معنای انتظار و فواید غیبت
۱۴۰۰-۰۵-۱۷ ۱۴۰۲-۰۶-۲۷ ۱۰:۲۳معنای انتظار و فواید غیبت

معنای انتظار و فواید غیبت
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم
۱- معنای انتظار
اکثر شما داستان تشرف علی بن مهزیار اهوازی این عاشق دلسوخته امام زمان علیه السلام را به محضر حضرت شنیده اید . اما اجازه بدهید یکبار هم بنده برایتان تعریف کنم. نکته ای در این داستان هست که کمتر کسی به آن توجه کرده و من میخواهم صحبت این جلسه ام را با تذکر به این نکته آغاز کنم.
پس از تلاشی وافر، طی ۲۰ سال عاقبت علی بن ابراهیم بن مهزیار را وعده وصل دادند. او این بار سفر حج را با امیدی بیشتر به جای می آورد. اعمال حج و عمره را به اتمام رسانیده بود که شب هنگام در مسجد الحرام با آن شخص وارسته و بلند مقام که چهره ای جذاب و دلنشین داشت، ملاقات نمود. او از یاران حضرت ولی عصر ارواحنا فداه بود. بالاخره پس از سلام و معرفی خود و مکالمه ای کوتاه، قرار تشرف به محضر مبارک امام سلام الله علیه نهاده شد. هر دو رأس ساعت مقرر به وعده گاه آمدند. قاصد امام، پسر مهزیار را تا برابر خیمه سراسر نورانی مولا همراهی کرد. سپس از خدمت امام علیهالسلام برای او اجازه ورود گرفت و علی به سعادت دیدار امام زمانش نائل آمد. به محض ورود به خیمه امام فرمودند :ای ابالحسن، ما شب و روز توقع آمدن تو را داشتیم، چه چیز آمدنت را به نزد ما به تأخیر انداخت؟ عرض کرد: ای سرورم، تاکنون کسی را نیافته بودم تا مرا به سوی شما رهنمون شود. به من فرمودند: هیچ کس را نیافتی که تو را راهنمایی کند؟! پس با انگشت مبارکش خطی بر زمین کشید و فرمود: نه، این گونه نیست . سپس آقا برای فراق بین خودشان و شیعیان سه دلیل ذکر میکنند که من این جلسه صحبتی راجع به آن سه علت ندارم . آن مطلبی که برای ما در این جلسه اهمیت دارد این است که امام زمان علیهالسلام به علی ین مهزیاری که ۲۰ سال در به در پیدا کردن و دیدن حضرت بود فرمودند من شبانه روز چشم به راه شما بودم! چرا دیر آمدی؟ یعنی منتظر واقعی خود امام زمان علیهالسلام بودند . به قول آن شاعر خوش ذوق
نامش همه جا در دل و هم ورد زبان هاست / ظاهر به جهان هیبت دردانه ی زهراست
غایب نشود او و نبودست و نباشد / “ما غایب و او منتظر آمدن ماست”
شاید بخاطر این است که ما معنای درست انتظار را متوجه نشده ایم.
امام جواد (علیهالسلام ) فرمودند: برترین اعمال شیعیانمان، انتظار فرج است. [۱]
خب این عمل چیست ؟
بزرگواران انتظاربه معنای دست روی دست گذاشتن و منتظر بودن نیست، بلکه انتظار تحوّل و جوشش درونی است که پایه گذاری برای یک عقیده درست است، که البته لازمهی آن عقیده عمل است. چنانکه در روایات آمده است: برترین اعمال شیعیانمان، انتظار فرج است. انتظار فرج یک عمل و یک فعل به حساب میآید. جور دیگری بخواهم برایتان بیان کنم این است که انتظار باید منجر به حرکت شود و در حد عقیده باقی نماند. البته در شرع مقدس، هر عملی باید مبتنی بر یک عقیده باشد و هر ایدئولوژی و راه و روشی باید بر اساس یک جهان بینی و یک اعتقاد شکل بگیرد. بنابراین انتظار مقوله ای مرکب از دو عنصر است: یک عقیده، و دو عمل. طبق روایت یاد شده چون نفس انتظار به امام زمان عج الله تعالی فرجه باز می گردد و امامت، اتمام و اکمال دین است، پس در حقیقت انتظار، عبادت محسوب میشود.
۲- فهم معنای غیبت زمینه ساز ایجاد حس انتظار
خب سوالی که پیش می آید این است که چه کنیم این حس انتظار ایجاد بشود. جواب این است که کسی این حس انتظار برایش محقق میشود که معنای غیبت را بفهمد .
برای مشخص شدن معنای غیبت مثالی عرض میکنم:
فرض کنید چراغی را برای روشنایی و گرما بخشی، پیش کودکی می گذاریم، اما این کودک از روی جهالت و نادانی به آن چراغ سنگ میزند. ما هم برای اینکه بچه به چراغ آسیب نزند، آن را برمیداریم. برداشتن چراغ، دلیل ترس و ناتوانی ما در برابر کودک نیست؛ به عبارت دیگر، ما از قدرت او نمیترسیم، بلکه از خطا و اشتباه او میترسیم. امامان بزرگوار ما مانند چراغ های هدایتی هستند که خداوند در مسیر انسان ها نصب کرده است؛ اما در اثر اشتباه و خطای گذشتگان، یازده تن از آنها به شهادت رسیدند و تنها یکی از آنان، یعنی امام زمان عجل الله تعالی فرجه باقی مانده اند و خداوند برای جلوگیری از اشتباه ما که به آن آسیبی نزنیم، آن حضرت را از دیدگان ما غایب ساخته اند و تا هنگامی که احتمال این اشتباه باشد، غیبت آن حضرت همچنان ادامه پیدا میکند و از ظهور ایشان هم خبری نیست که نیست.
پس ما باید امادگی و ظرفیت ظهور حضرت را پیدا کنیم.
بزرگواران غیبت امام به این معنا نیست که وجود ناپیدا و رؤیایی دارد! بلکه آن حضرت مانند سایر انسانها از یک زندگی طبیعی، عینی و خارجی برخوردار است، به طوری که آن حضرت در میان مردم و در دل جامعه رفت و آمد دارد و گفتار مردم را میشنود و بر اجتماعات آنها وارد میشود و سلام میکند. او مردم را میبیند، ولی این مردمند که نمیتوانند جمال مبارک آن حضرت را ببینند. به عبارتی دیگر هر چند امام مهدی عج الله تعالی فرجه ظهور ندارند ولی حضور دارند. ما منتظر ظهوریم نه منتظر حضور، امام ظاهر نیستند، اما حاضر هستند،
پش چطور از امام زمان استفاده کنیم: مانند خورشید پشت ابر؛
تمثیل خیلی زیبایی عرض کنم؛
هر شب، منتظرِ طلوعِ خورشیدِ فردا هستیم؛ اما معنای انتظار خورشید، آن نیست که تا صبح در تاریکی به سر ببریم، بلکه تا آمدن خورشید، هر کس اتاق خود را روشن می کند. یا در زمستان، منتظر فرا رسیدن بهار هستیم؛ ولی معنایش این نیست که در طول زمستان از سرما بلرزیم و اتاق خود را گرم نکنیم.
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در زمان غیبت همانند خورشید پشت ابر است و ما منتظران رؤیت خورشیدیم؛ اما این بدان معنا نیست که دست روی دست بگذاریم و هیچ کاری نکنیم، بلکه در زمان غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باید به مقدار توان خود با ظلم مبارزه کنیم و در صدد اصلاح خود و جامعه برآییم.
خود حضرت مهدی (عجّلاللهفرجهالشریف) نیز روی این معنا تکیه کرده است. در توقیعی که آن حضرت در پاسخ به سؤالات (اسحاق بن یعقوب) صادر فرمود و توسط محمد بن عثمان تحویل اسحاق گردید، چنین نوشت: اما چگونگی استفاده مردم از من همچون استفاده آنهاست از خورشید، هنگامیکه در پشت ابرها پنهان میشود.[۲]
در این تشبیه، نکات جالبی نهفته است که به بعضی از آنها اشاره میکنیم:
۱. حضرت وجود خود را به خورشید تشبیه کرده است. همان گونه که خورشید، منشأ حیات موجودات و مایه ی گرمی و حرارت و نور و حرکت است و با نبود آن، حیات و زندگانی از موجودات گرفته میشود.حیات معنوی جامعه، به وجود امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و بقای آن نیز به بقای وجود آن حضرت وابسته است. در روایات اسلامی وارد شده است که امامان معصوم علیهمالسلام اهداف نهایی ایجاد مخلوقاتاند.
۲. نکته بعدی همان گونه که خورشید یکی از مخلوقات و در عین حال واسطه بهره گیری موجودات از نور و حرارت است، امام نیز واسطه اعلا برای فیض بری موجودات است و فیض الهی، مانند نعمت و هدایت وموارد دیگر به واسطه وجود امام به عموم خلایق میرسد.
۳. نکته سوم این که همانطور که مردم، در هرلحظه انتظار خارج شدن خورشید ازپس ابرها را دارند تا تمام و کامل، از وجود و ظهورش استفاده ببرند، در ایام غیبتِ آن حضرت نیز، مردم منتظر ظهور و خروج حضرتش هستند تا وظهورش مأیوس نمیگردند. ضمن اینکه همه شب را در تاریکی نمی گذارنند . با وسایل روشنایی موجود شب را روشن میکنند و البته از صبح امید غافل نمی شوند .
۴. منکر وجود آن حضرت همانند منکر وجود خورشید است، هنگامی که در پشت ابرها از دیدهها پنهان گردد.
نمیشود با ندیدن خورشید منکر خورشید شد ،چون از فواید بسیارش در حال استفاده کردن هستیم.
۳- فواید غیبت:
ما انتظار اقایی را میکشیم که در پس پرده غیبت است.
سوال: ایا این غیبت فوایدی هم دارد ؟بله حتما فوایدی دارد:
۳/۱- اولا وجود امام حتی در غیبت سبب وجود امید میشود
بدون شک، باور به امام غایب عجل الله تعالی فرجه الشریف سبب امیدواری مسلمانان به آینده روشن میشود این امیدواری، از بزرگترین اسباب موفقیت و پیشرفت است.
جامعه شیعی، طبق باور خویش به وجود امام شاهد و زنده، همواره منتظر ظهور آن حضرت است او را در میان خود نمیبیند، اما خود را یگانه و جدا از او نمیداند. امام پنهان، همواره مراقب حال و وضع شیعیان است و همین مساله باعث میشود پیروانشان به امید لطف و عنایت حضرتش، برای رسیدن به وضع مطلوب جهانی تلاش کنند.
پرفسور هانری کربن استاد فلسفه در دانشگاه سوربن (فرانسه) و مستشرق نامدار فرانسوی میگوید: به عقیده من مذهب تشیع تنها مذهبی است که رابطه هدایت الهی را میان خدا و خلق برای همیشه نگه داشته است و به طور مستمر و پیوسته، ولایت را زنده و پا برجا میدارد.
مذهب یهود، نبوت را که رابطهای است واقعی میان خدا و عالم انسانی، در حضرت کلیم ختم کرده و پس از آن به نبوت حضرت مسیح و حضرت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلّم اذعان ننموده و رابطه مزبور را قطع میکند. همچنین مسیحیان در حضرت مسیح متوقف شدهاند. اهل سنت از مسلمانان نیز در حضرت محمد توقف کرده و با ختم نبوت در ایشان، دیگر رابطهای میان خالق و مخلوق، موجود نمیدانند. تنها مذهب تشیع است که نبوت را با حضرت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلّم ختم شده میداند، ولی ولایت را که همان رابطه هدایت و تکمیل میباشد، بعد از آن حضرت و برای همیشه زنده میداند.[۳]
۳/۲- ثانیا دعا برای شیعیان و عرضه اعمال بر امام
دعا برای شیعیان و عرضه اعمال بر امام وقتی زیر نظرحضرت است سبب خودسازی میشود، در این رابطه مرحوم کلینی در کتاب کافی، بخشی را با عنوان «باب عرض الاعمال علی النبی صلی الله علیه و اله و سلم و الائمه علیهمالسلام»، پدید آورده و در آن روایاتی را یادآور شده که در آن، سخن از عرضۀ اعمال بر امام زنده هر عصر دارد. در روایت چهارم این باب، عبدالله بن ابان زیات که جایگاه خوبی نزد حضرت رضا علیهالسّلام داشت، از آن حضرت خواست برای او و اهل بیتش دعا کند حضرت فرمودند: مگر چنین نمیکنم؟ به خدا سوگند اعمال شما در هر روز و شب بر من عرضه میشود.
عبدالله بن ابان گفت: «از این فرمایش حضرت شگفت زده شدم.» حضرت در پاسخ فرمودند: مگر کتاب خدا را نخواندهای که فرمودند: «و بگو: هر کار میخواهید انجام دهید؛ پس به یقین خداوند سبحانه و تعالی، پیامبرش و مؤمنان عملتان را میبینند»؟ فرمود: «به خدا سوگند! مقصود از او (مؤمن) علی بن ابی طالب است.»[۴]
این آگاهی، آثار تربیتی فراوانی دارد و که مهمترین آنها، این است که انسان را به نوعی مراقبت دائمی در رفتار خود وامیدارد . انسانی که بداند افزون بر خداوند سبحانه و تعالی، پیامبران و فرشتگان، امامی زنده نیز وجود دارد که اعمال او بر وی عرضه میشود، به طور قطع رفتار خود را با دقت بیشتری انجام میدهد.
امام باقر علیه السلام فرمودند: «به راستی من هر روز و شب هزار بار برای آمرزش شیعیان گنهکارم به درگاه خدا دعا میکنم.[۵]
شیخ طوسی رحم الله و دیگران روایت کرده اند که علی بن بابویه رحمه الله – از محدثان و علمای بزرگ شیعه – عریضهای به خدمت حضرت صاحب الامر علیهالسّلام نوشت و به حسین بن روح نوبختی – نائب خاص امام زمان – داد و از آن حضرت خواست که دعا کنند تا خداوندی فرزندی به او عطا فرماید. پس از آن از سوی امام علیهالسّلام توقیعی به این مضمون رسید: برای تو دعا کردیم و خداوند تو را به زودی دو فرزند نیکو کرامت فرماید. [۶]
پس میبینیم که حضرت میفرمایند اعمالتان به من عرضه میشود و برایتان دعا میکنم.
امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف نیز در دعای خود میفرمایند: ،خدایا! به حق کسی که با تو راز گفت و به حق کسی که در خشکی و دریا تو را خواند، درود فرست بر محمّد و خاندان محمّد و بر تهیدستان از مردان و زنان با ایمان، توانگری و ثروت عطا فرما و بر بیماران اهل ایمان از مردان و زنان، شفا و تندرستی بده و بر زندگانشان لطف و کرامت و بر مردگان مردان و زنان با ایمان، آمرزش و رحمت و بر غریبان مردان و زنان با ایمان، بازگشت به وطن با سلامتی و بهرهمندی عطا کن، به حق محمّد و همه اهلبیت او. [۷]
بینید امام زمان درباره محبینشون و بخششان چه فرمودند:
سید بن طاووس (رحمه الله علیه) می فرماید:سحرگاهی در سرداب مقدس بودم.
ناگاه صدای مولایم را شنیدم که برای شیعیان خود دعا می کردند و عرضه می داشتند:[۸]
خدایا؛ شیعیان ما را از شعاع نور ما و بقیه طینت ما خلق کردهای، آنها گناهان زیادی با اتکاء بر محبت به ما و ولایت ما کردهاند، اگر گناهان آنها گناهی است که در ارتباط با توست از آنها بگذر که ما را راضی کردهای و آنچه از گناهان آنها که در ارتباط با خودشان است، خودت بین آنها را اصلاح کن و از خمسی که حق ماست به آنها بده تا راضی شوند و آنها را از آتش جهنم نجات بده و آنان را با دشمنان ما در خشم و سخط خود جمع نفرما [۹]
توجه داشته باشیم وجود امام زمان عج بر همه ما احاطه دارد:
وجود امام زمان بر همه جا احاطه دارد ؛ای کاش این موضوع رو باور میکردیم:
استاد حجت الاسلام تهرانی میگفت دوران نوجوانی در محضر سیدعبدالکریم کشمیری بودیم این داستان از زبان خود ایشون شنیدیم
آیت الله کشمیری میفرمود در هند یه مرتاضی بود، این توانایی رو داشت که اگر اسم شخص و مادرش رو بهش میگفتیم، بهت میگفت که طرف زند است یا مرده و کجا دفنه، ازش چندنفر رو پرسیدیم کاملا درست جواب داد.
مثلا آیت الله بروجردی رو پرسیدیم، گفت: کُم کُم.
منظورش قم بود. یعنی قم هستش پرسیدیم زنده است یا مرده است، گفت مرده است.
آیت الله کشمیری اهل کشمیر بود و زبان هندی رو بلد بود.
این مرتاض این توانایی را داشت که بفهمد منظور ما چه کسی است. چون مثلا اسم ها خیلی مشترک هستند، شاید در کل دنیا چندهزار آدم وجود داشته باشد که نامش محمد باشد و نام مادرش هم مثلاً فاطمه باشد. اما این شخص می فهمید معنا و منظور چه کسی است. این قدرت را داشت که شرق و غرب عالم را ببیند و میگفت شخص کجاست و آیا روی خاک هست یا زیر خاک!
آیت الله کشمیری گفت دیدیم وقت خوبی است از او درباره امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بپرسیم ببینیم حضرت کجاست و مرتاض چه میگوید. گفتیم مهدی فرزند فاطمه. مرتاض کمی صبر کرد و گفت چنین کسی را متوجه نشدم. آن کسی منظور شماست این نامش نیست. ماهم دیدیم اشتباه گفته ایم، نام امام زمان محمد است، مهدی لقب حضرت است، مادر حضرت مهدی هم باید نرجس بگوییم نه حضرت زهراء سلام الله علیها، به مرتاض گفتیم، محمد فرزند نرجس، دیدیم مرتاض بعد از چند لحظه مکث، رنگ و رویش عوض شد و کمی جا خورد و کمی عقب رفت و چند بار گفت این کیست؟ این کیست؟ گفتیم چطور؟
اینجای تعریف کردن داستان که رسید آیت الله کشمیری شروع کرد به گریه کردن، به مرتاض گفتیم این امام زمان ماست. گفت هر جای عالم که رفتم این شخص حضور داشت، همه جا بود. جایی نبود که این شخص نباشد.
۳/۳- دفع بلا از دوستداران و شیعیان:
سومین فایده وجود امام غایب ، وجود مقدس حجت خدا و امام حتی در دوران غیبت، سبب مصونیت مردم از بلایا است چنان که قرآن کریم در این باره، خطاب به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله میفرمایند: [ای رسول ما] تا زمانی که تو در میان ایشان [مسلمانان] هستی، خداوند هرگز آنها را به عذاب [عمومی] گرفتار نخواهد کرد[۱۰].
توجه امام مهدی (علیه السلام) به شیعیان خویش را در این روایت میبینیم: ما در رعایت حال شما کوتاهی نمیکنیم و یاد شما را از خاطر نبرده ایم، که اگر جز این بود گرفتاریها به شما روی میآورد و دشمنان، شما را ریشه کن میکردند. از خدا بترسید و ما را پشتیبانی کنید.[۱۱]
خودامام زمان فرمودند: من آخرین وصیّ پیغمبر خدا هستم به وسیله من بلاها و فتنه ها از آشنایان و شیعیانم دفع و برطرف خواهد شد.[۱۲]
میرزای نایینی، زمانی که روس ها از ناحیه خراسان، ایران را اشغال کردند، توسلاتی به امام عصر عجل الله تعالی فرجه انجام داد که سرانجامِ دوستان شما چگونه خواهد شد؟
میرزای نایینی، شب امام زمان عجل الله تعالی فرجه را در خواب زیارت کرد که حضرت عجل الله تعالی فرجه کنار دیواری کج و متزلزل ایستاده اند و هر زمان دیوار بنا می کند تا بیفتد، حضرت عجل الله تعالی فرجه با انگشت اشاره می کنند و دیوار می ایستد.
امام زمان عجل الله تعالی فرجه به میرزا فرمودند: «این دیوار، کشور ایران است، این کشور کج می شود اما خراب نمی شود، ما با انگشت خود ایران را حفظ کرده ایم زیرا ایران، کشوری شیعه و خانه جدم علی بن ابی طالب علیهالسلام است و ما آن را حفظ می کنیم.»
خوب این امامی که غایب است مهربانی زیادی هم داره :
آخرین امام، مظهر اسمای حسنای الهی و چکیده مهر و عطوفت اهلبیت علیهمالسلام میباشد و کسی که تربیت شده خدای رحمان و دنباله رو معصومین علیهمالسلام باشد، مظهر رحمت بیکران است. رحمت واسعه حق و رأفت کریمانه معصومین علیهمالسلام در امام زمان عجل الله تعالی فرجه موج میزند و همواره دوستدارانش را بهرهمند میسازد.
همانگونه که امام رضا علیهالسلام فرموده است: امام، پدری مهربان، همدمی شفیق و همراهی خیر خواه است. [۱۳]
خود حضرت حجت خودشون رو این جوری معرفی میفرمایند: پس اگر نبود رحمت پروردگارتان که همه چیز را فرا گرفته است و من همان رحمت الهیام، هر آئینه با شما (یاران امام زمان«نقیبان و اجنه») رجوع میکردم به سوی ایشان(اهل مکه) ،[۱۴]
خدارحمت کنه آقای بهجت رو می فرمودند: «چقدر حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه مهربان است به کسانی که اسمش را میبرند و صدایش میزنند و از او استغاثه میکنند؛ از پدر و مادر هم به آنها مهربانتر است.» [۱۵]
۴- وظایف منتظران و اصحاب حضرت حجت چیست؟
حالا در قبال این امام مهربان برای ما وظایفی تعریف شده است .
باید ببینیم چه وظیفه ای نسبت به امام زمان داریم اول یه مثال بزنم: فلزی که در هواپیما به کار رفته با فلزی که در ماشین به کار میرود، بسیار متفاوت است.هواپیما باید از فلزی ساخته شود که بسیار مقاوم باشد. اگر همان فلزی که در ماشین استفاده میکنند در هواپیما نیز به کار ببرند، بسیار خطرناک است.
بسیار اتّفاق میافتد که ماشین درحال حرکت به خاطر عیبها و نقصهای مختلف در وسط راه خراب میشود در چنین زمانی مسافران به راحتی پیاده میشوند و ماشین را به کنار جاده میبرند و عیب آن را برطرف میکنند. امّا هواپیما به خاطر اینکه در معرض سقوط قرار نگیرد، از فلزات و قطعاتی مطمئن ساخته میشود.
اصحاب و یاران خاص امام حسین علیهالسّلام در روز عاشورا و یاران خاص امام مهدی علیه السّلام در هنگام ظهور نیز همانند موادی هستند که میخواهند در هواپیمای بسیار بزرگ به کار ببرند، باید چنان مستحکم و استوار باشند که آسیبی نبینند، چون سقوط آنها سقوط همه چیز است.
امام صادق علیهالسلام فرمودند: « هر کس خوشحال میشود و دوست دارد که درشمارِ یاران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه باشد، بایدسه ویژگی هایی داشته باشد: منتظر بودن، با ورع بودن، اخلاق کریمانه و بزرگوارانه داشتن»[۱۶].
۴/۱- فلینتظر
اول این که انسان را دائماً به یاد منتظَر میاندازد؛ یعنی در حقیقت، انسان منتظِر، یک لحظه هم از یاد آن حضرت غافل نیست.
چه قدر توی روز به یاد امام زمان هستیم : مرحوم آیت الله سیدمحمد هادی میلانی رحمه الله علیه از مراجع بزرگ مشهد بود که قبل از انقلاب از دنیا رفت و از شاگردان مرحوم آیت الله خویی محسوب می شد، این مرجع تقلید، علاقه بسیاری به امام زمان عجل الله تعالی فرجه داشت و بسیار انتظار ایشان را می کشید و توسلات بسیاری نیز به حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه داشت .
اقای فرح زاد نقل میکردند: که از ایت الله میلانی استفتاء کردند: «انتظار، یاد و توجه به امام زمان عجل الله تعالی فرجه و دعا برای ایشان چه حکمی دارد؟» و پاسخ داد که واجب است یعنی در زمان غیبت واجب است هر شیعه ای یاد امام زمان عجل الله تعالی فرجه باشد و دعا برای حضرت عجل الله تعالی فرجه کند زیرا این دعا و یاد کردن ما را حفظ می کند، دین ما را مراقبت می کند، ارتباط ما را با حضرت عجل الله تعالی فرجه حفظ می کند و بهره ما را اضافه می کند.
مرحوم آیت الله میلانی دستور داده بود، جایی که می نشیند، مطالعه می کند یا به مراجعات مردمی پاسخ می دهد، تابلویی بالای سرشان نصب کنند که روی آن نام امام زمان عجل الله تعالی فرجه درج شده باشد، ایشان میخواستند خودشان و افرادی که در آن مکان رفت و آمد دارند، به یاد حضرت عجل الله تعالی فرجه باشند و بعد زیر نام حضرت عجل الله تعالی فرجه هم دستور داده بودند که این شعر نوشته شود: «بالای سرم نام تو را نقش نمودم/ یعنی که سر من به فدای قدم تو».
شخصی خدمت الله میلانی رسید و به وی گفت: موعظه ای و نصیحتی من را کنید تا دستم گرفته شود و به داد من برسند که وی تاملی کرد و این سفارش را داشت که «شبانه روز ۱۴۴۰ دقیقه است، از این میزان، ۱۴۳۵ دقیقه کارهای متفرقه همچون نماز، دعا، ذکر، استراحت، امرار و معاش و … داشته باش اما ۵ دقیقه برای ارتباط با امام زمان عجل الله تعالی فرجه و توسل به ایشان زمان بگذارید» قطره اگر وصل به دریا شود، پایدار می ماند و گرنه پایمال می شود و از بین می رود، یک قطره ارزش ندارد و زمانی ارزش می یابد که به دریا وصل شود و ما نیز مانند قطره هستیم.
در این ۵ دقیقه می توان زیارت آل یاسین تلاوت کرد، نماز امام زمان عجل الله تعالی فرجه خواند، درود به حضرت عجل الله تعالی فرجه فرستاد و یا یکی از کارها این است که روزی ۱۰۰ مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد با «وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ» بفرستد و هدیه به حضرت عجل الله تعالی فرجه کند تا نشانه ای از به یاد حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه بودن و دعا برای فرج ایشان باشد یا دعای «اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّهِ بْنِ الْحَسَنِ…» بعد از نماز و یا در قنوت های نماز بخوانیم.
۴/۲- ورع
دومین مورد ورع است یعنی ، آماده شدن و مهیّا شدن برای آمدن امام زمان عجل الله تعالی فرجه است.
ورع از تقوا بالاتر است ورع یعنی ترک شبهات ،چیزی را هم که شک دارد حلال یاحرامم ترک کند.
گره: در کاسبی هایمان چطور عمل میکنیم، یک وقت سعی میکنم حرام نیاوریم در خانه ، اما گاهی سعی میکنیم مال شبه ناک نیاوریم در خانه که به این میگویند ورع ترک شبهات.
شخصی از امام صادق علیهالسلام میپرسد: عجل الله تعالی فرجه آقاجان! گشایش و فرج شما اهل بیت علیهالسلام چه زمانی است؟ امام فرمودند: تو را به فرج چه کار در حالی که از کسانی هستی که دنیا را میخواهند و دنیاطلبند[۱۷]؟! کسی میپرسد فرج چه زمانی است، که خود را برای آن ساخته و آماده کرده است. تو فرج را برای آن میخواهی که دنیایت آباد شود! مشکلات اقتصادی و سیاسی برود! تو خود آقا را نمیخواهی. آقا بیاید تا دنیایت را آباد کند. بنابراین پرسشت بیجاست!»
یاران حضرت به خاطر ورعی که دارند ،حضرت را برای خودش میخواهند.
پس مهم، آماده بودن برای ظهور است به واسطه ورع است.
۴/۳- محاسن الاخلاق
اثر سوم انتظار و سومین ویژگی یعنی ویژگی آخر یاران امام زمان عجل الله تعالی فرجه از زبان امام صادق علیه السلام، داشتن اخلاق کریمانه است.
*** اخلاقمون توی خونه چه جوریه ، اخلاقمون بازن وبچه و خانواده ام چه جوری جوری هست که مورد پذیرش وخوش امد امام زمانمون شود.
پی نوشت ها:
[۱] افضل اعمال شیعتنا انتظار الفرج. غیبت نعمانى، ص ۱۸۰»
[۲] «أَمّا وَجْهُ الاْنْتِفاعِ بی فی غَیبَتی فَکالاْنْتِفاعِ بِالشَّمْسِ إِذا غیبتها عَنِ الاْبْصارِ السَّحاب»طوسی، محمد بن حسن، کتاب الغیبه، ص۲۹۲.
مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج۵۲، ص۹۲
[۳] سـالـنـامه مکتب تشیع، مصاحبات استاد علامه طباطبایی با پروفسورهانری کربن دربارهی شیعه (۱۳۳۹ هـ ش)، ص۲
[۴] قُلتُ لِلرِّضا علیه السلام : اُدعُ اللَّهَ لی ولِأَهلِ بَیتی!فَقالَ : أوَلَستُ أفعَلُ؟! وَاللَّهِ ، إنَّأعمالَکُم لَتُعرَضُ عَلَیَّ فی کُلِّ یَومٍ ولَیلَهٍ . قالَ : فَاستَعظَمتُ ذلِکَ فَقالَ لی : أما تَقرَأُ کِتابَ اللَّه عزّ و جلّ : «وَ قُلِ اعْمَلُوافَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» ؟! قالَ : هُوَ وَاللَّهِ عَلیُّ بنُ أبی طالِبٍ علیه السلام .کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۱، ص۲۲۰.
[۵] منتخب الاثر، فصل ۱۰، ص ۶۵۸؛
[۶] غیبت طوسی، ص ۳۲۰
[۷] وَعَلی مَرْضَى الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُومِناتِ بِالشِّفاءِ وَالصِّحَّهِ، وَعَلى أَحْیاءِ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِناتِ بِاللُّطْفِ وَالْکَرَمِ، وَعَلى أَمْواتِ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِناتِ بِالْمَغْفِرَهِ وَالرَّحْمَهِ، وَعَلى غُرَباءِ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِناتِ بِالرَّدِّ إِلى أَوْطانِهِمْ سالِمِینَ غانِمِینَ بِمُحَمَّدٍ وَآلِهِ أَجْمَعِینَ.
[۸] وَ مَا کانَ مِنها فِیما بَینَهُم فَاصلِح بَینَهُم وَ قاص بها عَن خُمسِنا وَ اَدخِلهُم الجَنَّهَ وَ زَحزِحهُم عَن النارِ وَ لا تَجمَع بَینَهُم و بَینَ اَعدائِنا فِی سَخَطِک.
[۹] اَللهُم اِنَّ شِیعَتَنا خُلقَت مِن شُعاعِ اَنوارِنا وَ بَقِیَهِ طِینَتِنا وَ قَد فَعَلوا ذُنوباً کَثیرَهً اِتِکالاً عَلی حُبِّنا وَ وِلایَتِنا فَاِن کانَت ذُنوبُهُم بَینَکَ وَ بَینَهُم فَاصفِح عَنهُم فَقَد رَضینا برکات حضرت ولی عصر (عج) حکایات عبقری حسان صص۲۹۷-۲۹۶
[۱۰] وَ ما کانَ اللهُ لیعذبهم و أنتَ فِیهِم[انفال، ۳۳]
[۱۱] «… إِنَّا غَیرُ مُهْمِلِینَ لِمُرَاعَاتِکمْ وَ لاَ نَاسِینَ لِذِکرِکمْ وَ لَوْ لاَ ذَلِک لَنَزَلَ بِکمُ اَللَّأْوَاءُ وَ اِصْطَلَمَکم ددرُ اَلْأَعْدَاءُ فَاتَّقُوا اَللَّهَ جَلَّ جَلاَلُهُ»- الاحتجاج، جلد۲، ص۴۹۵
[۱۲] انَا خاتَمُ الاْوْصِیاءِ، بی یَدْفَعُ الْبَلاءُ عَنْ اهْلی وَ شیعَتی. الغیبه للطوسی، ص۲۴۶
[۱۳]الْإِمَامُ الْأَنِیسُ الرَّفِیقُ وَ الْوَالِدُ الشَّفِیقُ وَ الْأَخُ الشَّقِیق کافی، ج ۱، ص ۲۰۰.
[۱۴]أنَ رَحْمَهَ رَبِّکُمْ وَسِعَتْ کُلَ شَیْءٍ وَ أَنَا تِلْکَ الرَّحْمَهُ بحار الأنوار، ج ۵٣، ص ١١.
[۱۵] در محضر بهجت (ره)
[۱۶] من سرّه ان یکون من اصحاب القائم فلینتظر و لیعمل بالورع و محاسن الاخلاق؛ بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۱۴۰
[۱۷] مالک و الفرج و انت ممن ترید الدّنیا!؟؛متی الفرج؛
.


