زندگی پر برکت ۱۶ ؛ تقوا و برکات آن
۱۴۰۰-۱۰-۰۷ ۱۴۰۲-۰۸-۳۰ ۸:۱۴زندگی پر برکت ۱۶ ؛ تقوا و برکات آن

زندگی پر برکت ۱۶ ؛ تقوا و برکات آن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
و صلی الله علی محمدٍ و آله الطاهرین
آقای شریعتی: سلام میگویم به همهی بینندههای خوبمان، خانمها و آقایان. باز هم حلول ماه مبارک رمضان را در این روزهای ابتدایی به همه شما تبریک میگویم. نماز و روزههای شما قبول باشد. ماه پر برکتی برای همه ما اغوش باز کرده و به فرموده رسول خدا ماهی است که اولش رحمت است، وسطش بخشش و مغفرت است و آخرش آزادی و رهایی از عذاب جهنم است. ماهی که در دلش شبی دارد که از هزار ماه برتر است. ماهی که شب اولش درهای جهنم بسته میشود و تا آخر باز نمیشود، ماهی که هلالش درهای جهنم را میبندد، ماهی که اگر میدانستیم چقدر بزرگ و عزیز است، آرزو میکردیم که ای کاش سراسر سال رمضان بود. این رمضان بر همه شما مبارک باشد. حاج آقای فرحزاد سلام علیکم خیلی خوش آمدید.
حاج آقای فرحزاد: علیکم السلام و رحمه الله، خدمت شما و همهی بینندگان عزیز عرض سلام و ادب و احترام داریم. در این ماه پر خیر و برکت هستیم. حلول ماه مبارک رمضان، ماه مهمانی خدا را خدمت همه بینندگان عزیز تبریک عرض میکنیم. ماهی که در روایت داریم امیرالمؤمنین فرمود: برتری ماه مبارک رمضان بر بقیه ایام، مثل برتری ما اهلبیت بر بقیه خلق است. انشاءالله همه عزیزان از لحظه لحظههای این ماه بهرهمند شوند. حتی نفس کشیدن در این ماه ثواب تسبیح را دارد. خوابیدنش ثواب عبادت را دارد. روایت داریم پیغمبر فرمودند: شب اول ماه درهای آسمان باز میشود تا شب آخر. شب آخر ماه بسته میشود. انشاءالله از این درهای اجابت و رحمت حداکثر بهره را داشته باشیم. ماه رمضان همیشه نیست. باید برای یک سال ما خودمان را شارژ کنیم و توشه برداریم.
ماه رمضان در فصل گرما است که شدت گرما و طولانی بودن روزها را داریم. روزهای که در آن تشنگی و گرسنگی نباشد، خیلی حالت روزه ندارد. روایت زیبایی در کافی و ثواب الاعمال هست، که پیغمبر عظیم الشأن فرمودند: کسی که در شدت گرمای طولانی روز، روزه دار است و تشنگی بر او غلبه کند، خدای متعال هزار فرشته را مأمور میکند صورت تشنه روزهدار را مسح کنند و به او بشارت بدهند تا وقتی که موقع افطار شود. موقع افطار خدای متعال با او صحبت میکند و میگوید: «مَا أَطْیَبَ رِیحَکَ وَ رَوْحَک» (کافی/ج۴/ص۶۴) ای روزهداری که برای من روزه گرفت، «مَنْ صَامَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ یَوْماً فِی شِدَّهِ الْحَر» یعنی واقعاً امتیازهای فوقالعادهای به کسانی که در هوای گرم روزه میگیرند، میدهند. خدای متعال میفرماید: چقدر بو و جان و روحت طیب و پاکیزه است. ای ملائکه «مَلَائِکَتِی اشْهَدُوا أَنِّی قَدْ غَفَرْتُ لَهُ». کسی که در شدت گرما به خاطر خدا روزه میگیرد، آب و غذا نمیخورد. روزه علامت اخلاص افراد است و ایمان به غیب است. خدای متعال میفرماید: ای ملائکه شاهد باشید، من این روزهدار را آمرزیدم. گناهانش را پاک کردم.
من ابتدای برنامه خدمت عزیزانی که سال اول تکلیفشان است، تبریک عرض میکنم. مخصوصاً دختر خانمهایی که در سن ۹ سالگی روزه میگیرند، هم پدر و مادرها به اینها توجه کنند و هم تشویقشان کنند و نوازش کنند. همینطور که خدا روزهدارها را تشویق میکند. در آخر هدایای به آنها بدهند که برای روزه گرفتن تشویق شوند. چه پسرها و چه دخترها انشاءالله در روزه گرفتن موفق باشند.
آقای شریعتی: بحث ما در ذیل بحث خیر و برکت در زندگی، بحث شکر و شکرگزاری را گفتند و تمام شد. امروز میخواهند بحث جدیدی را شروع کنند. منتهی قبل از آن مقداری از فضیلت ماه رمضان را برای ما خواهند گفت.
حاج آقای فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. محور اصلی بحث ما همانطور که فرمودید، دربارهی برکت در زندگی بود. چه عواملی برکت را زیاد میکند و چه عواملی برکت زداست. برکت را کم میکند. یکی از چیزهایی که برکت را زیاد میکند، خود ماه مبارک رمضان و روزه گرفتن است. خطبهی پیامبر اعظم در ماه شعبان با لفظ برکت است. «أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَهِ وَ الرَّحْمَهِ وَ الْمَغْفِرَه» (وسایل الشیعه/ج۱۰/ص۳۱۳) یعنی سه واژه مهم و بشارت مهم را در اول خطبه دادند که اولی این است که ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به شما روی آورده است. اگر برکت در جان و مال و زندگی انسان بیاید وارسته است و نجات پیدا میکند. اگر رحمت هم شامل حال او شود، نجات پیدا میکند. اگر آمرزش هم شامل حال او شود باز نجات پیدا میکند. یعنی سه چیز برای عاقبت بخیری انسان مؤثر است. برکت در این ماه بسیار فوق العاده است. یعنی از لحظه لحظهها و ثانیههای ماه رمضان باید حداکثر بهره را ببریم. خیلی از عزیزانی که سال گذشته بودند، امسال در بین ما نیستند.
پیغمبر خدا عبور میکردند، کنار قبری کسی دفن شده بود. روزهای قبل فوت شده بود، بستگانش برای خواندن فاتحه آمده بودند. حضرت فرمودند: «لرکعتان خفیفتان مما تحتقرون أحب إلى صاحب هذا القبر من دنیاکم کلها» (مجموعه ورام/ج۲/ص۲۲۵) دو رکعت مختصر و کوتاه در نزد این میت از همه چیز بالاتر است. یعنی آرزو دارد ای کاش من برگردم و دو رکعت نماز بخوانم. حالا برکاتی که در ماه رمضان است، یکی خواندن دو رکعت نماز واجب ادا یا قضاء است. هفتاد برابر ماههای دیگر ثواب دارد. پیغمبر در همین خطبه شعبانیه فرمود: اگر کسی نماز مستحبی بخواند، برائت آزادی از آتش جهنم را برایش مینویسند.
بیشترین چیزی که در این ماه سفارش شده است، ماه بهار قرآن است. تلاوت قرآن، نگاه کردن و گوش دادن به قرآن است و انس با قرآن است. گوش دادن قرآن هم ثواب تلاوت آن را دارد. به جای گوش دادن به صوتهای دیگر قرآن را گوش بدهند. قرآن را باز کنند و نگاه کنند. یکی از اساتید بزرگوار میگفت: آنها که دلشان مرده است، وضو بگیرند و قرآن را روی سینهشان بگذارند. بگویند: خدایا این نور قرآن را به دل ما بده و دل ما را زنده کن. بشارت بزرگی پیغمبر خدا دادند و فرمودند: اگر کسی یک آیه در ماه رمضان تلاوت کند، مثل این است که در غیر ماه رمضان یک ختم قرآن کرده است. یک ختم قرآن چقدر وقت میخواهد. ولی شما در این ماه مبارک یک «بسم الله الرحمن الرحیم» هم بگویید، یک ختم قرآن است. «قل هو الله احد» یک ختم قرآن است. «الله الصمد» یک ختم قرآن است. در این ماه افازه و برکت از جانب خدای متعال بر سر بندگان ریخته میشود. عزیزانی که سواد ندارند، سوره حمد، سوره توحید، سورههای کوچکی که بلد هستند را تکرار کنند. سوره توحید غیر از اینکه هر آیهاش یک ختم قرآن است، در غیر این ماه هم هر یکبارش یک سوم قرآن است. دیگر نور علی نور است. یعنی از لحظه لحظههای این ماه استفاده کنیم.
روایت داریم امام هشتم(ع) در ماه رمضان هر سه روز یک ختم قرآن میکردند و میفرمودند: اگر تدبر و تفکر در قرآن سفارش نشده بود، من زودتر از این میخواندم. در روایت داریم برتری کلام خدا بر سایر کلمات مثل برتری خدا بر خلق است.
روایت داریم روز قیامت قرآن به شکل جوان زیبایی تجسم پیدا میکند و آنهایی که با او مأنوس بودند، و به قرآن عمل کردند، از آنها شفاعت میکند. و برای بعضی هم مدعی و شاکی است. بعضی قرآن را فقط برای شب عروسی و اینکه در خانه گذاشتند خاک میخورد، اهمیت نمیدهند. وقتی که ما برای دیدن سریال، بازی با گوشی همراه، شاید یک دهم آن را برای قرآن یا برای معنویت و رشد و کمال و تعالی روح و جان خودمان نمیگذاریم. این واقعاً جای گلایه است. چیزی که برای ما میماند این قرآن و اهلبیت است. ایمان و تقوا و عمل صالح است که به درد ما میخورد. پیغمبر خدا فرمودند: از برکات این ماه افطاری به روزه دار است، و ثواب آن مثل آزاد کردن یک بنده در راه خداست. این افطار دادن به مؤمن آمرزش گناهان را در پی دارد. بعضی بلند شدند و گفتند: یا رسول الله! ما قدرتی برای افطار دادن نداریم. حضرت فرمودند: «اتَّقُوا النَّارَ وَ لَوْ بِشِقِّ تَمْرَهٍ اتَّقُوا النَّارَ وَ لَوْ بِشَرْبَهٍ مِنْ مَاء» (وسایلالشیعه/ج۱۰/ص۳۱۳) یعنی ولو به نصف خرما هم شده است. نصف خرما مثال است، حداقل چیز را که میتوانند افطار بدهند. چند نفری آب و نان و شیر بدهیم. شیرینی بدهیم. در روایات ما روی صدقه خیلی پافشاری شده است.
روایتی دیدم که خدا تمام اعمال را موکل دارد، فرشتهها آن را تحویل میگیرند و ثبت میکنند. جز صدقه که خدا میگوید: من خودم با دست خودم میگیرم. بعضی میگویند: ما روزه میگیریم و نماز میخوانیم، اما حرف پول و دست به جیب شدن و احسان و افطار را برای ما نگویید. اینها خیلی خطرناک است. خساست و بخل جامه تمام بدیها است. خدا میگوید: من با جان و مالت کار دارم. حتی در بعضی آیات داریم که مال بر جان مقدم شده است.
یک نفر به امام هفتم گفت: من مشکل اقتصادی و کمبود مال دارم. چه کنم؟ فرمودند: صدقه بده. عرض کرد: من میگویم: مشکل اقتصادی دارم. فرمودند: صدقه بده. گفت: ندارم! فرمودند: قرض کن و صدقه بده. ما هم در آیات قرآن و هم در نهجالبلاغه داریم، «لِیُنْفِقْ ذُو سَعَهٍ مِنْ سَعَتِهِ وَ مَنْ قُدِرَ عَلَیْهِ رِزْقُهُ فَلْیُنْفِقْ مِمَّا آتاهُ اللَّهُ» (طلاق/۷) یکی از چیزهایی که برکت را زیاد میکند، انفاق است. «وَ مَنْ قُدِرَ عَلَیْهِ رِزْقُهُ» یعنی کسی که در تنگنای اقتصادی قرار گرفته، در تنگنای مال است. «فَلْیُنْفِقْ مِمَّا آتاهُ اللَّهُ» مال کم را بدهد. یک ریال بدهد ولی بدهد.
امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «إذا أملقتم فتاجروا الله بالصدقه» (غررالحکم/ص۳۹۵) یعنی اگر مشکل اقتصادی پیدا کرد، با صدقه دادم با خدا معامله و تجارت کند. یا فرمود: «اسْتَنْزِلُوا الرِّزْقَ بِالصَّدَقَه» (شرح نهجالبلاغه/ج۱۸/ص۳۳۵) یعنی رزق و روزی را با صدقه دادن پایین بیاورید. البته خرما و لیوان آب برای کسانی است که تمکن ندارند، اگر کسی واقعاً دارایی و ثروت دارد، در حد توانش باید بدهد.
خوابیدن در ماه رمضان برکت است. نفس کشیدن برکت است. اگر کسی در این ماه گناه نکند، روزه دار واقعی باشد، نفس کشیدنش ثواب سبحان الله دارد و برایش ثبت میشود. انشاءالله حداکثر بهره را از این ماه داشته باشیم.
آقای شریعتی: بزرگی میگفت: برای اینکه قدر ماه رمضان را بدانم از همین روزهای اول دعای وداع با ماه را میخوانم که بگویم: هنوز فرصت هست.
انشاءالله به برکت این آیات نورانی رکوعهایتان پر از شکوه و سجدههایتان پر از قیام باشد. دلهایتان صاف و نماز و روزههایتان قبول باشد. حاج آقای فرحزاد نکته صلوات و اشاره قرآنی امروز را بفرمایند.
حاج آقای فرحزاد: در همین خطبه شعبانیه پیامبر عظیم الشأن(ص) بخشی را دربارهی ذکر شریف صلوات فرموده اند. آیت الله بهاءالدینی میفرمودند: ذکر شریف صلوات کمتر از تلاوت قرآن نیست. عمل به قرآن و دستور قرآن است. حتی ایشان میفرمودند: من برای اموات به جای حمد و «قل هو الله» ذکر صلوات هدیه میکنم و آثارش را هم دیدم. پیغمبر خدا فرمود: کسی که در این ماه زیاد بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد، خدا میزان حسنات او را سنگین میکند، در روزی که میزان اکثر افراد سبک است. پیغمبر در این بیان فرمودند: خیلیها روز قیامت باقی میآورند. ثواب کم، گناه زیاد است. اگر کنار اعمالشان ذکر صلوات را زیاد گفته باشند، خدا میزان و کثر حسنات آنها را بالا میبرد. صلوات هم غیر از قرائت قرآن و نماز است. برای قرآن و نماز باید وضو داشته باشیم، رو به قبله باشیم. اما صلوات را با وضو و بی وضو، رو به قبله، نشسته، در حال حرکت، یک عبادت سهلی است که کثیر الثواب است.
اولین آیه از سوره مبارکه انعام میفرماید: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الحَْمْدُ لِلَّهِ الَّذِى خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَ النُّورَ ثُمَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ بِرَبهِِّمْ یَعْدِلُونَ» حمد و ستایش خداوندی که آسمانها و زمین را خلق کرده است. روایتی از امیرالمؤمنین(ع) داریم که این آیه پاسخ به سه گروه است که منکر خدا هستند. خدا میفرماید: خالق هستی آن پروردگاری است که از چشم عدم به وجود آورده و ایجاد کرده است. گروه دوم که ایزد و اهریمن میگویند، نور و ظلمت میگویند. آب و آتش میگویند. میفرماید خداست که نور و ظلمات را قرار داده است. یعنی هم خلق کرده و بعد از خلقت هم نور و ظلمت را او ایجاد میکند. در همه جای قرآن نور مفرد آمده است. یعنی انوار در قرآن نداریم. ولی ظلمات جمع آمده است. چون ظلمت برای جهل و جهالت است. ولی نور واحد است و یگانگی است. از خدا تعبیر به نور شده است. از قرآن و از امامها تعبیر به نور شده است. به هر حقی و هر چیزی که روشنگری میکند، نور میگویند، یک حقیقت بیشتر نیست. پس دسته اول منکر خدا هستند، خدا خالق آسمانها و زمین است. دسته دوم دوگانه پرستان هستند، ظلمات و نور برای یک خداست. برای دو خدا نیست. دسته سوم مشرکین هستند که کنار خدا، بتی قرار دادند. میفرماید: «ثُمَّ الَّذینَ کَفَرُوا بِرَبِّهِمْ یَعْدِلُونَ» اینهایی که کفر ورزیدند، همتا و هم مانند برای خدا قرار دادند که اینها منحرف هستند و گمراه هستند. امیدواریم که خدای متعال توفیق کامل را به ما مرحمت بفرماید.
آقای شریعتی: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» (بقره/۱۸۳) روزه بگیرید، شاید تقوا و اهل تقوا شوید. شنیدن از تقوا و برکات آن قطعاً برای همه ما شنیدنی خواهد بود.
آقای فرحزاد: بحث اصلی ما درباره زندگی با برکت، عمر و جان با برکت، علم با برکت، شغل با برکت، رزق و روزی با برکت، گاهی حقوق کم است اما همه مشکلات با این حقوق کم برآورده میشود. یکی از عواملی که در قرآن و روایت است و خیلی روی آن تأکید شده بود، شکرگزاری بود. «لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزیدَنَّکُم» (ابراهیم/۷) چیزهایی که وسایل شکر است، یکی درک نعمت بود. یکی حدیث و گفتگوی نعمت بود. یادآوری کنیم. بدنمان سالم است و روزه میگیریم. البته آنهایی هم که عذر دارند ثواب میبرند، ولی خدا به کسی که این تشنگی و گرسنگی را تحمل می کند، هزار فرشته میآیند صورت او را مسح میکنند و به او بشارت میدهند. یادآوری نعمتها شکر نعمت است. گفتن کلماتی که باعث شکر است، الحمدلله، شکر شب و روز را کامل میکند. دعای افتتاح این شبها مملوء از حمد و ستایش و شکرگزاری است. دعای سحر را فراموش نکنیم. واقعاً اگر ما در یک خانواده بت پرست و آتش پرست بودیم، همانطور میشدیم. یعنی این لطف خداست که اگر هدایت نمیکرد هدایت نمیشدیم. «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی هَدانا لِهذا وَ ما کُنَّا لِنَهْتَدِیَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّه» (اعراف/۴۳)
یکی از راههای شکرگزاری نماز شکر است. سجده شکر است. بالاترین شکر این است که انسان اظهار عجز کند.
«از دست و زبان که برآید *** کز عهده شکرش به در آید»
«بنده همان به که ز تقصیر خویش *** عذر به درگاه خدا آورد»
آخرش این است که آدم به عجز و ذلت کامل بیفتد. در روایت دیدم که حضرت میفرماید: در ماه رمضان تن آرام، قلب آرام و آن حالت خضوع و شکستگی که نتیجه روزه هست، که آدم ضعیف میشود را خدا خیلی دوست دارد. اگر شکر به اینجا برسد که آدم با همه وجودش ببیند از خودش چیزی ندارد. شکر نعمت کامل را به وجود آورده است.
عامل دیگری که باعث برکت و خیر در عمر و جان و مال و ایمان و زوایای زندگی میشود، بحث تقوا است. تقوا عامل بسیار بسیار قوی برای وسعت رزق است. همه درهای بسته را باز میکند و باعث گشایش در همه کارها میشود. آیه ۹۶ سوره اعراف میفرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ» وعده خداست نه وعده آدمی که معلوم نیست به وعدهاش پایبند باشد و توان و قدرت اجرایش را داشته باشد. خدایی که خزانهاش تمام شدنی نیست. روایت هست که از خدا هرچه میخواهید بخواهید. بعد خدا میفرماید: اگر تمام خواستههای خلق را بر بیاورم، یک بال پشه و یک ذره از ملک و مملکت من کم نخواهد شد. اهل دنیا وقتی خرج کنند تمام میشود. گاهی ندارند خرج کنند. ولی خدا تمام آرزوها را هم برآورده کند، تمام نمیشود. خدای بزرگ میگوید: اگر مردم شهرها ایمان بیاورند و واقعاً خدا را قبول کنند، و کنار ایمان هم تقوا پیشه کنند، دست به حرام دراز نکنند، «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ» خدا میفرماید: قطعاً ما باز میکنیم و برکات آسمان و زمین را بر آنها میریزیم. یعنی هم از طرف آسمان خیر و برکت میبارد. باران رحمت میبارد، رزق و روزیهایی که از آسمان باید نازل شود و هم از زمین گنجهایی که در زمین نهفته است، پیدا میشود. چرا در زمان ظهور امام زمان فقیه و نیازمند نیست.
دعایی که بعد از نمازها در ماه مبارک میخوانیم همه در زمان امام زمان (ع) اتفاق میافتاد. «اللَّهُمَّ أَغْنِ کُلَّ فَقِیرٍ اللَّهُمَّ أَشْبِعْ کُلَّ جَائِعٍ اللَّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیَان» هر برهنهای را بپوشان. هر گرسنهای را سیر کن. هر زندانی را آزاد کن، هر مریضی را شفا بده، اصلاً مریضیها در زمان ظهور از بین میرود. چون اعمال و رفتار ما گرفتاریهایی را ایجاد میکند. امام هشتم(ع) فرمودند: اگر مردم گناه جدید اختراع کنند، خدا مرض و گرفتاری جدیدی به آنها میدهد. یعنی بسیاری از امراض دستاورد اعمال خود انسان است. الا مریضیهای خاص، ممکن است طرف معصوم باشد، آنها را قبول داریم. خیلی از آفات و آحاد و گرفتاریها دستاورد اعمال انسانها است. «وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَهٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدیکُم» (شوری/۳۰) چون در زمان ظهور امام زمان ظلم نیست، همانظور که تقوا برکت میآورد، عکس آن هم برکت زدایی میکند. خیانت، دروغ، قسم ناحق، مال ربا، مال حرام زیاد نمیشود. اگر زیاد شود برکت ندارد. مال حلال آرامش میآورد، خوشی میآورد، راحتی و اطمینان میآورد، انسان به یک جایی میرسد احساس آرامش میکند. ولی مال حرام انسان را در عذاب قرار میدهد.
روایتی دیدم که اگر خیانت در مردم زیاد شود، برکات از بین میرود. همانطور که تقوا برکت میآورد، بیتقوایی هم برکت را از بین می برد. لذا خدای مهربان وعده داده اگر کسی از مردم، اهل شهرها در زندگی مراعات کنند، خدا در برکات آسمان و زمین را به روی آنها باز میکند. روایت داریم افرادی که زکات بر گردنشان است، در به در میگردند یک فقیر پیدا نمیکنند زکات مالشان را بدهد.
یکی از رفقا میگفت: برای تبلیغ به شهری رفتم، آن سال خشکسالی عجیبی بود و آفت هم زیاد به زراعات و کشاورزی خورده بود. بنده خدایی آمد به من گفت: حاج آقا میشود من از شما دعوت کنم یک ناهاری، یک وعده بیایید باغ و کشاورزی مرا ببینید. گفتم: چطور؟ گفت: شما میدانید امسال خشکسالی است و آفت زیاد است. روایت داریم خدا هیچ سال باران را از سال دیگر کمتر نمیفرستد. این اعمال و رفتار انسانهاست. باران را خدا در دریا و اقیانوسها میریزد. یا در کویر میریزد. خدا از خدایی و رزاقیاش کم نمیگذارد. «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِم» (رعد/۱۱) ما عوض میشویم فضا عوض میشود.
ایشان میگفت: باغهای اطراف، کشاورزیهای اطراف به قدری از بین رفته بود و خشک شده بود، باغ این بنده خدا با طراوت و سر سبز بود و شاخههایش به طرف زمین خم شده بود و بعضیها از زیادی میوه شکسته بود. گفت: من همین سالی که خشکسالی اطراف را گرفته است، من زکاتم را میدهم، خمسم را میدهم، به فقرا و ایتام کمک میکنم. هر نهالی که کاشتم، سحرها آبیاری میکردم و دو رکعت نماز میخواندم و نهال را میکاشتم.
روایتی دیدم که خانههایی که در آن ذکر خدا و تلاوت قرآن میشود برکت در آن خانهها نازل می شود و آن خانههای برای اهل آسمان مثل چراغ میدرخشد. خانمهایی که در آن لهو و لعب و وسایل قمار و گناه و معصیت است، برکت از آن خانهها میرود. ملائکه میروند و شیاطین میآیند. یعنی اگر میخواهید خانههایتان محل نزول ملائکه باشد، نماز و قرآن و تلاوت قرآن و احسان به دیگران بکنید. روایت داریم اگر کسی از مال حرام پرهیز کند، خدا معادل آن از مال حلال به او میدهد.
یکی از دوستان ما میفرمودند: وامی نیاز داشتم که مغازهای تهیه کنم، تقاضای وام کردم. گفتند: برای مغازه وام نمیدهیم، برای ماشین میدهیم. من از علما پرسیدم، گفتند: چون موردش برای کار دیگری است، و وام نیت دیگری دارد، باید فاکتور الکی درست کنی، اشکال شرعی دارد. صرف نظر کردم. گفتم: خدایا من فقط و فقط به خاطر اینکه این کار حرام است، انجام نمیدهم. گفت: چند روز بعد یکی از بستگان ما خودش به من زنگ زد. گفت: من مبلغی پول اضافه دارم و نیازی ندارم. بدون سود و قرض الحسنه به من داد و من کارم را انجام دادم.
مولا علی(ع) آمدند مسجد بروند. مرکبشان را به غلام دادند تا نگه دارد. این غلام عجله کرد، افسار مرکب را باز کرد و مرکب را فروخت و فرار کرد. حضرت وقتی برگشتند دیدند، مرکب هست ولی دهانه افسار را برداشته و فرار کرده است. فرمودند: آن یک درهمی که از راه حرام فروخت و به دست آورد، من از راه حلال به او میدادم. عجله کرد!
ما اگر عجله نکنیم و در وقتش روزی به ما میرسد. یکی از چیزهایی که خیر و برکت و روزی گسترده برای ما میرساند پرهیز از گناه و داشتن تقوا است. اگر مردم تقوا را در زندگی رعایت کنند، در برکات آسمان و زمین به روی آنها باز خواهد شد.
روزهای اول و دوم روزه گرفتن سنگین است، اما بعد عادی میشود و آدم حسرت میخورد در روزهای پایانی که چرا تمام میشود. خدا را به حق محمد و آل محمد قسم میدهیم همه ما را از بهترین برکات این ماه بهرهمند بفرما. قلب امام زمان از ما راضی و فرجش را نزدیک بگردان. همه آنهایی که میخواهند در کنکور موفق شوند، موفق بدار. همه آنهایی که همسر میخواهند، همسر شایسته عطا کن. فرزند ندارند، فرزند صالح عطا کن. قرض دارند، قرضشان را ادا کن. گرفتار مریضی و اعتیاد هستند، مشکلات روحی و جسمی دارند، به حق محمد و آل محمد مشکلات همه عزیزان را برطرف بفرما. ما را جزء روزهدارها و متقیم واقعی قرار بده. «السلام علیک یا ابا محمد یا حسن بن علی، السلام علیک یا ابا عبدالله»
آقای شریعتی: بهترینها را برای شما آرزو میکنم.
در بین روزه و عطش و اشک و شور و شین *** یک ذکر مستجاب بگویم، فقط حسین
الحمدلله رب العالمین و صل الله علی سیدنا محمدٍ و آله الطاهرین.
کارشناس برنامه: حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله فرحزاد
برنامه سمت خدا | تاریخ پخش : ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
.






