اهمیت همسرداری
۱۴۰۰-۰۷-۲۳ ۱۴۰۲-۱۲-۰۱ ۲۰:۲۱اهمیت همسرداری

اهمیت همسرداری
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم
۱. ازدواج امیرالمومنین علیه السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها
در استانه ماه ذی الحجه قرار داریم ماهی که اتفاقات و مناسبت های ان برای شیعیان بسیار مهم است ودر این جلسه نورانی که در خدمت شما هستیم به مناسبت اول این ماه که ازدواج اقا ومولایمان امیرالمومنین وحضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است که شاید بتوانم اینطور بگویم که این ازدواج مهمترین اتفاق در تاریخ شیعه است از ان جهت که حاصل وثمره ی این ازدواج یازده امام معصوم میباشد ویعنی اصلا تمام اعتقاد ودارایی شیعه از این ازدواج است ازدواجی که به فرموده پیامبر اسلام از جانب خداوند بوده است آنچه مسلّم است،این است که حضرت زهرا(سلام الله علیها)خواستگاران بسیار داشته اند. زیرا از طرفی پدر ایشان چه قبل و چه بعد از بعثت از مردان شریف و بزرگ عرب و قریش بوده اند و از طرف دیگر شخصیت خود حضرت زهرا(سلام الله علیها) شخصیتی بسیار والا و بزرگ بود.
پیش از حضرت علی علیه السلام افرادی مانند ابوبکر و عمر آمادگی خود را برای ازدواج با دختر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اعلام کرده بودند و هر دو از پیامبر یک پاسخ شنیده بودند و آن این که درباره ازدواج زهرا ا منتظر وحی الهی است[۱].
ابن شهر آشوب درکتاب خود از دیگر خواستگاران حضرت اسم می برد.او می نویسد : عبدالرحمان بن عوف و عثمان بن عفان که هر دو از ثروتمندان بزرگ بودند برای خواستگاری، خدمت رسول خدا رسیدند. عبدالرحمان عرض کرد یا رسول الله! اگر فاطمه(علیهاالسلام) را به من تزویج کنى، حاضرم یکصد شتر سیاه آبى چشم که بارهایشان پارچههاى کتان اعلاى مصرى باشد و ده هزار دینار، مهریهاش کنم.عثمان نیز اظهار داشت: یا رسول الله من هم به همین مهر حاضرم و بر عبدالرحمان برترى دارم زیرا زودتر مسلمان شدهام. پیغمبر از سخن آنان سخت خشمناک شد و براى آن که بفهماند به مال آنها علاقه ندارد و داستان ازدواج، داستان خرید و فروش و مبادلهى ثروت نیست، و فرمود: تو خیال مىکنى من بندهى پول و ثروتم و بوسیلهى ثروت خودت بر من فخر و مباهات می کنى و مى خواهى بوسیله پول ازدواج را بر من تحمیل کنى؟[۲]
در جایی دیگر روایت شده اصحاب و انصار رسول خدا(ص) با سعد معاذ رئیس قبیله اوس به گفتگو پرداختند و آگاهانه دریافتند که جز حضرت علی علیه السلام کسی شایستگی ازدواج با حضرت زهرا علیهاالسلام را ندارد و نظر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نیز به غیر او نیست.
از این رو دسته جمعی در پی حضرت علی علیه السلام رفتند و سرانجام او را در باغ یکی از انصار یافتند که با شتر خود مشغول آبیاری نخل ها بود. آنان روی به علی کردند و گفتند: اشراف قریش از دختر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم خواستگاری کرده اند و پیامبر در پاسخ آنان گفته است که کار زهرا منوط به اذن خداست و ما امیدواریم که اگر تو (با سوابق درخشان و فضایلی که داری) از فاطمه خواستگاری کنی پاسخ موافق بشنوی و اگر دارایی تو اندک باشد ما حاضریم تو را یاری کنیم.[۳]
ضحاک بن مزاحم نقل می کند،از حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام شنیدم که در مورد مراسم خواستگاری از حضرت زهرا(س) می فرمود: موقعی که من نزد پیامبر خدا صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم رفتم و آن بزرگوار مرا دید خندید و فرمود: یا اباالحسن! آیا برای حاجتی که داری نزد من آمدی؟ من قرابت و سبقت در اسلام و یاری کردن خود را از آن حضرت و جهادهایی که در راه خدا کرده بودم، برای آن حضرت شرح دادم. پیغمبر اکرم صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم فرمود: یا علی راست می گویی، مقام تو بالاتر از این است که تذکّر دادی، گفتم: یا رسول الله فاطمه ی زهراء را برایم تزویج نما. فرمود: یا علی! قبل از تو چند نفر از مردان، این تقاضا را داشتند، ولی هر گاه من به فاطمه می گفتم اظهار بی میلی می کرد، شما چند لحظه ای صبر کن تا من نزد او بروم و برگردم.[۴]
پیامبرخدا،نزد فاطمه علیها السلام رفت. فاطمه علیها السلام از جا برخاست و رداى پدر را گرفت و کفش هایش را درآورد و آبْ دست برایش آورد و دست و پاى او را شُست و سپس نشست . پس پیامبر خدا به او فرمود: «اى فاطمه!» . پاسخ داد: بلى ، چه مى خواهى ، اى پیامبر خدا؟ فرمود : «على بن ابى طالب ، کسى است که خویشاوندى و فضیلت و اسلامش را مى شناسى و من از خدا خواسته ام که تو را به ازدواج بهترینِ آفریدگانش و محبوب ترینِ آنان در نزدش درآورد و على از تو خواستگارى کرده است . چه نظرى دارى؟» . فاطمه علیها السلام ساکت ماند و صورتش را برنگردانْد و پیامبر خدا ، کراهتى در چهره اش ندید . پس برخاست ، در حالى که مى گفت: «اللّه اکبر! سکوت او [نشانه]رضایت اوست». پس جبرئیل علیه السلام نزدش آمد و گفت: اى محمّد! او را به ازدواج على بن ابى طالب درآور که خداوند ، این دو را براى هم پسندیده است[۵] .
حضرت علی بن ابیطالب (علیه السلام) روایت می کنند: پیامبر اکرم صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه به من فرمود: یا علی! گروهی از مردان قریش راجع به فاطمه ی زهراء سلام الله علیها مرا مورد عتاب قرار دادند و گفتند: ما خواستگار فاطمه بودیم و تو نپذیرفتی، اکنون او را به علی بن ابیطالب دادی.
من گفتم: به خدا قسم، من فاطمه را از شما رد نکردم و او را تزویج ننمودم، بلکه خدا خواستگاری شما را نپذیرفت و فاطمه را برای علی تزویج کرد؛ زیرا جبرئیل بر من نازل شد و گفت،خدای تعالی می فرماید:اگر من علی را خلق نمی کردم از حضرت آدم به بعد شوهری که شایسته ی فاطمه باشد در روی زمین نبود.[۶]
از پیامبر اکرم (ص) روایت شده است که خطاب به على علیه السلام فرمود: «لولاک یا على لما کان لفاطمه کفو على وجه الارض[[۷] یا على اگر تو نبودى، فاطمه را بر روى زمین کفوی نبود
اما انچه امشب بنده قصد دارم به این مناسبت خدمت شما بزرگواران عرض کنم این است کهازدواج مقدس که با اذن خداوند شکل گرفت اما ادامه داشتن واینکه اینچنین پرثمر باشد برمیگردد به طریقهی عمل کردن این دوبزرگوار در زندگی به عبارت دیگر همان همسرداری درست باید ماها از این زوج که الگو هستند برای تمام عالم در همه ی زمینه هادر بحث همسر داری هم الگو بگیریم بله ارتباط بین همسران که شاید خیلی از ما مذهبی ها به ان توجه نداریم یا اینکه اصلا بلد نیستیم یا برخی حتی بعضی از صحبت ها برایشان تلخ باشد اما حقیقت این است که نیاز امروز جامعه ما است امروزه یکی از مهم ترین مشکلات خانواده ها نداشتن مدیریت صحیح در زندگی است؛ بسیاری از اختلافات، چالش ها و مشاجرات که مقدمه فروپاشی خانواده هاست، ناشی از نداشتن الگویی کامل در اداره خانواده است.
۲. اهمیت همسرداری
۲ .۱ همسر داشتن نیاز اساسی
در صورتی که تاکیدات فراوانی بروی مطلب همسرداری در قران وکلام معصومین وجود دارد والگوهای نابی در این مساله برای ما هست تا جایی کهانقدر مهم واساسی است که حتی در قران کریم همسر به عنوان یک نیاز اصلی شمرده شده در ایه ای که بارها شنیدیم اما از ین منطر به ان نگاه نکردیم نخستین نیاز بشر اکسیژن است و دومین نیاز بشر غذا و سومین نیاز او لباس است.
زن و شوهر برای یکدیگر همچون لباس هستند، بنابراین همسر سومین نیاز اصلی بشر است. همسر پس از اکسیژن و غذا مهم ترین نیاز آدمی است و بر همین اساس قرآن در سوره مبارکه بقره آیه ۱۸۷ می فرماید: «هن لباس لکم و انتم لباس لهن زن و شوهر لباس یکدیگرند همانطور که امروزه همهی ما میبینیم ومیدانیم که لباس برای وارد شدن به جامعع چقدر مهم وضروری است انقدر مهم که شاید هیچ کسی حاضر نشود بدون لباس حتی یک قدم در جامعع بردارد برخی که حتی اگر گوشه ای از لباس انها پاره باشد یا حتی کف جوراب بیرون نمیرود ودرست هم همین هست کسی که قرار در جامعه زندگی کند لباس برای او ضروری است شاید بالاتر همان غار نشینان ایتدایی هم اول بفکر لباس وپوشاندن خود بودند حال با این تشبیه زیبای قران بنده میخواهم عرض کنم که به همین اندازه بلکه هم بیشتر داشتن همسر اهمیت دارد اگر قرار است در جامعه باشی که هستس وناچلرا ما یک موجود اجتماعی هستیم باید همسر داشته باشی والا به گناه می افتی اما بحث ما امشب همین است که حال که همسر نیاز اصلی انسان است باید روش برخورد باه همسر وبه اصطلاح همسر داری را یاد بگیریم ودرست عمل کنیم چون که گاهی یک لکه همه ارزش لباس را زیر سؤال می برد، برای مثال یک این پارچه سفید است. اگر یک ذغال بردارم و به یک گوشه آن بکشم، همه پارچه سفید زیر سؤال می رود. همسر هم همین طور است. گاهی یک حرکت در خانواده همه هویت خانواده را هوا می کند.اگر همسر داری را یاد نگیریم ممکناست با یک حرکت نابجا واشتباه زندگی نابود شود
۲. ۲ همسر داری مطلوب نشانه ایمان
بالاتر از این را خدمت شما عرض کنم که اصلا محبت ورزیدن به همسر از نشانه ایمان برشمرده شده است اون اقایون مذهبی یا خانمهای مذهبی که خشک هستند ودنبال معیار ومیزان برای خود هستیم ببینیم ایمان ما چند است ایمان نشانه اش در همسر داری مشخص میشود اگر هنوز نتوانسته ای ارتباط خوب بتا خانواده برقرار کنی در ایمان پیشرفت نکرده ای
پیامبر عزیز خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند:
«کلما ازداد العبد ایمانا ازداد حبا للنسآء[۸]; هر چه ایمان بنده زیاد شود، محبت [وی] به زن ها نیز زیاد می شود .»
دوستدار اهل بیت علیهم السلام دوستدار همسر است این را در روایتی گهربار
امام صادق علیه السلام می فرمایند:
«کل من اشتد لنا حبا اشتد للنساء حبا [۹] ; هر کس بیشتر دوستدار ما (خاندان عصمت و طهارت) باشد، به زن ها (همسرش) نیز بیشتر دوستی می کند
شما لحاظ کنید شرایط وزمان صدر اسلام را در مین اعراب جاهلی که دختران را زنده به گور میکردند اسلام عزیز میگوید نشانه ی ایمان تو محبتت به زنان است و مسلم است که بیشترین محبت را باید به همسر خودت داشته باشی و این ابراز علاقه و محبت به همسر نشانه ی ایمان است نه حرف هایی که بعضی ها میزنند زن ذلیل و این حرفهای سخیف که اگرابراز علاقه و محبت به همسر نشانه ی زن ذلیلی باشد کوه عرفان کوه وقار استوانه ی ایمان فقیه کامل امام راحل هم زن ذلیل بودند چرا که در باره ایشان داریم
یکی از بهترین نمونههای مهرورزى، دلدادگی و حفظ ادب امام خمینی(ره) در برابر همسرشان، در نامهای بازتاب یافته است که ایشان آن را در جوانی و زمانی که در مسافرت به سر میبردند، برای همسرشان نگاشتند متن آن نامه این است:
تصّدقت شوم، الهی قربانت بروم! در این مدت که مبتلای به جدایی از آن نور چشم عزیز و قوّت قلبم گردیدم، متذّکر شما هستم و صورت زیبایت در آیینه قلبم منقوش است. عزیزم! امیدوارم خداوند شما را به سلامت و خوش در پناه خودش حفظ کند
۲ . ۳ اختلاف زوجین باعث خشنودی شیطان
وانچه که امشب بیان کنم این است در این جلسه میخواهم برای شما اخرش را بگویم که شما فکر میکنید در کش ومکش های زن وشوهر در خانه پیروز میدان کیست ؟؟؟؟شاید برخی الان بادی به غبغبه ی خود بیاندازند وبگویند که معلومه که ما اقایون مثلا همیشه پیروزیم یا خانما بگویند عمرا اگه ما کم بیاریم اما میخواهم امشب با استفاده از روایات معصومین بیان کنم که خیر هردو بازنده اید هردو در اختلاف های خانواده اگرچه که ظاهر امر شما خود را پیروز بدانید مانند نمیدونم تا حالا دقت کردید یا مواجه شدید بعضی از بازی های کامپیوتری هست که مثلا دونفر بصورت انلاین میشینند وزد وخورد ودعوا وبزن بزن هم راداغون میکنند تو بازی بعضی وقت ها از همین بیرون هم برا هم کری میخونند که من پیروزم الان داغونت میکنم وفلان وبهمان اما وقتی خوب دقت کنی اعصاب خوردی ش برای این دوتا بنده خداست وسود وپولش برا اونی که این را طراحی کرده حتی اونی که به ظاهر پیروز شده هیچی گیرش نمیاد اما باید عرض کنم که اختلاف در خانه هم دقیقا عین همین بازی میماند واین که زن وشوهر باهم ناسازگاری کنند هروز جر وبحث ودعوا بر سر مسایل کم اهمیت وبی ارزش در بیشتر مواقع بزرگواران دقت کنید که این کار فقط وفقط علاوه بر این که ارامش شما به هم میریزد علاوه بر اینکه خانه وخانواده به جای اینکه یک محل امن وارام برای طرفین باشد تبدیل میشود به یک میدان جنگی که هر دوطرف از ان فراری هستند واین گریزان بودن لطمه های سنگینی به زندگی ها وارد میکند خیلی از جدایی ها از هم گسستن ها جنایت ها خیانت ها از همین جا شروع شده است فقط وفقط باعث میشه اونی که طراح این اختلافات شاد شود وسود ببرد یعنی اینکه باعث شادمانی دشمن میشود وهیچکدام از ظرفین پیروز نمیشوندبله دقیقا والبته که از بزرگترین دشمن انسان شیطان این شادمانی شروع میشود پیامبر فرمودند از پیامبر گرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم نقل شده است:
اذا اخَتَصَمَتْ هِیَ وَ زَوجُها فیالبَیتِ فَلَهُ فی کُلِّ زاویَهٍ مِن زوایَا البَیتِ شَیطانٌ یُصفِّقُ و یَقولُ: فَرَّحَ اللهُ مَن فَرَّحَنی![۱۰]
زمانی که زن با همسرش در منزل مرافعه و مشاجره میکند (دقیقاً) در همان زمان در هر یک از زوایای منزل یک شیطان مشغول کف زدن و شادمانی است و میگوید:
خدایش خوشحال کند کسی که مرا این چنین شاد و خوشحال کرده است
اگه اقا برای یه مطلب کوچک دعوا درست میکنی اگه خانم برای یک مساله ی کوچک که مثلا یادش رفته فلان جنس را خریداری کند اگر مرتب در خانه به جای اینکه مهر ومحبت جاری باشد وسخن نیکو بد وبیراه راه می اندازید بدانید که داری تو تیم دشمن بازی میکنی داری موحجبات خوشحالی دشمن را فراهم میکنی
حال برای اینکه انشالله در این جلسه نورانی که به مناسبت ازدواج تو همسر نومنه در عالم فاظمه زهرا واقا امیرالمومنین موجبات ناراحت شدن وبه خاک مالیده شدن شیطان وزرضایت پروردگار واهلبیت را بدست بیاوریم چند نکته ونیاز در همسرداری که از زندگی بزرگواران برداشت کردیم را خدمت شما عرض میکنیم البته به شرط اینکه بیشتر توجه کنید وانشالله عمل نماییم یک صلوات بلند مرحمت کنید
۳. نکات اصلی در همسرداری
۳ . ۱ معنویت در خانه
اولین نکته وانچه باید در همسر داری به ان توجه کنیم وان را فراهم نماییم همانطور که حضرت زهرا سلام الله علیها واقا امیر المومنین در قله ی این مساله قرار داشتند این است که زوجین اهل تقوا وپرهیزکاری باشند به معنویت در زندگی اهمیت بدهند در شب ازدواج امام على (علیه السلام) فاطمه زهرا(سلام الله علیها) را نگران و گریان دید، فرمود: چرا ناراحتى ؟ پاسخ داد: در پیرامون حال و رفتار خویش فکر کردم ، به یاد پایان عمر خویش و منزلگاه دیگر به نام قبر افتادم که امروز از خانه پدر به خانه شما منتقل شدم و روزى دیگر از این جا به طرف قبر و قیامت خواهم رفت ، در این آغازین لحظه هاى زندگى ، تو را به خدا سوگند مى دهم که بیا تا به نماز بایستیم تا باهم در این شب خدا را عبادت کنیم وزندگی که بایاد خدا شروع شود در ان معنویت باشد قطعا موفق وپرثمر خواهد بود نکنه خدایی ناکرده مانند برخی امروزه به جای رفتن به سمت معنویت , زندگی خود را با حرام وگناه شروع کنیم با این بهانه که آ رزو داریم ویک شب که هزار شب نمیشود بر عکس مهم است این معنویت عبادت تا پایان زندگی اثر میگذارد همانطور که گناه هم اثر خود را خواهد گذاشت چون که اصلا بنای اصلی زوجین بر پاکی و تقوا نهاده شده است.
این پاکی شامل رفتارها و گفتارهای نیکو، برکناری از عوامل ریا و فریب و سایر اصول اخلاقی و انسانی است. باید توجه داشت که تقوا برای یک زن شرافتمند امری ضروری است; زیرا زن و شوهر سرمایه اصلی شان اسلام است و اساس اسلام نیز تقوا و خودنگه داری، و اگر این دو نسبت به این امر بی توجه باشند، علاوه بر از دست رفتن این سرمایه عظیم الهی، امنیت و ثبات خانواده نیز به چالش کشیده خواهد شد.۴۱ رسول مکرّم(صلی الله علیه وآله)تقوا و ایمان را از شروط اصلی زندگی مشترک و عامل اساسی ثبات خانواده می داند و می فرماید: ازدواج کن و تو را سفارش می کنم که با زنان با دین و ایمان ازدواج کنی و به دست خود او را تربیت کنی[۱۱] در این جمله نورانی، حضرت ایمان همسر را موجب کمال جویی مطلوب وی و تربیت آسان او در زمینه معنویت و اخلاق می داند و این خود از آثار ایمان در زندگی است.
آن حضرت تنش و اختلاف در زندگی را از اثرات نفی ایمان می داند و رفتارهای ناشایست را مرام انسان های دور از معنویت; می فرماید: زن را دشنام نمی دهد، مگر ملعون و منافق (بی ایمان). قطعاً که فحش از کفر است و در آتش. ای مردان! به زنان خود فحش ندهید; زیرا موجب پشیمانی طولانی و عقوبت شدید است.[۱۲]
پیامبر اعظم(صلی الله علیه وآله) رعایت مسائل دینی و اعتقادی را موجب سرور در زندگی و رعایت تمام حقوق بین زن و شوهر می داند و می فرماید: بالاترین چیز برای شخص، پس از اسلام، همسری با ایمان و با تقواست که وقتی مرد به او می نگرد، خوش حال می گردد، و او (شوهر) را اطاعت می کند و هرگاه از او پنهان گردد، خود و مال را به خوبی نگه داری می کند.۴۴ همانطوری که در مورد حضرت زهرا امده است که آن بزرگوار بهترین یار و یاور شوهرش علی(ع) در اجرای فرامین الهی بود. پیامبر(ص) از علی(ع) سوال کرد: همسرت را چگونه یافتى؟ و علی(ع) پاسخ گفت: نِعْمَ الْعَوْنُ على طاعَهِ اللَّهِ (بهترین یار و یاور براى اطاعت و بندگى خدا).پقدر خوب است که زن وشوهر باهم قرار بگذارند وقتی را برای افزایش معنویت وعبادت قرار بدهند باهم نماز بخوانند باهم مجلس وعظ وروضه در منزل برای اهل خانه برگزار کنند به این نکته توجه کنند ..
۳ . ۲ توجه کامل به حقوق یکدیگر
دومین مورد که باید خدمت شما عرض کنم این نکته از ان جهت مهم وضروری است که بیشتر اختلافات ودعوا ها ومشکلات ما بخاطر رعایت نکردن این مورد است انچه را که بیشتر ما در ان لنگ میزنیماینکه میاد میگه حاج اقا من خانم خوبی دارم یا خانم میگه شوهرم خیلی خوب و زحمتکش است اما نمیدنم چرا همش درگیری ودعوا داریم اصلا تو خونه ماندن برای ما سخت شده بله بزرگواران همسر داری فقط این نیست که شوهر خانه کار کند وویا خانم خونه فقط بپزد وبشورد نه نکتهی مهم این است که باید همسران به حقوق همدیگر توجه داشته باشند واحترام بگذارند باید خدمت شما عرض کنم که زندگی مانند یک جاده ی دوطرفه است که باید هر دونفری که در این جاده در مقابل هم حرکت میکنند به حقوق همدیگر احترام بگذارند تا اتفاق وحادثه ای رخ ندهد نمیشود که یک طرف در سمت دیگر خیابان حرکت کند یا به اصطلاح در لاین طرف مقابل وبگوید که باید او سرعتش را کم میکرد باید ملاحظه میکرد خیر باید حق وحقوق ها هم شناخته شود وهم رعایت شود تا ختلافات کم گردد زندچی شیرینتر شود
رعایت حقوق از سوی زن و شوهر و فرزندان، سبب می شود که اولا، مرز مسئولیت ها نسبت به یکدیگر معلوم شود، به گونه ای که هر یک از زوجین دریابند که چه راه و روش و چه مشی مشخصی را باید در پیش گیرند. و ثانیاً، سبب پیدایش امنیت در آن می شود و حدود توقّعات اعضای خانواده از یکدیگر معلوم می گردد. و ثالثاً، موجب رعایت ایجاد عدالت در خانواده می گردد و هر یک از زن و مرد، بر اساس آن، برای خود و دیگران مرزی قایل می شوند و سعی می کنند از آن حد و مرز تجاوز نکنند. مجموعه این عوامل موجب رشد و تعالی خانواده و در سطحی کلی تر، سبب رشد جامعه انسانی خواهد بود. پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله)عنایت به حقوق متقابل زوجین را وظیفه ای دینی و موجب افزایش خیر و برکت در زندگی می داند و می فرماید: زنان نزد شما معیوب و بی چیزند; مالک نفع و ضروری برای خود نیستند. آنها را به امانت از خدا گرفته اید و با کلماتش آنها را حلال نموده اید. بدانید که برای شما حقوقی است و برای زنان نیز حقوقی. حق شماست که آنها از آمیزش با شما مخالفت نکنند و در خوبی ها از شما نافرمانی نکنند، که اگر نافرمانی کردند به خوبی و نیکویی، خرج و لباس آنها بر عهده خودشان بگذارید و آنها را آزار ندهید… .[۱۳]
آن حضرت در جایی دیگر درباره رعایت حقوق زن و شوهر می فرماید: برادرم جبرئیل همواره به من درباره حقوق زنان سفارش می کرد، تا آنجا که گمان کردم جایز نیست مرد به زن حتی اف بگوید. (فرمود:) ای محمّد! درباره زنان، تقوای الهی پیشه کن، با آنان مهربان باش و رضایت خاطر آنان را فراهم کن تا در کنار شما باشند.[۱۴]
آن حضرت در این گفتار زیبای خود، همدلی و همراهی زن با شوهر را از ثمرات اساسی حقوق شوهر نسبت به زن خویش می داند و بر رعایت آن تأکید می کندواین نکته بسیار مهم است که زن وشوهر در مورد حقوق هم بر یک دیگر اطلاع داشته باشند به ان احترام بگذارند اینطور نباشد که هرکدام از طرفین بخواهیم در تمام موارد نظر خود را تحمیل کنیم اینطور نباشد که غرق در کار وتلاش خود شویم وهمسر وفرزندان را از حقوقشان محروم کنیم وبگویی که سرم شلوغه همین هم بخاطر شماست خیر برای حقوق همدیگر وانجام ان وقت بگذاریم ان وقت میبینیم که چقدر زندگی شیرین تر ودلپذیر تر میشود
۳ . ۳ چشم پوشی از خطا
و اما سومین و آخرین موردی که امشب بنده در این جلسه نورانی باید خدمت شما عرض کنم والبته که نکات بسیار فراوان است وسع کردم مهمترین را در این وقت محدود خدمت شما عرض کنم وان این است که باید در زندگی گذشت و چشم پوشی باشد، از صفاتی که مرد و زن در کانون خانواده باید داشته باشند ، گذشت و خطاپوشی است.
در خاطرات شهید مهدی باکری امده است که همسر ایشان نقل میکند که وقتی من درخانه پدر خودم بودم قبل از ازدواج مادرم نمی گذاشت ما غذا درست کنیم پدرم نسبت به غذا حساس بود؛ اگر خراب می شد، ناراحت می شد. به همین دلیل تا قبل از عروسی برنج درست نکرده بودم. شب اولیکه تنها شدیم، اقا مهدی آمد خانه و گفت « ما هیچ مراسمی نگرفتیم. بچه ها میخوان بیان دیدن . می تونی شام درست کنی؟» من هم شروع کردم اما کتهام شفته شد و خودم خیلی ناراحت شدم و خجالت میکشیدم اما اقا مهدی بدون اینکه به من حرفی بزند . همان را آورد، گذاشت جلوی دوست هاش. گفت « خانم من آش پزیش حرف نداره ، فقط برنج این دفعه ای خوب نبوده وا رفته.»
اغماض زن و شوهر از لغزش ها و کارهای ناپسند دیگری در محیط خانواده، از اهمیت فراوانی برخوردار است و بی توجهی به آن، صمیمیت و آسایش حاکم بر خانواده را به محیط پر از اظطراب، بدبینی، عصبانیت و عیب جویی تبدیل می کند. بهترین راه به دست آوردن آرامش و سلامت روان و رهایی از اضطراب و بی اعتمادی، گذشت و چشم پوشی از اشتباهات همسر است. رسول خدا(صلی الله علیه وآله) از این صفت پسندیده به عنوان بهترین اخلاق دنیا یاد کرده، می فرماید: می خواهید شما را به بهترین اخلاق دنیا و آخرت خبر دهم؟ آن اخلاق این است: از کسی که به تو ستم کرده است، درگذر، با خویشان و فامیلی که از تو بریده اند پیوند برقرار کن، به کسی که نسبت به تو بدی کرده است نیکی نما، و به کسی که تو را محروم کرده است بخشش کن.[۱۵] ایا فامیل وفردی نزدیکتر از همسر برای ما وجود دارد ایا سزاوارترین فرد برای اجرای این روایت نورانی همسر ما نیست ؟؟
بی شک، اگر زن و شوهر از ابزار عفو و گذشت در زندگی بهره گیرند، آسایش و آرامش روحی زندگی شان را فرامی گیرد و کینه از دل هایشان بیرون می رود و این موجب عزّت دنیوی و اخروی آنان می گردد; چنان که حضرت رسول(صلی الله علیه وآله) در این باره می فرماید: از یکدیگر گذشت کنید تا کینه های شما برطرف گردد.[۱۶] و در جایی دیگر می فرماید: کسی که بسیار گذشت می کند بر عمرش افزوده می گردد.[۱۷] [۱۸]آن حضرت باقی ماندن اشتباهات زندگی در ذهن زن و شوهر را از آفات و بلاهای زندگی زناشویی می داند و بهترین و زیباترین کمال را برای زوجین، رضایت از یکدیگر و فراموشی عیوب همدیگر می شمارد و خطاب به زنان می فرماید: بهترین شما کسی است که وقتی شوهرش از دست او ناراحت شد به او بگوید، تا از دست من راضی نشوی و محبتت را جلب نکنم دست به کار دیگری نمی زنم. [۱۹]و در جای دیگر فرمود: در نظر من چقدر بد است زنی که از خانه اش سراسیمه خارج شود، بدون اینکه از خطاهای همسرش بگذرد و از او به دیگران شکایت کند.۶۶ در حقیقت، پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله)نتیجه مداومت بر گذشت را ایجاد روابط سالم، انسانی و قابل ستایش در زندگی زناشویی می داند که در پرتو آن، زن و شوهر از سعادت خانوادگی قابل توجهی برخوردار می شوند و این از بزرگ ترین نکته های ظریف در رابطه با همسر است. ما باید همسر خود را دوست داشته باشیم و در مواقعی که اشتباه میکند باید او را ببخشیم. این کار ساده نیست و وقتی انسان در موقعیت قرار میگیرد باید تلاش کند، اما اگر ۴۰ روز این کار را انجام دهد، کم کم این رفتار ملکه ذهن او میشود. در مقابل اگر عفو و گذشت نباشد و در مشاجرهها طرفین دائما با یکدیگر جدل کنند، چه فایده ای دارد و فقط زندگی خود را خراب کرده ایم.
امروزه متاسفانه خانواده ها شیشه ای شده اند و زود میشکنند. در بعضی مواقع مشاهده می شود که خانمی در همان هفته اول زندگی چمدان خود را بسته و به خانه پدر میرود. وقتی میپرسند چه شده است؟ میگوید: من دیگر نمیتوانم با این دایناسور زندگی کنم! او از شمر بدتر است. میگویی آسیه اینقدر در خانه فرعون اذیت شد،سریع میگوید شوهر من از فرعون بدتر استوقتی سوال میکنی که مگه چیکار کرده که از فرعون هم بدتر است مگه چی شده اخه شما که چیزی وقت نیست ازدواج کردید ومیگفتید این شوهر من همتا ندارد میگوید که به من گفت بی شعور. درست است آن مرد اشتباه کرد که چنین حرفی زد، اما شما هم نباید اینقدر شکستنی باشید. بعضی وقتها به شوخی میگویند: او که نگفت بی شعور! گفت “برو ظرف ها رو بشور”. یا میگوید همسرم به من گفت:”کوفت”. به شوخی میگویند: این حرف را نزد، این کلمه مخفف “کل وجودم فدای تو” بود. همینطر بعضی از اقایون هم همینطور حالا یک بار غزا اماده نبوده است یا خانم چند دقیقه بیشتر طول میکشد تا اماده شود یا اینکه از روی عصبانیت یک حرفی زده اینقدر پیگیر نباش کشش نده ببخش نباید انسان اینقدر شکستنی باشند و با یک مشکل کوچک دم از طلاق بزنند. بعضی میگویند: خدا طلاق را حلال کرده ولی شما طلبه ها حلال نمیکنید. بحث حلال و حرام نیست، در اینجا باید بحث زندگی را مطرح کنیم.وهمهی این نکاتی که عرض کردم بخاطر بهتر شدن زندگی ولذت بردن بیشتر است
انشاءالله خداوند به همهی ما توفیق الگو گیری از زندگی امیرالمومنین وحضرت زهرا را وعمل به این نکات ودرس ها را عنایت فرماید صلوات ختم کنید …
پی نوشت ها :
[۱] طبقات ابن سعد ج۸صفحه۱۱
[۲] مناقب ابن شهر آشوب ج۳ صفحه۳۴۵
[۳] ترجمه جلد۴۳ بحارالانوارصفحه۴۴۱
[۴] امالی شیخ طوسی صفحه۳۹
[۵] امالی شیخ طوسی صفحه ۳۹ ح ۴۴
[۶] ترجمه ج۴۳ بحارالانوارصفحه۲۸۸
[۷] ترجمه ج۴۳بحارالانوار
[۸] بحارالانوارج۱۰۳صفحه۲۸۸
[۹] بحارالانوارج۱۰۳صفحه۲۲۷
[۱۰] الئالیالأخبار، جلد ۲، صفحه ۲۱۷
[۱۱] وسایل الشیعه صفحه۲۱
[۱۲] بحارالانوارج۱۰۳صفحه۲۴۹
[۱۳] همان
[۱۴] همان
[۱۵] بحارالانوارج۶۹صفحه۳۹۷
[۱۶] بحارالانوارج۶۹صفحه۵۳
[۱۷] بحارالانوارج۷۵صفحه۳۹۵
[۱۹] بحارالانوارج۱۰۰صفحه۲۳۹
.

