اهمیت زیارت امام رضا علیهالسلام
۱۴۰۰-۰۳-۲۶ ۱۴۰۲-۱۰-۱۶ ۱۳:۱۹اهمیت زیارت امام رضا علیهالسلام

اهمیت زیارت امام رضا علیهالسلام
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم
الحَمدُلِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ بَارِئ الخَلائِقِ أَجْمَعِین بَاعثِ الانبیاءِ وَ المُرسَلین ثُمَّ الصَّلاهُ وَ السَّلامُ عَلی البَشیرِ النَّذیرِ، الْعَبْدِ الْمُؤَیَّد، وَ الرَّسُولِ المسدد المُصطَفَی الأمجد المحمود الأحمد ابی القاسم مُحَمَد وَ اهلِ بَیتِه الطَیبینَ الطاهِرینَ المَعصومینَ الاَئِمهِ الهُدی المَهدیین وَ العَن علی الاَعداءِ اجمَعین مِنَ الانِ الی قیامِ یومِ الدین.
بِسمِ الله الرَحمنِ الرَحیم
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکند أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا.
برای سلامتی و تعجیل در فرج آن حضرت اجماعا صلواتی هدیه بفرمایید.
۱. اهمیت زیارت
حمزه بن حمران خدمت امام هشتم علیه السلام رسید و خدمت جد بزرگوارشان امام صادق علیه السلام. امام صادق علیه السلام به ایشان فرمودند:
«یُقْتَلُ حَفَدَتِی بِأَرْضِ خُرَاسَانَ فِی مَدِینَهٍ یُقَالُ لَهَا طُوسُ»[۱] یکی از نوه های من در سرزمین خراسان که شهری دارد به نام طوس در آنجا کشته خواهد شد. «مَنْ زَارَهُ إِلَیْهَا عَارِفاً بِحَقِّهِ أَخَذْتُهُ بِیَدِی یَوْمَ اَلْقِیَامَهِ وَ أَدْخَلْتُهُ اَلْجَنَّهَ وَ إِنْ کَانَ مِنْ أَهْلِ اَلْکَبَائِرِ» هرکس این فرزند مرا عارفاً به حق زیارت کند در شهر طوس من روز قیامت دست او را می گیرم و او را وارد بهشت می کنم، اگر چه از اهل کبائر باشد.
۲. شناخت حق امام
«قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاکَ وَ مَا عِرْفَانُ حَقِّهِ» این که فرمودید هرکس معرفت داشته باشد به امام هشتم علیه السلام و او را زیارت کند، روزه قیامت شما دست او را می گیرید و وارد بهشت می کنید؛ این حق امام هشتم چیست که اگر ما به آن معرفت پیدا کنیم و با این معرفت چنین زیارتی داشته باشیم اهل بهشت خواهیم بود آن هم به دست مبارک شما؟
«قَالَ یَعْلَمُ أَنَّهُ إِمَامٌ مُفْتَرَضُ اَلطَّاعَهِ غَرِیبٌ شَهِیدٌ» چهار مورد را در اینجا امام صادق علیه السلام ذکر کردند که اگر کسی این چهار مورد را با علم و معرفت درباره امام هشتم ضمیمه کند به زیارت آن حضرت چنین جزایی در انتظار او است.
۲.۱. امامت امام
اولاً بداند که او امام است. یک شخصیت عادی نیست او پیشوای مسلمین است.
۲.۲. مفترض الطاعه بودن امام
دوما او مفترض الطاعه است اطاعت او واجب است. این امام اوامری دارد، نواهی دارد، این امام انتظاراتی دارد، مطالباتی دارد، اگر چنانچه شخص عرفان پیدا کند به این مقام.
۲.۳. غربت و ناشناخته بودن امام
سوما اگر معرفت پیدا کند که این امام غریب است حالا چه دوری از وطن چه از خانواده یا غریب از حیث معرفت یعنی امام علیه السلام در میان مردم از نظر جایگاه و پایگاه و منزلتی که دارد در نزد خدا؛ این را بسیاری از مردم آگاهی ندارند. او غریب است یعنی غریب از حیث معرفتی و معانی دیگری که برای غربت در بعضی از شب ها عرض کردیم.
۲.۴. شهادت امام
چهارمین موردی که درباره امام هشتم علیه السلام اگر کسی معرفت داشته باشد و با معرفت ایشان را زیارت کند چنین جزایی به او خواهد رسید این است که آن بزرگوار در راه خدا به شهادت رسیدند.
و اینکه می گویند هرکس امام هشتم را زیارت کند با معرفت چنین جزایی برای او است، منظور از زائر لزوماً کسی نیست که از راه دور خدمت آقا مشرف شده باشد. زائر یعنی کسی که زیارت کننده حضرت است. فرقی نمی کند مسافر باشد یا مجاور.
بنابراین این نکته و این مبحث برای عزیزان خراسانی ما و مشهدی ها هم قابل تذکر و تأمل است. بنابراین اگر انسان می خواهد یک زیارت عارفانه نسبت به علی بن موسی الرضا علیه السلام داشته باشد، باید یک دوره اعتقادات و امام شناسی را در پرتو پیامبر شناسی و پیامبر شناسی در پرتو توحید و خداشناسی را فرا گرفته باشد.
یکی از کارهای بسیار مهمی که باید من و شما انجام بدهیم برادران و خواهران ما باید هر امامی را که می خواهیم زیارت کنیم، قبل از آن یک معارفی از آن امام عزیز از آن معصوم و بزرگوار داشته باشیم.
بحمدالله امروز در بسیاری از این زیارتگاه های ما این وسیله فراهم شده است. وقتی می خواهید به زیارت چنین امام عزیزی مشرف بشوید، قبلش یک مطالعه ای در باب این امام معصوم داشته باشید؛ یعنی زیارت بعد از مطالعه.
وقتی که انسان حرکت می کند به سوی این امام بزرگوار، یک دور مرور کند که نزد چه کسی می خواهد مشرف بشود. شما وقتی با یک شخصیتی قرار ملاقات دارید، مرتب در ذهن خودتان تا وقتی که به حضور او برسید موقعیت او، مقام او، عناوین او را در ذهنتان می آورید؛ مثلا اگر شخصی وزیر است، اگر شخصی مدیر کل است، اگر شخصی در جایی مسئولیتی دار، شما حواستان هست که یک وقت این الفاظ را اشتباه نگیرید، به مدیر جز مدیرکل نگویید، به مدیرکل مدیر جزء نگویید. مقام و موقعیت او حتی وقتی چیزی را از او مطالبه می کنید عنوانش را مد نظر میآورید. این راجع به کارهای دنیایی ما است.
اما نسبت به مقام های معنوی امام هشتم علیه السلام بهترین منبع زیارت جامعه کبیره است که وجود مقدس امام هادی علیه السلام این زیارت را به عنوان یک گنجینه در اختیار جویندگان و پویندگان راه ولایت و امام شناسی قرار دادند.
ببینید چه معارفی در این زیارت جامعه کبیره هست! بحمدالله در این زیارتنامه هایی که در این آستان مقدس چاپ شده معانی این ها را هم نوشته اند. به این معانی توجه کند انسان دقت کند ببیند با چه کسی دارد ملاقات می کند. قرار ملاقات با چه بزرگواری دارد.
۳. آداب زیارت
۳.۱. طمأنینه
وقتی وارد حرم می شوند زائران عزیز چه مجاورین چه مسافرین هیچ عجله ای برای اینکه خود را به ضریح مطهر برسانند و دستی به ضریح بزنند، نداشته باشند. مهم این است که ما خدمت این بزرگوار باحال طمأنینه برسیم. شما می توانید نحوه تشرف به حرم آقا سلام الله علیه را در حتی همین مفاتیح هایی که در اختیار شماست، مطالعه بفرمایید.
۳.۲. غسل زیارت
مرحوم محدث قمی بر اساس روایت و منابع حدیثی یک سری مقدمات و کلیاتی را قبل از زیارات ائمه علیه السلام بیان کرده اند. من جمله در باب امام هشتم علیه السلام دارد برای آن کسی که می خواهد از شهر خودش بیاید فرموده اند در شهر خودش غسل زیارت کند.
از آداب زیارت علی بن موسی الرضا علیه السلام این است که کسی که می خواهد از شهرهای دور و استان های دور خدمت امام هشتم علیه السلام بیاید، غسل کند و هنگام غسل این دعا را بخواند: «اللهم طهرنی و طهر لی قلبی و اشرح لی صدری»[۲] خدایا مرا پاکیزه کن، می خواهم خدمت امام هشتم علیه السلام در شهر مشهد بروم، خدایا قلب من را باز کن و شرح صدر به من بده.
همان دعایی که حضرت موسی علیه السلام از خدای تبارک و تعالی در انجام این ماموریت سنگین از خدا خواست «وَ أَجْرِ عَلَى لِسَانِی مِدْحَتَکَ وَ الثَّنَاءَ عَلَیْکَ» وقتی داری غسل می کنی در شهر خودت بگو خدایا بر زبان من مدح خودت را، ثنای خودت را جاری کن «فَإِنَّهُ لاَ قُوَّهَ إِلاَّ بِکَ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ لِی طَهُوراً وَ شِفَاءً»
بعد از منزل می خواهی از شهرتان بیایی بیرون «بسم الله و بالله و الی الله و الی ابن رسول الله» خدایا با نام تو قدم می گذارم از منزل می روم بیرون می خواهم به سوی تو بیایم به سوی فرزند رسول خدا حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم «حسبی الله توکلت علی الله» خدایا تو مرا بسی توکل بر تو می کنم. «اَللَّهُمَّ إِلَیْکَ تَوَجَّهْتُ وَ إِلَیْکَ قَصَدْتُ وَ مَا عِنْدَکَ أَرَدْتُ» خدایا آمدم به سمت تو، تو را قصد کردم؛ یعنی من می آیم حرم رضوی؛ اما از درون حرم رضوی نور پاک خدا را می بینم.
من آمده ام با تو خدا پیوند ببندم ولی خودت در قرآن فرمودی «و ابتغوا الیه الوسیله»[۳] وقتی می خواهید به سمت خدا بروید وسیله ای فراهم کنید. امام هشتم علیه السلام بهترین وسیله اند تا انسان ارتباطش را با خدا قوی کند. وقتی که می خواهد بیاید به طرف مشهد الرضا علیه السلام برای این مسیر برای این راه ها دعاهای ذکر کرده اند. وقتی به مشهد رسید، برای تشرف به حرم امام هشتم علیه السلام باز یک غسلی در مشهد انجام بدهد.
جالب این است که وقتی دارد غسل می کند، شهادت به وحدانیت خدا می دهد، شهادت به رسالت رسول خدا حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم می دهد و بعد از خدا می خواهد که یک سری مباحث اخلاقی یک سری خواسته های معنوی را و بعد حضرت فرمودند وقتی که از منزل تا حرم مطهر بهترین جامه ها را بپوش.
در مفاتیح دارد با پای برهنه آرام با وقار و دلی که توجه به خداوند دارد، در حالی که تکبیر می گوید «لا اله الا الله و سبحان الله و الحمدالله» می گوید گام ها را کوتاه کند.
۳.۳. اذن گرفتن
وقتی که نزدیک این روضه منوره رسید، اجازه ورود بگیرد. سرش را نیندازد بیاید به حرم.
برادران و خواهرانم در حرم باز است. خادمان باشخصیت و محترم حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در جای جای این حرم مطهر پذیرای شما هستند، به شما خوش آمد می گویند. ولی معنی اش این نیست که بی اجازه وارد بشوید «اللهم انی وقفت علی باب من ابواب بیوت نبیک» خدایا من در آستانه یک دری هستم که این در از درهای خانه رسول خدا است. با ادب سخن بگویید.
یکسری معارف در این اذن دخول هست. در این اذن دخول ما به خدا عرض می کنیم خدایا این بزرگواری که اینجا حضور دارد و من می خواهم به حضورش مشرّف بشوم، من به ایشان سلام می کنم. ایشان سلام من را می شنوند «و یردون سلامی» سلام مرا جواب می گویند «و یسمعون کلامی» این ها کلامم را می شنوند.
صحبت ضریح نیست برادران، صحبت یک قبر نیست، صحبت یک امام است و حجت خداست که زنده و مرده ندارد و در اینجا قرار گرفته. خیلی مقام بلندی است! از دم در آدم با این معرفت وارد بشود. وقتی اذن دخول خواندی، باید بگویی «أ ادخل یا رسول الله» پیامبر عزیز صلی الله علیه و آله در مدینه! خوب دقت می کنید چه شد یا نه؟ پیامبر در مدینه اینجا شما از ایشان اجازه می گیرید! یعنی اینجا رسول الله حضور دارند! یعنی کلام تو را می شنوند و الا چطور از ایشان اجازه می گیری وقتی کلام تو را نمی شنوند؟
آن بزرگوار احاطه دارد بر هستی «أ ادخل یا رسول الله» وقتی از رسول خدا اذن گرفتی و «أ ادخل یا حجت الله» ای حجت و امام خدا شما به من اجازه می دهید بعد می روی سراغ ملائکه «أ ادخل یا ملائکه الله، المقربین المقیمین فی هذه المشهد»
بعد درخواست می کنیم. اولین دعای شما برادران و خواهران وقتی وارد این حرم می شوید دعا این است که به من اذن بدهید خواهش می کنم درخواست می کنم اجازه بدهید بعد هم که وارد شدی «بسم الله و بالله و علی مله رسول الله صلی الله علیه و آله» با نام خدا به اذن خدا بر همان ملت و روشی که رسول خدا داشتند، با این گام با این قصد با این نیت، وارد می شوم. «اشهد ان لا اله الا الله» من یکتاپرستم که به این حرم آمده ام. امام من، پیشوای من، نماینده خدا است، من امام پرست نه، پیغمبر پرست نه، من خدا پرستم و این ها را حجت خدا و واسطه فیض خدا و امام معصوم و ولی الله می دانم.
با این نیت وارد می شوم «و اشهد ان محمدا عبده و رسوله و اشهد و ان علیا ولی الله» شهادت می دهم، من شیعه هستم. من از موالی اهل بیتم. من علی را ولی خدا می دانم و حجت و خلیفه خدا می دانم و می خواهم وارد این حرم بشوم.
بعد هم به خدا عرض می کنیم خدایا ما می دانیم این جا نباید بی اجازه وارد بشویم «و قد منعت الناس ان یدخلوا الا باذنه» تو فرمودی وارد نشوید مگر با اذن او. بنابراین یک مرتبه اینجا می رسیم دم در روضه منوره به ذهنم می آید که حالا تو این همه حرف زدی، این همه سوال کردی، درخواست کردی، واقعاً این سعادت و لیاقت را داری که به شما اذن بدهند؟
من خودم را عرض می کنم. جسارت به شما نباشد! خب حالا ما گفتیم آقا اجازه بدهید فرشتگان خدا، پیامبر، امام عزیز ما اجازه بدهید ما وارد بشویم. آیا این ها یعنی من خودم را صالح می دانم برای این که این ها اجازه بدهند؟ چون اگر خودم را صالح ندانم آن وقت چگونه وارد بشوم؟
در قرآن دارد که اگر چنانچه دری را زدیم و از درون خانه گفتند که وارد نشوید، شما وارد نشوید. اگر در خانه ای را زدید حالا با زنگ منزل در حیاط فرق نمی کند از درون خانه صدا آمد که برگردید، برگردید. اینجا باید چیکار کنیم اگر به ما بگویند برگردید و لذا یک دعای ملتمسانه این جا دارد، عرض می کنیم «و ان لم اکن اهلا لذالک» اگر من شایستگی و سعادت و لیاقت این را ندارم که وارد این خانه بشوم اما «و انت اهل لذالک» شما اهلیت دارید. خانه مال شما است. شما در خانه را باز کنید و من سعادت ندارم ولی شما مثل جناب حر آن جناب حر هم همین می خواست به امام حسین علیه السلام بگوید بابا من اهل نیستم من بد کردم؛ اما یاحسین «انت اهل لذالک» شما اهلی.
ما هم به امام هشتم باید این گونه حرف بزنیم. هر کدام از ما برادران و خواهران یک حُّریم انشاالله. بالاخره خطاهایی کردیم اشتباهاتی کردیم و آمده ایم اینجا. چکار کنیم؟ آمدیم همچون حر در بارگاه حجت خدا تطهیر بشویم.
۳.۴. عجله نکردن در بیان حاجات
این است که وقتی به حرم مشرف شدیم، ابتدا به خاطر آن گرفتاری ها و مشکلات و تنگناهایی که برای ما در زندگی دنیایی پیش آمده در این جهت نرویم خدمت امام، اولین سخن ما با امام این نباشد که آقا گره از کار من باز کنید، دخترم می خواهد مثلا ازدواج کند، پسرم می خواهد ازدواج کند، شغل می خواهند، مسکن می خواهند، چه می خواهند این ها رو اول نگویید.
می خواهید خوب در جانتان قرار بگیرد که این رقم حرف زدن چه بدی دارد؟ مثلا کسی با جنابعالی کار دارد حالا تلفنی یا در منزل در می زند تا در را باز کردی، نه سلامی نه علیکی احوالپرسی، چیزی، فوری مشکلش را بگوید، گرفتاری اش را بگوید شما به او می گویید بابا اول یک سلام! یک علیک احوال پرسی!
ضمناً حالا مثلاً فرض کنید فلان مشکلی هم داریم، به ما برمی خورد. اگر کسی با من کاری دارد همان اول بسم الله بیاید هر چه گرفتاری و درد و غم و ناراحتی است با ما مطرح کند بعد هم سرش را بیندازد پایین برود این خیلی بد است. از چند جهت بد است.
هر کسی با خود ما این برخورد را بکند ما از او ناراحت می شویم. و امامهشتم فرمود «احب لاخیک ما تحب لنفسک»[۴] هر چیزی را که برای خودت دوست داری برای دیگران هم دوست داشته باش. خوب بابا اگر شما بدت می آید کسی این گونه به شما مراجعه کند به برادر دینی ات هم این گونه مراجعه نکن! چه برسد به امام هشتم علیه السلام.
یک دفعه دیگر بگویم. ما اگر بدمان می آید به ما کسی مراجعه کند و هنوز هیچ حرفی نزده، هیچ تعریفی، تمجیدی، سلامی، علیکی، احوالپرسی نکرده حاجتش را بگوید بدمان می آید. فرمود: عین همین را برای برادر دینی هم بخواه؛ یعنی اگر تو هم رفتی پیش برادر دینی کاری داشتی با او… آقا سلام علیکم حال شما چطور است؟ ما از شما خیلی محبت دیدیم. شما خیلی به ما لطف کردید. سابقه دارد. فلان کار، فلان کار، این دفعه هم یک مشکلی داریم اگر محبت کنید شما حل کنید ما این گونه خوشمان می آید.
با امام هشتم به طریق اولی باید مؤدب تر از این ها صحبت کرد. این یک جهت.
دوم که خیلی مهم است و خوب گوش بدهید این است که می دانید اگر واقعاً این زیارت های ما بر اساس مشکلات و گرفتاری های ما باشد، چه معنی بدی دارد! معنی بدش این است که اگر من چنین مشکلی نداشتم، به حرم نمی آمدم.
آن کسی که مقید است مسجد مقدس جمکران مشرف بشود و خدمت ولی عصر سلام الله علیه در آن مسجد از طریق آن مسجد خدمت امام عصر صحبت کند و ارتباط برقرار کند، خوب این اگر مشکلاتش را بیاید آنجا بگوید می دانیند معنی اش چیست؟ معنی اش این است که اگر من مشکلی نداشتم، کاری نداشتم بیایم مسجد جمکران. خیلی بد است. این یعنی ارتباط ما با امام نباید در همین حد باشد. در همین اندازه اگر مشکلی گرفتاری بیچارگی و بدبختی داریم تنگنایی داریم باید مراجعه کنیم؟
۳.۵. شکرِ نعمتِ معرفت
بله این بزرگواران حاجات ما را، درخواست های ما را محبت می کنند لطف و رئوف بودن این امام همین انتظار را دارد، اما من هم یک ادبی باید داشته باشم و لذا انسان نیایید فوری در خدمت آن بزرگوار آنچه را که حاجت و گرفتاری ها است بگوید. خدا را شکر که معرفت شما را به من داد «الحمدالله الذی جعلنی من المتمسکین بولایتکم» اگر دعا هم داریم اول برویم دعای معرفتی کنیم «اللهم زد فی قلوبنا محبت امیرالمومنین علی بن ابیطالب» خدایا در دل ما محبت امیرالمومنین را زیاد کن.
۳.۶. دعا برای فرج امام زمان عجل الله فرجه
حاجت ها را بیندازید جلو و وقتی از این حاجت های معرفتی عبور کردید، اولین دعایتان در هر زیارتی که مشرف می شوید، مقید باشید اگر تا به الان کسی حواسش نبوده از الان متوجه باشد اولین دعا برای وجود مقدس مهدی آل محمد عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد.
ایشان امام ما است حجت خدا است خودشان فرمودند به واسطه هایی پیغام دادند شیعیان برای من دعا کنید. ایشان امید هستی است. امام زمان «ذخیره الله حجت الله به یملأ الارض قسطا و عدلا بعد ما ملأت ظلما و جورا» ما جیره خوار امام زمان علیه السلام هستیم «بیمنه رزق الوری بوجوده ثبتت الارض و السماء» در خدمت امام هشتم علیه السلام بیایم اول برای امام زمان عجل الله فرجه دعا کنیم بگوییم خدایا فرج امام زمان را برسان. خدایا موانع فرج امام زمان را برطرف کن. خدایا عوامل فرج امام زمان را ایجاد کن. خدایا ماها را مورد زینت و افتخار امام زمان قرار بده. خدایا ما را ننگ امام زمانمان قرار نده.
۳.۷. اجرای مطالبات امام
بعد باید که ببینیم این امام بزرگواری که در اینجا حضور دارند چه مطالباتی از ما دارند؟ ببینید همه این نیست که من از ایشان یک چیزی را می خواهم. آن بزرگوار هم از ما یک چیزی را می خواهد شما وقتی با کسی در دنیا کار دارید اگر با زیرکی و ملاحت وارد بشوید چه می گویید؟ شما اگر امری داشته باشید فرمایشی داشته باشید ما در خدمتتان هستیم کاری از ما ساخته باشد در خدمتتان هستیم.
بعد آن طرف یک کاری دارد یا ندارد، بعد می گویید خب پس من یک عرض کوچکی داشتم! ما هم در خدمت امام هشتم باید بگوییم آقا شما از ما چه می خواهید؟ توقع شما انتظار شما به عنوان امام حی که احاطه دارید بر تمام این زائران و کسانی که در محضر شما هستند، چیست؟
برادران و خواهران امام هشتم از شما دو انتظار دارند. این چکیده و خلاصه تمام مطالبات این بزرگوار است.
۱. عمل به واجبات
۲. ترک محرمات
این دو قلم جنس را از شما می خواهند. دو تا مطالبه از شما دارند. ای زائر من خیر مقدم خوش آمدی به این حرم؛ اما دو تا انتظار از تو داریم: به واجباتت عمل کن. اگر می خواهی به واجبات عمل کنی پس باید بدانی چه چیزهایی بر تو واجب است. فرمودند هرکس مسائلی را که غالباً به آن ها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد به این می گویند واجبات. در رساله عملیه همان اول صفحه اول یکی از مسائلی که فقها و مراجع ما بر مقلدینشان در آنجا تذکر دادن این هست که هر مسئله ای را که انسان به آن احتیاج دارد باید یاد بگیری این می شود واجبات.
یک وقتی ما به عنوان روحانی کاروانی را برای رفتن به حج تعلیم میدادیم. رسم ما هم این بود که در محضر آن عزیزان وضو می گرفتیم. مثلاً وضو اینجوری می گیرند. نماز اینجوری تیمم اینجوری است. وضو گرفتن ما تمام شد یکی از زائران جلو آمد و گفت حاج آقا این وضوی شما اشکال داشت. گفتم کجا اشکال داشت؟
گفت: «شما اول دست راستتان را شستید بعد دست چپ را.» گفتم: «بله.» گفت: «اول باید دست چپ را بشوییم بعد دست راست را.» گفتم که این را از کجا می گویید؟ گفت: «همه همینطور وضو می گیرند.» گفتم: «شما چند سال سن دارید؟» گفت: «۵۵ سال.» گفتم که شما از ۱۵ سالگی به تکلیف رسیدی تا حالا هر که وضو گرفته، پدر، مادر، خاله، عمه، عمو دایی، امام جماعت مسجد، رفقا؟» گفت: «بله همه همین جور وضو می گیرند.» گفتم که اشتباه می کنی وضو اصلش این است. اول دست راست و بعد دست چپ. و تو هم دقت نکرده ای. دیگران هم درست وضو می گیرند. تو اشتباه می کنی.» بالاخره قانع شد.
گفت: «حالا باید چکار کنم؟» گفتم: «هیچ. با کمال معذرت ۴۰ سال نماز قضا به گردن شما است.»
چون از مواردی که انسان اعمالش باطل هست، این است که طهارت گرفتن، وضویش مثلاً غسلش تیممش اشتباه باشد. این اگر اشتباه باشد، نمازش هم باطل است. بعضی چیزا هست که اگر اشتباه باشد نمازش باطل نمی شود. مثلاً فرض کنید سوره در نماز نخواند، اشتباه کرده، یادش رفته یا بفرمایید که بلد نبوده، اما موضوع این است که اگر کسی وضویش را اشتباه گرفته باشد کل نمازهایی که خوانده…
باز گفتیم خدا شکر که قبل از اینکه حضرت عزرائیل سراغت بیاید سفر حج قسمت شد و به برکت حج چنین چیزی را متوجه شدی.
برادران و خواهران خجالت نکشید از سوال کردن. سوال کنید از کسانی که در این امر متولی هستند. در همین حرم شریف جاهایی هست که پاسخ به مسائل شرعی می دهند در برخی حرم های دیگر هم هست امروز الحمدلله به برکت جمهوری اسلامی و انقلاب و خون شهیدان و زحمات امام مراجع علما و رزمندگان و ایثارگران این همه جاهایی است که می شود سوال کند انسان.
در یک شهری رفته بودیم اما برای تبلیغ یک قسمتی خانم ها بودند یک قسمتی آقایان. در قسمت خانم ها یک مرتبه یک آقایی وارد شد و هیچ کس هم چادر سرش نکرده بود از کسانی که آنجا بودند، یکی از بستگان ما در آن جمع بود به خانم گفت این آقا نامحرم است با شما! گفت نامحرم نیست این برادر شوهرم است. گفت یعنی برادر شوهر محرم است گفت و گفت اینجا برادر شوهر به همه محرم است. یعنی در همه خانه ها همینطور است. گفتند نه بابا حکم خدا این نیست.
ببینید در جامعه ای به نام مسلمان به نام دین این ها چیزهایی است که ما وظیفه داریم خدمت شما بگوییم. ما خیلی مسائل را با شما مطرح می کنیم؛ مسائل سیاسی، فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی و مسائل مختلف. ولی این ها خیلی مهم است. این ها بنیادی است. این مسائلی که ما خدمت شما می گوییم این ها تذکرهای بنیادی است. این ها به دین ما مربوط می شود. رعایت کنید.
امام هشتم از من و شما مطالبه دارند. مطالبه ایشان این است که واجبات را یاد بگیرید، محرمات را ترک کنید، احکام محرم و نامحرم را بشنوید.
یکی از مطالبات امام هشتم علیه السلام از ما این هست «البراءه بالجبت و الطاغوت» اقرار به ولایت. ما باید از جبت و طاغوت برائت بجویم. جبت و طاغوت که هستند؟ جبت و طاغوت از اول خلقت تا کنون و هر موجود و شخصیتی که در برابر خدا ایستاده است . این طاغوت است و هر کسی که با خدا پیوند دارد؛ ولی خداست.
ما تنها به دین خودمان هم اکتفا نمی کنیم. اگر کسی به شیطان که دشمن خدا است و از طاغوت های بزرگی است، اعتماد کند، اعتقاد داشته باشد؛ این خیلی خطرناک است! من واقعا تعجب می کنم! متاسفانه هستند کسانی که برادران و خواهران این ها شیطان پرستند. ابلیسی که قرآن فرمود این دشمن شما جناب آدم و حوا و فرزندان شماست عده ای هستند همه شیطان پرستند.
در ایامی که برای جبهه نیرو جذب می کردند اگر کسی در آن منطقه می خواست برود خوب نبود بگوید اعوذ بالله من الشیطان الرجیم با او برخورد می کردند. ولی خدا کیست حضرت ابراهیم حضرت آدم حضرت نوح علیهم السلام تا برسیم به وجود مقدس رسول خدا صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام و در زمان خودمان مهدی آل محمد عجل الله تعالی فرجه این ها اولیای خدا هستند. انسان باید به این ها علاقه و محبت داشته باشد. آن ها را ولی یاد خدا بداند؛ اما ولی ما در این زمان وجود مقدس امام زمان علیه السلام هستند. در روایت هم دارد هر کس در هر زمانی علاوه بر وسایل دیگری که هست؛ اما باید به امام زمان خودش متوسل بشود. یاد امام زمان خیلی مهم است، دل انسان را گرم می کند. وجود مقدس امام زمان اعتقاد به امام زمان دل ما را گرم می کند هر چه کار می کنیم زحمت بکشیم، اگر محرومیتی هست، تحریمی هست، هرچه که هست، نگاهمان به آن وجود مقدس که هست دلگرمیم.
این وظیفه ماست پس در زمان خودمان به وجود مقدس امام زمان علیه السلام اعتقاد و باور داشته باشیم و نسبت به دشمنان دشمن زمان ما کسی که طاغوت زمان ماست کیست این خوب است. آن شیطان ابلیس لعنت خدا بر او باد! آن شیطان خیلی مثل خودش تولید مثل کرده. در انسان ها هم هست.
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ * قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ * مَلِکِ النَّاسِ * إِلَٰهِ النَّاسِ * مِنْ شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ * الَّذِی یُوَسْوِسُ فِی صُدُورِ النَّاسِ * مِنَ الْجِنَّهِ وَالنَّاسِ» یعنی این وسوسه گر آن هم در لباس انسان ها هستند هم در لباس جنی ها.
امروز و این زمان آمریکا مصداق شیطان بزرگ است. مقام معظم رهبری یک تعبیر بسیار جالب و حکیمانه دارند، می فرماید که امام امت رضوان الله تعالی علیه آمریکا را شیطان بزرگ می نامند، هدفش این است آن شیطانی که حضرت آدم را فریب داد، آن شیطان هیچ وقت صرف فیزیکی در کسی ندارد، یعنی چه؟ یعنی هیچ وقت دست کسی را نمی گیرد به سمت گناه ببرد، فقط وسوسه می کند.
خدا رحمت کند مرحوم آیت الله طالقانی را در تهران مسجدی داشتند. در کنار مسجد ایشان یک کوچه بوده که این کوچه سینمایی بود. این عالم بزرگوار و عالم به روز و مورد پسند جامعه و جوانان خیلی هوشیارانه آن سینما یک فیلمی آورده بود. اسم فیلمش بود راهی به سوی جهنم، مرحوم آیت الله طالقانی دستور داد یک تابلوی نئون بزرگ درست کردند سردر مسجد ایشان که مسجد هدایت بود نصب کنند که روی آن نوشتنه بود راهی به سوی بهشت.
شیطان کارش دعوت کردن است. روز قیامت هم که می شود اهل جهنم به جهنم می روند. نگاهشان به شیطان می افتد. همه انگشت اشاره به سمت شیطان می گویند این ما را فریب داد. شیطان می گوید: اصلا و ابدا. من فقط شما را وسوسه کردم. «دَعَوْتُکُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِی»[۵] دعوت نکردم، شما مرا اجابت کردید؛ اما خدا دعوتتان کرد، اجابت نکردید. «فَلَا تَلُومُونِی وَلُومُوا أَنْفُسَکُمْ»[۶] مرا ملامت نکنید خودتان را ملامت کنید.
هیچکس سراغ نداریم بگوید شیطان دست من را گرفت به سمت گناه برد. شیطان در حدود من، در قلمرو من، در حریم من، تجاوز کرد. نداریم این را. شیطان فقط وسوسه می کند.
رهبر معظم انقلاب فرمودند امام امت که آمریکا را شیطان بزرگ می داند برای اینکه این شیطان غیر از وسوسه و فریب با این سایت ها با این برنامه هایشان نمی دانم ماهواره هایشان غیر از این که وسوسه می کنند اصلاً تجاوز می کنند به قلمرو مسلمان ها به حریم ها، می آیند در حریم ها، کشور افغانستان، پاکستان، لبنان، سوریه، عراق، همه جای دنیا در ایران خودمان، آدم می کشند. در نیجریه الان به دستور آن ها ۳۰۰ مسلمان را به شهادت رسانده اند. یک شیخ بزرگواری که رهبری این شیعیان آنجا هست سه تا پسرش را پارسال کشتند. الان خانمش را کشتند. خودش را به زندان انداخته اند.
این ها همه اش زیر سر آمریکا و صهیونیست ها و انگلیس ها و غربی ها است. شیطان زمانمان را بشناسیم. امام هشتم و اهل بیت علیهم السلام از ما توقع دارند که از طاغوت و دشمنان برائت بجویم. در زمان ما طاغوت همین ها هستند که اسم بردیم. از این ها باید برائت بجوید انسان. چرا ما باید إبا داشته باشیم از اینکه بر شیطان بزرگ مرگ و لعن و نفرین بفرستیم؟ باید مرگ بر آمریکا بگویید. باید مرگ بر اسرائیل بگویید. باید مرگ و دشمنان اهل بیت و اسلام و قرآن و انسانیت بفرستیم. وظیفه ماست و همچنین وظیفه ماست که ولایت اهل بیت را در دل هایمان حفظ کنیم.
برادران و خواهران این معارف دین را این معارف اسلام را بگویید به فرزندانتان. این ها را با زمان بار بیاورید. این ها را با زمان رشد کنند. این ها با زمان که رشد کردند دیگرفرزند زمان خویشتن باش اینجور که بشود می شوی مسلمان مورد پسند امام زمان عجل الله فرجه مسلمان مورد پسند امام رضا علیه السلام.
خداوند انشاالله همه شما را بهترین زائران این حرم شریف قرار بدهد به عزت و جلال خودش و برکت اهل بیت علیهم السلام و به حق باب الحوائج حضرت علی اصغر حسین سلام الله علیه.
السلام علیک یااَبَالحَسَنِ یا عَلِیَّ بنَ موُسَی الرِضا یَابنَ رَسوُلِ اللّهِ یا حُجَّهَ اللّهِ عَلی خَلقِهِ یا سَیِدَناوَ مَولانا اِنا تَوَجَّهنا وَستَشفَعنا وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلیَ اللّهِ وَ قَدَّمناکَ بَینَ یَدَی حاجاتِنا یا وَجیهاً عِندَاللّهِ اِشفَع لَنا عِندَاللّه
۴. روضه
چون نام باب الحوائج علی اصغر اباعبدالله را در این مجلس بردم ادب کنیم در محضر مولایمان و ولی نعمتمان امام هشتم یاد عموی گرامیشان را در این مجلس بلند کنیم. این بزرگوار در کربلا با همه شهیدان متفاوت بود. کوچکترین سرباز جبهه اباعبدالله بود این آقازاده. نتوانست با مردم حرف بزند. قدرت جنگیدن نداشت.
امام او را به عرصه آورد. وقتی این آقازاده روی دست پدر جانش را فدای اسلام و قرآن و ولایت کرد، امام متحیر بودند این بدن شهید را کجا ببرند. وقتی به طرف خیام و پشت خیام آمدند یک وقت صدای مادر شهید رباب بلند شد: حسین جان بچه ام را بده یک بار دیگه ببینم.
قنداقه پر خون علی اصغر را دست این مادر داغدیده دادند، این مادر شهید بدن شهید خردسالش را گرفت وارد خیمه شد. این بچه را روی بغل گرفت و دور خیمه راه می رفت صدا می زد این شعر را معنا کنم و منبر را واگذار کنم. شما خانمها بهتر معنی اش را می فهمید. این مادر شهید می گوید خدایا دلم می سوزد. هر مادری که می خواهد بچه اش را از شیر بگیرد، با یک بهانه ای او را از شیر می گیرد. به بچه شکلات می دهند. شیرینی می دهند تا کم کم از سینه مادر جدا بشود؛ اما من دلم می سوزد بچه ام را با تیر سه شعبه زهرآلود از شیر گرفتند. همه ۳ مرتبه مظلوم یا حسین!
پی نوشت ها:
[۱] من لا یحضره الفقیه ج۲ ص۵۸۴
[۲] بحارالانوار، ج۹۸، ص۲۵۱
[۳] مائده: ۳۵
[۴] بحارالانوار، ج۱، ج۲۰۳
[۵] ابراهیم: ۲۲
[۶] ابراهیم: ۲۲
–






