ویژگیهای منتظران
۱۴۰۰-۱۲-۱۳ ۱۴۰۲-۰۷-۱۷ ۱۴:۰۷ویژگیهای منتظران

ویژگیهای منتظران
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم
لا حول و لا قوَّه الّا بالله العلی العظیم نحمده و نستعینه و نستغفره و نتوکّل علیه و نصلّی و نسلّم علی حبیبه و نجیبه و خیرته فی خَلقه حافظِ سِرّه و مُبلّغ رسالاته سَیّدنا و نَبیّنا اَبیالقاسِم محمّد و عَلی اله الأطیبین الأطهرین سیّما بقیّهاللَّه فی الأرضین و لَعنُ عَلی اَعدائهم اَعداء الله اجمعین.
اللّهمَّ کُن لِولیکَ الحُجَّت ابن الحَسن صلواتُک علیه و عَلی آبائِه فی هذه السّاعَه و فی کلِّ ساعَه وَلیاً و حافِظاً و قائِداً و ناصِراً و دَلیلاً و عَیناً حتّی تُسکنهُ عَرضَک طَوعاً و تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.
روز جمعه متعلق است به وجود مقدس بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه. مرحوم حاج شیخ عباس قمی در مفاتیح زیارت کوتاه و یک صفحه ای را نقل می کند از سید ابن طاووس، خیلی زیارت جالبی است، در این زیارت ۷ سلام به امام زمان داده می شود، می گوید:
السلام علیک یا حجه الله فی ارضه، السلام علیک یا عین الله فی خلقه، (حجت خدا چشم خدا روی زمین)، السلام علیک یا نور الله، السلام علیک یا ایها المهذبُ الخائف، تا آنجایی که السلام علیک یا سَفینه البحار و یا عین الحیاه. آقایی که تو کشتیِ دریایی در طوفان ها، تو چشمه ی حیات و زندگی هستی. جالب است ایشان نقل می کند تو مفاتیح سید ابن طاووس که قرن هفتم بوده و مرد بسیار فاضلی بوده عالمی بوده، خدمت حضرت حجت تشرّفش نقل شده، سید می گوید من هرجمعه این زیارت را می خوانم بعدش هم این شعر را می خوانم. آقا شیخ عباس قمی شعر را هم تو مفاتیح آورده:
نزیلُک حیثُ مَا اتَّجهَت رِکابی و ضَیفُک حیث کُنت مِنَ البِلادِ.
سید ابن طاووس تو این شعر عربی به امامزمان می گوید: آقا هرکجا باشم مهمان تو ام، و ضَیفُک حیث کُنت مِنَ البِلادِ. هر شهری باشم بلاخره من مهمان تو هستم. و هرکجا مرکب من برود درِ خانه ی تو فرود می آید.
من اشاره ای کردم به این فقط زیارت که حالا دعای ندبه را گاهی مثلا ممکن است بعضی ها بگویند زیاد است یا فرصت نکنند اما خوب است این زیارت باب بشود تو مسجدها روزهای جمعه خوانده بشود. توی مراکز حدود یک صفحه بیشتر نیست زیارت کوتاهی است روز جمعه که حاج شیخ عباس در مفاتیح آورده.
یکی از بحث های مهم تو حوزه ی مهدویت، ویژگی های جامعه ی مهدوی است. من این ویژگی ها را در ۱۰ عنوان نوشتم، البته فکر نمی کنم ۱۰ تایش را برسم بگویم هرچه را فرصت بکنم عرض می کنم.
آقایان خواهران، ائمه ی ما یک نگرانی نسبت به دوران غیبت داشتند، روایات را که بررسی می کنیم گاهی برای این دوران گریه کردند اشک ریختند تاسف برای مردمی که در این دوران دچار مشکلات می شوند.
اصبغ ابن نباته می گوید: یک شب دیدم آقا روی زمین نشسته امیرالمومنین دارد اشک می ریزد گفتم آقا چرا گریه می کنید روی خاک؟ فرمودند: گریه ی من به این مضمون برای دوران غیبت است که غیبت طول می کشد بعضی ها ایمانشان سست می شود.
آن دیگری می گوید رفتم خدمت امام سجاد، ابا خالد کابلی، آقا فرمود: اباخالد میدانی مردم دوران غیبت که امام زمان را نمی بینند از تمام مردمان زمان گذشته بالاترند، خیلی عجیب است یعنی از مردمان زمان حضور. انَّ اهلَ زمان غیبته القائلینَ باِمامَته و المُنتظرینَ لِاَمرِه اَفضل مِن اهلِ کلِّ زمان.
حالا دلیلش هم این است: چرا مردم دوران غیبت یعنی ما و شما امام سجاد می فرماید از مردمان زمان حضور، آقایان و خواهران می دانید ۲۵۰ سال تقریبا دوران حضور بوده، امیرالمومنین تا امام عسکری. الان حدود ۱۲۰۰ سال یکمی کمتر دوران غیبت است. یعنی امامت امام زمان ۵ برابر تمام دوران حضور تقریبا طول کشیده. ما دیگر پُرِ پُرِ امامت هر امامی امام کاظم است که بیشترین امامت را دارد ۳۵ سال بعضی ۳۴ سال بعضی ۱۰ سال، مجموعه ی ۱۱ امام ۲۵۰ سال امامتشان است اما غیبت الان دارد به ۵ مرتبه ی کل دوران ۱۱ امام می رسد. خب دوران طولانی است. آقا امام سجاد خیلی نکته ی خوبی را اشاره کردند فرمودند ابخالد می دانی چرا مردم زمان غیبت از مردمان گذشته بالاترند اگر اعتقاداتشان را حفظ کنند؟ لِاَنَّهم صَارَتْ بِهِ الْغَیْبَهُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَهِ الْمُشَاهَدَهِ. خیلی حرف قشنگی است؛ چون اینها غیبت برایشان مثل مشاهده است یعنی امام را نمی بینند ولی گویا می بینند. خیلی فرق می کند آنی که از لب های امام صادق می شنود نماز بخوانید یا من و شما که از لب های امام نشنیدیم. ما از تو کتاب ها خواندیم و ما طلبه ها برای شما گفتیم، فرمود اینها غیبت برایشان مثل مشاهده است یعنی اگر امام بود چکار می کردند؟ نماز می خواندند روزه می گرفتند خمس می دادند، حالا هم دارند انجام می دهند دیگر.
و لذا یک جمله ی جالبی برایتان عرض کنم.
یک وقتی رسول خدا نشسته بودند اصحابشان هم دورشان، یک مرتبه پیغمبر فرمود: انَ اِخوانی؟ برادرهای من کجا هستند؟ گفتند یا رسول الله، نحنُ اخوانُک، برادرهای شما ماییم دیگر، کنّا معک بِبَدرِِ و اُحد، ما توی بدر جنگیدیم با شما ما توی احد کنار شما بودیم مگر غیر از ماهم کسی هست که شما می گویی؟ فرمود: نه انتم اصحابی، شما اصحاب من هستید.برادران من. گفتند یا رسول الله نمی دانیم. فرمکد: برادران من کسانی اند که در آینده می آیند ایمانشان از سَواد بر بیَاض است، سَواد بر بَیاض یعنی سیاهی روی سفیدی یعنی خط یعنی ورق کاغذ، این کاغذ سفید وقتی رویش بنویسیم با قلم می شود سَواد بر بیاض یعنی قلم روی کاغذ. فرمود: آنها که کسی را ندیدند امام ندیدند اما قبول دارند. لذا من دیگر حالا فرصت نیست عرض کنم یک بحثی را داشتم خیلی جاها که ائمه ی ما پیش بینی شان این بود در دوران غیبت دوتا فرهنگ تو جامعه شکل می گیرد:
یکی فرهنگ ابتذال
یکی فرهنگ انتظار
فرهنگ ابتذال که روایتش تو بحار است، خیلی روایت عجیبی است فکر می کنم چند صفحه است بیش از ۵۰ تا علامت امام صادق مال فرهنگ ابتذال در دوران غیبت فرموده.
فرموده: زمانی می آید، اذا رَاَیتَ اولش همه ش این است؛ اذا رَاَیتَ اذا رَاَیتَ، می بینی بزرگترها احترام نمی شوند، می بینی زن ها به زن ها و مردها به مردها اکتفا می کنند یعنی همجنس گرایی، می بینی که به والدین تکریم نمی شود می بینی چنین می شود… این فرهنگ ابتذال است که در دوران غیبت ائمه پیش بینی کردند فرمودند.
فرهنگ انتظار
اما سعی کردند یک فرهنگی در مقابلش درست کنند به نام فرهنگ انتظار. بگویند فرق است بین منتظِر و کسی که دنبال ابتذال است. آن وقت آن منتظر چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ این مقدمه را عرض کردم که برسم به این بحث که سوال:
آقا ما در دوارن غیبتیم نمی دانیم که غیبت چقدر طول می کشد، الان دارد به ۱۲۰۰ سال می رسد، به تعبیر حضرت امام در کتاب حکومت اسلامی شان می فرماید شاید سالهای زیادی هم طول بکشد نمی دانیم البته امید داریم ان شالله ظهور خواهد شد، اما بالاخره خدا رحمت کند مرحوم آقای کافی را عده ای جوان شدند عده ای پیر شدند عده ای از پیرها از دنیا رفتند ما هم داریم این سیر را می رویم.
آیا ما به عنوان جامعه ی مهدوی البته من وقتی می گویم جامعه ی مهدوی یعنی جامعه ی رضوی یعنی جامعه حسینی یعنی جامعه ی فاطمی اصلا اسمش را می گذاریم جامعه ی ولایی. آقا جامعه ی منتظر چه ویژگی هایی داشته باشد؟ من من ۱۰ عنوان را نوشتم، تحت عنوان ویژگی های جامعه ی مهدوی، حالا اگر برسیم ان شالله تبدیل به یک کتاب هم کنیم بعدا که خوب است.
جامعه ی مهدوی فرافکنی نشود، که آقا گفتند باید ظلم زیاد بشود، چی می گویی شما؟ می گویی اینها ویژگی.. آقای عزیز برادر من خواهر من، اگر گفتند کار یک آتش فشان خاموش کردن آتش است معنایش این نیست که شما آتش بزن نه اکر جایی آتش گرفت او خاموش می کند؛ به شما نگفتند ظلم زیاد کنی.
انقدر روایات داریم که حالا من اینها را جمع آوری کردم بعضی هایش را خدمت شما عرض می کنم و آیات قرآن که جامعه ی مهدوی جامعه ای که ادعا می کند من پیرو امام زمانم این خصوصیاتش است، چون در واقع می خواهم خلاصه ای از بحث را لااقل بخش عمده ای را بگویم دیگر حاشیه نمی روم.
۱. نخستین ویژگی جامعه ی مهدوی معنویت است. اهمیت معنویت. روایات و آیات فراوانی بر این موضوع تبیین شده مهم ترینش سوره ی حج آیه ۴۱، شیعه و سنی ذیل این ِیه نوشتند مفسرین نوشتند این آیه در دوران آخرالزمان و در ظهور حضرت حجت ارواحنا فداه تحقق پیدا می کند. ببینید نمی خواهیم بگوییم قرآن معنایش یکی است فقط ما الان آیات زیادی تو قرآن داریم مثل فَاسئَلوا اهل الذِّکر، راجع به میغمبر است می فرماید از اهل کتاب بپرسید راجع به پیغمبر، اما همین آیه تطبیق شده بر ائمه، همین آیه تطبیق شده بر تقلید.
امام صادق فرمودند: از کسانی نباشید که می گویید قرآن یک معنا دارد. من خیلی تقاضا کردم توی سخنرانی ها این آیه را تو جشن های نیمه شعبان تابلو کنید تو مسجدها بزنید آیه ۴۱ سوره حج. قرآن می فرماید: الَّذین ان مَکَّناهم فی الاَرض اگر امام زمان ارواحنا فداه در عالم حاکم شود چهار چیز برایش اولویت دارد:
اقامُ الصَّلاه
و آتوا الزَّکاه
و اَمَروا بالمعروف
و نهوا عن المنکر
نماز زکات امر به معروف و نهی از منکر. ببینید تو این چهارتا چرا بعد از نماز و زکات نماز بُعد عبادی است، زکات بُعد اقتصادی است، امر به معروف بعد اجتماعی است. حضرت حجت به سه بُعد اصلی تو جامعه می پردازد. این مثال است نماز، نمی خواهد بگوید روزه نه حج نه، اولویت اینها است. تو زیارت نامه ی ائمه هم شما این را تاکید می کنید: اشهدُ اَنَّکَ قد اَقمتَ الصَّلاه و آتیتَ الزکاه و امرتَ بالمعروف و نهیت عن المنکر. این وقتی اولویت امام زمان نماز و زکات و امر به معروف و نهی ازمنکر است اولویت منتظران امام زمان هم باید همین باشد. الان من آمار ندارم ولی شنیدم توی آمارهای بعضی عزیزان ما خب مثلاکمتر از ۲۰ درصد ما در کشور زکات داریم یک کشور شیعه ی مسلمان این همه آیات، چرا نباید زکات صددرصد باشد؟ ۸۰ درصد زکات نیست، این اشکال کار است. امر به معروف نهی از منکر که تعطیل است تعطیل است. اصلا گاهی عکسش هست، گاهی یَامرون بالمُنکر ینهونَ عن المعروف، خب این چهار اولویت.
پس ویژگی اول مهدی باوران عبارت است از اهمیت به معنویت؛ خمس، زکات، نماز.
ویژگی دوم: خصوصیت دوم جامعه ی مهدوی امید است. جامعه ی مهدوی شعارش این است ارحم مَن راسُ ماله الرجاء. چرا امام زمان به حضرت یوسف تشبیه شده؟ چون یعقوب هیچ گاه امیدش را به یوسف از دست نداد، دائما می فرمود تحسَّسوا من یوسف و اخیه بروید دنبالش بگردید پیدا می شود یوسف زنده است. دومین ویژگی جامعه ی مهدوی امید است. هی ناامیدی خیلی مرض بدی است.
یاس، قرآنمی فرماید به گنهکار ها: قُل یا عبادی الَّذینَ اسرفُوا علی اَنفسهم، لاتَقنطوا مِن رحمه الله. مایوس از رحمت خدا نشوید، یاس موجب افسردگی می شود یاسموجب بازماندگی می شود.
امیرالمومنین می فرماید: آنجاهایی که امید نداری امیدوارتر باش. کُن لما لا تَرجوا. این تعبیر نهج البلاغه هست، آنجاهایی که امید نداری ارجاء باش امیدوارتر باش. همین دعای کمیل بهترین تعبیر است دیگر. مَن رَاسُ ماله، آقایان می دانید کلمه راس المال یعنی سرمایه، ارحم مَن راسُ ماله الرَّجاء، مقام معظم رهبری حفظه الله هم مرتب تاکید می کنند تو مسائل سیاسی، مخصوصا تو همین جمع اخیری که در روحانیون داشتند ایشان این را فرمودند، فرمودند: دینداری تو جامعه بالا رفته، کِی ما این اجتماعات عظیم را داشتیم کِی این اعتکاف و این عرفه را داشتیم کی این اربعین و شب های قدر و احیا را داشتیم؟ خب من ۳۰ سال است خودم سخنرانی می کنم از ۶۵ ۶۶، جمعیت دیده بودیم اما این اجتماعات، این نیمه شعبان جمکران قم این اربعین کربلا این شب های احیای مشهد و قم… اینها همه برکت دینداری مردم است. نباید دید کسانی دائما ایجاد یاس، تو مسائل سیاسی هم اینطور است. آقا مرتب تاکید می کنند نقاط مثبت نقاط رشد اینها رویش تاکید بشود.این دومین ویژگی مهدی باوران است که اینها امید و رجاء دارند.
۳. آقایان سومین ویژگی جامعه ی مهدوی را ایثار و فداکاری و هزینه کردن، بسمه تعالی، شما تو زیارت نامه ائمه می گویی: باَبی انتَ و اُمی و نفسی و مالی و وَلدی، آقاجان؛ پدرم مادرم خودم مالم فرزندم فدای شما. خب بیاییم بگذاریم جلو من خودم را عرض می کنم این پنج تا را، بِابی انت و امی، عمار یاسر هم پدر داد هم مادر. پدرش یاسر در مکه و مادرش سمیه شهید شدند. بچه های شهدا واقعا مدر دادند این بچه های شهدای مدافع حرم این بابی انت و امی، و نَفسی خودم چقدر مایه ی شهدای عزیز مصداق بِنَفسی هستند. از زهرای مرضیه در این مسیر خود اباعبدالله در این مسیر، و مالی؛ چقدر برای اهل بیت هرکسی یک کاغذ بگذارد جلویش ببیند میزان هزینه کردش برای اهل بیت چقدر بوده. خدیجه ی کبری سلام الله علیها تمام ثروتش را داد، تمام هستی اش را داد. که ما یک وقتی چون دیروز سالروز وفات ایشان بوده، من هم به حسب وظیفه تو تمام سخنرانی ها تلویزیون رادیو حرم قم، این مطلب را گفتم تاکید کردم به فضل خدا هشت جلد کتاب چاپ کردیم اخیرا تو قم سه جلد دانش نامه حضرت خدیجه سه جلد مجموعه مقالات حضرت خدیجه دو جلد موسوعه که همایش عظیمی ما در قم برگزار کردیم. خود من هم متولی بودم، و این مجموعه کتاب هایش چاپ شده، خدمت تمام مراجع هم رسیدیم وقتی خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم من متن سخنرانی آقا را دارم چاپ هم کردیم، سخنرانی آیت الله مکارم و آیت الله جوادی همه را چاپ کردیم.
آقا تو آن سخنرانی سه مرتبه فرمودند: خدیجه ی کبری مظلوم است، حقاً مظلوم است غریب است،فرمودند بقیه ی همسرهای پیغمبر در دوران خوشی زن پیغمبر شدند مدینه بوده پیغمبر بوده رییس حکومتی بوده، اما خدیجه ی کبری دوران عظمت اسلام را ندید. در دوران سختی و قبل از اسلام. من محضرمقام معظم رهبری این جمله را خیلی جاها گفتم اینجا هم عرض می کنم، وقتی صحبت کردم قبل از فرمایشات ایشان که اینها همه متن هایش هست گفتم ما آمدیم برای حضرت خدیجه همایشی برگزار کنیم بانویی که مادر ۱۱ امام است. آقا فرموداد چرا می گویید مادر ۱۱ امام است؟ مادر ۱۲ امام است.
حالا به حسب ظاهر به عقل ناقص بنده می رسید خب ایشان مادر حضرت زهراست و حضرت زهرا هم مادر ۱۱ امام و ایشان هم می شود مادر ۱۱ امام. دیگر امیرالمومنین، ایشان فرمودند ایشان مادر امیرالمومنین هم هست چون ربَّتهُ خدیجه، خدیجه ی کبری اورا بزرگ کرد، چرا می گویید مادر ۱۱ امام؟ عین تعبیر ایشان بود، بگویید مادر ۱۲ امام. خب این خدیجه کبری است که یکی از همسران پیغمبر می گوید: رسول خدا از در خانه بیرون نمی رفت مگر اینکه از او یاد می کرد. آقایان فضلا در جلسه هستند جلد ۶۵ بحار ببینید روایت عجیبی دارد که امام کاظمعلیه السلام از پدرش امام صادق نقل می کند، می گوید از پدرم پرسیدم اولین بیعت تو اسلام چی بود؟ اولین بیعت، اَخبرنی عن بَدءِ الاسلام، اولین پیمان و اولین بیعت تو اسلام چی بود؟ پیغمبر خدا در این روایت دارد که؛ امام کاظم از پدرشان نقل می کنند:
یک روزی خدیجه ی کبری و امیرالمومنین نزدشان بودند جبرییل آمد رو کرد به این دو فرمود: جبرییل آمده می گوید با پیغمبر بیعت کنید و آن شرایط بیعت را آنجا حضرت بیان کرد بعد رو کرد به خدیجه ی کبری سلام الله علیها پیغمبر فرمودند اینها است نماز روزه هنوز هم اینها واجب نبود بعضی هایش. ولایت امیرالمومنین آنجا خدیجه ی کبری خدمت رسول خدا عرض کرد: قبلتُ، آمنتُو قَبلتُ و رَضیتُ و سَلَّمتُ، کم حرفی نیست تو پرونده ی این بانو. یا رسول الله هرچی شما می گویی آمنتُ، قبلتُ رَضیتُ و سَلَّمتُ. شما می دانید بالاترین صفت تسلیم بر رضا است. پس جامعه ی مهدوی ویژگی دیگرش ایثار و فداکاری است. عزیزان من، این خصوصیات دهگانه ای که من یادداشت کردم اینجا حالا لااقل چندتایش را برای شما بگویم اینها مال فرهنگ انتظار است مال مهدی باوران است. ما اجازه نداریم تو دوران غیبت دنبال مسائل فرعی و حاشیه ای برویم. من یک مقاله ای را نوشتم، چند سال قبل برای همایشی که تو عراق بود و چاپ هم شده مجموعه مقالات هفت جلد چاپ شده، که یادم است حضرت آیت الله امامی کاشانی هم در آن کنفرانس حضور داشتند ایشان هم صحبت کردند من هم رفتم مقاله ام را خواندم آن مقاله عنوانش بود آسیب شناسی مهدویت. من ۱۲ تا آسیب را آنجا تو آن مقاله آوردم که دانشگاه کوفه چاپ کرده. کنفرانسی برگزار شد در آنجا تحت عنوان: المهدی و مُستقبلُ العالم، مُعتَمر المَهدی کنفرانس مهدی امام زمان آینده ی عالم، من آنجا ۱۲ تا آسیب را توی مهدویت آوردم یکیش همین است. گفتم در دوران غیبت به ما نگفتند دنبال علائم ظهور بگردید. به ما نگفتند تعیین وقت کنید، تازه گفتند تکذیب کنید نگفتند رویت تراشی کنید آقا فلانی خدمت آقا رسید فلانی، به تعبیر مقام معظم رهبری فرمودند: اینهایی هم که خدمت آقا رسیدند دفتر و دستک باز نکردند مثل سید بحرالعلوم، نگفتند شما بیایید ادعا کنید عجله کنید، در دوران غیبت گفتند شما تو حاشیه نروید. بگردید دنبال وظایفتان. وظایفتان. المنتظرین لاَمره ی القائلین بامامه ی، افضل من اهل کلِّ زمان.
من به همین جهت پیشنهاد دادم امروز این بحث را مطرح کنم که جامعه ی مهدوی چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟
۱. اهمیت به معنویت. الَّذین ان مکَّناهم فی الارض اقاموا الصلا و آتوا الزکاه و امرو بالمعروف و نهوا عن المنکر.
۲. ویژگی دوم جامعه ی مهدوی: امید،
۳. ویژگی سوم: ایثار. بابی انت و امی و نفسی و مالی.
۴. چهارمین ویژگی جامعه ی مهدوی رعایت حقوق اجتماعی است. ببینید نامه ای دارد امام زمان ارواحنا فداه به شیخ مفید، می دانید مرحوم شیخ صدوق در کتاب کمال الدین بیش از ۴۰ توقیع یعنی نامه هایی که از طریق امام زمان دریافت شده که بیشترش هم مال دوران غیبت صغری است. ایشان دارند یکی از این توقیعات که در احتجاج طبرسی و جاهای دیگر آمده توقیعی است که امام زمان ارواحنا فداه به شیخ مفید نوشتند یک جمله اش این است: ولو اَنَّ اَشیاعَنا علی الاجتماع منَ القلوب، اگر شیعه های ما دلهایشان با هم باشد، به عهد و پیمانشان عمل کنند انقدر غیبت تاخیر نمی افتد. انقدر دیدار ما تاخیر نمی افتد.
پسر مهزیار که در مکه سفرهای زیادی رفت امام زمان را ببیند دیگر این سفر آخر گوشه ی مسجد الحرام می نشست اشک می ریخت وقتی آن آقا آمد پیشش گفت پسر مهزیار چرا انقدر گریه می کنی، ما تُرید؟ دنبال چی هستی؟ البته تحقیق اقتضا می کند ایشان نوه ی مهزیار باشد علی ابن ابراهیم ابن مهزیار که حالا تسامحاً گفته می شود علی ابن مهزیار، چون علی ابن مهزیار غیبت را درک نکرده ظاهرا علی ابن ابراهیم ابن مهزیاراست. آن آقا آمد بهش گفت چیه بیست سفر می آیی مکه هی گریه می کنی یابن الحسن یابن الحسن؟ گفت اُرید الامام المحجوب من دنبال امام محجوبم امامی که نیست پیدایش نیست. آن آقا بهش گفت: چرا می گویی محجوب؟ انَّما حَجَبهُ سوء اعمالَکم، اعمال شما امام را محجوب کرده. وقتی خدمت حضرت حجت ارواحنا فداه رسید علی ابن ابراهیم ابن مهزیار اول جمله ای که آقا بهش فرمود همین بود؛ فرمود: شما به هم رحم نمی کنید به فقرایتان نمی رسید، یاوران مهدی حس اجتماعی دارند حس کمک به دیگران دارند. این هم خصوصیت چهارم جامعه ی مهدوی. یعنی کمک به هم و بار از دوش هم برداشتن. حالا به نیت پنج تن یکی دیگرش را هم می گویم. پنج تای دیگرش را هم تو یک فرصت دیگری عرض خواهم کرد از این ده وظیفه ای که برای جامعه ی مهدوی یادداشت کردم.
۵. ویژگی پنجم در زندگی مهدی باوران اصلاح اخلاق و اصلاح رفتارِ با دیگران است. مگر وجود مقدس امام صادق نفرمود، روایت در تحف العقول است: مَنْ سَرَّهُ اَنْ یَکُونَ مِنْ اَصْحابِ عجَّل الله تعالی فَرجه الشریف، هرکسی می خواهد از اصحاب امام زمان باشد: وَلْیَعْمَلْ بِمَحاسِنِ الاَْخْلاقِ. ارزش های اخلاقی.
???? یک وقتی یک کسی آمده بود خدمت امام صادق می گفت: متی الفرج؟ چون می دانید بحث انتظار از زمان پیغمبر مطرح بوده. افضلُ اعمال امتی از زمان پیغمبر بوده. به امام صادق ظاهرا ابابصیر است گفت: آقا فرج کِی می شود کِی حکومت دست شما می افتد؟ آقا فرمودند که: سوال من را جواب بده اگر من فردا غیبت کنمتو چکار میکنی؟ من امام صادق الان پیش شما هستم هر روز هم می آیید راحت من را می بینید. فردا صبح گفتند امام صادق غیبت کرد چه می کنی؟ گفت آقا تا حالا فکرش را نکردم، آقا فرمود فَاَحب ما کنتَ تُحِب، و ابغِض ما کنتَ تُبغِض، من که بودم چکار می کردی؟ من هم که نیستم انجام بده. شما دیدید توی کلاس گاهی معلم که می رود بیرون، یک مبصری می گذارد نماینده ای می گذارد می گوید ببینید ایشان نماینده ی من است، مشق هایتان را بنویسید صحبت نکنید سروصدا نکنید به منزله ی من است. خب اگر معلم رفت بیرون نباید بچه ها نظم را به هم بریزند. آقا در دوران غیبت وجود مقدس حضرت حجت به حسب ظاهر والّا بارها من این را گفتم ما منتظر ظهوریم نه منتظرحضور. امام زمان حاضر است مثل جاذبه که حاضر است و ما نمی بینیم. منتظر ظهوریم نه حضور. آقا در پس پرده ی غیبت هم نمایندگان شان علما دانشمندان مثل معلمی که ازکلاس بیرون می رود و آن باسوادترین دانش آموز یا آن قوی ترین دانش آموز را از نظر مدیریت می گذارد سر کلاس می گوید کلاس را اداره کن تا من برگردم کلاس باید به حرف این گوش بدهند.
امام صادق فرمود: اگر من غیبت کنم همان کارهایی که من حضور داشتم انجام می دادید. خب ما اگر الان مثلا این جمعه امام زمان ظهور کند ارواحنا فداه ان شالله زنده باشیم ببینیم ظهورش را. چکار می کنی آقا؟ خمست را می دهی؟ خب حالا بده. نماز ادل وقت می خوانی؟ کدام آیه ی قرآن زیرش نوشته مراتب ظهور آنجایی که می گوید یُقیمونَ الصلاه می گوید ظهور؟ آنجلیی که می گوید یوتون الزکاه می گویو ظهور؟ آنجایی که می گوید واعلَموا بدانید خمس بر غنائم و درآمد های شماست می گوید ظهور؟ آنجایی که می گوید کُتبَ علیکم الصیام؟ نه. آیات قرآن همه مطلق است. دوران غیبت و ظهور ندارد.
این ۵ تا ویژگی جامعه ی مهدوی که من برای شما عرض کردم.
– اهمیت به معنویت
– امید
– ایثار و فداکاری و هزینه کردن برای امام زمان
– اصلاح روابط اجتماعی
– و اصلاح روابط اخلاقی.
السلام علیک یا بقیه الله یا حجه الله.
ذکر مصیبت
آقاجان دیروز سالروز وفات مادرتان و مادر همه ی ما امُّ الائمه النُجباء خدیجه ی کبری سلام الله علیها بود. عرض کردم سه مرتبه مقام معظم رهبری در این جلسه که محضرشان بودیم فرمودند حضرت خدیجه حقا مظلوم است. خدمت آیت الله عظمای صافی رسیدیم ایشان گریه افتاد. فرمود ما برای حضرت خدیجه نسبت به او کوتاهی کردیم. آقایانی که صدای من را می شنوید از این تریبون بیشتر برای حضرت خدیجه چون وفات ایشان معلوم است بیشتر سرمایه گذاری کنیم، گریه کنیم عزا بگیریم برای کسی که پیغمبر برایش اشک ریخته.
مثل دیروزی زهرای مرضیه ی ۵ ساله به داغ فقدان مادر مبتلا شد. مادری که خودش را سپر رسول خدا کرد. سپر ولایت کرد. سپر حجت خدا کرد. برای اینکه پیغمبر بماند، و این درس را به دخترش داد. یک روزی هم دخترش بین در و دیوار خودش را سپر کرد. برای اینکه امیرالمومنین بماند. و زهرای مرضیه هم این درس را به دختر داد، یک روزی هم زینب خودش را سپر کتک ها کرد.برای اینکه بچه های ابی عبدالله ضربه ای بهشان وارد نشود.
السلام علیک یا اباعبدالله، و علی الارواح اللتی حلت بفنائک علیک منی سلام الله ابدا ما بقیت و بقی اللیل و النهار و لا جعله الله آخر العهد منی لزیارتکم.
هرکجا نشستید با احترام این دلها را روانه کنید کنار مضجع شریف اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی ابن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین.
السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
سخنران: حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی
.






