یادی از امام عصر علیهالسلام ؛ جلسه ۷
۱۴۰۰-۱۲-۱۳ ۱۴۰۲-۰۷-۱۳ ۱۸:۱۲یادی از امام عصر علیهالسلام ؛ جلسه ۷

یادی از امام عصر علیهالسلام ؛ جلسه ۷
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم
و صلی الله علی محمدٍ و آله الطاهرین
ای شکوهت فراتر از باور، ای مقامت فراتر از ادراک
وصف تو درک لیله القدر است، فهم ما از تبار ما ادراک
کوثری بیکرانه دریایی، ماه و ظرف حقیر این کلمات
باید از تو نوشت با آیات، باید از تو سرود با صلوات
آیه در آیه وصف تو جاری است، فتلقی، مباهله، کوثر
در دل انما یرید الله، در فصل لربک و انحر
از بهشت آمدی به هیأت نور، عطر سیبت وزید در هستی
تو گلی نه، تو نوبهاری نه، تو بهشت دل پدر هستی
روز مادر شده، دلم با شوق پر زده در هوای تو مادر
منم و وسعت بهشت خدا، منم و خاک پای تو مادر
روز مادر شده به محضر تو آمدم پا به پای این کلمات
هدیهی من برای تو اشک است، هدیهی من برای تو صلوات
آقای شریعتی: سلام میگویم به همهی بینندههای خوبمان، خانمها و آقایان. عید میلاد با سعادت حضرت فاطمهی زهرا(س) به فرد فرد شما تبریک و شادباش میگویم. مخصوصاً به همهی مادران سرزمینمان، همهی مادران عزیز و گرانقدر، انشاءالله حضرت زهرا(س) به همهی ما توجه و عنایت کند. حاج آقای عالی سلام علیکم و رحمه الله. خیلی خوش آمدید. عید میلاد هم بر شما مبارک باشد.
حاج آقای عالی: سلام علیکم و رحمه الله، بنده هم خدمت حضرتعالی و همهی بینندگان بزرگوار عرض سلام دارم و این مناسبتهای متعدد به خصوص در رأسشان میلاد با سعادت صدیقهی کبری حضرت زهرا(س) خدمت مولایمان امام زمان (ع) و همهی دوستان بیننده تبریک عرض میکنیم. روز مادر را هم خدمت مادران بزرگواری که زنده هستند تبریک میگوییم و آنهایی هم که از دنیا رفتند، رحمت خدا بر همهشان باد. انشاءالله که سعادتمند باشند.
آقای شریعتی: این هفته برنامهی سمت خدا رنگ و بوی حضرت زهرا(س) را خواهد داشت و این اتفاق بسیار مبارکی است. آرزو میکنم که انشاءالله حضرت زهرا در دنیا و آخرت دست همهی ما را بگیرند. اتفاق خوبی که امروز افتاد، قبلاً هم وعدهاش را به بینندههای خوبمان داده بودیم. با استعانت از خداوند متعال به یمن نام مبارک حضرت زهرا(س) کتابخانهی مجازی سمت خدا امروز افتتاح خواهد شد و از آن رونمایی میکنیم. دوستان میتوانند به پایگاه اینترنتی ما مراجعه کنند، و این کتابها را دریافت کنند.
اولین کتاب کتابخانهی مجازی را هم حاج آقای عالی اهداء کردند، از مجموعهی کتابهای سرنوشت انسان به نام «یاد مرگ» که مجموعه مباحث ایشان در برنامهی سمت خدا بود. این کتاب از مجموعهی پنج جلدی سرنوشت انسان با عنوان «احتضار و عالم قبر» است. این کتابها در کتابخانهی مجازی ما امروز قرار داده شده است. دوستان میتوانند ایند فایلها را با نسخههای اندروید، جاوا و پیدی اف، دریافت کنند. امیدواریم کتابخانهی مجازی ما در طول هفته بسیار پربار باشد و همینطور انشاءالله دوستان بتوانند از کتاب استفاده کنند و من فکر میکنم اگر این فرهنگ جا بیفتد، اتفاق بسیار مبارکی در عرصهِ کتابخوانی است. حاج آقا در خدمت شما هستیم. بفرمایید.
حاج آقای عالی: بسم الله الرحمن الرحیم. بنده هم به هر حال همین چیزی که حضرتعالی فرمودید، توصیه میکنم دوستان بزرگوار انشاءالله از این کتابخانهی مجازی استفاده کنند. به هر حال فضاهای مجازی دیگر الآن جزئی از زندگی شده و نمیشود حذفش کرد. منتهی چیزی که هست باید متدینین به گونهای وارد شوند تا انشاءالله بعد در نهایت اگر توفیق الهی یار شود و تلاش دوستان متدین ما چه در ایران، چه در جاهای دیگر مدیریت فای مجازی را به عهده بگیرند. خدای نکرده اگر مدیریت این فضاها به دست کسانی باشد که تا حدی الآن هست و ابزارش را دارند که فرهنگ شیطانی و آلودهای را وارد ان فضاها کنند، طبیعتاً ما مورد هجوم واقع خواهیم شد، که تا به حال هم شدیم. لذا دوستان همت کنند به این فضاها ورود پیدا کنند و استفاده کنند.
اگر اجازه بفرمایید به مناسبت مولود مبارکی که الگوی همهی اولیا از جمله وجود مقدس امام زمان(ع) است، که خود حضرت ولیعصر(ع) فرمود: فرزند رسول خدا، دختر رسول خدا، مادرم حضرت زهرا(س) اسوه و الگوی حسنهی من است. یعنی کسی که تمام انبیاء و اولیا در تمام تاریخ چشمشان به او بود، یعنی امام زمان چشمش به مادرش است. طبیعتاً رضایت دارد که امروز از این مولود مبارک و مطهر بیشتر گفته شود. من اجازه میخواهم از یک دریچهای که یکی از بابهای معرفت برای شناختن حضرت زهرا(س) است و از جهتی هم یک نکتهی کاربردی برای امروز زندگی ما دارد، یعنی از دریچهی اسامی حضرت زهرا و القاب این بزرگوار وارد میشویم و امروز یک مقدار از اسامی و القاب حضرت را مطرح کنیم، و پیرامون آن به یکسری از معارف برسیم.
اسامی و القاب معصومین از طرف خدای متعال، آنهایی که در روایت و ادعیه وارد شده از طرف خداوند متعال انتخاب شده و هرکدام روی حساب است. هر کدام از این اسامی و القاب یکی از کمالات، یکی از شئون و یکی از مأموریتهای اهلبیت را مطرح میکند.در روایتی هست که شخصی خدمت امام صادق(ع) رسید و گفت: آقا من اگر به امام مهدی(ع) سلام بدهم، میتوانم اینطور سلام بدهم و بگویم «السلام علیک یا امیرالمؤمنین»؟ هرکدام از ائمه در زمان امامت خودشان امیرالمؤمنین هستند. امام صادق فرمودند: اصلاً اینطور سلام نده! امام صادق فرمود: «ذَلِکَ اسْمٌ سَمَّاهُ اللَّهُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ لَا یُسَمَّى بِهِ أَحَدٌ قَبْلَهُ وَ لَا بَعْدَهُ إِلَّا کَافِر» (بحارالانوار/ج۵۳/ص۳۷۳) این یک اسم مختص جدمان علی است که هیچ کسی قبل از او و بعد از او این اسم را بر روی خودش نگذاشت، مگر اینکه کافر است.
در بعضی از خلفای بنی عباس داشتیم که خودشان را امیرالمؤمنین مینامیدند و به کمتر از این هم راضی نمیشدند. آدمهای حقهباز و مزدور و پستی که همهی خباثتها را داشتند، آنوقت در عین حال این اسم را و این لقب را هم برای خودشان سرقت کرده بودند. امام صادق فرمودند: هیچکسی حق ندارد این اسم را روی خودش بگذارد. چون او هست که یک مأموریت ویژهای در این عالم داشت که صاحب ولایت باشد و بعد از رسول خدا(ص) آن خط و جریان امامت و ولایت را رهبری کند. طرف گفت: اگر بخواهیم به او سلام بدهیم به چه عنوان سلام بدهیم؟ امام صادق(ع) فرمود: بگو «السلام علیک یا بقییه الله». خود بقیه الله برای امام زمان(ع) با اینکه هرکدام از ائمه بقیهی الهی و ذخیرهی الهی بودند، اما به خصوص به این عنوان سلام بده که او ذخیرهی الهی است که در آخرالزمان از طرف پروردگار عالم ذخیره شده است و برای تحقق حاکمیت و حکومت الهی در جهان میآید.
خود این عناوین و القاب هرکدام یک باری، یک مأموریتی، یک کمالی، یک شأنی، یک کاری از کارهای اهلبیت را یا در عالم دنیا، یا در عالم آخرت ظهور میکند. داریم که ظهور برخی از اسماء در عالم آخرت است. مثلاً یکی از القاب حضرت زهرا(س) منصوره است. این در عالم بالا و آخرت است. چون خدا او را در شفاعت مؤمنین نصرت میکند. منصوره یعنی مورد نصرت خدا قرار میگیرد. این اسامی و القاب همینطوری گذاشته نشده است. از طرف خداوند متعال است، و هرکدام یک خصوصیتی را بیان میکند. از همین جهت است که بسیاری از این القاب یک لایههایی دارد. یعنی یک ظاهر و باطنی دارد. گاهی مواقع یک باطن باطنی دارد. ما مثلاً کنیهی پیغمبر را که ابوالقاسم است، در ضمن مباحث گذشته چند معنا کردیم.
یک نفر خدمت امام رضا(ع) آمد، گفت: آقا برای چه به پیغمبر ابوالقاسم میگویند؟ امام رضا ابتدا یک جوابی در خور فهم این طرف داد. فرمود: چون پیغمبر فرزندی به نام قاسم داشت، به پیغمبر ابوالقاسم میگویند. آن شخص به امام رضا گفت: آقا اگر من را اهل میدانید، یک مقدار بیشتر بفرمایید. امام رضا(ع) فرمود: مگر علی بن ابی طالب، قاسم نیست. «قَسِیمَ الْجَنَّهِ وَ النَّار» (کافی/ج۴/ص۵۷۰) که با حب او و ولایت او هست که بهشت و جهنم معلوم میشود. معیار تقسیم بهشت و جهنم هست. مگر او قاسم نیست؟ گفت: بله. فرمود: پیغمبر، ابوالقاسم است! یعنی علی که قاسم است در دامن او تربیت شد. تا اینجا امام رضا یک لایهی دیگر از ابوالقاسم را گفت. در بعضی روایت یک لایهی دیگرش بیان شده است.
جلسات قبل اشاره کردیم که خدا به پیغمبر در معراج خطاب کرد که «یَا أَبَا الْقَاسِمِ امْضِ هَادِیاً مَهْدِیّا» (بحارالانوار/ج۱۸/ص۳۱۲) وقتی مکالمهی خدا با پیغمبر در آن خلوت انس تمام شد، با این خطاب خدا به پغمبر فرمود: «یَا أَبَا الْقَاسِمِ امْضِ هَادِیاً مَهْدِیّا» دیگر برو! بعد جبرئیل از پیغمبر سؤال کرد، برای چه خدا به شما فرمود: ابوالقاسم؟ پیغمبر فرمود: جلالت و بزرگی پروردگارم مانع شد که بپرسم. خود خداوند متعال فرمود: رسول ما، به تو ابوالقاسم گفتیم، «أَبَا الْقَاسِمِ لِأَنَّکَ تَقْسِمُ الرَّحْمَهَ مِنِّی بَیْنَ عِبَادِی یَوْمَ الْقِیَامَه» (بحارالانوار/ج۱۸/ص۳۱۵) چون تو تقسیم کنندهی رحمت هستی. تو ابوالقاسم، صاحب قسمت هستی که تقسیم میکنی. اینها لایههای یک اسم است. کنیه یا لقب فرقی نمیکند، اینها لایههایش است. «اُم ابیها» حضرت زهرا(س) اینگونه است. لایههای متعدد دارد. که بعضی از معانی عمیقش دیگر از فهم ما خارج است. مقصود این است که ببینید وقتی القاب و اسامی از طرف خداوند متعال گذاشته میشود، در قرآن دیدهاید خداوند متعال برای فرزند زکریا، یحیی، اسم میگذارد. «یا زَکَرِیَّا إِنَّا نُبَشِّرُکَ بِغُلامٍ اسْمُهُ یَحْیى» (مریم/۷) ما به تو یک فرزندی را بشارت میدهیم که اسم او یحیی است. خدا اسم این را گذاشت. «لَمْ نَجْعَلْ لَهُ مِنْ قَبْلُ سَمِیًّا» (مریم/۷) چنین نامی قبلاً نبوده است. وقتی خدا راجع به حضرت یحیی اسم میگذارد، راجع به اهلبیت که مقامشان فراتر از مقام انبیای اولوالعزم هم بوده، طبیعتاً این اسامی را خدا میگذارد و اینها جای دقت و توجه دارد و دریچههای معرفت است. از این راه میشود یک معارفی را کسب کرد.
یک درد و آسیبی که الآن در جامعهی ما دیده میشود وجود یکسری اسامی است که با فرهنگ دینی و ملی ما سازگار نیست. اسم فقط یک لفظ برای شناسایی شخص نیست. بلکه یک شناسنامهی کوچک است که هویت فرهنگی فرد را هم معلوم میکند. اگر شما در یک کشور اروپایی باشید که مسلمان نشین نیست. از یک نفر بپرسید: اسم شما چیست؟ میگوید: رضا. تا گفت رضا، هویت مسلکی، عقیدتی خودش و پدر و مادری که این اسم را برای او گذاشتند، برای شما روشن میشود. فقط یک لفظ برای اینکه صدا بزنی، نیست. یک نشانه است. نشانهی یک فرهنگ است. علامت یک عقیده است. بنابراین چیز کوچکی نیست. در روایات ما هست که اولین حقی که فرزند بر پدر و مادر، به خصوص بر پدر دارد، «مِنْ حَقِّ الْوَلَدِ عَلَى الْوَالِدَیْنِ یُحَسِّنُ اسْمَهُ» (مستدرک/ج۱۵/ص۱۲۸) اولین حق انتخاب یک نام خوب است. یک مقدار که بزرگتر شد، حق دومی فرزند بر پدر پیدا میکند، «وَ یُعَلِّمُهُ» زمینهی تعلیم و تعلم را برای او فراهم کند. یک مقدار که بزرگتر شد حق سومی پیدا میکند، «وَ یُزَوِّجُهُ» زمینهی ازدواج را برایش فراهم کند. اما آنها حقوق بعدی است. اولین حق و به تعبیری بعضی روایات، اولین هدیهای که پدر و مادر به فرزندشان میدهند یک اسم خوب است که برای او گذاشتند. در روایات ما هست که اهلبیت هم فرمودند: ما تا هفت روز، بچهای را که به دنیا آمده اگر پسر باشد، محمد صدا میزنیم. اگر دختر باشد، فاطمه صدایش میزنیم. استحباب نامگذاری قبل از تولد است. اگر قبل از تولد برای این فرزندی که بخواهد متولد شود، اسمی انتخاب کردند که هیچ، اگر نه از روز هفتم مستحب است که اسم بگذارند. اهلبیت فرمودند: فرزندی که دنیا میآید، اگر پسر باشد هفت روز محمد صدایش میزنیم. که در این خانه این اسم صدا زده شود. اگر دختر است فاطمه صدایش میزنیم که در خانهی ما این اسم صدا زده شود. روز هفتم اگر خواستیم عوضش میکنیم. اگر نه همین اسامی مقدس باشد.
امام کاظم فرمود: خانهای که در آن اسامی محمد، احمد، علی، فاطمه، حسن و حسین، این خانهها با برکت است. اسم را چیز کوچکی ندانیم.نامگذاری بار فرهنگی دارد. نشان این است که جبههی تو کدام جبهه است. جبههی علی و اولاد علی است، جبههی اسلام و مؤمنین است یا خدای نکرده نشانی از یک جبههی دیگر و فرهنگ دیگر است. شعار یک فرهنگ دیگر را میدهم. و لذا شما در طول تاریخ میبینید که دشمنان اهلبیت با این اسامی مبارزه فرهنگی میکردند. معاویه در تمام دوران حکومت خودش به بلاد مختلف، بخشنامه صادر کرده بود که اگر در خانهای فرزندی به دنیا بیاید، که اسمش علی باشد، میتوانید آن خانه را روی سر اهلش خراب کنید. از آن طرف اهلبیت با حفظ این اسامی یک مبارزهی فرهنگی میکردند.در جلد ۶ اصول کافی است که امام سجاد(ع) با مروان حکم که والی مدینه بود، یک ملاقاتی داشت. او از امام سجاد پرسید اسم شما چیست؟ حضرت فرمود: علی! گفت: اسم برادر شما چیست؟ حضرت فرمود: علی! گفت: همه علی هستید. پدر شما حسین، نمی توانست اسم دیگری بر بچههایش بگذارد؟ یک طعنه زد. امام سجاد بعداً این گفتگوی خودش با مروان را به پدر بزرگوارشان امام حسین نقل کرد. اباعبدالله فرمود: این مرد چه میگوید؟ خدا اگر صد فرزند هم به من میداد، دوست داشتم نام همهی آنها را علی بگذارم. بنابراین خیلی مراقب باشیم که اگر خدای نکرده یک جایی اسم نامناسبی گذاشتیم، به بچههایمان جفا نکنیم.
امام صادق فرمود: در روز قیامت افراد را به اسم صدا میزنند. یا فلانی بلند شو! آنوقت اگر اسم نامناسب داشته باشد، خجالت میکشد. اگر اسمی که آنجا خیلی ارزش نداشته باشد و در جبهه حق نباشد، آن بچه خجالت میکشد. لذا پدر و مادرها به خصوص پدر و مادران جوان مراقب باشند در اسم گذاری نامی که میگذارند برای فرهنگ اهلبیت باشد. من نمیگویم: حتماً اسامی اهلبیت باشد، اما اگر باشد خیلی بهتر است. ولی اگر هم نبود، اسم طوری باشد که برای فرهنگ حق و حداقل برای فرهنگ ملی ما باشد. اگر برای فرهنگ دینیمان هم نبود به فرهنگ ملی ما بخورد. این حداقل است که عرض میکنم.
حضرت زهرا(س) حدوداً ۱۳۵ لقب و حدود بیست اسم و بیست کنیه داشت. چون اینها در زبان عربی کنیه و لقب و اسم و اینها از هم مجزا میشود. در زبان فارسی همهی اینها را اسم میگوییم. حضرت زهرا(س) حدود ۱۷۰ اسم و عنوان داشتند. مرحوم محدث نوری در کتاب نجم الثاقب که یکبار معرفی شد، ۱۸۰ اسم و عنوان برای امام زمان(ع) آورده است. آن ۱۸۰ عنوان هرکدام بابی از ابواب معرفت امام زمان است. برای چه مهدی است؟ برای چه منتظر است؟ برای چه غائب است؟ برای چه بقیه الله است؟ بعضیها هم مدعی شدند که بیش از این است. حضرت زهرا(س) حدود ۱۷۰ اسم و لقب و کنیه دارند. دوستانی که تمایل دارند، کتاب خیلی خوبی به نام «خصایص فاطمه» است که مرحوم علامه کجوری مازندرانی این کتاب را نوشتهاند. کتاب مفصلی است. حضرت زهرا نه اسم مشهور داشتند. که امام صادق(ع) در یک روایتی فرمود: «لِفَاطِمَهَ ع تِسْعَهُ أَسْمَاءَ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» (بحارالانوار/ج۴۳/ص۱۰) حضرت زهرا(س) نه اسم نزد خداوند متعال داشتند. فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، راضیه، مرضیه، محدثه، زهرا، این نه اسم مبارک اسامی معروف حضرت زهرا(س) است.
برای خانوادههایی که میخواهند این نامها را روی فرزندانشان بگذارند. سی، چهل مورد از اسماء معروفتر و متداولتر حضرت زهرا(س) را فقط فهرستوار میگوییم.اسم اول که فاطمه است، ما این را به بزرگواران دیگر میسپاریم چون خیلی گفته شده است. معنای فاطمه به معنای بریده شده و جدا شده است. چون هم خودش جدا شده از آتش است و هم شیعیان و دوستدارانش جدا شده هستند. چون معرفت حضرت زهرا جدا از ادراک ما است. در فهم ما نمیگنجد. حقیقت لیله القدر و خیلی از مباحثی که راجع به این وجود مقدس است. همانطور که دوستان متدین میدانند، این اسم نزد اهلبیت خیلی عزیز بوده است. لذا اگر یکی از اصحابشان روی فرزندشان این اسم را میگذاشتند، میگفتند: مراقب باش. او را اذیت نکنی. دشمنانش ندهی. همه اسامی حضرت زهرا به برکت حضرت زهرا اگر روی بچهای گذاشته شد باید با احترام رفتار کرد. همه اسامی ایشان قابل احترام هستند. اما فاطمه که اسم اختصاصی و اسم معروف است، حساسیت بیشتری دارد و ائمه روی آن خیلی حساس بودند.
دومین اسم صدیقه است. صدیقه یعنی کسی که سرتا پای وجودش صدق است. راستی است. یک جایش کجی و کژی و نادرستی نیست. گفتارش، عقایدش، اخلاق و رفتارش همه درست است. علامه مجلسی فرمودهاند: صدیقه به معنی معصومه است. چون کسی که همهی وجودش همه راستی و درستی باشد، و هیچ کجی در آن نباشد، معصومه است. به همین خاطر است که در آیهی قرآن، در کنار «نبیین» آورده شده است. «فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ» (نساء/۶۹) صدیقین کنار نبیین آورده شده است. جایگاه آنجاست. این جایگاه، جایگاه عصمت است.در یک روایت خیلی زیبایی پیغمبر اکرم به امیرالمؤمنین فرمود: یا علی! خدا سه چیز به تو داده که به احدی حتی من نداده است. «أُعْطِیتُ ثَلَاثاً لَمْ یُعْطَهُنَّ نَبِی» (مستدرک/ج۲/ص۵۳۲) به احدی حتی من داده نشده است. امیرالمؤمنین فرمود: آن سه چیز چیست؟ پیغمبر فرمود: خدا به تو یک پدر زنی داد، که به من آن پدر زن را نداده است. چون پدر زن تو خاتم الانبیا است. ولی پدر زن من این نیست. دومین چیزی که خدا به تو داده است و به من نداده است، این است که خدا به تو صدیقه داده است. یک زوجه و همسری داده که صدیقه است. درست است که همسر پیغمبر اکرم، حضرت خدیجه ام المؤمنین بود. ولی حضرت زهرا(س) مقام دیگری دارد.
سومین چیزی که خدا به تو داده است، دو فرزند تو حسن و حسین هستند. این دو فرزند برای تو هستند. مقصود من اشارهای است که پیامبر به صدیقه کردهاند.در یک روایت دیگری که مفضّل شاگرد امام صادق(ع) از ایشان نقل کرده که از آقا سؤال کرد: چه کسی حضرت زهرا(س) را غسل داد؟ امام صادق فرمود: امیرالمؤمنین(ع). شاید این یک مقدار برایش سنگین بود که امیرالمؤمنین چطور غسل داد. امام صادق(ع) فرمود: مگر نمیدانی که پیکر صدیقه را باید صدیق غسل بدهد. پیکر معصومه را باید معصوم غسل بدهد. همانطور که جسم مطهر حضرت مریم را فرزندش حضرت عیسی غسل داد.
بنابراین این صدیقه بودن همان شأن معصومه بودن است که یکی از اسامی حضرت زهرا(س) است.سومین اسم حضرت زهرا مبارکه است. به معنی پر خیر و برکت است. برکت یعنی چیزی که جوشش و افزونی داشته باشد. میگوییم: مال کسی با برکت است، یعنی اینطور نیست که از ته آن برود. بعضیها هستند که ممکن است اموال زیادی داشته باشند، اما از این طرف و آن طرف از آنها میرود. برکت ندارد، جوشش ندارد، نمیماند. کار راه نمیاندازد. خوشی وآسایش نمیآورد. مال با برکت آن مالی است که هم میماند و هم کارآمد است. مالی هست که کار راه انداز است. درونش خیر وجود دارد.
ما گاهی موقع پر خیر و برکت میگوییم، همین است. گاهی علم کسی با برکت است. این علم، علم با فایدهای است. ممکن است از جهت کمی زیاد هم نباشد. مقدارش شاید خیلی نباشد، اما با برکت است. خیلی نافع است. بعضیها هستند که کاسبی و کارشان با برکت است. بعضی هم هستند که وجودشان با برکت است. همهی وجودشان برکت دارد. گفتارشان، نوشتنشان، خندیدنشان، گریه کردنشان، نشستنشان، برخاستنشان، هر چیزی که از این وجود ساطع میشود با برکت است.مرحوم شیخ صدوق یکی از بزرگان علمای امامیه بود. ابن بابویه که قبر ایشان هم داخل تهران در شهر ری است. پدر ایشان که علی ابن حسین بابویه هست که در قم دفن است، در زمان غیبت صغری زندگی کرد، از امام زمان درخواست کرد که شما دعا کنید که خداوند متعال یک فرزندی به ما بدهد. این را پدر شیخ صدوق به واسطهی یکی از نواب اربعه از امام زمان خواست. امام زمان(ع) برایش دعا کرد که خدا به شما مولود با برکتی بدهد. آن مولود مبارک همین شیخ صدوق شد. همین محمد بن علی ابن حسین بابویه شد که مولود مبارک است. شما آثار و کتابهای ایشان را ببینید. همه مفید و ارزشمند است. یکی از کتب ایشان جز ان کتب اربعه و منابع چهارگانه حدیثی شیعه شد. کتاب من لا یحضر ایشان، جزء منابع شد. مبارک یک چنین موجودی است
حضرت زهرا(س) مبارکه است که پر خیر و برکت است. میدانید فرزندان این وجود مقدس در طول تاریخ خیلی مورد هجوم و شهادت و کشته شدن قرار گرفتند. حضرت زهرا چهار فرزند داشتند. دو پسر و دو دختر داشتند. امام حسین در کربلا خودش که شهید شد، همه فرزندانش جز امام سجاد شهید شدند. امام حسن بسیاری از بچههایش که بعضی تا هفت فرزند نوشتهاند، در کربلا شهید شدند. ولی آنچه معروف است شهادت قاسم بن الحسن و عبدالله بن الحسن است. دو نفر از پسران حضرت زینب(س) در کربلا شهید شدند. یادگاری از ام کلثوم نماند. بسیاری از فرزندان حضرت زهرا(س) در طول تاریخ به خاطر قیامها و انقلابهایی که دست میزدند، مثل زید بن علی بن الحسین، پسر امام سجاد(ع)، بسیاری به شهادت رسیدند، مورد حملهی بنی عباس و بنی امیه بودند و خیلی شهید شدند. اما از آن نسل چقدر باقی ماند. از سادات چقدر باقی ماند. همه از نسل حضرت زهرا هستند. این همه فرزند در طول تاریخ به شهادت رسیده، فرزندان خودشان هم چهار نفر بیشتر نبودند. میلیونها نفر سادات داریم. این پر خیر و برکت است. این در واقع معنای کوثر است. خیر کثیر همان کوثر است.
میدانید که پیغمبر پسری داشتند که از دنیا رفت. آن موقع عربها همه خیر و برکت را از پسر می دانستند که نسل از پسر منتقل میشود. متوجه ارزش زن نبودند که از او و دامان او میتواند نسلی به وجود آید. به پیغمبر طعنه میزدند و ابتر میگفتند. کسی که دنباله ندارد. کسی که تمام شده است.خودش که از دنیا برود، دیگر تمام شده است. خداوند اینجا آیهی سورهی کوثر را برای تسلی دل پیغمبر فرستاد. ای پیغمبر ما به تو کوثر میدهیم. دشمن تو ابتر است. «إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ» (کوثر/۳) همان فرد از بنی امیه، عاص بن وائل، که به پیغمبر طعنه زد تو ابتر هستی، الآن کجاست!؟ بنی امیه در تاریخ چه شدند؟ بنی امیهای که آن هم دبدبه و کبکبه داشتند چه شدند؟ گم شدند، کسی از آنها نیست که بتواند اثبات کند از بنی امیه است. ممکن است بعضی خصلتهای اموی داشته باشند، بعضی از تکویریها خصلتهای اموی دارند، اما نسل حضرت زهرا(س)، نسل با برکتی است که بسیاری از بزرگان در آن بودند. علاوه بر خود امامان شیعه، که از این نسل بوده است، چقدر از علما و بزرگان و مراجع را داریم که هر کدام برکات فراوانی دارند. امام راحل عظیم الشأن خودمان، فرزند حضرت زهرا بودند که اسلام را احیا کردند و بعد از او فرزند مطهر دیگر حضرت زهرا، مقام معظم رهبری هستند. این همان مبارکه بودن حضرت زهرا(س) است.
آقای شریعتی: خیلی ممنون از شما و توجه بینندگان خوبمان. یکبار دیگر امروز و این میلاد پر خیر و برکت را به همهی بینندههای خوبمان مخصوصاً خواهران و مادران گرامی تبریک و شادباش میگویم و مثل همیشه بهترینها را برای آنها آرزو میکنم.
آقای شریعتی: انشاءالله زندگی همه ما منور به نور اهلبیت(علیهمالسلام) و فاطمهی زهرا(س) باشد. من باز هم متذکر شوم و این بشارت را بدهم که امروز به یمن میلاد با سعادت حضرت زهرا(س) کتابخانهی مجازی سمت خدا به آدرس samtekhoda3.ir در پایگاه اینترنتی ما افتتاح و رونمایی شد. میتوانید مراجعه کنید، اولین کتاب اهدایی این کتابخانه مجازی را هم حاج آقای عالی زحمت کشیدند. از مجموعهی پنج جلدی سرنوشت انسان با عنوان «احتضار و عالم قبر» است. انشاءالله دوستان استفاده کنند و انشاءالله کتابهای پربارتری به جمع کتابهای کتابخانهی ما افزوده شود.
حاج آقای عالی: چهارمین اسم حضرت زهرا(س) طاهره است که معنایش مشخص است. آن کسی که از همهی آلودگیهای ظاهری و باطنی پاک است. مصداق تام آیهی تطهیر است. «إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً» (احزاب/۳۳) قطعاً حضرت زهرا(س) جز این است. مطهره هم گاهی مواقع گفته میشود.از دیگر اسماء حضرت زهرا زکیه است که تقریباً به همین معنا است. آن کسی که تزکیه شده است و از همهی آلودگیهای ظاهری و باطنی مزّکی است. به همان معنای طاهره است.ششمین اسم حضرت زهرا، راضیه است و هفتمین اسم ایشان مرضیه است. راضیه یعنی آن کسی که راضی به تقدیرات الهی است. راضی به حکم خداست. مقام بسیار بلندی از امام صادق(ع) پرسیدند: علامت مؤمن چیست؟ امام صادق فرمود: «بِالتَّسْلِیمِ لِلَّهِ وَ الرِّضَا فِیمَا وَرَدَ عَلَیْهِ مِنْ سُرُورٍ أَوْ سَخَطٍ» (کافی/ج۲/ص۶۳) اینکه به قضا و قدر الهی، چه در خوشی و چه در ناخوشی راضی باشد.
البته همه ما میدانیم قضا و قدر الهی معنای جبری ندارد. یکی از عوامل تقدیرات خدا اعمال ما است. مجموعهای از عوامل که یکی از مهمترینش عمل ما است و عمل دیگری که برآیند آن تقدیر ما است. مثلاً فرض کنید عملی که من انجام میدهم، دعایی که پشت سر من هست، دعایی که اجداد و نسل من داشتند یا خوبیها و بدیهایشان، مجموعه برآیند این میشود آن تقدیری که برای من رقم میخورد. اگر کسی اعمالش صاف باشد، پاک باشد، کارهایی کرده باشد، ولی در عین حال خداوند متعال صلاح میبیند که ناخوشیهایی برای او به وجود آورد، بلاهایی برای او به وجود آورد. حضرت زهرا(س) خیلی سختی داشتند ولی در عین حال راضی بودند. همهی اهلبیت اینطور بودند. این خیلی مقام بلندی است.
مقام بالاتر از این مرضی بودن است. مرضیه است، یعنی او از خدا راضی نیست، خدا از او راضی است. در حدی که آنوقت رضایت حضرت زهرا، ملاک رضایت خدا میشود. «أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَغْضَبُ لِغَضَبِهَا وَ یَرْضَى لِرِضَاهَا» (بحارالانوار/ج۲۷/ص۶۲) آن کسی که به کار خدا راضی باشد، یعنی باید برای او اسپند دود کرد. خیلی هنر کرده است. آن کسی که رضایت او ملاک رضایت خدا باشد، که اگر تو راضی بودی، من هم راضی هستم. اگر تو از کسی راضی بودی، من هم از او راضی هستم. یعنی خدا رضایتش را طبق این انجام میدهد. این مقام بسیار مقام بلندی است و حضرت زهرا(س) این مقام را هم داشتهاند.هشتمین اسم ایشان محدثه بوده است. محدثه یعنی کسی که با او صحبت میکنند. ملائکه با او صحبت میکردند. ملائکه مکرر خدمت حضرت زهرا(س) میآمدند. امام راحل ما میفرمودند: بالاترین فضیلتی که من برای حضرت زهرا میدانم، این است که در ۷۵ روز بعد از رحلت پیغمبر که در غم پدرشان سوگوار بودند، دائم جبرئیل میآمد. جبرئیل ملک معمولی نیست. برای انبیای اولوالعزم میآید و دائمی هم نیست. شما پیغمبر اکرم را کنار بگذارید، هیچ پیغمبر دیگری از اولوالعزم و غیر اولوالعزم این را ندارد ولی برای حضرت زهرا دارد که جبرئیل پیوسته میآمد و علومی را به حضرت زهرا میگفت، که حضرت زهرا آن علوم را میگفت و امیرالمؤمنین مینوشت که نتیجهی آن مصحف فاطمه شد. فضیلت مقام جسمانی حضرت زهرا بسیار بالا بود. مقام نوری حضرت زهرا که همه یکی است.آخرین اسم حضرت، زهرا است. زهرا به معنی نورانی و درخشان است. از نامهای دیگر ایشان هم سیده، انسیه حورا، نوریه، حانیه، عذراء، کریمه، رحیمه، شهیده، عفیفه، قانعه، رشیده، شریفه، حبیبه، محرمه، صابره، سلیمه، مکرمه، صفیه، عالمه، حلیمه، معصومه، منصوره، جلیله، جمیله، محتشمه، معظمه، رکن الهدی، مطهره، حکیمه، فهیمه، عقیله، شفیقه، کوثر، ریحانه، محبوبه، بتول، حوریه، انسیه، قانته، وحیده است.
آقای شریعتی: خیلی ممنون و متشکرم. باز هم این روز را تبریک میگویم. جاج آقا دعا بفرمایند و همه ما آمین بگوییم.
حاج آقای عالی: خدا را به آبروی حضرت زهرا قسم میدهیم، فرج مولای ما امام زمان را به گونهای مُعجّل قرار بدهد که همه ما بتوانیم درک کنیم.آقای شریعتی: والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمدٍ و آله الطاهرین.
کارشناس برنامه: حجت الاسلام مسعود عالی
تاریخ پخش : ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
–






