راههای شناخت شیطان بر اساس قرآن ؛ جلسه ۲
۱۴۰۰-۱۲-۱۵ ۱۴۰۲-۰۷-۰۹ ۱۵:۳۰راههای شناخت شیطان بر اساس قرآن ؛ جلسه ۲

راههای شناخت شیطان بر اساس قرآن ؛ جلسه ۲
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
رفته بودم سنگ بردارم دستهایم دست شیطان شد
ناگهان قلبم ترک برداشت، ناگهان حالم پریشان شد
پیکری سنگین، دلی سنگین ناگهان از هم فرو پاشید
هفت سنگ از هفت جا برخاست، کم کَمک دستی نمایان شد
در میان گریهام ناگاه هر سه شیطان خنده سر دادند
خندههاشان گریهام را خورد، گریهام در خنده پنهان شد
باز شیطان سنگ دیگر زد، باز من بودم که میمردم
چشمهایم سنگ شد افتاد، دستهایم باز ویران شد
کاش سنگی میشدم تنها، مینشستم در کف دستی
گاه حتی قسمتم این نیست، گاه حتی سنگ نتوان شد
شریعتی: سلام میکنم به همه دوستان عزیزم، بینندههای خوب و نازنینمان، پناه میبریم از شر شیطان رجیم، به سمت خدای امروز خوش آمدید. حاج آقای بهشتی سلام علیکم و رحمه الله.
حاج آقای بهشتی: سلام علیکم و رحمه الله، بنده هم خدمت شما و بینندگان و شنوندگان عزیز سلام میکنم. برای همه ملت ایران آرزوی صحت و سلامت دارم و از خدا میخواهم این گفتگوها را موجب خیر و رشد و نور و به دور از هر آفت و آسیبی قرار بدهد.
شریعتی: بحث ما شیطان شناسی بود و نکات نابی که شنیدیم، امروز هم این بحث را ادامه خواهیم داد.
حاج آقای بهشتی: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی.
جایی که نمازگزار میایستد محراب میگویند، محراب یعنی محل جنگ، بعضی میپرسند: نماز و جنگ چه ارتباطی دارد؟ جواب این است که جنگ با شیطان است. یعنی از مقرهایی که ما خودمان را برای مبارزه با شیطان آماده کنیم، همین نماز است. به سوره حمد و ضالین رسیدیم و عوامل ضلالت و گمراهی یکی شیطان است و شیطان را هم چهارده بار خداوند اعلام کرد، او دشمن شماست. اگر چنین دشمنی وجود دارد باید درست بشناسیم، امکاناتش چقدر است. چه ابزار و شیوههایی و شاید دهها جلسه وقت نیاز باشد.
ابزار شیطان را گفتیم، یکی از ابزارهای شیطان نگاه است «النَّظَرُ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِیسَ مَسْمُومٌ» نگاه، یکی از ابزارهای شیطان است. یکی از تیرهایی است که شیطان موفق میشود، تیر مسموم که به هدف میزند و انسان را از پا درمیآورد. شیطان برهنگی را دوست دارد. به خانمها توصیهی پوشیدن لباسهای مهیج و برهنگی را میکند و به آقایان توصیه نگاه. این دو مأموریت که انجام شد صدای قهقهه شیطان بلند است. در روزگار ما بیش از هر زمان دیگر، شنیدیم که از پردرآمدترین تجارتهای دنیا ساختن فیلمهای مبتذل است. میلیاردها ساعت از وقتهای آدمها صرف دیدن عکس و فیلم میشود که مجموعه اینها شیطان و عواملش را خوشحال میکند. اسلام میفرماید: مردان و زنان با ایمان مراقب چشمهایتان باشید. خدا شما را برای هدف مقدسی آفریده، خودتان را پاک نگه دارید. خودتان را آلوده نکنید. شاید اگر به این بیش از صد حدیث در مورد نگاه آلوده داریم، چه زن و چه مرد گزاف نگفتیم. بعد از نگاه رابطه میآید و بعد از رابطه، گفتیم: شیطان در اموال و اولاد شرکت میکند. در اولاد شرکت میکند یعنی چه بسا بچههایی از طریق نامشروع به وجود میآیند.
یکی از آسیبهایی که در دنیای غرب دارند، بچههای پیوندهای غیر رسمی هستند. زن و مردی بچه را به وجود آوردند و رها کردند و دولت این بچهها را نگه میدارد. رابطههای نامشروع که از نگاه شروع میشود. ما در معرض این آسیبها در کشور هستیم. اینکه گاهی میگوییم: این فیلم را نگاه نکن و بعضی مسخره میکنند و طعنه میزنند، چرا نباید آزادی باشد؟ بخاطر اینکه منجر به چنین چیزهایی میشود. نگاه راکنترل میکنیم برای سلامت خودمان و نسلمان خوب است. صدایی که میشنویم، منظرهای که میبینیم دادهها میشود. پردازشی درون ما به وجود میآید و شخصیت ما با همانها شکل میگیرد. یعنی شاید ساعتها روی همان عکس و فیلم فکر میکنیم. دل ما را میرباید. باباطاهر میگوید:
ز دست دیده و دل هردو فریاد *** که هر چه دیده بیند دل کند یاد
یعنی وقتی این تصویر در ذهن و حافظه این جوان میآید، او را مشغول میکند. از اولین کارهایی که میکند او را از خدا دور میکند. خیلی باید مواظب باشیم. ابزار دیگر شیطان موسیقی است. موسیقی هم بحث حساسی است که کمتر کسی چند جلسه وارد این بحث میشود. چند جور موسیقی داریم و اسلام چه نگاهی به موسیقی دارد؟ ادیان آسمانی قبل از اسلام چه نگاهی داشتند؟ موسیقی حلال چیست؟ موسیقی حرام چیست؟ رهبر عزیز انقلاب شاید بیش از یک سال در هفتاد جلسه درس خارجشان بحث غنا را مطرح کردند و خوشبختانه مطرح شده است، من در تفسیر سوره لقمان به آیه موسیقی و غنا رسیدم، این کتاب را خواندم و در سه چهار جلسه بحث چکیده آن کتاب را گفتم. شاید کسی بگوید: مگر اسلام با هنر و موسیقی مخالف است؟ در تاریخ اسلام از زمان خلیفه دوم به بعد ورود موسیقی به مدینه، موسیقی یک جاذبهای دارد، ساز و آوازش از دو قسمت تشکیل شده است. هم سازش میتواند مخرب باشد هم آوازش، محتوای شعری است که آوازهخوان میخواند. میتواند سازنده هم باشد. ولی تاریخ نشان داده موسیقی برای تخریب انسان بیشتر بهرهبرداری شده است.
یک آوازهخوانی وارد مدینه شد، زمان خلیفه دوم، از بزرکترین استقبالهایی که در مدینه شده، مدینهالنبی، چند سال پیش پیغمبر در اینجا تشریف داشتند، از بیرون شهر آمدند به استقبال این آوازهخوان و آنقدر جمعیت جمع شد که به زمان عباسیان که میرسیم خانمها هم وارد شدند و بعد موسیقی طبعش یک طوری است که هیجان دارد و شهوات انسان را تحریک میکند، بعد از آوازهخوانی خانمها مسأله رقص اضافه شد. لباسهای مبتذل با آوازهخوانی اضافه شد. شراب اضافه شد، یک کتاب چهارده جلدی از قرن اول و دوم اسلام به نام اغانی داریم. چه آوازهخوانهایی از کشورهای خارجی آمدند با پول دولت چه شعرهایی خواندند و چه جوایزی گرفتند، اینها مجموعهاش وجود دارد.
ما به تاریخ گذشته به عنوان عبرت وقتی نگاه میکنیم، گویندهها در این مورد صحبت کنند. راحتترین کار این است که خودمان را کنار بکشیم، بحث نکنیم. رهبر عزیز میفرماید: در این زمینه نفر کم داریم. کسی که موسیقی را بشناسد، مبانی اسلام را بشناسد، آیات قرآن، احادیثی که به ما رسیده را تحلیل کند. کسانی باید وارد این حوزه شوند و موسیقی هم یکی از ابزار است. میلیونها جوان در خیابان موسیقی گوش میکنند. موسیقی حرام! یکی از ابزارهای شیطان موسیقی است و در سوره اسراء آیه ۶۴ داریم «وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِکَ» شیطان با صوت و آواز ورود پیدا میکند و زمینه را آماده میکند برای انحرافهای دیگر.
شیوهها و شگردهای شیطان، دشمنی که ۹۹ بار اسمش در قرآن آمده و چهارده بار خدا فرمود: شیطان دشمن است، با چه شیوهای ورود پیدا میکند. شاید بیست شیوه را معرفی میکند. در معرض چنین دشمنی هستیم و خدا توانایی مقابله با او را در وجود ما قرار داده است. ما بهترین مخلوق خدا هستیم و توانا هستیم و نباید خودمان را ببازیم و باید بیدار باشیم. اولین شیوه او تحریک است. به عربی وسوسه است، در زبان عربی جایی که طلای زیادی باشد، طلافروشها قدیم شب همه طلاها را در گاوصندوق میگذاشتند. جایی که طلای زیادی باشد و زیر و رو کنند، صدایی به گوش میرسد، عرب به آن وسواس میگوید. یعنی صدای اغواگر، جاهایی که یک نوع تحریکی هست، کجا تحریک میشویم؟
بچه مثلاً هیجان را دوست دارد، با هیجان تحریک میشود. یک اسلحه را میبیند در اسباببازیها پسرها اسلحه را دوست دارند. یا غذای شیرین را دوست دارند. این نسبت به شیرینی، انسان یک چیزهایی را خیلی دوست دارد، نسبت به آن تحریک میشود، قدرت، ثروت، شهوت، مقام، شیطان از همینها سراغ انسان میآید. این را وسوسه میگوییم. یکی از کارهای شیطان تحریک نسبت به چیزهایی است که ما میل داریم. همانجا ما را به دام میاندازد. بعضیها هم تحریک نمیشوند. اراده و قوت دارند، نه من به این پول دست نمیزنم. این قدرت را مگر وظیفه من باشد، نزدیک نمیشوم. این ثروت و سرمایه حرام یا حلال است.
شیوه دوم تدریج است، بارها قرآن فرمود: خطوات، یعنی قدم به قدم، از تخم مرغ دزدی شروع میکند و به شتردزدی میرسد، از کم شروع میکند و به زیاد میرسد. این کار را شیطان میکند. از اول نمیگوید: این کشتی را بدزد. اول همان اتوبوس مترو و اتوبوس واحد را، بلیط نمیدهد. مبالغ کم آرام آرام، اول دروغ شوخی میگوید تا به دروغ جدی برسد. یا در تفسیر روح البیان آمده که شیطان اول دعوت به کفر میکند. موفق نشد دعوت به بدعت میکند. موفق نشد دعوت به گناه کبیره میکند. موفق نشد گناه صغیره، موفق نشد کارهای مباح به جای عبادات، در جای دیگر داریم اول تحریک میکند و در سینه میآید و بعد دوست میشد، وقتی دوست شد انسان را به عنوان یکی از سربازان خود برمیگزیند و امر و نهی میکند، قدم به قدم و گام به گام شیطان ورود پیدا میکند. «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ، مَلِکِ النَّاسِ، إِلهِ النَّاسِ، مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنَّاسِ» خناس در یک آیه دیگر هم داریم به ستارهای میگویند که چشمک میزند و خاموش و روشن میشود. یعنی شیطان طوری است که وارد میشود در خانه، بیرونش کنی از پنجره میآید. وسوسهگری که ما را رها نمیکند. یک دست رد به سینهاش میزنی دوباره از یک راه دیگر وارد میشود.
یکی از شیوههای شیطان تسویف است، سَوف، سوف یعنی بعداً، میخواهی خدمتی کنی میگوید: باشد برای بعد، فعلاً چرتی بزنیم. فردا، میخواهد توبه کند، اتفاقاً حدیث داریم شیطان تا کسی تصمیم به توبه میگیرد، نمیگذارد. شما جوان هستی، تا ۶۰ سالگی وقت داری، ۶۰ سالت شد مشهد میروی، ریش میگذاری، سجاده مخمل سبز میخری، تسبیح میخری. اینها کار شیطان است که نمیگذارد جوان توبه کند. نمیگذارد جوان عبادت کند. تسویف یعنی کار خوب را میگوید: باشد برای بعد. ما اگر بخواهیم مقابله کنیم، همین الآن شتاب کن. «حیّ علی الصلاه»، «فَاسْتَبِقُوا الْخَیْرات» (بقره/۱۴۸) ما در مقابل او از این شیوه باید استفاده کنیم. تسویف، امام صادق فرمود: وقتی این آیه نازل شد «وَ الَّذِینَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَهً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ» (آلعمران/۱۳۵) کسانی که وقتی کار زشت انجام دادند تا بد کردند، «ذَکَرُوا اللَّهَ» خدا را یاد میکنند «فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ» از گناهانشان پوزش میطلبند، ابلیس یاران خود را جمع کرد، چاره جویی طلبید که با این آیه چه کنیم؟ شیاطین پیشنهاداتی دادند و هیچیک را نپذیرفت. تا وسواس خناس که اسم شیطانی هست، گفت: من چاره را میدانم. به آنها وعده میدهم و به آرزوهای آینده گرفتارشان میکنم. گفتند: این خیلی خوب است! یعنی کار خیر و خدمت و عبادت و توبه باشد برای بعد.
یکی از شیوههای شیطان تزئین است، یعنی کار زشت را خوب جلوه میدهد. «وَ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ ما کانُوا یَعْمَلُونَ» (انعام/۴۳) کارهای بدی که انجام میدهند، نمیگوید: بد است انجام بده. میگوید: این کار بدی نیست. میخواهد دروغ بگوید، یک توجیهی برایش میآورد و زیباسازی میکند. مثل اینکه ظاهر یک غذای مسمومی را خوب جلوه بدهد، یک پروژکتور رویش بگذارد و با نئون تبلیغ کند. این کار شیطان است، زیباسازی کارهای زشت، این کار شیطان است. لذا وقتی غذا میخریم باید دقت کنیم از چه رستورانی غذا میخریم، این غذا بهداشتی است، حلال است، حرام است؟ این مراقبتها را باید انجام بدهیم.
برای مشرکان کارهایی که انجام میدهند زینت داده شده است. مثلاً بت میپرستیدند، «وَ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِیلِ فَهُمْ لا یَهْتَدُونَ» (نمل/۲۴) شیطان کارهای زشت و بد و غیر منطقی را زیبا جلوه میدهد و پیشنهاد میکند. یکی از شیوههای شیطان ترساندن است. مسلمانها در جنگ احد شکست خوردند، در جنگ بدر پیروز شدند. در جنگ احد هفتاد شهید دادند، تعدادی مجروح شدند. مدینه را غم گرفته بود. خبر آمد دوباره مشرکین میخواهند حمله کنند. اینجا قرآن میفرماید: شیاطین آمدند دل مردم را خالی کردند و گفتند: دشمن دوباره اجتماع کرده است. «فَاخْشَوْهُمْ» بترسید، اما آنها نترسیدند، پیغمبر مسلمانها را جمع کرد، فرمودند: ما نفر تازه نمیخواهیم، همانهایی که در احد بودند باید جمع شوند، حتی مجروحان، این خبر به دشمن رسید، دید مسلمانها مصمم هستند، برگشتند.
گفتیم شیطان لشگر دارد، حزب دارد و هوادار فرهنگی دارد. یکی از کارهایی که دشمن یعنی شیاطین در حق امت اسلامی انجام میدهند ترساندن است. با کشتیهایشان، با رسانهها و هواپیماهایشان میخواهند مسلمانها را بترسانند و بعد هم مسلمانها مثل گاو شیرده شوند. یکی از شیوههای شیطان ترساندن است. «إِنَّما ذلِکُمُ الشَّیْطانُ یُخَوِّفُ أَوْلِیاءَهُ فَلا تَخافُوهُمْ وَ خافُونِ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِین» (آلعمران/۱۷۵) شیطان هواداران خود را میترساند، نترسید و از من خدا پروا کنید. یا مثلاً میخواهد بخششی کند، این همه خانواده بی بضاعت است، دستش را پس میگیرد. «الشَّیْطانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ» (بقره/۲۶۸) شیطان میگوید: خودت پیری و کوری و کچلی داری، فقر داری، پولها را حفظ کن، در بانک بگذار و سود بگیر. به دیگران نده! مؤمنین را از فقر و دشمن میترساند. این هم یکی از شیوههای شیطان است.
یکی از شیوههای شیطان این است که انسان را به دنبال کسب شهرت و شخصیت کاذب میفرستد. سوره نساء آیه ۳۸، «وَ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ رِئاءَ النَّاسِ» (نساء/۳۸) آنهایی که برای خودنمایی پول میدهند، «وَ لا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لا بِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَ مَنْ یَکُنِ الشَّیْطانُ لَهُ قَرِیناً فَساءَ قَرِیناً» پول را تحریک میکند که برای نشان دادن خودت پول بده. بالاخره شما این همه خرج کردی و بیمارستان ساختی، باید اسمت را بنویسند و در تلویزیون نشان بدهند. یعنی یک کاری میکند خدمت کرده اما در قیامت دست خالی است. یک کسانی خدمت نکردند، خساست به خرج دادند، بخل کردند، کمکی نکردند. کسانی هم که کمک میکنند شیطان کاری میکند آن کمک خالصانه را تبدیل به کمک ریایی کند. از اینها میفهمیم چقدر شیطان مجهز است. شهید آیت الله دستغیب کتابی به نام استعاذه دارد، میگوید: طلبهای در نجف خواب شیطان را دید و به شیطان گفت: به زودی بازارت کساد میشود. شیطان گفت: چطور؟ گفت: استادم دارد علیه تو کتاب مینویسد. شیطان هم خنده کرد و گفت: خودم به او گفتم بنویسد! گفتم: تو عالم هستی چرا علمت را رو نمیکنی؟ همه در معرض این دشمن هستیم. چقدر نیازمند به التجاء در پیشگاه خدا و راز و نیاز با خدا و کمک با خدا هستیم.
یکی از شیوههای شیطان انتشار اخبار نظامی و امنیتی از طریق رسانه بیگانه است. «وَ إِذا جاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ» (نساء/۸۳) در مورد امنیت یا ترس، «أَذاعُوا بِهِ» این را منتشر میکنند. یک خبر مربوط به داخل خانه ما هست و همسایهها نباید بدانند. زن و شوهری دعوا کردند نباید فامیلها بدانند، یک خبر در مورد کشور ما هست و کشورهای بیگانه نباید مطلع شوند. شخص خبیثی از روی خباثت خود این خبر را میبرد و به آمریکا و اسرائیل میفروشد و به عنوان خودشیرینی، این کار شیطان است. «وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ» این خبر را باید به پیامبر برسانند. «وَ إِلى أُولِی الْأَمْرِ» باید به رهبران خودی این خبر را بسپارند. «وَ لَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَاتَّبَعْتُمُ الشَّیْطانَ إِلَّا قَلِیلًا» از کارهای شیطان انتشار اخبار امنیتی به بیگانههاست.
ترویج خرافات از کارهای شیطان است. چیزهایی است که ریشه منطقی ندارد، عقل تأیید نمیکند، شرع تأیید نمیکند، این کار شیطان است. در زمان جاهلیت حیوانی بود که یک خرده گوشش سوراخ داشت یا گوش نداشت، میگفتند: خوردن گوشت این حیوان حرام است. حلال و حرام چیزی است که باید از خدا بپرسیم، خرافه اضافه کنیم این کار شیطان است. توجیه یکی دیگر از کارهای شیطان است. مثلاً میترسد، میگوید: احتیاط میکنم. میگویی: حجابت را حفظ کن، میگوید: قلبت پاک باش. نماز میخوانی؟ قلبت پاک باشد. به ظاهر حرف بدی نیست. قلبت پاک باشد باید نماز بخوانی. همان خدایی که انسان را آفریده گفته: زن و مرد در تعاملشان خط قرمزها را رعایت کنند تا پاکیزه بمانند. یا میگوید: سخت نگیر جوان است! این یک توجیه است. یک شب که هزار شب نمیشود… این توجیه است. یا خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو! این منطق دارد؟ در یک جمع ۳۰ نفری ۳۰ نفر سیگاری هستند و ۲۷ نفر نه، همه سیگاری شوند منطقی است؟ نه!
تن پروری میکند و میگوید: خدا خواسته است. یزید به امام زین العابدین و زینب کبری این را گفت: که خدا خواسته من سر کار باشم. خدا عدل و احسان و محبت را میخواهد. خداوند هیچگاه ظلم را نمیپسندد. رشوه میگیرد و میگوید: حق حساب و هدیه است، خودش هم راضی است. رشوه را توجیه میکند. میگوید: قسم خوردم با فلانی حرف نزنم. دو نفر با هم قهر کردند، میگوید: من قسم خوردم، این قسم حجیت ندارد. یک توجیه است. به مسکرات آلوده شده و میگوید: شانس ما همین آلودگی بوده است. توجیه یکی از شگردهای مهم شیطان است.
نماز نمیخواند میگوید: مقدر بوده جزء بی نمازها باشیم. مشرکین میگفتند: اگر خدا میخواست ما مشرک نمیشدیم. کی خدا خواسته ما مشرک باشیم؟ اینها توجیههایی است که سابقه دارد. آن کسی که آیت الله اشرفی اصفهانی را ترور کرد، گفت: سازمان دستور داده است. با این توجیه میتوان یک عالم ربانی را به قتل برسانیم؟ آمریکاییها مظلومان منطقه را برای امنیت منطقه میکشند. هارون الرشید موسی بن جعفر(ع) را به زندان انداخت و در حرم پیغمبر شروع به گریه کردن کرد. گفت: یا رسول الله من بچه تو را به زندان انداختم، این برای چیست؟ برای اینکه مردم را متفرق میکند. اینها توجیهاتی است که در تاریخ بوده و وجود دارد. از گناهان شخصی تا گناهان جهانی، یک کلمه هست معنای قشنگی دارد ولی در طول تاریخ چه بلاهایی سر این کلمه آمده است. استعمار، یعنی میرویم برای آباد کردن، انگلیسیها در هندوستان آمدند، یا آمریکاییها آمدند، در کتاب ریشهها این سیاهان را در آمریکا بردند و چقدر اینها را کشتند و در کشتیها چه ماجراهایی پیش آمد. استثمار و استعمار توجیه گناهان است که شیطان یاد میدهد. یکی از شگردهای شیطان اینهاست.
یکی از یاران عمر سعد بعد از اینکه همه عزیزان امام حسین را کشتند، به خیمهها حمله کردند، گوشوارهی یکی از دختربچهها را میکند و گریه میکرد. یکی گفت: چرا گریه میکنی؟ گفت: من جنایت میکنم. گفت: نکن! گفت: اگر انجام ندهم دیگری انجام میدهد. این یک توجیه است. شیطان میآید این جنایتکار را قانع میکند که گوشواره را بکند. اگر بچهام را کنترل کنم میترسم عقدهای شود. آدم و حوا وارد باغ شدند، خداوند فرمود: هرچه میخواهید از این باغ میل کنید و به این درخت نزدیک نشوید. شیطان آمد نزدیک این دو نفر شد و شروع کرد توجیه کردن که میدانید چرا خدا گفته: از این میوه میل نکنید؟ برای اینکه اگر میل کنید جاوید میشوید. میل کنید فرشته میشوید و قدرت زیاد پیدا میکنید. آدم و حوا مشورت کردند که بخوریم و وسوسه شدند و تحت تأثیر قرار گرفتند. ولی زود متوجه شدند و از خدا طلب مغفرت کردند.
یکی از شگردهای شیطان قسم است. قرآن در سوره منافقون آیه ۲ میفرماید: اینها تحت تأثیر شیطان از قسم استفاده میکنند. چون وقتی میبینیم کسی حرفی به ما میزند و حرف نادرستی است قبول نمیکنیم. وقتی قسم خورد، خود شیطان به آدم و حوا قسم خورد، بخورید به خدا هیچ طوری نمیشود. «وَ قاسَمَهُما إِنِّی لَکُما لَمِنَ النَّاصِحِینَ» (اعراف/۲۱) من خیرخواه شما هستم. ما چنین دشمنی داریم که ظاهرش نرم است، آقا میفرمودند: دستکش مخملی، زیر آن دستکش چدن و فولاد است. این همان دست شیطان است. ظاهرش قشنگ است و در باطن مهلک است. البته شیطان جنگ رو در رو هم دارد. «الَّذِینَ آمَنُوا یُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَ الَّذِینَ کَفَرُوا یُقاتِلُونَ فِی سَبِیلِ الطَّاغُوتِ فَقاتِلُوا أَوْلِیاءَ الشَّیْطانِ إِنَّ کَیْدَ الشَّیْطانِ کانَ ضَعِیفاً» (نساء/۷۶) شیطان رو در رو هم جنگ میکند. یکوقت به جایی میرسد که جنگ رو در رو را انتخاب میکند. از حربههای شیطان وعده دادن است، «یعدهم» وعده میدهد که اگر در میدان من بیایی، همه جا را به تو میدهم. در میدان من بیایی، پولدار و زوردار میشوی، میداندار میشوی. «هَلْ أَدُلُّکَ عَلى شَجَرَهِ الْخُلْدِ وَ مُلْکٍ لا یَبْلى» (طه/۱۲۰) ملک پیدا میکنی.
یکی از شگردهای شیطان بحث کردن با مؤمنان است. شیطان نفراتش را میفرستد با حزب اللهیها بحث کنند. تشویق میکند خوب صحبت کنید. اطلاعات خوب گردآوری کنید، ما مبتلا هستیم. غیر از رسانهها نفراتی که شیطان در جمعهای ما دارد، در کشورهای اسلامی، در جامعه ما، آگاهانه، میداند این حرف ناحق است ولی درگیرش میشود و اثبات میکند، از شعر و مثل استفاده میکند. از رسانههای خارجی استفاده میکند تا طرف را قانع کند. «وَ إِنَّ الشَّیاطِینَ لَیُوحُونَ إِلى أَوْلِیائِهِمْ لِیُجادِلُوکُمْ» (انعام/۱۲۱) وحی یعنی یک خبر سری و آهسته، شیاطین آهسته مطالبی را به هوادارانشان القاء میکنند تا با شما بحث کنند. امروز در مورد حسین بن سعید اهوازی صحبت میکنیم. دو برادر بودند، حسن و حسین. حساسیت کار اینها در زمان امام هادی این است که بیشترین فرقههای انحرافی و مکاتب انحرافی و افکار انحرافی برای زمان امام هادی و بعد است. این دو برادر سی کتاب نوشتند تا بتوانند حراست کنند از مکتب اهلبیت، اینجاست که کار حوزههای علمیه و دانشجویان سخت میشود. امام صادق یکی از سفارشاتشان به شیعیان این است که پسران و دخترانتان را مهارت بحث کردن بیاموزید که اینها مجهز شوند. اطلاعات داشتن یک حرف است، موفق بودن در بحث کردن یک حرف است. کارگاههایی لازم است تا مطالبی که بلد هستیم بتوانیم عرضه کنیم و دفاع کنیم. یکی از شگردهای شیطان همین است.
«وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یُجادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ یَتَّبِعُ کُلَّ شَیْطانٍ مَرِیدٍ» (حج/۳) یکی از کارهایی که شیطان میکند برای اینکه اعتقادات ما را تضعیف کند، پشت سر هم بحث میکند. یکوقتی رفتم دانشگاه تهران نماز بخوانم، دیدم دختری گریه میکند، گفت: حاج آقا بیا اینجا. رفتم دیدم یک گوشه بحث است. گفت: اینها علیه اسلام و امام حسین و امام زمان حرف میزنند. گفتم: خوب جواب بده! دیدم این دختر اطلاعات دارد ولی شجاعت بیانش را ندارد. شیطان یکی از راههای ورودیاش همین است. مثلاً انگلستان که شیعه و سنی را دوست ندارد، ماه رمضان چند سال است یک مناظره بین دو عالم شیعه و سنی برگزار میکند. چه شیعه ببازد چه سنی او خوشحالی میکند. مثل اسرائیلیها که در قصه داعش گفتند: در منطقه هرکس کشته شود ما شادمانی میکنیم. نه شیعه را دوست دارد نه سنی را، ولی یکی از شگردهای شیطان بحثهای بدون منطق است. این اهل ایمان، ایمانهای خود را تقویت کنید. جلسات مخفی و صحبتهای در گوشی یکی از شیوههای شیطان است، «إِنَّمَا النَّجْوى مِنَ الشَّیْطانِ» (مجادله/۱۰) یعنی در جلسات سری مینشینند و برنامهریزی میکنند که در جامعه به صورت علنی چه کارهایی انجام بدهند. حرفهای سری و در گوشی از شیطان است «لِیَحْزُنَ الَّذِینَ آمَنُوا» تا مؤمنان را ناراحت کنند. «وَ لَیْسَ بِضارِّهِمْ شَیْئاً» البته مؤمنان اگر وظیفه انجام بدهند، نمیتوانند ضرر برسانند، «إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَ عَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ»
اولین راه مقابله با شیطان استعاذه است. «وَ قُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ هَمَزاتِ الشَّیاطِینِ» (مؤمنون/۹۷) پیامبر عزیز ما به ما سفارش کردند صبحها که از خانه بیرون میآیید و شبها که به بستر خواب میروید این چند سوره را بخوانید، دو سوره اسمش معوذتین است. یعنی با اعوذ شروع میشود. «قل اعوذ برب الفلق، قل اعوذ برب الناس» ما به این استعاذه میگوییم. یعنی به دامن کبریایی پروردگار پناه ببریم. حتی میخواهیم قرآن بخوانیم، «فَإِذا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجِیمِ» (نحل/۹۸) یعنی شیطان همانجا میآید. در مسیرهای خوب شیطان میآید تا حزب اللهیها را صید کند.
«قُلْ إِنَّما أُنْذِرُکُمْ بِالْوَحْیِ وَ لا یَسْمَعُ الصُّمُّ الدُّعاءَ إِذا ما یُنْذَرُونَ «۴۵» وَ لَئِنْ مَسَّتْهُمْ نَفْحَهٌ مِنْ عَذابِ رَبِّکَ لَیَقُولُنَّ یا وَیْلَنا إِنَّا کُنَّا ظالِمِینَ «۴۶» وَ نَضَعُ الْمَوازِینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیامَهِ فَلا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئاً وَ إِنْ کانَ مِثْقالَ حَبَّهٍ مِنْ خَرْدَلٍ أَتَیْنا بِها وَ کَفى بِنا حاسِبِینَ «۴۷» وَ لَقَدْ آتَیْنا مُوسى وَ هارُونَ الْفُرْقانَ وَ ضِیاءً وَ ذِکْراً لِلْمُتَّقِینَ «۴۸» الَّذِینَ یَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَیْبِ وَ هُمْ مِنَ السَّاعَهِ مُشْفِقُونَ «۴۹» وَ هذا ذِکْرٌ مُبارَکٌ أَنْزَلْناهُ أَ فَأَنْتُمْ لَهُ مُنْکِرُونَ «۵۰» وَ لَقَدْ آتَیْنا إِبْراهِیمَ رُشْدَهُ مِنْ قَبْلُ وَ کُنَّا بِهِ عالِمِینَ «۵۱» إِذْ قالَ لِأَبِیهِ وَ قَوْمِهِ ما هذِهِ التَّماثِیلُ الَّتِی أَنْتُمْ لَها عاکِفُونَ «۵۲» قالُوا وَجَدْنا آباءَنا لَها عابِدِینَ «۵۳» قالَ لَقَدْ کُنْتُمْ أَنْتُمْ وَ آباؤُکُمْ فِی ضَلالٍ مُبِینٍ «۵۴» قالُوا أَ جِئْتَنا بِالْحَقِّ أَمْ أَنْتَ مِنَ اللَّاعِبِینَ «۵۵» قالَ بَلْ رَبُّکُمْ رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ الَّذِی فَطَرَهُنَّ وَ أَنَا عَلى ذلِکُمْ مِنَ الشَّاهِدِینَ «۵۶» وَ تَاللَّهِ لَأَکِیدَنَّ أَصْنامَکُمْ بَعْدَ أَنْ تُوَلُّوا مُدْبِرِینَ»
ترجمه آیات: بگو: من فقط از طریق وحى به شما هشدار مىدهم. امّا (اى پیامبر! بدان) کسانى که (نسبت به شنیدن حقّ) کر هستند، زمانى که انذار مىشوند، آن را نمى شنوند! در حالى که اگر دمى از عذاب پروردگارت به آنان برسد، قطعاً خواهند گفت: اى واى بر ما، همانا ما ستمکار بودیم. و ما براى روز قیامت، ترازوهاى عدل برپا خواهیم کرد، پس (در آن روز) هیچ ستمى به احدى نخواهد شد و اگر (عملى) همسنگ دانهى خردلى (هم) باشد، ما آن را (براى محاسبه) خواهیم آورد و (همین قدر در دقّت محاسبات) کافى است که ما حسابرس باشیم. و همانا ما به موسى و هارون، فرقان ونور وتذکّرى براى اهلپروا عطا کردیم. (همان) کسانى که از پروردگارشان در نهان مىترسند و همانانى که از قیامت در هراسند. و این (قرآن)، مبارک ذکرى است که ما آن را (براى شما) نازل کردیم، آیا شما آن را انکار مىکنید؟! و همانا ما پیش از این، ابراهیم را به رشد و کمال خود رساندیم، و (البتّه) ما به (شایستگىهاى) او آگاه بودیم. آن زمان که به پدرش (عمویش) و قومش گفت: چیست این (صورتها و) مجمسه اى بىروحى که شما همواره آنها را پرستش مىکنید؟ (آنان در پاسخ) گفتند: ما پدرانمان را بر پرستش آنها یافتهایم! (ابراهیم) گفت: به تحقیق که شما و پدرانتان در گمراهى آشکار بوده و هستید! (مشرکین به ابراهیم) گفتند: آیا تو سخن حقّى براى ما آوردهاى یا اینکه شوخى مىکنى؟! (ابراهیم) گفت: البتّه (که حقّ مىگویم) پروردگارشما (همان) پروردگار آسمانها و زمین است که آنها را به وجود آورده و من (نیز) بر این حقیقت از گواهانم. وبه خداوند سوگند که درغیاب شما، نقشهاى براى (نابودى) بتهایتان خواهم کشید.
شریعتی: زلزلهای امروز در خوی و سلماس رخ داده که برای مصدومین آرزوی عافیت و سلامتی میکنم.
حاج آقای بهشتی: برای ماجرایی که در کشور ما پیش آمده، یک نکته بگویم. عقل و شرع میگوید که ما باید مراقبتهای لازم را بکنیم. رابطه ما با خدا هم باید تنگتر و صمیمیتر شود. دو نعمت ویژه خدا به ما داده است، امنیت و سلامت، قدردان و شاکر خدا باشیم. وقتی نعمت میرود یاد نعمت خدا میافتد. بعد از هر نماز یکی از دعاهایی که کوتاه و شیرین است «وَ اجْعَلِ النُّورَ فِی بَصَرِی وَ الْبَصِیرَهَ فِی دِینِی وَ الْیَقِینَ فِی قَلْبِی وَ الْإِخْلَاصَ فِی عَمَلِی وَ السَّلَامَهَ فِی نَفْسِی» بعد از هر نماز به ما یاد دادند برای سلامت خود و دیگران دعا کنیم. رحمت خدا را گفتیم، خدا بندگانش را دوست دارد. توسل داشته باشیم و دعا را فراموش نکنیم.
حسین بن سعید اهوازی از مفاخر اهواز و ایران است که مدتی از عمرش را در قم و اهواز بوده است. در دوره سختی زندگی میکردند و خفقان شدید بود. امکان ارتباط بین امام معصوم و شیعیان کم بود. در این شرایط این دو برادر سی کتاب نوشتند. کتاب بخوانیم، نویسندگان و محققانمان را ارج بنهیم. کسانی که میراث مکتوب را برای آیندگان میگذارند خدمات بزرگی به جامعه بشر کردند. دو برادر در دوره بسیار سخت سی کتاب بنویسند. خدایا صحت و سلامت و امنیت را از ملت ایران نگیر و به همه بندگانت از رحمت خاص خود عنایت بفرما. وسیلهی ازدواج و اشتغال و مسکن جوانان را فراهم بفرما، ما را به خودمان وا مگذار.
شریعتی: برای سلامت حضرت دعا کنیم…
خلیل آتشین سخن تبر به دوش بت شکن *** خدای ما دوباره سنگ و چوب شد، نیامدی
«والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین»
کارشناس برنامه : حجت الاسلام و المسلمین سید جواد بهشتی
تاریخ پخش: ۰۴-۱۲- ۱۳۹۸
.






