Free Delivery on orders over $200. Don’t miss discount.
جلسه پنجم:رزق معنوی به صورت یکپارچه (ج5 رزق 19) متن تولیدی رزق

رزق ۵ ؛ رزق معنوی

T_Rezgh05

رزق ۵ ؛ رزق معنوی

بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِیمِ

خاطره‌ای از شهید دستغیب

شهید دستغیب این جریان را تعریف میکنند که قریب به بیست سال قبل شب جمعه بود با آقا سید باقر خیاط و جمعی رفتیم مسجد جمکران همه خوابیدند و فقط من و پیرمردی بیدار بودیم و شمعی در پشت بام روشن کرده بودیم و دعا می خواندیم و من مشغول به نماز شب بودم، ناگاه دیدم هوا روشن شد، با خود گفتم ماه طلوع نموده هرچند نگاه کردم ماه را ندیدم یک مرتبه دیدم به فاصله پانصدمتر زیر یک درختی یک سید بزرگواری ایستاده و این نور از آن آقاست.

به آن پیرمرد گفتم شما کنار آن درخت سیدی را می بینی؟ گفت هوا تاریک است چیزی دیده نمی شود خوابت می آید برو و بخواب، دانستم که آن شخص نمیبیند. من به آن آقا گفتم آقا من می خواهم بروم کربلا نه پول دارم نه گذرنامه، اگر تا صبح پنجشنبه آینده گذرنامه با پول تهیه شد می دانم امام زمان هستید و الا یکی از سادات میباشید. ناگاه دیدم آن آقا نیست و هوا تاریک شد ، صبح به رفقا گفتم و داستان را بیان نمودم برخی مرا مسخره نمودند.

گذشت تا روز چهارشنبه صبح زود در میدان فوزیه برای کاری آمده بودم و منزل دروازه شمیران بود کنار دیواری ایستاده بودم و باران می آمد پیرمردی آمد نزد من او را نمی شناختم گفت حاج محمدعلی مایل هستی کربلا بروی گفتم خیلی مایلم ولی نه پول دارم و نه گذرنامه . گفت شما ده عدد عکس با دو عدد رونوشت سجل را بیاورید، گفتم عیالم را می خواهم ببرم، گفت مانعی ندارد، بعد به فوریت رفتم منزل، عکس و رونوشت شناسنامه را موجود داشتم و آوردم گفت فردا صبح همین وقت بیایید اینجا، فردا صبح رفتم همان محل آن پیرمرد آمد گذرنامه را با ویزای عراقی به ضمیمه پنج هزار تومان به من داد و رفت و بعدا هم او را ندیدم. رفتم منزل آقا سیدباقر، ختم صلوات داشتند بعضی از رفقا از راه مسخره گفتند گذرنامه را گرفتی؟ گفتم بلی و گذرنامه را با پنج هزار تومان نزد آنها گذاردم، تاریخ گذرنامه را خواندند و دیدند روز چهارشنبه است، شروع به گریه نمودند و گفتند که ما این سعادت را نداریم.

رزق هایی که خداوند متعال به انسان عطا می کند و چند شب در مورد آن بحث کردیم فقط به روزی های مادی مثل خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها منحصر نمیشود  که دامنه وسیع و بزرگی دارد و شامل رزق های باطنی و معنوی هم میشود که در قرآن کریم و ادعیه و روایات فراوان در مورد اینگونه رزق‌ها صحبت شده است مانند همین جریان که از جایی که فکر نمیکنی کربلا فراهم میشود.

مانند توفیق بندگی، دوری از معصیت، معرفت به محرمات الله یا شفاعت

اینکه برخی مواقع صبح بدون زنگ ساعت برای نماز بیدار میشویم رزق است اینکه میتوانیم یک لیوان آب دست پدر ومادرت بدهی و خدمتی بکنی رزق است.

۱. رزق معنوی مهمتر از رزق مادی

اما این نکته که میخواهم خدمت شما بزرگواران بیان کنم این است که به دست آوردن و  بهره مند شدن از رزق‌های معنوی مهمتر از رزق‌های مادی است چون که اولا آرامش زندگی دنیا به این رزق معنوی بستگی دارد بسیاری هستند که پول فراوان دارند اما میگوید حاضرم همه اینها را بدهم یک فرزند صالح داشته باشم یا یک بچه نماز خوان مومن داشته باشم، یا اینکه بسیاری پول دارد ولی توفیق زیارت کربلا و مشهد را پیدا نمیکنند در این موارد پول کار نمیکند. بسیاری هم هستند که یک کارگر ساده هستند ولی این رزق نصیبشان میشود که هرسال زیارت داشته باشند یا نماز جماعت مسجدشان ترک نمیشود و مهم تر از این مساله‌ی رزق معنوی این است که آخرت انسان را میسازد و آخرت مهمتر از دنیاست‌.

آقا امیرالمومنین علیه‌السلام با لحنی دلسوزانه به من و شما بزرگواری که قلبمان سرشار از حب مولا است و همین که اینجا نشستیم و روایات را گوش میدهیم رزق معنوی شماست، نصحیت میفرمایند: که خاطر شما از رسیدن رزق مادی زندگیتان آسوده باشد، اما تمام همت خود را برای استفاده از سرمایه عمر و ساختن آخرت به کار بگیرید چرا که خداوند روزی دنیا را تضمین کرده است ولی آباد بودن آخرت را خیر.[۱]

پس بیشتر به فکر آخرت خود باشیم.

بزرگواران بنده منکر اهمیت رزق مادی نیستم ولی هرچه باشد رزق مادی نهایتا ۷۰ یا ۸۰ سال به درد میخورد ولی رزق معنوی است که زندگی ابدی ما را میسازد.

رزق معنوی در قرآن

از این روست که خدای متعال در قرآن میفرماید:

آیا ندانسته اید که خدا آنچه را در آسمان‌ها  و آنچه را در زمین است ، مسخّر و رام شما کرده و نعمت های آشکار و نهانش را بر شما فراوان  و کامل ارزانی داشته ،  و برخی از مردم اند که همواره بدون هیچ دانشی بلکه از روی جهل و نادانی و بدون هیچ هدایتی  و هیچ کتاب روشنی درباره خدا مجادله و ستیز میکنند.[۲]

در بعضی روایات است که رسول گرامی اسلام فرمودند: منظور از نعمت ظاهری همان نعمت‌های مادی میباشد که به انسان عطا میشود و استفاده میکند و آن را میبیند و منظور از نعمت‌های باطنی همان روزی ها و نعمتهای معنوی میباشد که مصادیق آن مانند توحید  و ولایت دعا  ترک معصیت و … میباشد.

میخواهم خدمت شما عرض کنم تعریف رزق معنوی چیست، اصلا رزق معنوی به چه معناست و به چه چیزی میگویند رزق معنوی؟

تعریف رزق معنوی

در تفسیر نمونه از ایت الله مکارم شیرازی میفرمایند که خداوند در قران در مورد شهیدان میفرمایند: روشن است که روزی شهیدان آن هم در جهان برزخ، رزق مادی نیست[۳]. بلکه رزق معنوی است و در تعریف رزق معنوی ادامه میدهند: باید عرض کنم تعریف اصطلاحی آن بهره ای است که خداوند به انسان عطا میکند و برای ساختن آخرت خود و سعادت همیشگی  همانطور که ما در دنیا برای اینکه فعالیت کنیم و برای کسب انرژی صبحانه نهار و شام میل میکنیم برای ساختن آخرت و سعادتمند شدن و انرژی داشتن در آخرت هم نیاز به تغذیه معنوی داریم که همان رزق معنوی است که خداوند در قرآن کریم مصادیق آن را فرمودند، مثلا سوره واقعه میفرمایند: بهره بردن از قرآن ومانوس بودن با آن را رزق می نامند.[۴]

یا در آیات دیگر علم  و نبوت و..

پس متوجه شدیم ک رزق معنوی همان تغذیه‌ی آخرت است.

حال که متوجه شدیم رزق معنوی هم هست و مهمتر از رزق های مادی میباشد باید عرض کنم که این رزق ها را میتوان در سه دسته تقسیم بندی کرد اما باید قبل از بیان آن مقدمه ای  خدمت شما عرض کنم که این رزق‌های معنوی هم خودشان رزق هستند هم برخی از آنها رزق های معنوی بیشتری را به انسان میرساند. مثل اینکه شما دوست خود را به خانه دعوت کنید بعد او به عنوان هدیه انچه را مورد نیاز شما است برای شما بیاورد هم اورا دیده اید وهم احتیاجات شما برطرف شده است. این رزق ها نیز هم خود رزق است وهم واسطه برای رسیدن به رزق های بیشتر.

اولین قسمی که باید بیان کنیم رزق معنوی زمانی است.

۲. انواع رزق

۲.۱- رزق معنوی زمانی

برخی از این رزق های معنوی زمان های خاصی دارند و در زمان‌های دیگر در دسترس نیستند و همین موضوع باعث میشود که تاکید فراوان در استفاده از این رزق‌ها در زمان معین وجود داشته باشد، چون زمان که بگذرد دیگر آن حض و بهره از آن برده نمیشود زمان که بگذرد اصلا آن فایده‌ی قبل را ندارد‌‌.

اجازه بدهید مثالی عرض کنم تا متوجه عرضم شوید.

مثلا در مورد ثبت نام برای کنکور یا خودرو و یا قرعه کشی در مواد غذایی رب و دوغ و این چیزها برای آن یک زمانی مشخص میکنند که در بعد از آن زمان دیگر اگر یک کامیون هم دوغ و رب و … بخرید یا دو برابر پول ماشین را بدهید دیگر فایده‌ای ندارد و شما از آن قرعه کشی و جایزه بهره ای نمیگیرید، در مورد زمان های خاص رزق های معنوی هم همینطور است.

مانند شب قدر که در شب قدر که مانند آن در طول سال وجود ندارد که خود قرآن به صراحت بیان می فرماید که از هزار ماه که تقریبا ۸۲ سال میشود بهتر است[۵]. این مقدار یک عمر است مگر انسان چقدر عمر میکند اگر مراقب باشد در همین یک شب میتواند به اندازه هزار ماه پیشرفت کند. از ایت الله ناصری حفظه الله شنیدم که میفرمودند برخی از بزرگان طول یک سال را به احیاء وعبادت میگذرانند تا مطمئن شوند شب قدر را درک کرده اند پس زمان در رزق معنوی مهم است.

مثلا شب جمعه رزق توبه و استغفار و دعا در دسترس است، گمان نکنیم که شب جمعه با شب پنج شنبه و یا شنبه یکی است و تفاوتی ندارد و فقط روی هرکدام یک اسمی گذاشته اند خیر اینطور نیست و اگر از فرصت استفاده نکردیم و گذشت دیگر این باب تا شب جمعه بعد بسته میشود. جمعه روز مقدس و با فضیلتی است و در روایات مروی از امامان معصوم جزء اعیاد شمرده شده است و حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله آن را «سید الایام» یعنی «سرور روزها» نامیده است.[۶]

از حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله روایت شده است که  روز و شب جمعه ۲۴ ساعت است و در هر ساعت آن حق تعالی ۶۰۰ هزار نفر را از جهنم آزاد کند[۷]

در داستان حضرت یوسف وقتی برادران آمدند و به پدر خود گفتند که ای پدر برای ما طلب استغفار کن حضرت یعقوب فرمودند که در آینده برای شما استغفار خواهم کرد[۸]. باید زمان آن برسد زمانی که برای توبه و طلب آمرزش اثر بیشتری دارد زمان هم در طلب آمرزش موثر است وقتی بنده این آیه را دیدم به دنبال این رفتم که ببینم آن زمانی که حضرت یعقوب گفتند چه زمانی است؟ زمانی که حتی پیامبر خدا هم برای توبه به آن اهمیت میدهند! به همین دلیل سراغ تفاسیر و روایات رفتم و این مطلب که الان خدمت شما عرض میکنم نتیجه جستجو در این منابع است، برخی از مفسرین در تفاسیر خود ذیل این آیه بیان کردند که در برخی روایات بیان شده است که حضرت یعقوب این کار را برای سحرگاه جمعه گذاشتند تا در شب جمعه برای فرزندانشان استغفار کنند، چون همانطور که عرض کردم زمان  در رزق معنوی بسیار موثر است. خدا خیر بدهد به آن کسانی که قدر این وقت‌ها را میدانند، دعای کمیل میخوانند مشغول ذکر میشوند و این شب ها را به بطالت نمیگذرانند.

اقا امام صادق میفرمایند:  که جمعه دارای حق و حرمتی بزرگ است. پس مبادا حرمت آن را ضایع گردانی. لذا از عبادات خدا چیزی فرو مگذار و با انجام کارهای نیکو به سوی پروردگار تقرب جو و هم محرمات الهی را فرو گذار، چرا که در این روز خداوند ثواب نیکی ها را مضاعف میکند و عقوبت گناهان را محو می نماید[۹]

اصلا توجه به آن میتواند انسان را از هلاکت نجات دهد.

داستانی در کتاب داستان‌های شگفت آمده که بسیار عجیب است میگفت در سن جوانی یکی از بستگانم که خانه اش دروازه اصفهان بود ، شب جمعه مجلس عروسی داشت و مرا هم دعوت نمود. من به جهت صله رحم اجابت نموده و رفتم دیدم مطرب یهودی آمد و سرگرم خوانندگی و نواختن با آلات موسیقی شدند. چون این منظره و بعضی فسق‌های دیگر دیدم سخت ناراحت شدم و آنچه آنها را نهی کردم و نصیحت نمودم فایده نبخشید و راه فرار هم نداشتم ؛ زیرا خانه ام دروازه کازرون بود و مسافت زیاد و در آن ساعت از شب هم عبور و مرور در داخل شهر قدغن بود . به ناچار در غرفه خالی که در آن منزل بود ، داخل شده درها را بستم و چون شب جمعه بود مشغول نماز و دعا و مناجات با پروردگار شدم . در اواخر شب که صداها خاموش و همه خسته و خوابیده بودند ، زمین لرزه شدیدی شد به طوری که وحشت زده درب غرفه را از فضای خانه باز کردم که ببینم چه شده در همان حال درخت وسط خانه به واسطه زلزله رو به غرفه مایل شد به طوری که شاخه اش به دست من رسید . از وحشت دستم را به شاخه درخت محکم کردم ، درخت به جای خود برگشت و تا پایم از غرفه جدا شد همراه شاخه درخت به وسط فضا رسیدم بلافاصله تمام عمارت‌های خانه منهدم گردید به طوری که جز من، یک نفر از اهل خانه سالم نماند ، در آن حال به فکر خانه و اهلم افتادم، گفتم بروم ببینم بر سر آنها چه آمده وقتی که از درخت پایین آمدم و رو به خانه آوردم تمام خانه ها و دکانهایی که درمسیرمن تا دروازه کازرون بود تماما منهدم شده بودند[۱۰]. این شخص نجاتش بخاطر احترام به شب جمعه و نگذراندن آن شب به بطالت بود.

۲.۲- رزق معنوی مکانی

اما نوع دوم رزق معنوی رزق مکانی میباشد.

یکی دیگر از مواردی که رزق معنوی به آن بستگی دارد مکان میباشد مکان هایی که خود   آنها رزق است و همچنین حضور در آنها میتواند ادامه داشتن و یا رسیدن به رزق‌های معنوی بیشتر را تضمین کند. خدمت شما بزرگواران عرض کنم که مکان هایی مانند حرم اهل بیت علیهم‌السلام حرم پیامبر اکرم که در روایات داریم که محل نزول ملائکه میباشد و یا در روایتی در مورد حرم حضرت معصومه در قم داریم از امام صادق که میفرمایند: حرم همه‌ی اهل بیت است.

حال ببینید مکان چقدر اثر گذار است اینکه اولا شخص روزی اش شود تا در این مکان های مقدس حضور پیدا کند و دوم اینکه در این اماکن مقدسه از خدا درخواست کند در روایات ویژه در مورد حرم سیدالشهدا صحبت شده راجع به این رزق، همین که شخص در بین الحرمین قرار بگیرد گویا همه‌ی عالم را دارد. انشالله خداوند نصیب و روزی همه ما کند یکه صلوات ختم کنید.

همچنین در روایات آمده است دعا تحت قبه آقا مستجاب و همین که به کربلا برسید گناهانتان آمرزیده میشود و هزاران ملک برایت استغفار و دعا میکنند. چه رزق معنوی عظیمی است اما بحث ما در این است که مکان در رزق معنوی و استجابت دعا موثر است.

نقل میکنند یک زمانی آقا امام هادی علیه‌السلام بیمار شدند و در بستر افتادند به یکی از یاران خود فرمودند که به نیابت از من به کربلا برو وبرای شفای من دعا کن ببینید آقا خودشان معصوم هستند ولی برای دعا و بهره مندی از شفا به مکان اهمیت میدهند.

اما این مکان ها همسشه در دسترس نیستند تا بتوانیم بهرمند شویم میخواهم یک مکانی را بگویم که بسیار فضیلت دارد و الحمدالله در دسترس همه ما است، اما متاسفانه برخی از ما به آن بی توجهی میکنیم. بله آن مکان مسجد است. در رابطه با مساجد که در محله های ما هست هم روایات بسیار عجیب است که اگر کسی وضو بگیرد و قصد نماز در مسجد کند نه اینکه به مسجد برود همین که قصد کند رزق معنوی به سمت انسان سرازیر میشود. آن هم رزقی که جای دیگری این خبرها نیست. اینکه  در راه برای هر قدم هفتاد حسنه ثبت و هفتاد گناه آمرزیده میشود به مسجد که برسد بیش از این‌ها میشود.

روایت است که حضور در مسجد عمر را طولانی میکند، یا برای هر نماز در مسجد مانند همان نماز که در خانه و یا مغازه ات میخوانی برای همان یک نماز بنا بر روایات هزاران برابر ثواب می نویسند. شما که وقت می گذارید در خانه و یا مغازه نماز میخوانید همین نماز را بروید و در مسجد بخوانید و یا برای اینکه فرزندان خود را با مسجد آشنا کنید حتی اگر قرار است جایزه‌ای برای فرزند خود تهیه کنیم همان را از راه مسجد به او بدهیم.

۲.۳- رزق معنوی عملی

اما رزق معنوی نوع سوم را رزق معنوی عملی میگوییم؛ یعنی بستگی به حرکت وعمل ما دارد.

در این نوع باید با تلاش و عمل خود از این نوع رزق معنوی بهرمند شویم. مثلا برگزاری روضه و لو اینکه فقط برای اعضای خانواده خود این کار را نجام دهیم، متاسفانه امروزه به بهانه‌ی مالی یا اینکه خانه ها کوچک است و جا نداریم روضه برگزار نمیشود. اما میتوانیم تعداد محدود خانواده را در این امر بزرگ شرکت دهیم.

نمونه دیگر رزق معنوی اشک بر اباعبدالله که آثار زیادی دارد و رزق های زیادی را به همراه خود می‌آورد. این رزق هم درست است که در محرم اتفاق میوفتد و با عمل به عباداتی که سیدالشهداء اباعبدالله الحسین انجام دادند رزق‌ها و فیوضات در آن زمان برای شیعیان و دوستداران ایشان فرستاده میشود. پس در هر جایی که مجلسی به نام آن بزرگوار و روضه ی ایشان برپا باشد راهکاری است برای ارتباط با سیدالشهداء و آنهمه فیض و رزق معنوی که با این ارتباط میتوان از آن استفاده کرد و برکت نام و یاد آن حضرت، باعث نزول فرشتگان و ملائکه میشود.

در داستانی است که امام صادق علیه‌السلام در خانه فقط با اعضای خانواده خود حضور داشتند به شخص شاعری فرمودند برای ما روضه اباعبدالله را بخوان آن شخص روضه خواندند تا اینکه گریه از اهل خانه بلند شد و امام صادق علیه السلام و اهل خانه شان برای مصائب اباعبدالله سخت گریستند. پس به شاعر فرمودند ملائکه ای که در مجلس گریه کردند از انسان‌ها بیشتر بودند.

روضه ی اباعبدالله هم از مکان های موثر در رزق معنوی است. در روایات داریم که محل روضه مانند حرم امام حسین علیه‌السلام است و تحت قبه‌ی حضرت دعا مستجاب است. از جمله که فرصت هایی که از ساحت اباعبدالله الحسین و عاشورا بر تمام عالم نازل شده است رزق گریه بر سیدالشهدا است.

در روایات داریم که امام حسین علیه‌السلام قتیل العبرات یعنی کشته شده اشک هستند به این معنا که یکی از آثار و برکات این شهادت جریان اشکی است که از عاشورا نازل میشود. این وضعیتی است که از بلای سیدالشهداء جاری میشود که شامل انسان‌ها و جنیان و ملائکه و انبیا و همه عالم میشود. چه قبل از عاشورا و چه بعد از عاشورا چه حتی در قیامت بسیاری از کسانی که از آتش جهنم نجات پیدا میکنند بنابر روایات به برکت سیدالشهداء میباشد.

گریه بر اباعبدالله الحسین رزقی است که بر تمام عالم نازل میشود. اگر این شهادت نبود این زخم در عالم منتشر نمیشد. همه انبیا بر مصیبت سیدالشهداء گریه کردند و با اهل گریه فتوحات معنوی برای آنها حاصل شده و درهایی از معرفت و محبت خدای متعال بر آن‌ها گشوده شده که بدون این گریه به دست نمی‌آمد.

گریه انبیا بر سیدالشهداء از حضرت آدم تا پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله فراوان در روایات ذکر شده است. در روایات است که روضه سیدالشهداء علیه‌السلام بر حضرت زکریا خوانده شد. زکریای نبی آنچنان منقلب شد که اول محرم را روزه گرفت و از خداوند خواست که فرزندی به او بدهد و شهادت را نصیب او گرداند تا بتواند در مصیبت نبی اکرم بر سیدالشهداء شریک شود و خداوند هم حضرت یحیی را به او عطا فرمودند و شهادت ایشان هم مانند اباعبدالله است.

بزرگواران با این حال خوبی که در شما دیدم اجازه دهید چند مورد از رزق های معنوی که به واسطه اشک بر آقا عبدالله شخص میتواند کسب کند یا بهتر بگوئیم به او اعطا میشود را ذکر کنیم. اولا این نکته را بگوییم که قدر خودت را بدانی با برداشت از روایات و سخن بزرگان عرض میکنم که پر برکت ترین و پرثواب ترین عمل بین مستحبات گریه بر سیدالشهداء و زیارت ایشان است. امام صادق در این باره می فرمایند: اگر خداوند اراده کند همه خیر را به کسی بدهد حب به حسین علیه السلام و زیارتش را در قلب او قرار میدهد.[۱۱]

باید عرض کنم که روضه و اشک بر اباعبدالله هم خود از رزق های بزرگ معنوی است و هم اینکه عاملی است برای رزق های معنوی بیشتر. دو مورد از آن ها را خدمت شما عرض میکنم .

اولین موردی که از رزق های معنوی عرض میکنم این است که به واسطه‌ی گریه بر سیدالشهداء این رزق معنوی بزرگ به انسان میرسد احیای قلب میباشد. روایات فراوانی به همین مضمون آمده است کسی که بر اباعبدالله الحسین گریه کند روزی که قلوب میمیرند قلب او نمیمیرد. آن شخص که بر سیدالشهداء گریه میکند ولایت در قلبش زنده میشود. لذا روزی که قلب ها میمیرند قلب او زنده میماند همانطور که میدانید گناه موجب قساوت قلب میشود گریه قساوت قلب را از بین میبرد البته عبادات دیگر هم حیات بخش هستند اما گریه بر سیدالشهداء بیشتر از همه عبادات اثر بخش است. همانطور که در روایات برای نجات از تلاطم و موج های خطرناک دریای گناه و ظلمت و دنیا سفارش فراوان به تمسک به اهل بیت علیه السلام شده است، که در صلوات شعبانیه هم بیان میکنند: در اعماق آن دریا هر کس بر آن کشتى در آید از غرق ایمن است و هر کس در نیاید، به دریاى هلاکت غرق خواهد شد.[۱۲]

آقا امام صادق علیه‌السلام فرمودند: همه ما اهل بیت کشتی نجات هستیم اما کشتی اباعبدالله الحسین وسیع تر است و هم سریعتر به مقصد می رسد.[۱۳]

دومین مورد از رزق معنوی که با اشک بر آقا اباعبدالله به انسان میرسد و از آن بهره میبرد را میخواهم خدمت شما عرض کنم و آن آمرزش گناهان با اشک بر آقا اباعبدالله است و گریه بر سیدالشهداء مشابه ولایت معصومین و صلوات بر آنها میباشد. در روایات آثاری که برای صلوات ذکر شده است برای گریه بر سیدالشهداء نیز آمده است. برای نمونه همانطور که در روایات داریم که صلوات ریشه آلودگی را از قلب انسان از بین میبرد گریه بر اباعبدالله الحسین هم همینگونه ریشه آلودگی را از بین میبرد بلکه گریه بر سیدالشهدا قلب را حیات میبخشد و آن هم حیاتی جاودانه، که وقتی همه قلوب میمیرند قلب کسی که بر سیدالشهداء گریه کرده است نمیمیرد. جای هیچ شک و شبهه ای نیست که بر اساس روایات فراوان که گریه بر اباعبدالله آثار دنیوی و اخروی برزخ و قیامت زیاد و منحصر به فردی دارد که نمونه آن در هیچ یک از مستحبات وجود ندارد و گریه بر اباعبدالله الحسین موجب طهارت نفس میشود و قید و بندهایی که شیطان از طریق نفس و نفوذ بر قلب انسان زده است را باز میکند و انسان را از ولایت شیطان ملعون خارج میکند و تحت ولایت حق در می آورد. چنانچه در روایات وارد شده است که اشک بر سیدالشهداء تمام گناهان را از بین میبرد. حتی اگر به اندازه کف دریاها باشد و یا در کتاب کافی آمده که نفس کشیدن انسان عزادار امام حسین علیه‌السلام تسبیح است حال برای اینکه بیشتر قدر اشکی را که از روی محبت و معرفت بر اباعبدالله است را بدانید و اینکه نمونه‌های زیادی در طول تاریخ که به واسطه اشک بر سر الشهداء توفیق توبه و آمرزش گناهان را پیدا کرده اند یک داستان خدمت شما عرض کنم.

در مدینه زن بدکاره ای زندگی میکرد که کسب درآمد و امرار معاش او هم از همین راه بود از قضا همسایه ای داشت که روضه آقا عبدالله برپا میکرد در منزل عده‌ای جمع میشدند و بر مصائب آقا امام حسین علیه‌السلام گریه میکردند. یک روز که در همین خانه دیگ هایی روی آتش  گذاشته بودند برای طبخ غذا برای عزاداران !!زن فاحشه که همسایه  اینها بود نیاز به آتش پیدا کرد به مطبخ صاحب مجلس وارد شد تا آتشی برای مصرف خود ببرد اما دید که آشپزها  مشغول عزاداری شده اند و آتش  زیر دیگر در حال خاموش شدن است پس به نوعی سعی کرد که آتش زیر دیگر را روشن کند بازحمت بسیار این کار را انجام داد وچون زمان زیادی صرف کرد همانطور که سر گرم بود با شنیدن روضه چند قطره اشک از چشمانش جاری شد مقداری از آتش را برداشت وبه خانه ی خود رفت وبه دلیل خستگی و گرما به خواب رفت در علم رویا دید که قیامت قائم  شده دوزبانه جهنم مشتعل گردیده واو را با زنجیر های آتشین می کشیدند تا به جهنم ببرند ناگهان دید فردی آمد و فرمود که اورا رها کنید  نگهبانان گفتند او فردی فاحشه است ام فرد گفت او را رها کنید او برای عزاداران من زحمت کشیده  وبهرمن هم چند قطره اشک ریخته است  ان ها اورا رها کردند زن در علم رویا از شخص سوال کرد شما کی هستی ؟حاضرجواب داد من امام حسین علیه اسلام  زن از خواب پرید خود را به مجلس همسایه رساند و با گریه و زاری توبه کرد و تا آخر عمر به نیکی در مدینه به زندگی ادامه داد  بله بزرگواران هرکس بر آقا اباعبدالله اشک بریزد و با امام ارتباط برقرار کند اسباب و توفیق توبه و بازگشت او فراهم میشود.

 

پی نوشت ها:
[۱] نهج البلاغه خطبه ۱۱۳
[۲] أَلمْ تَرَوْاْ أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُم مَّا فىِ السَّمَاوَاتِ وَ مَا فىِ الْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَهً وَ بَاطِنَهً  وَ مِنَ النَّاسِ مَن یجَُادِلُ فىِ اللَّهِ بِغَیرِْ عِلْمٍ وَ لَا هُدًى وَ لَا کِتَابٍ مُّنِیر [لقمان،۲۰]
[۳] عند ربهم یرزقون [آل عمران، ۱۶۹]
[۴] تجعلون رزقکم انکم تکذبون [واقعه،۸۲]
[۵] خیر من الف شهر [قدر،۱]
[۶] رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) فرمود: «انّ (یوم) الجمعه سیّد الایّام یضاعف الله فیه الحسنات…؛ حقیقتاً روز جمعه، سرور و آقای روزها است که در آن (پاداش) حسنات دو چندان می شود».مستدرک الوسائل، ج‏۶ ، ص۵۸
[۷] مفاتیح الجنان اعمال روز جمعه
[۸] قالوا یاابانا استغفرلنا سوف استغفر لکم [یوسف،۹۷-۹۸]
[۹] مفاتیح الجنان ص۴۷
[۱۰] سید عبدالحسین دستغیب داستان های شگفت، ص: ۱۳۰
[۱۱] مَنْ أَرَادَ الله بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ(ع) وَ حُبَّ زِیَارَتِهِ  کامل الزیارات: ۱۴۲
[۱۲] فِی اللُّجَجِ الْغَامِرَهِ یأْمَنُ مَنْ رَکبَهَا وَ یغْرَقُ مَنْ تَرَکهَا صلوات شعبانیه
[۱۳] بحار الانوار، ج ۲۶، ص ۳۲۲

 

.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *