم) را دوستش داشتم اسم این بچه را به اسم او گذاشتم این سه شهید و بعد هم خودش خوب! اینها را من به عنوان مقدمه گفتم.
۴. رجز و شعار حضرت ابالفضل العباس(علیه السلام)
رجزهای اصحاب بسیار جالب بوده است یکی از رجزها، رجز حضرت اباالفضل(علیه السلام) است که این را امشب کمی برای شما باز کنم رجزی که همهی شما بلدید «وَ اللهِ اِنْ قَطَعْتُموا یَمینی، اِنّی اُحامی اَبَداً عَنْ دینی»؛ عباس اولاً جانباز شده بعد شهید جانباز از دو دست و دو پا هر دو دستش قطع شده هر دو پاشم قطع شده این مرد، معروف شده به «مقطوع الید» نه «مقطوع الرجل» در حالیکه پاهای مبارکشان هم قطع شده بود. اول جانباز شدند بعد شهید این رجز یک شعار مهم دارد و آن حمایت از دین است «اِنّی اُحامی اَبَداً عَنْ دینی»؛ جوانها من میخواهم امشب چند جمله راجع به راههای حمایت از دین صحبت کنم خیلی هم مهمم است، اینقدر مهم است که وقتی رسولخدا(صلی الله علیه و آله وسلم) به امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمود: علی جان فرق تو را در ماه رمضان میشکافند محاسن سرت با خون سرت خضاب میشود شهید میشوی نپرسید یا رسول الله(صلی الله علیه و آله وسلم) چه کسی میزند؟ کجا میزند؟ چه زمانی میزند؟ با چه چیزی میزند؟ پرسیدند: «أفی سلامه من دینی؛ یا رسول الله» دینم سالم است وقتی میمیرم؟ اگر کسی به ما بگوید در خیابان با ماشین تصادف میکنی یا زلزله میآید میمیری یا سکته میکنی اول سؤالی که میکنیم میگوییم چه زمانی هست؟ کجا هست؟ چه سالیه؟ هیچی نپرسیدند، پرسیدند دینم سالم است یا نه؟ همین فقط برایشان مهم بود.
۵. ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و دین جدید
جوانها دورهی آخرالزمانم دینداری خیلی سخته اینقدر سخته که وقتی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور میکند میگویند دین جدید آورده، کتاب جدید آورده ببینید «اذا خرج القائم یقوم بامر جدید و کتاب جدید و سنّه جدید و قضاء جدید»[۲] بابا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) والله بالله همین قرآن را میآورند همین دین پیغمبر(صلی الله علیه و آله وسلم) میگوید اینقدر در دین کج و بیراهه درست شده اینقدر سلیقه ایجاد شده که میگویند امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) دین جدید میارند خیلی حواستون باشه چرا گفتن دوره آخر الزمان این دعا را زیاد بخونید این دعای غریق است یعنی آدمی که دارد غرق میشود در آب این دعای غریق است گفتن دوره آخر الزمان حالا من به شما عرض میکنم روزی یکبار لااقل این دعا را بخوانید: یا اَللَّهُ یا رَحْمنُ یا رَحِیمُ یا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلی دِینِکَ. یا اَللَّهُ یا رَحْمنُ یا رَحِیمُ، این سه تا از اسمهای مهم خداست نخستین اسم خدا که بعضیها میگویند أفضل اسماء خدا است «الله» است بعد از «الله» «رحمان» بعد «رحیم» است بعد دیگر هزار اسم دیگر خداست به این سه اسم «یا اَللَّهُ یا رَحْمنُ یا رَحِیمُ یا مُقَلِّبَ القُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلی دِینِکَ»؛ اهمیت دینداری حفظ دین است خیلی مهم است خیلی! امام حسین(علیه السلام) فرمود: شماها دین لقلقهی زبانتان شده است. «و الدین لعق علی السنتهم»[۳]
۶. سه مطلب راجع به دین
خوب! من سه تا مطلب را منظم برای شما میگویم خوب گوش بدهید چون من مقید هستم مطالب در ذهن شما بماند راجع به دین.
مطلب اول: دین یعنی «دین اسلام» که منظور ماست چه ویژگیهایی دارد؟
مطلب دوم: چه جاهایی ما در دینمان احساس خطر باید بکنیم؟
مطلب سوم: چگونه از دین حمایت کنید نه فکر نکنید تا فردا صبح باید بنشینید این سه مطلب را من بخواهم بگویم نه هر کدامش چند دقیقه خلاصه میگویم البته اگر وقت داشتم هر کدام از اینها را یک منبر صحبت میکردم جوانهای عزیز، عزیزانی که از ویژگیهای این جلسه دیشب یکی از آقایان علما که آمده بودند اینجا فرمود: من بسیاری از مجالس شهر را سر زدم ندیدم مجلسی اینقدر جوان اینقدر به گوش بدون شام برای منبر برای توجه به مداحی و برای تعظیم اباعبدالله(علیه السلام) ایشان میفرمودند: باز خدمت یکی از مراجع بزرگ بودم امروز گفتند گزارش این جلسه را من میبینم خیلی تعجب است! این جمعیت جوان خوب مجالس تو شهر زیاد است خیلیها برا لحظات خاصیش وارد جلسه میشن این قابل تقدیر قدر بدانید حیفم میآید من از این فرصتی که حالا اینجا هزاری است و در کشور که پخش میشه میلیونی در واقع این مطالب منتشر میشود کوتاه بیایم کم بگویم مطلب را جوانهای عزیز!
۷. پنج ویژگی دین
برادران عزیز خواهران گرامی قرآن کریم میفرماید: دینی که شما دارید پنج تا ویژگی دارد دلم میخواهد این پنج تا را حفظ کنید من بپرسم ببینم در ذهنتان میماند یا نه؟ خوب دقت کنید من حافظهام یاری کند، دین اسلام پنج ویژگی دارد:
یک فطری است «وَأَنْ أَقِمْ وَجْهَک لِلدِّینِ حَنِیفًا»[۴]؛ بابا فطرت ما تمام مسائل دین را قبول میکند نماز میگوید روح آدم را شستشو میدهد غسل و وضو جسم آدم تمییز میکند زکات و خمس فقرا را تأمین میکند شما روی تک تک احکام اسلام دست بذارید آقا اسلام برا یک مسواک زدن هم دستور دارد طولی بزنیم عرضی بزنیم در دستشویی رفتن هم دستور داده است. با چه پایی وارد بشویم برای وضو گرفتن چقدر ما آداب غذا خوردن داریم حالا الآن آقایان اطباء یک وقتی یک پزشکی آمده بود مدینه خیلی شلوغ کرده بود خلاصه جمعیتی جمع کرده بود پیش منصور دوانیقی بعد گفت که شماها شخص باسواد هم دارید کسی در بین شما سواد دارد؟ این پزشک از هندوستان آمده بود جزء هندوها بود آیا شماها در بین خودتون با سواد هم دارید؟ کسی که علوم بلد باشد امام صادق (علیه السلام) را از ایشان تقاضا کردند آقا آمدند خوب گوش بدهید عرائض من را امام صادق (علیه السلام) آمدند پزشک هندی رو کرد به امام صادق(علیه السلام) گفت: آقا میخواهید به شما طب یاد بدهم؟ آقا فرمودند: نه! ما علوم مختلف را بلدیم الان صدها رساله و جزوه از جابر بن حیان در آلمان منتشر شده ترجمه شده که من دیدم یک آقایی بیش از پانصد مورد از رسالههای جابر بن حیان که امروز به درد علوم روز میخورد و اینها همه از امام صادق (علیه السلام) است اگر یک کسی پیدا میکردند کشش داشته باشه میزدند مطالب را حرفها را به او میگفتند منتهی گاهی مخاطب پیدا نمیکردند آمد خدمت امیرالمؤمنین(علیه السلام) گفت آقا چرا در قرآن مشارق و مغارب آمده است؟ مگه ما چند تا مشرق و مغرب داریم فرمود: زمین ۳۶۰ مغرب داره ۳۶۰ مشرق داره۳۶۰ درجه با کرویت زمین جور در میآید دیگر امروز آقایان میگویند این فرمایش امیرالمؤمنین(علیه السلام) چهارده قرن پیش در زمان حاکمیت هیئت بَطلَمیوس و در زمانی که زمین را مسطح میدانستند بیان کرویت زمین است نهجالبلاغه آقایان خواهران مطالب علمی عمیق کیهانشناسی، زیستشناسی، فضاشناسی، درش نهفته است که بعضیهایش را این روزها استخراج کردند چاپ کردند اینها چیزهایی است که مبیّن جایگاه ائمه(علیهم السلام) است جایگاه دین است گفت آقا خودتان از پزشکی چه چیزی بلدید به امام صادق(علیه السلام) آقا فرمود: من دو تا از فرمایشات پیغمبر(صلی الله علیه و آله وسلم) را راجع به پزشکی به شما میگویم فقط دو تای از آن الان طب النبی چاپ شده طب الرضا حرفهای ائمه(علیهم السلام) چاپ شده گفت بفرمائید فرمود: پیغمبر(صلی الله علیه و آله وسلم) ما فرمود: المعده بیت کل داء؛ معده منشأ همهی مریضیهاست الان آقایان پزشکها میگن تغذیه عمدهی بیماریها برای تغذیههای نادرست است برای تغذیه عرض میکنم غذا خوردنهای ناباب پیغمبر(صلی الله علیه و آله وسلم) ما فرمود: معده که منشأ در واقع تغذیه است این منشأ همهی دردهاست دومیش فرمود: «اَلْحِمْیَهُ رَأْسُ کُلِّ دَوَاءٍ»[۵]؛ پرهیز و پیشگیری بر همهی داروها مقدم است شما هر دارویی بخوری یک عوارض جنبی دارد ولی پرهیز عوارض ندارد من یادم هست چند سال قبل این شعار بهداشت جهانی بود که پیشگیری بر درمان مقدم است یکم فکر کرد گفت پیغمبر(صلی الله علیه و آله وسلم) شما چیزی برای طب جالینوس باقی نگذاشته همهی طب در همین دو تا کلمه است معده منشأ بیماریها، پرهیز منشأ درمانها آقا فرمود: خب حالا من از شما سؤال میکنم جواب بده یه چند تا از آن سؤالهای سخت را امام صادق(علیه السلام) پرسید یکی از آن سؤال ها را نتوانست جواب بدهد بلند شد بساطشو جمع کرد به منصور گفت شما یک اینچنین آقایی دارید من را دعوت کردید بیایم اینجا برای شما پزشکی بگویم این ویژگی دین است عزیزان اسلام دینی است که پنج ویژگی دارد این دین یک: فطری است «وَأَنْ أَقِمْ وَجْهَک لِلدِّینِ حَنِیفًا»[۶]؛ دین مطابق فطرت انسان است.
دو: محکم و استوار است «ذَلِک الدِّینُ الْقَیِّمُ»[۷]؛ روی هر کدام از احکام اسلام بروید مطابق عقل است توحید، نبوت، من کار به انحرافات ندارم دین آنی نیست که داعش دارد در دنیا معرفی میکند دین آنی نیست که خوارج معرفی میکردند امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمود: خوارج دین را ضایع کردند دین آنی نیست که ابنتیمیه در کتابهایش میگوید دین آنی نیست که امروز وهابیها دارند ترویج میکنند نه دینی که از بیان قرآن پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به ائمهی طاهرین(علیهم السلام) دریافت میشه دومین ویژگی دین این است که استوار و محکم است «ذَلِک الدِّینُ الْقَیِّمُ».
سه: کامل است «الْیَوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دِینَکمْ»[۸]؛ هر چی بشر پیشرفت کند آقا نماز در فضا چگونه است؟ علما جواب میدهند زیر دریا چگونه است؟ جواب میدهند اگر مثلاً در پزشکی قرار شد فرض کنید در زاد و ولد، در نسل، در عمل جراحی، در شبیه سازی، همینطور بروید جلو هر چی موضوعات جدید آفریده میشود دین ادعا دارد پاسخگو است چون آن اصولش در دین آمده است فقهاء میآیند جزئیاتش را استخراج میکنند کامل است.
چهار: کراهت؛ در این دین اجبار نیست. اجبار در چیزی است که عقل قبول نمیکند چیزی که عقلی است اجبار نمیخواهد «لاَ إِکرَاهَ فِی الدِّینِ»[۹]؛
پنجم: دین برا سختی نیامده بله اگر شما جوانان فکر میکنید صبح نماز خواندن سخت است غذا خوردن هم سخت است درس خواندن هم سخت است دانشگاه رفتن هم سخت است سربازی هم سخت است سختی را چه معنا میکنید؟
پنجم: حرج و سختی ندارد.
میفرماید: این دین «وَمَا جَعَلَ عَلَیْکمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ»[۱۰]؛ آسان است سخت نیست اگر کسی ندارد نمیخواهد برود مکه اگر کسی مریض است نمیخواهد روزه بگیرد اگه نمیتواند ایستاده نماز بخواند نشسته بخواند تمام احکام با یکسری قواعد برایش حد و حصر مشخص شده پس هر کس دین اسلام را میخواهد یاد بگیرد این پنج تا را امشب با من بگویید دین، پنج ویژگی دارد: یک: فطری است دو: قیم و استوار است سه: کامل است چهارم کراهت و اجبار نیاز ندارد پنجم حرج و سختی نیاورده بابا دین برا آسانی است دین برا تسهیل است دین میخواهد فحشا نشود. دین میخواهد زنا نشود دین میخواهد بچه حرام تو جامعه نیاید ازدواج گذاشته آرامش باشد نماز گذاشته روح پاکیزه بشود روزه گذاشته به خدا نزدیک بشوید عبادت گذاشته بندگی کنید رشد کنید هر چه گذاشته روی حکمت است چرا بعضیها به دین نگاهشان نگاه حاشیهای است چرا بعضیها دین را سست بهش نگاه میکنند امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمود: مردم دینتان را مواظب باشید این دین به خطر نیفتد این دین به دنیا فروخته نشود این دین باهاش سست برخورد نشود چرا وقتی دستهای عباس قطع میشود دست راستش میگوید: أنی احامی ابداً عن دینی؛ شما هم آقایان، جوانها، «إنی احامی ابداً عن دینی» باشید این مطلب اولی که میخواستم عرض کنم دین چه خصوصیاتی دارد مطلب دوم که خلاصه میگویم هر آنچه به این دین لطمه میزند باید ازش دوری کرد حالا خودتون تشخیص بدهید روایت داریم یک مسافرت میخواهید بروید میدانید تو این مسافرت به دینت لطمه میخورد دو تا رفیق بد میبرندت پای مشروب دو تا رفیق بدت میبرندت پای صحنهی حرام دو تا رفیق بد میبرندت پای جایی که عبادت و نمازت کنار بگزاری با یکی هم اتاقی مینشینی که از نماز دورت میکند با یکی هم گفتگو هم کلام چت و فضای مجازی میشید که شبهه در دینت میاندازد حدیث است اگر کسی میترسد در یک سفری بر دینش در این سفر نرود مثال دیگر فرمود: اگر خواستگار آمد برا بچهاتون حالا شماها خودتون میخواهید خواستگاری بروید. معیار چی باشد؟ من زیبایی را نمیخواهم انکار کنم باید باشد بالأخره هر دو لازم است اما؛
۸. ملاکهای ازدواج
میفرماید: دو تا ملاک اصلیتون تو ازدواج اینها باشد
اخلاق، دین «إذا جاءَکُم مَن تَرضَونَ خُلُقَهُ و دِینَهُ فَزَوِّجُوهُ»[۱۱]؛ قشنگیهای همهی عالم را داشته باشد بیدین باشد بیتقوا باشد لقمه حرام تو خونه بیارود، نماز نخواند چه به درد میخورد زیباییهای همهی عالم هستی را داشته باشه بداخلاق باشه کانون خانه را سرد کند فحاشی کند به چه دردی میخورد فرمود: ملاک اول خُلق دین ببینید هر کجا احساس میکنید من یک روایت دیدم خیلی عجیب است من رَقَّ ثَوبُهُ رَقَّ دِینُهُ؛ هر کی لباساش نازک بشه دینش نازک میشه این یعنی چی آقا مَن رَقَّ ثَوبُهُ رَقَّ دِینُهُ؛ یعنی خواهر من منشأ لطمهی به دین یکی از آنها بدحجابی است یکی از آنها کاهش لباس است جوان عزیز پیرو مُد بودن است رعایت نکردن حریم اجتماعی است اگر دیدید لباست آقا این شلوار بپوشم من ممکنه به دین من لطمه بزند چگونه به دین من لطمه میزند خوب معلوم است گاهی از اوقات تحریکها با لباس است گاهی تحریکها با صداست گاهی تحریکها با برخورد است هر چی که میگوید به دینت لطمه میزند از آن پرهیز کن ابوالاَسوَد دُؤَلی شام بود یک دختر کوچکی داشت یک وقتی معاویه یک غذایی فرستاد برای اینها یک قدری پول و حلوای زغفرانی و اینها ابوالأسواد خودش نبود دختر بچهام گرسنه بود یک انگشت زد تو این حلوا و گذاشت تو دهانش شروع کرد خوردن ابوالأسود پیرو امیرالمؤمنین(علیه السلام) عاشق علی کسی که تو شام شعارش این بود شام سب علی کنندهی ضد امیرالمؤمنین(علیه السلام) أبوالأسود تو کوچههای شام قدم میزد شعارش این بود علی خیر بشر فمن أبا فقد کفر؛ علی برترین انسان رو کرهی زمین است هر کسی هم منکر بشه کافر است یک وقتی شما تو خیابانهای قم این شعار میدید این هنر نیست اینجا مرکز ولایت است در شام ضد علی نام امیرالمؤمنین(علیه السلام) جرم است قدم میزد علی خیر البشر فمن أبا فقد کفر؛ یک همچین دختری تا رسید گفت: دخترم میدونم گرسنهای ولی این لقمه، لقمهی حرام است لقمهی معاویه محبت علی را از دل ما میبره بیرون محبت علی که اومد بیرون دین ما لطمه میبیند دخترک این لقمه را بیرون انداخت و یک شعری خواند که حالا بماند وقت نیست گاهی میبینیم لقمهی حرام گاهی رابطهی حرام گاهی یک دوست عزیز من اگر این دوست داره به دینت لطمه میزند رابطهات را با او قطع کن اگر این خوابگاه دارد لطمه میزند هجرت کن اگه این محله باعث انحرافت است عوض کن اگر این فضای مجازی بهت لطمه میزند تعطیل کن هر چی که احساس میکنید به دینتون لطمه میزند این مطلب دوم.
سومین مطلب که مطلب اصلی من است خلاصه بگویم چگونه از دین حمایت کنیم إنی احامی ابداً عن دینی؛ خیلی خلاصه میگویم اگر حرفهای قبلی هم یادتون رفت این را حفظ کنید برای حمایت از دین سه تا کار بکنید شما شب میلاد حضرت عباس(علیه السلام) پای مکتب ابیعبدالله(علیه السلام) به نام اباالفضل العباس(علیه السلام) همه هم جوان برای حمایت از دین سه تا کار بکنید:
یک: دین را بشناسید
دو: به دین عمل کنید
سه: دین را حفظ کنید تمام شد شما هم میشوید حامی دین دین بشناسید بابا دو تا کتاب اعتقادی بخوانید یک رساله کنار دستتون باشه بعضیها نماز که میخوانند آدم تعجب میکنه اصلاً مثل اینکه این بیگانهی از دین است بیگانهی از رساله است بیگانهی از احکام است آدم نمیفهمه یک آقایی سجده میرفت تو مشهد من ایستاده بودم من نمیدونم این چی میگفت تو سجده من امتحانم کردم کنارش نشسته بودم گفتم سه تا سبحان الله چون سجده حداقلاش سه تا سبحانالله است یا یک سُبْحَانَ رَبِّیَ الاَعْلی وَ بِحَمْدِهِ؛ حداقلاش این است هر جوری گفتم این زودتر بلند شد تند تند گفتم زودتر بلند شد یکی از اذکار را گفتم زودتر بلند شد دو تا از اذکار را گفتم زودتر بلند شد چه چیزی میگی آخه نماز صبح بایست آهسته آهسته بابا فتوای فقهاست نماز صبح باید بلند باشه جوان عزیز نماز صبح رعایت به اندازهی خودتان غسلتان احکامتان مسائل شرعیتان را یاد بگیرید این شناخت دین.
۹. پیام دین
دو: شناختی عمل اینکه پیاده کنیم دینم یک مجموعهای از احکام است نماز روزه است خمس حج و سوم حفظ کنیم نگه داریم حالا بزارید آخر عرایضم یک داستان بگم و روضه بخوانم و دیگر بحث را جمع کنم و معطلتون نکنم و آن داستان این است امام باقر(علیه السلام) نشسته بود یک آقایی وارد شد سلام کرد مرد متدین مؤمن وضو گرفته هنوز آب وضویش میچکد حکم بن عتیبه میگوید دور تا دور اتاق نشسته بودند امام باقر(علیه السلام) هم نشسته بود این پیرمرد وارد شد گفت: یابن رسول الله اجازه هست من بیام دینم را برای شما تعریف کنم ببینید من دینم را شناختم یا نه؟ چرا بعضی از جوانها سختشان است پیش یک طلبهای حمد و سوره بخوانند چرا سخته دو تا مسئله بپرسند چرا تا یک شبهه در اینترنت میاد اولاً پخش نکنید اینها را پخشش جایز نیست ثانیاً در عقایدشون تردید پیدا میشود الان یک عدهای بیمار هستند نان و زندگیشان گذاشتن روی شبههافکنی در جوانها ایجاد تردید میکنند در فضای مجازی کلیپ ساختن برای زید و عمر بابا این واتساپها و تلگرامها و این فضاهایی که در اختیارتان قرار دارد اینها را اختصاص بدهید به ترویج دین چرا باید این وسایل مجازی تبدیل به تخریب دین بشود شبی نیست یکی دو تا جلو من را نگیرند حاج آقا این موبایل بخوان این شبهه را راجع به امام حسین(علیه السلام) این شبهات قدیمی است خیلیهایش بعضیها دست پیدا کردند مرتب ترویج میکنند در این فضاها بپرسید پخش نکنید پاسخ بدهید دین عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) زانو میزد عبدالعظیم حسنی(علیه السلام) امامزاده نیست فقط این مقام حضرت عبدالعظیم(علیه السلام) برای امامزادگیش نیست ایشان چهار پشتش میرسد به امام مجتبی(علیه السلام) اینکه به ایشان گفتند زیارتشان ثواب زیارت امام حسین(علیه السلام) است بخاطر امامزاده بودنش نیست امامزادهای که از ایشان نزدیکتر به امام هم باشد ما داریم به فرزند بلافصل امام ایشان چهار نسلش میرسد به امام حسن مجتبی(علیه السلام) حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) فقیه است عالم این مقام فقط برا سیادت حسنیش نیست برا فقه و علمش است که اینطور امام هادی(علیه السلام) احترامش میکرد بالای مجلس مینشاندش میفرمود: مرحباً بک؛ درود بر تو این آدم با این علمش زانو میزد دینش را عرضه میکرد گفت یابنرسولالله من دینم برای شما بگویم ببینید درست است یا نه آقا فرمود: بگو گفت آقا من سه تا عقیده دارم اگر درست است تأیید کنید اگر اشکال دارد بفرمایید: یک: إنی أحبکم و أحب من یحبکم؛ من شما اهلبیت(علیهم السلام) را دوست دارم هر کس هم شما را دوست بدارد، دوست دارم هر کس هم با شما بد باشد از او بدم میآید هر کس میخواهد باشد وهابی باشد عرض میکنم سلفی باشد تکفیری باشد خارجی باشد من ملاکم این است شما را دوست دارم با هر کس شما را دوست دارد، دوست هستم از دشمن شما و هر کس هم با دشمن شما رفیق است بدم میآید اینکه خیلی عالی است. «اِنی سِلْمٌ ِلِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَربٌ لِمَنْ حارَبَکُم»؛ این دو مهم است گفت آقا من حلال شما را حلال میدانم حرام شما را حرام میدانم نه اینکه پیش خودم بگویم قدیمیها گفتند دیگه حجاب الآن که حرام نیست بیحجابی که الآن اشکال ندارد ربا قدیم اشکال داشت الآن که اشکال ندارد آخه دیدید بعضیها خودشون حلال میکنند حرام میکنند حلال شما را حلال حرام شما را هم حرام سوم: انتظار فَرَج میکشم منتظرم یک روزی چون بحث فَرَج از زمان پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) مطرح بوده است آقا فرمودند: عقایدت عالی است وقتی از دنیا میروی امیرالمؤمنین(علیه السلام) میآید کنار پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) خدا میآید کنارت امام حسن(علیه السلام) میآید کنارت امام حسین(علیه السلام) میآید کنارت چشمت روشن میشود چشمت شاد میشود قلبت شاد میشود در بهشت هم با ما هستی! آنقدر خوشحال شد گفت آقا یکبار دیگر تکرار کنید دیدید بعضی از چیزها را که آدم یکبار که میشنود کم است آقا یکبار دیگه تکرار کرد از قول پدرش امام سجاد(علیه السلام) این حدیث را فرمود آقا بیادبی نیست من بیام جلو فرمود: بیا آمد جلو آمد جلو دست امام باقر(علیه السلام) گرفت به سینهاش به سرش یک تبرکی جُست و گریهکنان از اتاق رفت بیرون امام باقر(علیه السلام) فرمود: هر کی میخواهد یک چهرهی بهشتی ببیند این آقارو ببیند این یک چهرهی بهشتی است خیلی هم شلوغ نکرده بگوید آقا یک دو سه زیر مجموعه برایش بیاورم پرانتز براش باز کنم نه تمام عقائدش سه بند است دوستی شما رعایت حلال و حرام انتظار فرج پس جوانها از اباالفضل العباس(علیه السلام) امشب این پیام را بگیرید عزیزان! من یک خلاصهای را فقط اشاره کنم ما در این جلسه اشاره به رجز حضرت ابالفضل(علیه السلام) داشتیم که فرمود: وَ اللهِ اِنْ قَطَعْتُموا یَمینی، اِنّی اُحامی اَبَداً عَنْ دینی.
سه تا مطلب گفتیم ویژگیهای پنجگانه دین دوم هر خطری که دینت را تهدید میکند جلویش بایست رفیق بد، سفر خطرناک سه: راه حمایت از دین چندتاست گفتیم؟ سه تا دین بشناسیم به دین عمل کنیم دین را حفظ کنیم البته این عرائضی که من تقدیم کردم ظرفیتش بیش از یک منبر بود منتهی خوب دیگر وقت ما کم و مطالب هم زیاد.
خدایا به آبروی آن آقایی که عصر عاشورا جانش را فدای امام حسین(علیه السلام) کرد مطیع محض خدا و پیغمبر و ائمه(علیهم السلام) بود قسمت میدهیم دین ما را حفظ کن، خدایا هر کسی به هر شکلی نمیدانم فیلم میسازد کلیپ میسازد در فضای مجازی، شبکههای ماهوارهای، کتاب، هر کسی علیه دین کار میکند خدایا شرش را به خودش برگردان.
۱۰. توسل به حضرت اباالفضل(علیه السلام)
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا الْفَضْلِ الْعَبَّاسَ أیها الْمُوَاسِی أَخَاهُ بِنَفْسِهِ؛ دلهاتون روانه کنید کنار نهر علقمه انشاءالله خدا توفیقتان بدهد خیلیهاتان اربعین آنجا باشید از نزدیک عرض ارادتی به پیشگاه مقدس این شخصیت بزرگوار کم شخصیتی نیست امام(علیه السلام) به زیارتش میرفت امام(علیه السلام) برایش زیارتنامه بیان فرموده است. امام معصوم(علیه السلام) او را مدح کرده است. امشب او را قسم بدهیم به مادرش امالبنین(علیها السلام) من خیلی دیدم تو حرم حضرت اباالفضل(علیه السلام) این بادیهنشینها که میآیند زنهای عرب مردهای عرب شعارشون اینه یا اباالفضل بحق امک ام البنین؛ یک سال خودم آقای مجتهدی را در قبرستان بقیع دیدم خدا رحمت کند آقای مجتهدی چند سال پیش فوت کرد دیدم خیلی گریه میکند حال خوشی دارد گفتم حاج آقا شما چگونه دعا میکنید به ما هم یاد بدید ویلچر هم داشت با ویلچرشون آورده بودند آمدیم یک کناری گفت فلانی من هر وقت با اباالفضل العباس(علیه السلام) کار دارم بهام البنین متوسل میشوم چون میدانم پسر روی مادر را زمین نمیزند آن هم ام البنینی که ایثارگر بوده گفت به مردم بگید اگر گرفتار شدید صلواتی قرآنی ختمی نذری اول برا ام البنین(علیها السلام) بعد بگویید خانم حالا یک سفارشی به عباستان بکنید یک سفارشی به اباالفضل(علیه السلام) بکنید حضرت اباالفضل العباس(علیه السلام) روی مادر را زمین نمیزند نمیدانم جوانها چه مشکلی دارید خیلیها هم به شما التماس دعا گفتند خیلیها هم نگاه دارند به این جلسه برای همهشون دعا کنید امشب به حق این مادر و به حق این فرزند به حق غربت ابیعبدالله(علیه السلام) کنار بدن اباالفضل العباس(علیه السلام) امشب در حرم گفتم. گفتم امام حسین(علیه السلام) سه جا خیلی به ایشان سخت گذشت اصلاً تحیر پیدا کرد ماند اگه این تعبیر من بیادبی نباشد یکی کنار بدن علیاکبر(علیه السلام) بود وقتی دید جوانش إربا اربا شده است اما یک راهکار داشت فریاد زیاد جوانها بیایند عباس(علیه السلام) آمد قاسم (علیه السلام) آمد امام حسین(علیه السلام) تنها نماند بالأخره بدن را برداشتند زیر بغلهای ابیعبدالله(علیه السلام) را گرفتند آمد تا خیمه دومین جایی که احساس غربت کرد آنجایی بود که علیاصغر(علیه السلام) روی دستش جان داد هیچکس دیگر نمانده بود مادر، خواهر ولی میشد این بدن را بُرد کوچک بود روی دست بود بالأخره خودش را کشاند پشت خیمهها این بدن را دفن کرد از این بحران آمد بیرون اما کنار بدن اباالفضل العباس(علیه السلام) نه جوانها باقی مانده بودند نه میتوانست بدن را بیارود نه پشت سر خیمهی زنها امنیت داشت لذا به قول بعضیها ابیعبدالله(علیه السلام) سه تا نگاه کرد یک نگاه کرد دید عباس(علیه السلام) روی زمین افتاده است نمیتواند بلندش کند یک نگاه کرد دید خیمهها در معرض خطر است زینب کبری(علیها السلام) داره میفرماید امان از إسارت یک نگاه کرد دید دشمن هم شمشیر بالا گرفته کار حسین(علیه السلام) را تمام کند دیگه هیچ امیدی نبود لذا صدا زد: «ألْانَ إِنْکَسَرَ ظَهْری»؛ چرا جای دیگه نگفت «ألْانَ إِنْکَسَرَ ظَهْری» امام حسین(علیه السلام) کنار بدن عباس(علیه السلام) خورد شد میدانید چرا چون نتوانست عباس(علیه السلام) را ببرد نتوانست مقابل دشمن بایستد با آن همه هجمه، خیمهها مورد حمله قرار گرفته بود و لذا وقتی آمد به طرف خیمهها همینطور که دارد میرود خوب اینگونه مواقع یک کسی را باید فرستاد که بتواند سؤال کند امام جواب بدهد در کنار بدن علیاکبر(علیه السلام) زینب کبری(علیها السلام) آمد در کنار علی اصغر(علیه السلام) رباب آمد اینجا چه کسی باید برود اینجا دختر کوچولو باید برود دوید جلو بابا بابا أین عمی العباس؛ عمویم عباس کجاست هر کجا نشستید یا باب الحوائج یا باب الحوائج.
سخنران: حجت الاسلام ناصر رفیعی
تاریخ ارائه: سال ۱۳۹۴
[۱]. امالی صدوق، صفحه۴۶۲- بحارالانوار ،ج۲۲، ص۲۷۴
[۲]. حر عاملی، اثبات الهداه، دارالکتب العلمیه الاسلامیه، تهران، ج ۷، ص ۸۳
[۳]. تحف العقول، ص۲۴۵
[۴]. یونس: ۱۰۵
[۵]. بحار الأنوار، جلد۵۹، صفحه۲۹۰
[۶]. یونس: ۱۰۵
[۷]. یوسف: ۴۰
[۸]. مائده: ۳
[۹]. بقره: ۲۶۵
[۱۰]. حج: ۷۸
[۱۱]. الکافی: ۵/۳۴۷/۳






