Free Delivery on orders over $200. Don’t miss discount.
استاد عالی ؛ ولادت امام رضا سخنرانی 1 (استاد عالی رضا نورباران 8) 890 مسعود عالی متن گردآوری ولادت امام رضا استاد عالی ؛ متن گردآوری ولادت امام رضا متن گردآوری شهادت امام رضا

قیام امام رضا علیه‌السّلام

Aalei_ImamReza01

قیام امام رضا علیه‌السّلام

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم
الحمدلله رب العالمین بارء الخلائق الاجمعین الصلاه و السلام علی سید الانبیا و خاتم النبیین حبیبنا و حبیب إله العالمین ابوالقاسم المصطفی محمد صلی الله علیه و آله الطیبین الطاهرین المعصومین و العن الدائم الاعدائهم اجمعین من الآن إلی یوم الدین.

تبریک عرض میکنیم این ایام و لیالی میلاد باسعادت وجود مقدس امام رضا صلوات الله و سلام الله علیه را خدمت آقا و مولایمان حضرت بقیه الله صلوات الله و سلام علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف، همه شیعیان و محبین اون حضرت شما بزرگوارهایی که در این جلسه در مجاورت این امام همام قرار گرفتید و مشرف شدید، رهبر معظم انقلاب هدیه به پیشگاه مطهر حضرت علی بن موسی الرضا صلوات الله علیه و انشاالله مجلسمون نورانیست مورد نظر و عنایت بیشتر حضرت قرار بگیره، صلوات دیگری عنایت بفرمایید. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.

در رابطه با وجود مقدس امام رضا علیه السلام هم خیلی شنیدید هم خیلی شنیده ها هست که به هر حال توی فرصت های کم گنجایش آن نیست. اون چیزی که من به نظرم میرسه تو این فرصت اندک خدمت شما عرض بکنم برای اینکه این مجلس مون با معرفتی همراه باشد، هرچند که به گونه‌ای با اشعار شعرای محترم اهل بیت مداحی هایی که مداحان بزرگوار دارند آنها به گونه‌هایی دیگری معرفت ایجاد میشه، اما به هر حال ما نیاز داریم که توضیح بعضی از معارف بلند اهل بیت توی این مجالس اصل باشه. همه این جشن‌ها سرورها چراغانی ها همه اینها کارها را می کنیم برای اینکه بتوانیم نسبت به آن بزرگوار ها و مکتب آنها و این عقیده و ایده ای که داشتند بتونیم نزدیک تر بشیم. همه وسیله است برای اون هدف لذا من نکته‌ای که می‌خواهم عرض بکنم خدمتتون در رابطه با مهمترین فعل حضرت مهمترین حرکتی که امام رضا داشت، یعنی حرکت محوری وجود مقدس امام رضا هجرت شان هجرت امام رضا به ایران و با کاری که کردند چه تاثیری تو عالم گذاشتن که الان ما داریم از همان تاثیر بهره مند می شویم. دقایقی راجع به همین مصدع اوقاتتون میشم،

فقط یک نکته رو خیلی خلاصه مقدمتا خدمتتون عرض می کنم، که فعل معصوم حرکت معصوم در رابطه با کار معصوم اگر بخواهیم صحبت بکنیم به خصوص افعال محوری معصومین که تاثیرگذار توی تمام تاریخ بوده، مثل عاشورای اباعبدالله، مثل صلح امام حسن، مثل هجرت امام رضا، این افعال محوری معصومین اگر بخواهیم صحبت بکنیم، یک نکته رو باید خیلی بهش دقت داشته باشیم: گفتگو و تحلیل در رابطه با فعل معصوم با قطع نظر از این نکته اشتباه هستش. اون نکته این است که بدونیم، معصوم عبدالهی هستش بنده محض خداست و کارهایی که انجام میده توی تمام کارهاش در نظر گرفتن آن جنبه ربطش با خدا اون جنبه مأموریت‌های الهی و برنامه‌هایی که در انجام میده توی این عالم اون رو باید حواسمون جمع باشه. برنامه هایی که ای چه بسا ماها خبر ازش نداریم سر برای ما خود معصوم میدونه که توی این عالم داره چیکار میکنه، ما خبر نداریم ولی این سر را اگر بهش توجه نداشته باشیم که معصوم روی این ماموریت های الهی داره توی این عالم کار میکنه، اونوقت ای چه بسا خدایی نکرده نه درست بتونیم بشناسیم حرکت معصوم را نه درست بتوانیم تسلیم باشیم.

ببینید من یک مثال عرض بکنم تو قرآن همتون خوندید حضرت موسی با خضر یک برخوردی داشتند، حضرت خضر سه تا تصرف کرد سه تا کارکرد سه تا کاری که کرد من نمیخوام مفصلش رو بگم فقط فهرستش، یک کشتی روز از سوراخ کرد حضرت موسی اعتراض کرد که چرا این رو سوراخ کردی، حضرت خضر یک نوجوانی که توی کوچه داشت بازی می کرد رو حضرت خضر زد کشت، حضرت موسی اعتراض کرد، که خیلی کار زشتی کردی چرا این بچه رو زدی کشتی و همچنین حضرت خضر سومین تصرف و کاری که توی مرا و منظر موسی انجام داد، این بود که یک دیواری رو توی کنار یک روستایی که مردم روستای خضر و موسی را بیرون کردند اصلا غذا هم بهشون ندادند حضرت خضر ایستاد اون دیوار نیمه مخروبه را مرمت کرد تعمیر کرد. حضرت موسی باز اعتراض کرد که چرا این کارو کردی، خوب عنایت بفرمایید ببینید وقتی آدم سر فعل ولی الله را ندانه چی هست ای چه بسا اعتراض بکنه و حتی شاید خدایی نکرده گاهی موقع ها اون فعلش رو ظالمانه هم بدونه حتی شاید فعلش رو ظالمانه هم بدونه.

بله اگر ما بفهمیم که این فعل معصوم اون لایه‌های زیرینش اون پشت پردش چه خبر بوده کاملا ما هم تسلیمیم، کاملا ما هم قبول می‌کنیم که کار درست رو اون کرده ولی مهم اینه که مگر میشه ما از همه اسرار معصومین خبر پیدا کنیم؟ ما که نمیتونیم. آنچه که وظیفه ما از اینکه وقتی دونستیم که کسی ولی خدا هست آدم تسلیم او بشه ولو سر مطلب رو نمیفهمه. البته سر افعال معصومین بسیاریش تو طول تاریخ شاید تو طول صدها سال شاید تا حدی روشن بشه مثلا شما نگاه بکنید اباعبدالله علیه السلام آن زمانی که زن و بچه اش را به سمت کربلا برد خیلی ها اعتراض کردن اون موقع، سر کار حضرت را نمی دونستند خیلی ها اعتراض کردند، چه بسا آدم‌های دلسوزی هم بودند ولی به اباعبدالله اعتراض کردند. ولی من و شما الان می خندیدیم که آخه این اعتراض نداره حضرت باید می‌آورد زن و بچه رو این اعتراض ندارد، اگر حضرت زن و بچه اش را نمی آورد پیام امام حسین را کی به تاریخ میرسوند؟ کی به گوش تاریخ می‌رساند؟ اگر حضرت اباعبدالله علیه السلام زن و بچه اش را نمی آورد کی شام را مقر بنی امیه را فتح می کرد؟ با اون تبلیغات شدیدی که علیه اهل بیت بود. ولی مقرش را همین خانواده امام حسین علیه السلام بود که فتح کردند که الان توی سوریه که بری توی دمشق توی مکه که مهبط وحی بوده اذان شیعه را نمی شنوید. اما توی دمشق پایتخت بنی‌امیه بوده اذان شیعه می شنوید، توی دمشق پایتخت بنی‌امیه بوده اذان شیعه را می‌شنوید. کی آنجا را فتح کرد؟ جز خانواده امام حسین جز همون رقیه ۳،۴ ساله ای که آنجا رفت اگر نمی رفتند که فتح نمی‌کردند که.

لذا الان ما میخندیم این حرف یعنی چه اباعبدالله نبره زن و بچه رو؟ اون موقع همتون شنیدید اعتراض می‌کردند به امام حسین که برای چی می بری. سر فعل معصوم بعد از هزار و خرده ای سال الان برای ما تا حدی روشن شده. خود حضرت هم همینطور خود ابا عبدالله و موقعی که می‌خواست حرکت کنه باز بهش اعتراض می‌کردند اما الان و شما می خندیدیم، که چه اعتراضی وجود مقدس اباعبدالله بهترین کار رو کرد با شهادتش دین خدا را الان من و شما این جا نشستیم وامدار اباعبدالله ایم اینکه این شهادت را انتخاب کرد. دین خدا که الان نورش برقرار توی این عالم هست به برکت شهادت اباعبدالله، ولی شما نگاه کنید اون زمان مورد اعتراض بود. سر فعل معصوم اینجوری گاهی موقع ها در زمان خودش معلوم نیست، بعدها صدها سال که میگذره یواش یواش یک مقدار روشن میشه. حالا تازه هنوز هم فعل سیدالشهدا سرش معلوم نشده وقتی بقیه الله بیاد معلوم‌میشه که اون بذرافشانی که اباعبدالله روز عاشورا کرد اون وقت محصولش در زمان ظهور امام زمان روشن میشه تا حدی. صلوات الله سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف و تازه هنوز هم نه تازه باز هم یک مقداریش توی دنیا روشن یه مقداریش تو آخرت و قیامت وقتی مقام شهادت سید الشهدا در مقابل آن شهادت که خدا بهش شفاعت رو میده و دستگیری میکنه، اونوقت معلوم میشه که شهادت اباعبدالله چه آثاری داشت.

می بینید این آثار در طول تاریخ خودش رو نشون میده بعضی هاشم توی آخرت. فعل معصوم چنین فعل عظیمی است عمق فعل امام رضا علیه السلام را اگر آدم بخواهد بفهمیم عمق فعل امام رضا که البته به این سادگی‌ها ما نمی‌توانیم عمق فعل معصوم را بفهمیم، از دهن واقعا اینو دارم عرض می‌کنم جسارت نیست این لقمه از دهان ما خیلی بزرگتره که بخواهیم عمق سر معصوم را بفهمیم اما در عین حال به همان مقداری که میتونیم بفهمیم فعل امام رضا رو باید توجه داشته باشیم که معصوم فعلش اسراری داره که گاهی موقع ها تا سال‌ها بعد یواش یواش خودش را نشان می‌دهد. این را داشته باشید فقط وظیفه ما عرض کردم در مقابل معصوم معرفت و تسلیم شدن و الا اگر بخواهیم همه اسرار و فعل معصوم را بفهمیم حد و اندازه ماها نیست. امام رضا علیه السلام اون زمانی که وجود مقدسش ولایتعهدی مامون را قبول کرد، خب خودتون رو بگذارید به جای بعضی از شیعیان معمولی آن زمان شیعیان معمولی وقتی امام رضا ولایتعهدی مأمون را قبول کرد یه عده شروع کردند به غر زدن و اعتراض کردن، سر فعل معصوم را که باید تسلیم باشند نسبت بهش نمی دانستند تسلیم هم نبودند، شروع کردن به اعتراض کردن‌. ولایتعهدی مأمون مأمون همان کسی بود که پدرش پدرت را زندانی کرد خب خیلی عجیب بود، سالها حضرت موسی بن جعفر زندان کشیده مبارزه کرده، توسط پدر همین مأمون به شهادت رسیده‌، اون وقت یک مرتبه امام رضا علیه السلام ولایتعهدی را قبول کرد. یه مرتبه الظاهر یک مسئله سازشی رخ داد، اونوقت شیعه ها بعضی هاشون بعضی از علوی هایی که تندتر از امام حرکت می‌کردند، تندتر از امام حرکت می‌کردند، شروع کردن اعتراض کردن و یه عده ریزش پیدا شد. اینی که من میخواستم از اول جلسه تا اینجا بگم فعلا همین یه نکته است تا اون مطلب اصلیش رو توی همین چند دقیقه خدمتتون عرض می کنم، فعلا همین نکته است. که تمام اسرار فعل معصوم را ما ممکنه نفهمیم که نمی فهمیم هم، اما اونی که وظیفه ماست معرفت به معصوم و تسلیم او بودن.

خوب حالا عنایت بفرمایید ببینید امام رضا علیه السلام چه کرد و پشت پرده چه خبر بود که بعد از ۱۲۰۰ سال الان برای ما روشن شده تا حدی که برای ما روشن شده ببینیم پشت پرده چه خبر بود وجود مقدس حضرت رضا علیه السلام چه تصرفی توی این عالم کرد؟ که وقتی میریم خدمتش سلام میدیم بتونیم با معرفت بیشتری سلام بدیم که بگیم آقا تو چه کردی؟ عنایت بفرمایید، ببینید من نمیخوام مأمون رو که به امام علیه السلام پیشنهاد ولایتعهدی داد او را بررسی بکنیم که او چه نیتی داشت؟ اون خیلی مهم نیست اون نیت خبیثی داشت، اون نیتش این بود که امام رضا رو خراب کنه، نیتش این بود که با این ولایت عهدی البته چند تا نیت داشت با این ولایت عهدی پیشنهاد کردن به امام رضا و پذیرفتن امام رضا امام رضا به عنوان یک فرد نعوذ باالله دنیا طلب و ریاست طلب معرفی بشه. که یک مرتبه که ولایتعهدی بهش پیشنهاد شد سریع قبول کرد، او می خواست این رو عملی بکنه که خود امام رضا علیه السلام این رو بهش گفت که تو میخوای من رو وانمود کنی که من ریاست طلب هستم با این پیشنهاد ولایت عهدی که به من میدی. می‌خواست تخریب کنه حضرت رو این یه نیتش بود

نیت دیگرش این بود که حکومت خودش رو مشروعیت بهش ببخشید یعنی وقتی که امام رضا علیه السلام میاد ولی عهد ما میشه معلوم میشه که حکومت ما را قبول داره، پس شما مردم هم هیچی نگید حکومت ما را قبول کنید. این دومین نیت و سومین نیت مأمون اینها نیت های خبیثی بود که او داشت و سومین نیتش هم این بود که بین علوی‌ها و شیعیان اختلاف بندازه که تا حدودی هم موفق شد یعنی با پذیرش امام رضا علیه السلام بعضی از علوی‌ها شروع کردند به اعتراض کردن به حضرت و یک مقدار ریزش هایی شد. اما من اینها را نمی خواستم خدمتتون عرض کنم، وجود مقدس حضرت ابتدا این کید و حیله مأمون را زد خنثی کرد، یعنی وقتی که ولایتعهدی پیشنهاد شد به امام رضا، امام رضا نپذیرفت اول توی مدینه بود دیگه زیر بار نرفت نپذیرفت انقدر نامه‌نگاری شد انقدر مامور فرستادن تا بالاخره امام رضا را تهدید کردند که یا بپذیر یا تو را می‌کشیم امام رضا علیه السلام قبول کرد،

ولی همتون شنیدید از مدینه که میخواست بیاد بیرون، جوری به مردم نشان داد که مردم من به سمت این ولایت عهدی نمیرم به زور دارند من رو میبرند من خودم خوشم نمیاد. به زور دارند من را میبرند، اهل و عیالش را جمع کرد فرمود بر من گریه کنید، گفتند آقا گریه کردن برای کسی که مسافر که خوب نیست؟ فرمود نه این مسافرت غیر از اون، این مسافرت مسافرت خوشی نیست، بر من گریه کنید بعدم رفت یک وداعی با رسول خدا کرد هی میرفتی خداحافظی می‌کرد با قبر پیغمبر برمی‌گشت گریه میکرد میرفت برمی‌گشت گریه میکرد. نشان داد به همه که من به اکراه و به زور دارم میرم این ولایت عهدی را عاشقش نیستم، به زور دارم میرم. بعد هم وجود مقدس حضرت رضا علیه السلام که آمد مرو، اینجا رو می گفتند مرو دیگه هنوز اونموقع که مشهد نبود که مرو، آمد اینجا باز وقتی مأمون اصرار می‌کرد حضرت قبول نکردند، حضرت به ایشان گفتش که تو که داری این حق ولایت را به من می سپاری یا این حق مال تو هست که داری به من میدی یا نیست، اگر مال تو نیست که نمیتونی به من بدی اگر این مال توئه امامت که مثل پادشاهی نیست که تاج را از سر خودت برداری بزاری کسی دیگه! امامت که دادنی و تفویض کردنی نیست. مأمون گفت من این چیزها حالیم نیست شما باید قبول کنید. تهدید به مرگ کرد حضرت رو حضرت قبول کرد ولی به شرط اینکه توی هیچ کاری مداخله نکنه، این یعنی چی یعنی ایها الناس من اصلا این حکومت را قبول ندارم، من اصلا این مأمون و دستگاه مأمون را مشروع نمیدونم و لذا هیچ دخالتی نکرد تو این. خوب عنایت بفرمایید یعنی کید مأمون را خنثی کرد. اما در عین حال با آمدنش توی ایران دو تا تصرف انجام داد تقاضا میکنم این دوتا تصرف را عنایت بفرمایید وجود مقدس حضرت رضا علیه السلام دوتا تصرف انجام داد این دو تصرف تصرفاتی است که قابل توجه:

اولین تصرفش این بود که آقا با اومدنش توی ایران پایگاهی بلکه پایتختی برای شیعیان درست کرد با آمدنش توی ایران، چون وقتی که حضرت رضا امد توی ایران مأمون را با یک تدبیری از ایران اخراج کرد، یعنی حضرت به من گفت که در بغداد دارند علیهت توطئه می‌کنند برو بغداد، مأمون رفت بغداد و دیگه هم برنگشت بغداد را پایتخت قرارداد، مرو و خراسان بی مانع برای رشد شیعیان باقی ماند، بدون مانع یعنی بنی عباس را امام رضا بیرون کرد که اینجا برای رشد تشیع ایران باقی بماند، تشیع توی مناطق دیگر جهان هم هست توی عربستان هم بعضی ها هستند تو عراق هم هست. اما هیچ موقع تشییع توی هیچ جای دنیا رشد نداشته تو این عراق که ۶۰، ۷۰ درصدشون شیعه هستند تو طول تاریخ شیعیانشون حکومت نداشتند. توی طول تاریخ با اینکه ۶۰، ۷۰ درصد شیعه هستند. حالا انشاالله امیدوار هستیم توی انتخابات و تو این وضعیتی که داره پیش میاد شیعیان بتونن کاری بکنند. ببینید امام رضا علیه السلام ایران را انتخاب کرد به عنوان یک پایگاه نه پایگاه پایگاه تعبیر خوبی نیست، پایتخت برای جهان شیعه انتخاب کرد،

این که میبینید این همه توی روایات زیارت امام‌رضا توصیه شده این همه توصیه شده بیاید زیارت امام رضا در عین حالی که فضایل معنوی شکی نیست که چقدر داره اون که تردید نیست، اما یک جهتش هم این بود که استقبال کنند شیعیان و اینجا قوی بشه این مرکز تقویت بشه، این پایتخت تشیع تقویت بشه و پشت سر امام رضا امام زاده ها حدود ۵، ۶ هزار امامزاده توی ایران که بسیار ایشون هم زمان با بودن امام رضا در مرو یا بعضیاشون بعد از شهادت امام رضا آمدن توی ایران، پخش شدند هرکدام یک جایی یا به شهادت رسیدن یا از دنیا رفتند، این امامزاده‌ها می‌بینید در سرتا سر ایران پایگاه‌هایی هستند برای عشق ورزیدن به اهل بیت. کانون تشیع داره قوی میشه. خوب عنایت بفرمایید بعضی ها اشکال کردند که ایرانی ها قبل از این شبهه ای است که بعضی از این خناس هایی که متاسفانه در زمان ما هستند کردند، که ایرانی ها قبل از اینکه اسلام بیاورند و مسلمان باشند تمدن‌ساز بودند، اما بعد از اینکه اسلام آوردن و مسلمان شدن بعد از اینکه اسلام آمد توی ایران تمدن سازی را رها کردند عقب افتادن. بعضی ها این شبهه را کردن. یک بزرگواری خیلی زیبا جواب می‌داد خیلی زیبا گفت نه ایرانی‌ها هم قبل از اسلام زمان هخامنشی و ساسانیان هم قبل از اسلام تمدن‌ساز بودند هم بعد از اسلام تمدن‌ساز بودند منتها تمدن سازی ایرانی ها قبل از اسلام پاسارگاد و تخت جمشید یعنی سنگ رو سنگ گذاشتن و کاخ درست کردن، اما تمدن سازی ایرانی ها بعد از اسلام تمدن مهدوی را درست کردن، زمینه سازی برای تمدن مهدوی و فراهم کردن جامعه امام زمانی.

البته تمدن مهدوی را بنا کردن که به عهده ایرانی‌ها گذاشته شده طول میکشه، مثل کاخ نیست ایرانی‌ها تمدن‌سازیشان را رها نکردند، جهت تمدن سازی را عوض کردند، از سنگ روی سنگ گذاشتن و بازیگری دست برداشتند بالغ شدن رشد کردند، رشد کردند و پرداختن به کار بزرگتری و این تصرف امام رضا بود وجود مقدس امام رضا بود که اومد این را به عهده ایرانی‌ها گذاشت، چون وقتی حضرت آمد جغرافیای تشیع گسترده شد ایران را هم فراگرفت دیگه و الا قبل از آمدن امام رضا نوعا توی ایران مناطق ایران شیعه نشین نبودند، با آمدن امام رضا این چنین شد. این تصرف حضرت بود ببینید من و شما الان این را می‌فهمیم ۴۰ سال پیش هم حتی ما نفهمیدیم سر فعل حضرت بعد از ۱۲۰۰ سال الان توی این روزها برای ما روشن است که ایران در زمان ما یک طرف موازنه قوا شده توی دنیا اینطور هست یا نیست؟ یک طرف موازنه قوا یک طرف موازنه قدرت، توی دنیا الان ایران. که مقام معظم رهبری یک بار تعبیر زیبایی داشت که الان ابرقدرت هایی که هستند اگر بخوان کار مهمی توی دنیا انجام بدن بدون در نظر گرفتن ایران نمیتونن. خوب این پایگاه قوی رو کی درست کرد، زمینه این پایگاه قوی جز این بود که وجود مقدس امام رضا با آمدنشان بود؟ ولی الان برای من و شما روشن شده ها اون موقع که حضرت داشت میومد خیلی ها بهش اعتراض کردند که برای چی داری میری؟ الان سر فعل حضرت برای ما روشن شده هنوز تازه تمامش هم نه هنوز همش نه این یک کاری بود که وجود مقدسش کرد.

کار دومی هم که کرد من خیلی خلاصه عرض می کنم از همتون هم عذر می خوام کار دومی که وجود مقدس حضرت امام رضا کرد تصرف دوم اشاعه معارف امام شناسی بود، شما میدونید معرفت به ائمه قبل از امام رضا خصوصی بود، معرفت به ائمه قبل از امام رضا مال خواص بود بعد از امام رضا عمومی شد و عامه مردم معارف بلندی نسبت به اهل بیت پیدا کردن. یعنی وجود مقدس حضرت رضا علیه السلام وقتی آمد به ایران به خصوص تو اون مجالسی که مأمون تشکیل می داد برای مناظره و بحث و از همه فرقه ها و ادیان دعوت می‌کرد، رئیس و بزرگ مسیحیت بزرگ یهود بزرگ زرتشتی بزرگ صابئی از اهل سنت همه فرقه ها را دعوت می‌کرد همه را هم قرار می‌داد در برابر یه نفر، همه ادیان و مذاهب رو قرار می‌داد در مقابل یه نفر، وجود مقدس امام رضا برای خراب کردن حضرت همه رو قرار می‌داد در مقابل او. که اگر کسی غیر از امام رضا می بود قطعا بدنام می شد قطعا آبروش می رفت توی اون مجلس های مناظره آنچنانی، اما قائم آل محمد اللهم صل على محمد وال محمد وجود مقدس حضرت رضا با تومأنینه و وقار میومد توی این مجلس بزرگ می نشست، با یکی یکی این علما بحث می‌کرد همشون را بدنام کرد و تشیع و شیعه رو آبرو بهش داد معارف امامت بعد از امام رضا عمومی شد

و لذا خوب عنایت بفرمایید، شیعه انقدر ظرفیت پیدا کرد بعد از امام رضا که خدا یک امتحان سنگین کرد شیعه رو، چون ظرفیتش رفت بالا چون رشد کرد با آمدن امام رضا علیه السلام البته زحمات همه معصومین بوده، اما این کار امام رضا توی مقطع خودش رو دارم عرض می کنم، با این اشاعه معارف امامت و رشد دادن شیعه خدا یک امتحان سنگین از شیعه گرفت و شیعه تکون نخورد. اون امتحان سنگین بعد از امام رضا بود شیعه رو خدا امتحان کرد به امامت امام جواد که خردسال بود. اولین امام خردسال یک امتحان سنگین بود برای شیعه دیگه علی القاعده خیلی هاشون باید قبول نمی‌کردند، خوب امام که نمی تونه بچه باشه، اما آنقدر شیعه رشد پیدا کرد، که وقتی این امتحان را خدا از شیعیان کرد هیچ انشعابی توی شیعه رخ نداد، هیچ انشعابی رخ نداد عنایت می فرماید این رشپ ها به برکت وجود مقدس حضرت رضا علیه الصلاه و السلام بود.
این بزرگوار چه کرد من نمیدونم صلی الله علیک یا ابالحسن یا علی بن موسی الرضا.

مرحوم شیخ صدوق توی کتاب عیون اخبار الرضا نثل کرد از شخصی از صالحان من قبل از اینکه از شیخ صدوق بشنوم از یکی از مراجعان قم، ببینم تو کتابش از یکی از مراجع قم شنیدم این مطلب را و بعد دیدم مرحوم آیت الله محدث قمی هم توی مفاتیح آورده خیلی چیز قشنگی است. این روایت ذهنتون بمونه: مرحوم شیخ صدوق نقل کرده که شخصی از صالحان پیغمبر رو دید توی حالتی حالا یا خواب یا مکاشفه هرچی که بود، پیغمبر اکرم را دید عرض کرد یا رسول الله من می خوام به زیارت بعضی از فرزندان شما بروم زیارت کدومشون بروم؟ زیارت کدام یک از فرزندان شما بروم؟ وجود مقدس پیامبر اکرم فرمودند که: فرزندان من بعضی هاشون به طرف من مسموم آمدند، بعضی هاشون مقتول و کشته شدند این طرف جواب نگرفت از پیامبر اکرم. گفت آقا من عرض کردم که زیارت کدومشون برم چون مرقد مطهرشون پراکنده است بعضی هاشون مدینه بعضی هاشون تو عراق اند بعضی هاشون مثلا توی ایران اند زیارت کدومشون برم؟ پیغمبر اکرم فرمود اونی که بهت نزدیک تره اونی که در جوارش هستی این طرف برگشت گفت آقا رضا را می فرمایید؟ آقا رضا را می فرمایید؟ پیغمبر فرمود: قل صلی الله علیه قل صلی الله علیه قل صلی الله علیه. سه مرتبه صلوات الله و سلامه علیه.گ اللهم صل علی محمد و آل محمد. یعنی تعبیر اینحوری نکن به این تعبیر را ازش نام ببر ما چه می دانیم آمدن در جوار مطهر امام رضا علیه السلام یعنی چه؟ یا علی بن موسی الرضا تو کی هستی تو کی هستی؟

خودش فرمود: همتون شنیدید اونهایی که به زیارت من میان من سه جا دست شون رو می گیرم، ۳ جایی که وحشتناک ۳ جایی که وحشتناک عند تطائر الکتب و عند الصراط و عند المیزان اونموقع که نامه عمل رو به دستمون میدن، یه مرتبه شصت هفتاد سال عمر مون در مقابل مون پیداست ذره‌ای از اعمالمون نه کم شده نه گمشده، خیلی شرمندگیه دیگه، خیلی خجالت، خیلی صحنه حساسی، امام رضا فرمود من اونجا میان پیش زائران من اونجا دستشون رو میگیرم. این یکی دوم اینجا عند الصراط، موقعی که از صراط که وا نفسای همه بلند، فریاد وانفسای همه بلنده.
امام رضا علیه السلام فرمود: من میام دست شیعیانم و زائرینم را می‌گیرم و عند المیزان و اون موقع که اعمال ما رو توی میزان می‌گذارند، اما میزان قیامت ترازو نیست اعمال ما را با میزان اعمال یعنی امیرالمومنین می‌سنجند السلام علی میزان الاعمال اونوقت اعمال ما پیش از اعمال امیرالمومنین دیگه چیش میمونه؟ امام رضا علیه السلام فرمود: آنجا هم من میام دست میگیرم.

آیت الله آقای وحید خراسانی مرجع بزرگ تقلید جمله زیبایی داشت. ایشان می فرمود که ببینید توی زیارت امام رضا تو یکی از زیارت هاش میگیم السلام علیک یا امام رئوف، به امام رضا میگم امام رئوف اولا امام رئوف گفتن به امام رضا با اینکه همه ائمه رئوفند چه خصوصیتی داره که به این امام می‌گویم امام رئوف؟ این رو شاگردان علامه طباطبایی ازشون سوال کردند علامه طباطبایی فرمود: به خاطر اینکه رأفت امام رضا حسیه خیلی زود میرسه، خیلی زود، می بینیم رفتش بالحس. اونوقت آیت الله آقای وحید خراسانی ایشان فرمودند که امام رضا ۲ تا رأفت داره، دوتا را رحمت داره، مثل وجود مقدس پروردگار عالم که یک رحمت رحمانیه داره که همه را فراگرفته یک رحمت رحیمیه داره که فقط برای بعضی از مهمون خصوصی های حضرت آن رحمت رحمانیش که همه رو فرا گرفته،

ببینید چیه که حتی مأمون اومد پیش امام رضا مأمون اومد پیش امام رضا، گفت آقا من یک فرزندی می خوام داشته باشم از یکی از این کنیزهام، از اون میخوام فرزند داشته باشم فرزنددار نمیشم، امام رضا علیه السلام فرمود: تلد، یعنی به دنیا خواهد آمد، تلد. که مدتی نگذشت همون یک سالی که به هرحال این بچه توی بغل مأمون بود و خدمت حضرت رضا بود، این رحمت رحمانیه امام رضاست که همه را فرا گرفته حتی شامل دشمنش هم میشه.

اما امام رضا یک رحمت رحیمیه داره که رفقاش رو میگیره. این رو آقای وحید می فرمودند از یکی از افرادی که توی همین حرم مطهر دفنه اگر تونستید قبرش رو پیدا کنید میرزا حبیب الله گلپایگانی که توی همین حرم مطهر نماز جماعتی داشت میرزا حبیب الله گلپایگانی رو ایشان می فرمود آقای وحید می فرمود: اگر از اوتاد نبود از ابدال بود، ایشان کسی بود که آقای وحید می‌گفتند من از جوونیام که توی مدرسه حسن خان که خراب شده دیگر الان نزدیکای حرم بود، توی اون مدرسه میدونستم ایشان کسی است که غالبا روزه است. غالب روزها روزه است میرزا حبیب الله گلپایگانی و شبها نماز شب ایشان ترک نمی شد، حتی ایشان می‌گفت ما می‌دیدیم توی برف سنگین میاد توی کنار حوض مدرسه یخ را میشکنه وضوش را می گیره و می آید حرم امام رضا علیه السلام هنوز در رو باز نکرده بودند سحر، گاهی اوقات پشت در می ایستاد برای اینکه وقتی در را باز کنند اولین زائر او باشه. ۴۰ سال میگفت من قطع دارم که نماز شبش ترک نمی‌شد قطع من دارم. می گفت من باهاش بودم، ایشان چه خصوصیتی داشت آیت الله وحید می فرمود هر مریضی رو صعب العلاج ترین مریضی ها را سرطان که چیزی نیست می‌آوردند پیش میرزا حبیب الله گلپایگانی فقط کافی بود از زیر دست ایشان عبور پیدا بکنه شفا پیدا می‌کرد. می‌گفت من خودم ازش پرسیدم گفت من خودم از ایشان پرسیدم که این دست چه خاصیتی داره که اینجوری داره شفا میده؟ میگفت میرزا حبیب الله به من گفت که من به شما میگم، می‌گفت من گفتش که من نمیدونم شاید پیرمردهای مشهد الان باشن خیلی ها که ایشون رو یادشونه، چون خیلی سال نیست که ایشان از دنیا رفته.

ایشان می‌گفتش که: حکمتش این بود که من مریض شدم مریضی بسیار سختی گرفتم، من را بردند بیمارستان روی تخت افتاده بودم، توی همون حال مرض خودم را به سمت حرم مطهر علی بن موسی الرضا کردم و گفتم یا علی ابن موسی الرضا ۴۰ سال اول زائرت من بودم ۴۰ سال اول کسی که چشمش افتاد به حرم شما من بودم می آمدم پشت در وایمیستادم که وقتی در باز بشه من چشمم بیوفته، چهل سال این اون کاری بود که از دستم بر میومد تو برای من چه می کنی؟ تو برای من چه می کنی؟ میگه همون حال که داشتم دل شکسته با امام رضا تو بیمارستان توی اتاقم حرف می‌زدم دیدم فضا عوض شد، صحنه عوض شد، دیدم وجود مقدس امام رضا رو دیدم که روی تختی نشسته، مکاشفه ای بود که بالعیان داشتم میدیدم که وجود مقدس علی بن موسی الرضا روی تختی نشسته و کنارش چند تا گل. میگه لبخندی به من زد، یا علی بن موسی الرضا از این لبخندها میشه به ما هم بزنی؟ میگه دیدم تبسمی کرد و لبخندی به من زد من نزدیک آقا شدم، کنار حضرت اشاره کرد که بنشینم، نشستم حرفی رد و بدل نشد فقط دست کرد یکی از این گل هایی که کنارش بود را به من داد و من اون گل رو گرفتم یک مرتبه دیدم توی بیمارستانم اون حالم عوض شد، از اون به بعد این دست به هر مرضی خورد شفا پیدا کرد.

یا علی بن موسی الرضا تو که هستی؟ دستت به گلی خورد که اون گل به دست میرزا حبیب الله گلپایگانی خورد این دست شد کیمیا. این دست شد کیمیا. اونوقت امام رضا چیکار میکنه؟ اونوقت امام رضا چه کار میکنه؟ اونوقت نمیتونه ما رو عوض کنه؟ یا علی بن موسی الرضا فقط مریضی های ظاهری مون اون که نوکرتم هستیم، ما مریضی باطنی هم داریم، تو را قسمت می دهیم این قسم قسم سنگینی است برای شما آقا جان من میدونم، تو رو قسمت میدم به حق مادرتون زهرای مرضیه که وقتی دعبل خزاعی آمده اسم مادرتون رو برد به پهنای صورت اشک ریختید. تو رو قسمت میدیم به حق جدتون اباعبدالله که باز وقتی به دعبل توی شعراش اسم اباعبدالله را آورد باز شما اشک ریختید. ما رو دست خالی تو که کریمی ورئوف ما را دست خالی از حرم مطهرت و از این زیارت بر مگردان. یا علی ابن موسی الرضا تو رو قسمت میریم ما را از اعوان و انصار و تو که توی ایران آمدی زمینه‌ساز شدی، که ایرانی ها لیاقت زمینه‌سازی تمدن مهدوی را پیدا کنند، لیاقت نوکری، لیاقت خادم بودن و سربازی امام زمان را به همه ما عنایت بفرما. مقام معظم رهبری خادمین دین بر توفیقات و طول عمرشان بیافزا. امام راحل مون شهدامون سب الحقوقمون خدایا همشون رو به حق علی بن موسی الرضا مهمان اهل‌بیت علیهم‌السلام قرار بده. مرضای اسلام منظورین منظورینی که این جلسه مدنظر هستند، به حق علی بن موسی الرضا شفای عاجل کرم بفرما. عاقبت همه ما ختم به سعادت و خیر بگردان. شادی دل مطهر امام زمان تعجیل در فرجش و هدیه به پیشگاه مطهر امام هشتم صلوات دیگری.

 

سخنران: حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *