اوصاف و کمالات پیامبر أعظم
۱۴۰۰-۰۵-۱۶ ۱۴۰۲-۱۰-۰۳ ۷:۱۷اوصاف و کمالات پیامبر أعظم

اوصاف و کمالات پیامبر أعظم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
شریعتی: سلام میکنم به همه دوستان عزیزم، بینندههای خوب و گرانقدرمان، انشاءالله هرجا که هستید خدای متعال پشت و پناهتان باشد. حکایت دل ما حکایت قاصدکی است که اربعین کربلا بود و در ۲۸ صفر عازم مدینه کردیم، قبرستان نورانی بقیع، مسجد النبی، حالا فردا هم راهی مشهد الرضا میکنیم. این قاصدک معلق هرجایی که باشد باید گفت:
یک سلامم را اگر پاسخ بگویی میروم *** لذتش را با تمام شهر قسمت میکنم
آرزوی قلبی همه ما این است که یک گوشه چشمی به همه ما بکنند، انشاءالله. در شب شهادت امام رضا(ع) همراه شما هستیم. انشاءالله فردا با حضور آقای دکتر رفیعی از حرم مطهر رضوی همراه شما هستیم. حاج آقای فرحزاد سلام علیکم و رحمه الله. ایام را تسلیت میگویم.
حاج آقای فرحزاد: علیکم السلام و رحمه الله. خدمت جنابعالی و بینندگان و شنوندگان عزیز عرض سلام دارم. ایام شهادت جانگداز پیامبر عظیم الشأن و فرزند بزرگوارشان سبط اکبر امام مجتبی(ع) و آقا علی بن موسی الرضا را تسلیت میگوییم، انشاءالله روزهای پایانی ماه صفر که مجالس عزاداری جمع میشود حداکثر بهره و استفاده را داشته باشیم. بارش رحمت الهی در اکثر شهرها در حال باریدن است و باید سجده شکر به جا آوریم. خداوند میفرماید: با شکرگزاری است که نعمتها زیاد میشود. اگر قدردان و شاکر باشیم، وعدهی حتمی خداست «لأزیدنکم» انشاءالله شاکر باشیم.
شریعتی: انشاءالله بهترین اتفاقات برای مردم خوب و نازنین ما بیافتد. دیروز سالروز شهادت نبی مکرم اسلام و امام مجتبی(ع) بود، از پیامبر کم شنیدیم، نکات شما را خواهیم شنید.
حاج آقای فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
همانطور که اشاره کردید جا دارد یک دهه در مورد پیامبر خدا، از فضایل و مناقب و سیره و اخلاق پیامبر بگوییم. در واقع همه اهلبیت و انبیاء و اولیاء سر سفره پیغمبر خدا هستند. ویژگیهایی دارند یکی این است که خداوند متعال اول مخلوق که خلق فرمود، نور پیغمبر بود. روح و جانشان اول موجودی بود که خدای متعال خلق کرده است. قبل از خلقت آسمان و زمین، عرش و لوح و قلم و کرسی و دنیا و آخرت و از این نور انوار انبیاء و امامان و آسمان و زمین از شعاع نور پیغمبر خدا هستند. در برگشت هم همه باید به پیغمبر برگردند و او حلقه اتصال بین همه عالم هستی و خدای متعال هست و این خیلی مهم است. اگر این حلقه را برداری هیچی نمیماند. چه اول خلقت، چه ادامه خلقت، چه پایان، همه عوالم وجود سر سفرهی پیغمبر خدا هستند. پیغمبر خدا مقصد و غایت خلقت خدای متعال هست، خدای متعال مقصد آن حدیث نورانی است که گاهی خواندیم امیرالمؤمنین فرمود: وقتی خدای متعال نور پیامبر را قبل از عالم هستی خلق فرمود، مدتها این نور بود و خدای متعال و خدا با او عشق ورزی میکرد. نور پیغمبر ما تسبیح و تقدیس خدا را میکرد. خدای متعال خطاب فرمود به نور حبیبش که: «أنت عبدی» عبد کامل و واقعی من تو هستی. عبدی که همه چیزشA عبودیت کامل است تو هستی. «و أنت المرید و المراد» تو مرید و مراد من هستی. پیغمبر همه وجودش ذوب در خداست، اما آیا خدا مرید کسی میشود؟ خدا میگوید: من مرید این پیغمبر هستم. خدا میداند چه چیزی خلق کرده است. حضرت علی که جان پیغمبر است، میداند که پیامبر کیست. به یک معنا در پس پرده هرچه بود آمد.
خدای متعال در موجودات عالم، در هر موجودی ممکن است یک تجلی باشد، دو تجلی باشد، یک اسم خدا، دو اسم خدا، بیست اسم خدا، ولی در وجود نازنین پیغمبر ما هرچه خدا زیبایی و جمال و کمال بود، در وجود پیغمبر ما هست. اینکه آقای عابدینی بارها فرمودند: تمام پازلهای انبیاء را کنار هم بگذاریم میشود پیغمبر ما. تازه بخشی از پیغمبر ماست. آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری بلکه بالاتر داری! «و عندکم ما نزلت به رسله» بعضی معنا میکنند مثلاً عصای حضرت موسی، مواریث انبیاء نزد امامان است. نه، برعکس است. آنهایی که آنها داشتند از پیش شما گرفتند. «آدَمُ وَ مَنْ دُونَهُ تَحْتَ لِوَائِی» حضرت آدم، نوح، حضرت ابراهیم، وقتی مشکلی پیدا میکردند، توسل به پیغمبر و اهلبیت پیدا میکردند. جسم ظاهری پیغمبر ما بعداً است ولی حقیقت و نور و عقل اینها، نورانیت اینها «اول ما خلق الله» بوده است. در هر مشکلی صلوات میفرستادند و توسل پیدا میکردند. هرچه انبیاء دارند و خوبهای عالم دارند برای شماست. «و عندکم ما نزلت به رسله» یکی از کارهای خوبی که میتوانیم برای پیغمبر و امام حسن مجتبی انجام بدهیم خواندن زیارت جامعه کبیره از دور یا نزدیک است. از نظر متن، سند و محتوا کامل است. تمام جملات زیارت جامعه، جامع است. «إِنْ ذُکِرَ الْخَیْرُ کُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاهُ» ذُکر یعنی ذاکر خیر هرکس میخواهد باشد. «الخیر» تمام خیر، هرجای عالم هست، هرچه اسم خیر میشود رویش گذاشت، هرچه قشنگی در عالم هست، از گذشته تا انتها، شما اول خیر هستی، ریشه خیر هستی، معدن و مرکز خیر هستید، سرچشمهی همه خیرات عالم محمد و آل محمد است. لذا مرحوم دولابی میفرمودند: هرجا در خودت و دیگری قشنگی و زیبایی دیدی بر محمد و آل محمد صلوات بفرست. امام فرمود: ما تسبیح گفتیم ملائکه یاد گرفتند، تسبیح بگویند. ما «لا اله الا الله» گفتیم و ملائکه یاد گرفتند. به ظاهر جبرئیل بر ما نازل شده ولی جبرئیل فرمود: یک گوشهای از باغ وحی ما بهره میبرد و استفاده میکند.
امام حسین روز عاشورا فرمود: جبرئیل خیلی مقام دارد. جبرئیل افتخار میکند گهواره جنبان گهوارهی فرزند فاطمه زهرا باشد. جناب جبرئیل میآید گهواره را تکان میدهد که حضرت زهرا به کارهایش برسد. افتخار میکند من خدمتگزار این خانواده هستم. امام صادق(ع) فرمود: «نَحْنُ أَصْلُ کُلِ خَیْرٍ ِ وَ عَدُوُّنَا أَصْلُ کُلِّ شَر» همانطور که همه قشنگیها برای چهارده معصوم است، ظلم و فساد و خیانت، سرچشمهاش طاغوتها هستند. بر قشنگیها صلوات بفرستیم و در بدیها استغفار کنیم. پیغمبر ما واقعاً پشت ابرهای نورانی مخفی است. ما چقدر برای امام حسین گریه میکنیم ولی امام حسین چراغی از چراغهای پیغمبر است. پیغمبر به مراتب بالاتر است. «حسینٌ منی» اگر پیغمبر نبود، امام حسین و حضرت علی نبود. ریشه را خدا مخفی کرده است. هرچه امام حسین دارد شعبهای از نور پیامبر است. حضرت زهرایی که در عالم به معنی واقعی کلمه بی بدیل و بی نظیر است از فراق این عزیز خدا آنقدر گریه کرد که از دنیا رفت. شیفته و عاشق پیغمبر است. ما خیلی به ریشه توجه نداریم، محور کل عالم اوست. در حدیث نورانیت، جلد پانزده بحار است، «آنت المرید و المراد و أنت خیرتی من خلقه» برگزیدهی همهی مخلوقات عالم هستی. یعنی گل سر سید شما هستی. «لولاک لما خلقت الافلاک» اگر شما نبودی من هیچی را خلق نمیکردم. «مَنْ أَحَبَّکَ أَحْبَبْتُهُ وَ مَنْ أَبْغَضَکَ أَبْغَضْتُه» ای حبیب من هرکس تو را دوست بدارد من دوستش دارم. چه کسی میخواهد محبوب خدا و عزیز خدا باشد؟ خدا میفرماید: ای پیغمبر هرکس عاشق تو باشد من هم عاشق او هستم.
حضرت یوسف را در چاه انداختند، گفت: خدایا به حق پدرانم مرا از چاه دربیاور. پدرانش که بودند؟ حضرت یعقوب فرزند اسحاق و فرزند ابراهیم، خدا فرمود: یوسف پدرانت چه حقی بر من دارند؟ پدران من پیغمبر و نماینده تو هستند. فرمود: نه، اگر میخواهی مرا از چاه دربیاوری، مرا قسم بده به حق محمد و آل محمد. اینها حق عظیم بر من دارند و مستجاب الدعوه هستند. همین رمز را حضرت یوسف به زلیخا داد، زلیخا چندین سال عاشق یوسف شد ولی نجات پیدا نکرد. وقتی کور و زمینگیر شد، حضرت میخواستند رمز را به او یاد بدهند. گفت: هنوز مرا دوست داری؟ گفت: به جدت ابراهیم حاضر هستم همه چیز را بدهم یکبار دیگر تو را ببینم. یک آقایی آخرالزمان میآید که خاتم انبیاء است و از من زیباتر است، «این همه آوازهها از شه بود» جمال یوسف، جمال داود پیغمبر و همه انبیاء شعبهای از جمال اوست. عاشق پیغمبر ما شد. به محض اینکه یک ذره از محبت پیغمبر در دل زلیخا آمد، جبرئیل از آسمان پایین کشید. جبرئیل آمد، چون زلیخا عاشق محمد شده است، این رمز مهمی است. چون عاشق پیغمبر شد، الآن محبوب من شدی. این کیمیا است و باقی محبتها باید ما را به اینجا بیاورد. لذا جبرئیل گفت: دعا کن زلیخا زیبا و جوان شود و برگردد و همسر شما هم بشود. هیچ سنخیتی با حضرت یوسف نداشت. مال و جمال و کمال و معنویتش، به برکت پیغمبر ما و حضرت یوسف که واسطه بود همه چیزش برگشت.
حضرت موسی کلیم الله ولی عظمت پیغمبر را دید، گفت: «اللهم اجعلنی من أمه محمد» ابراهیم خلیل الله در آسمان ستارههایی دید، گفت: این ستارهها چیست؟ گفتند: اینها شیعیان علی بن ابی طالب هستند. گفت: مرا از شیعیان امیرالمؤمنین قرار بده. در روایت در بحار هست که روز قیامت که میشود همه نزد پدربزرگشان حضرت آدم میآیند که دست ما را بگیر. حضرت میفرماید: من صاحب شفاعت کبری نیستم. آن کسی که میتواند دست همه را بگیرد، آخرین انبیاء، پیغمبر خداست که باید سراغ او بروید. نزد آدم ثانی حضرت نوح نبی الله میآیند، حضرت نوح بچهاش غرق میشد، گفت: «رَبِّ إِنَّ ابْنِی مِنْ أَهْلِی وَ إِنَ وَعْدَکَ الْحَقُّ» خدایا وعده دادی اهل مرا نجات بدهی، پسر من جزء خانواده من است. خدا به او فرمود: «یا نُوحُ إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ» او اهل تو نیست. «إِنَّهُ عَمَلٌ غَیْرُ صالِح» ای نوح فرزند تو عمل ناصالح دارد. «فَلا تَسْئَلْنِ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ» ای نوح چرا درخواست میکنی از چیزی که علم نداری. «إِنِّی أَعِظُکَ أَنْ تَکُونَ مِنَ الْجاهِلِینَ» (هود/۴۶) خدا به حضرت نوح میگوید: من تو را موعظه میکنم جزء جاهلین نباش. خدا به پیغمبر و اهلبیتش چک سفید داده هرکس و ناکس و اهل و نا اهل، خدا بلا استثناء اجازهی شفاعت داده است.
در سورهی اسراء هست «وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَهً لَکَ عَسى أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً» (اسراء/۷۹) ای آیه که اشاره کردید، امام صادق فرمودند: به نظر شما امیدوارکنندهترین آیه قرآن چیست؟ گفتند: «یا عِبادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ» (زمر/۵۳) فرمودند: امیدوارکننده ترین آیه چیست؟ فرمود: در نزد ما اهلبیت این آیه است، «وَ لَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضى» (ضحی/۵) به یکی میگویند: چهل نفر را شفاعت کن، صد نفر، هزار نفر، میلیون نفر، به یکی عدد نمیگویند. میگویند: اختیار دست شماست، هرچقدر دوست داری. روایت جالبی است که امام صادق فرمودند: رضایت پیغمبر ما تا این حد است که هیچ موحدی به آتش جهنم نرود و در آتش جهنم نسوزد. فرمودند: موحد کسی ثابت میماند که ولایت ما را بپذیرد. «کَلِمَهُ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ قَالَهَا دَخَلَ حِصْنِی وَ مَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی» (کشف الغمه، ج ۲، ص ۳۰۸) هرکس در توحید بیاید خدا میگوید: از عذاب جهنم رهایت میکنم. منتهی شرط دارد «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه» من بگویم: خدایا تو را قبول دارم اما علی بن ابی طالب که این همه انبیاء آمدند و پیغمبر ما آمده او را نمایندهی تو معرفی کند، قبول ندارم. نمیشود. اینها با هم هستند.
شریعتی: خیلیها در مورد دعای «یا من اظهر الجمیل و ستر القبیح» پرسیده بودند، انشاءالله باز هم توضیحاتی را مجدد خواهیم گفت.
حاج آقای فرحزاد: کسانی که میخواهند فشرده باشد، زیارت جامعه صغیره را بخوانند، «مَنْ وَالاهُ فَقَدْ وَالَى اللَّهَ وَ مَنْ عَادَاهُ فَقَدْ عَادَى اللَّهَ وَ مَنْ عرفهم فقد عرف الله و من جهلهم فقد جهل الله» سلام ما بر آنهایی که هرکس اینها را دوست بدارد خدا را دوست دارد، هرکس با اینها دشمنی کند با خدا دشمنی کرده است. هرکس اینها را شناخت، خدا را شناخته است، اینها راه توحید هستند و از خدا جدا نیستند. «و من جَهِلهم فقد جهل الله» یعنی اگر کسی امام زمانش را نشناخت، خدا را هم نشناخته است. لذا پیغمبر ما راضی نمیشوند که موحدی که با شرایطش که پیغمبر و امام را قبول داشته باشند، راضی نمیشوند در آتش جهنم بسوزند. لذا شفاعت بزرگ از آن پیغمبر ماست. نزد ابراهیم خلیل الله، موسی کلیم الله میآیند، همه اینها ارجاع به پیغمبر ما میدهند. در تفسیر صافی فیض کاشانی هست. فیض کاشانی هم فوق العاده بود. همه شفاعتها از آن خداست. به یک معنا اختیار شفاعت دست خداست. ذیل این آیه امام صادق حتماً فرمودند: «ما من احدٍ من الاولین و الآخرین الا و هو محتاج الی شفاعه رسول الله» تمام انبیاء و اولیای خدا، واسطه خیر شدند. واسطه قرب به خدا شدند. واسطه فیض شدند. تمام اولین و آخرین محتاج دستگیری و شفاعت پیغمبر خدا هستند.
حضرت موسی(ع) به خدای متعال عرض کرد: «یَا رَبِّ أَرِنِی دَرَجَاتِ مُحَمَّدٍ وَ أُمَّتِهِ» (مجموعه ورام/ج۱/ص۱۷۳) درجات پیغمبر و امتش را به من نشان بده. «قَالَ یَا مُوسَى إِنَّکَ لَنْ تُطِیقَ ذَلِکَ» ای موسی تو طاقت نداری، نور پیغمبر را ببینی، بیهوش میشوی. حدیث داریم در کوه طور یکی از شیعیان امیرالمؤمنین نورش تجلی کرد، حضرت موسی بیهوش شد و هفتاد نفر مردند. اینجا خدای متعال به حضرت موسی فرمود: تو طاقت دیدن درجهی پیغمبر را نداری. «وَ لَکِنْ أُرِیکَ مَنْزِلَهً مِنْ مَنَازِلِهِ جَلِیلَهً عَظِیمَهً» یک گوشهای از منزلهای بزرگ پیغمبر «فَضَّلْتُهُ بِهَا عَلَیْکَ وَ عَلَى جَمِیعِ خَلْقِی» بخاطر آن پیغمبر را بر تو موسی و امتهای دیگر امتش را برتری دادم. «قَالَ فَکَشَفَ لَهُ عَنْ مَلَکُوتِ السَّمَاءِ» خدا پردهها را کنار زد و یک گوشه از نور پیغمبر ما را نشان داد. «فَنَظَرَ إِلَى مَنْزِلِهِ کَادَتْ تَتْلَفُ نَفْسُهُ مِنْ أَنْوَارِهَا وَ قُرْبِهَا مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» یک گوشهای را که دید، حضرت موسی به قدری منقلب شد، نزدیک بود نفسش تلف شود از انواری که از پیغمبر ما تلألؤ میکرد و چقدر پیغمبر قرب به خدای متعال دارد. بعد از اینکه به هوش آمد، «قَالَ یَا رَبِّ بِمَا ذَا بَلَّغْتَهُ إِلَى هَذِهِ الْکَرَامَهِ» خدایا این عظمت و بزرگی را برای چه به پیغمبر خاتم دادی؟ «قَالَ بِخُلُقٍ اخْتَصَصْتُهُ بِهِ مِنْ بَیْنِهِمْ وَ هُوَ الْإِیثَارُ» خلقی که در این پیغمبر تجلی کرد و آن ایثار است. یعنی همه عالم و عوالم را بر خودش مقدم میدارد. همه انبیاء روز قیامت به زانو میافتند و میگویند: «وا نفسا» حضرت یعقوب یوسفش را فراموش میکند، ابراهیم فرزندش را فراموش میکند و فقط یک نفر هست در انبیاء میگوید: «وا أمتا وا أمتا» پیغمبر ماست. ما حاضر هستیم خانهمان را به کسی بدهیم؟ ماشینمان را به کسی بدهیم؟ شام خود را به کسی بدهیم و خودمان شام نخوریم؟ ایثار خیلی مهم است.
شریعتی: تمام ابتلائاتی که اهلبیت تحمل کردند از امام حسین در واقعه کربلا، یا حضرت زهرا و امیرالمؤمنین، حضرت اینها را تحمل کرد برای شفاعت و دستگیری و ایثار.
حاج آقای فرحزاد: گفت: حسین جان از زن و فرزند و خانمان گذشتی و آدم نگذشت از یک دانه گندم. گاهی سر یک مسألهی جزئی حاضر نیستیم بگذریم. برای اینکه گذشت و ایثار نداریم. فرمود: خلقی که به پیغمبر اختصاص دادند در میان همه انبیاء ایثار است. یعنی دیگری را بر خودت مقدم بداری. «یَا مُوسَى لَا یَأْتِینِی أَحَدٌ مِنْهُمْ قَدْ عَمِلَ بِهِ وَقْتاً مِنْ عُمُرٍ إِلَّا اسْتَحْیَیْتُ مِنْ مُحَاسَبَتِهِ وَ بَوَّأْتُهُ مِنْ جَنَّتِی حَیْثُ یَشَاء» (مجموعه ورام/ج۱/ص۱۷۳) ای موسی هرکس در وادی ایثار بیاید، سر دوراهی آبروی خودش را فدا کند و دیگری را بر خودش مقدم کند، اگر در عمرش یکبار این کار را بکند من حیاء میکنم او را عذاب کنم و هرکجای بهشت دوست دارد جایش میدهم. دعای اظهر الجمیل، از دعاهای بسیار بسیار مهم است. هرکس حفظ نکند بسیار ضرر کرده است.
شریعتی: خدایا حق محمد و آل محمد بر ما بسیار عظیم است پس بسیار بر محمد و آل محمد صلوات میفرستیم.
حاج آقای فرحزاد: خرجی همه عوالم به دوش پیغمبر خداست. خرج همه انبیاء، امامان و فرشتهها و جن و انس، اهل دنیا و آخرت را باید ما خرجی بدهیم. خدا میگوید: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ» یعنی خدا روی سر پیغمبر میریزد بخاطر اینکه همه خرجهای عالم به دوش پیغمبر است. ملائکه هم که واسطه هستند درخواست صلوات و رحمت میکنند. «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» شما هم بیایید این کار را انجام بدهید. فیض عظیمی که روی سر پیغمبر میریزد و از او به همه عوالم سر ریز میشود. لذا امام صادق فرمود: تمام موجودات عالم دعا میکنند به کسی که بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد.
شریعتی: دیروز سالروز شهادت امام حسن مجتبی بود، غریب مدینه، خیلیها دنبال یک تحقیق و پژوهش و نگاه نو به قصهی صلح امام حسن(ع) بودند. کتاب «پس از چهل سال» نگاهی نو به زمینههای صلح امام حسن در چهل سالگی حکومت نبی مکرم اسلام که بسیار کتاب خوبی است و توصیه میکنم دوستانی که اهل مطالعه و تحقیق هستند، به ۲۰۰۰۰۳۰۳ پیامک بفرستد.
حاج آقای فرحزاد: چون متأسفانه این دعا در مفاتیح نیست، در مفاتیح مشابه این دعا هست ولی این نیست. در کتاب عده الداعی آخرین روایت از کتاب عده الداعی، در بحار هم جلد ۹۵ صفحهی ۱۹۸ که مرحوم مجلسی هم از کتاب عده الداعی نقل کرده است. در عده الداعی نقل شده که پیغمبر خدا فرمودند: جبرئیل امین بر من نازل شد، در حالی شادان و خندان بود. بر من سلام کرد، گفتم: یا جبرئیل چه خبر است؟ گفت: خدای عز و جل برایت هدیهای فرستاده است و آن کلماتی از گنجهای بهشت است که خدا به تو کرامت فرموده است. گفتم: آن کلمات چیست؟ عرض کرد: بگو: «یا من اظهر الجمیل و ستر القبیح» در پایان جبرئیل گفت: این دعا را به متقین بیاموز، به منافقین یاد نده که حتماً مستجاب میشود. «یا من اظهر الجمیل و ستر القبیح یَا مَنْ لَمْ یُؤَاخِذْ بِالْجَرِیرَهِ وَ لَمْ یَهْتِکِ السِّتْرَ، یَا عَظِیمَ الْعَفْوِ یَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ یَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَهِ یَا بَاسِطَ الْیَدَیْنِ بِالرَّحْمَهِ، یَا صَاحِبَ کُلِّ نَجْوَى وَ یَا مُنْتَهَى کُلِّ شَکْوَى، یَا کَرِیمَ الصَّفْحِ، یَا عَظِیمَ الْمَنِّ یَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقَاقِهَا یَا رَبَّنَا وَ یَا سَیِّدَنَا وَ یَا مَوْلَانَا یَا غَایَهَ رَغْبَتِنَا أَسْأَلُکَ یَا اللَّهُ أَنْ لَا تُشَوِّهَ خَلْقِی بِالنَّارِ» این را چاپ کنیم. پیغمبر خدا به جبرئیل فرمود: ثواب این کلمات چیست؟ جبرئیل عرض کرد: «هیهات هیهات» کسی بتواند آن را به شماره آورد، اگر تمام ملائکه هفت آسمان و هفت طبقه زمین، بخواهند ثواب آن را تا روز قیامت توصیف کنند قادر نیستند حتی جزئی از یک جزء این کلمات را توصیف نمایند.
هنگامی که بنده خدا بگوید: «یا من اظهر الجمیل و ستر القبیح» ای خدایی که زیباییها را آشکار و زشتیها را میپوشانی، خدا او را میپوشاند، در دنیا بر او رحمت میفرستد و در آخرت او را جمیل و زیبا میگرداند. هزار پرده در دنیا و آخرت او را میپوشاند. هنگامی که بگوید: « یَا مَنْ لَمْ یُؤَاخِذْ بِالْجَرِیرَهِ وَ لَمْ یَهْتِکِ السِّتْرَ» خدا او را محاسبه نمیکند در روزی که همه پردهها پاره میشود، پرده او دریده نمیشود. هنگامی که بگوید: «یا عظیم العفو» خدا گناهانش را میآمرزد حتی همچون کف دریا زیاد باشد. هنگامی که بگوید: «یا حسن التجاوز» ای خدایی که زیبا میگذری، خدا گناهانش را میآمرزد، حتی گناهان هولناک و گناهان کبائر که مرتکب شده است. هنگامی که بگوید: «یا واسع المغفره» ای خدایی که مغفرت تو وسیع است، هفتاد باب از رحمت بر او می گشاید و او را در رحمت خود فرو میبرد هنگامی که از دنیا خارج شود. بگوید: «یا باسط الیدین بالرحمه» خداوند دست رحمتش را بر او میگشاید. وقتی بگوید: «یَا صَاحِبَ کُلِّ نَجْوَى وَ یَا مُنْتَهَى کُلِّ شَکْوَى» ای صاحب راز پنهان، ای نهایت همه شکوهها، خداوند ثواب همه مصیبت دیدهها و همه مردم اعم از سالم، مریض، زیان دیده، مسکین و فقیر را تا روز قیامت به او عطا فرماید.
هنگامی که بگوید: «یَا کَرِیمَ الصَّفْحِ» خداوند کرامت انبیاء را به او عطا فرماید. هنگامی که بگوید: «یَا عَظِیمَ الْمَنِّ» خداوند آرزوهایش را برآورده میسازد و حتی آرزوهای خوب مردم را نیز برای او برآورده میکند. هنگامی که بگوید: «یَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقَاقِهَا» خدا اجر تمام کسانی که نعمتهایش را شکر کردهاند به او عنایت میکند. هنگامی که بگوید: «یَا رَبَّنَا وَ یَا سَیِّدَنَا» خداوند به ملائکهاش میفرماید: ای فرشتگان من شاهد باشید، من او را آمرزیدم و به عدد تمام مخلوقات بهشت، جهنم، زمین و آسمان، خورشید و ماه، ستارگان و قطرههای باران، انواع مخلوقات، کوهها و سنگ ریزهها، عرش و کرسی به او اجر و ثواب عطا نمودم. هنگامی که بگوید: «وَ یَا مَوْلَانَا» خداوند قلب او را پر از نور ایمان میگرداند. هنگامی که بگوید: «یَا غَایَهَ رَغْبَتِنَا» خداوند روز قیامت آنچه را که او و دیگر خلایق به او میل و رغبت دارند عطا فرماید. هنگامی که بگوید: «أَسْأَلُکَ یَا اللَّهُ أَنْ لَا تُشَوِّهَ خَلْقِی بِالنَّارِ» خدایا مرا از آتش جهنم حفظ کن. خدا میفرماید: ای ملائکه من شاهد باشید او و پدر و مادرش، خانوادهاش، فرزندانش، همسایگانش را از آتش جهنم آزاد کردم. شفاعت او را در مورد هزار نفر که آتش بر آنها واجب شده میپذیرم. ای محمد این کلمات را به متقین بیاموز و به منافقین یاد نده. این دعایی است که مستجاب میشود و هرکس بخواند به اجابت میرسد. این دعایی است که اهل بیت المأمور در هنگام طواف به دور بیت المأمور میخواندند.
پیغمبر خدا یکی از معجزاتش غیر از قرآن این اصحابی است که حضرت تربیت کردند، مثل سلمانها و ابوذرها. ابوذر یک چوپان بود در بیابان ربذه، ابوذر به جایی رسید که امام صادق فرمود: آسمانها سایه نیافکند، زمین حمل نکرد کسی را که راستگوتر از اباذر باشد و دربارهی ابوذر مثل سلمان داریم که «کان منا اهل البیت» جزء ما اهلبیت است. همه هستیاش، منافع خودش را فدا کرد که مردم دنبال طاغوتها و افراد جائر نروند. انشاءالله زیارت جامعه صغیره و کبیره را فراموش نکنیم. خدا را قسم میدهیم به حق پیغمبر عظیم الشأن، به حق امام مجتبی، به حق امام هشتم همه ما را مشمول شفاعت پیغمبر قرار بدهد. قلب امام زمان از ما راضی و فرجش را نزدیک بگردان. توفیق زیارت با معرفت نصیب ما بگردان. آنهایی که شغل ندارند، مسکن ندارند، اولاد ندارند، همه را حاجت روا بفرما. خدایا به حق محمد و آل محمد مریضهای روحی و جسمی شفاعت عنایت بفرما. رفع هم و غم و گرفتاری از همه بفرما. توفیق خواندن و عمل به این دعا را به همه مرحمت بفرما.
شریعتی:
چشمهای نجیب یعنی تو غرق در عطر سیب یعنی تو
السلام ای کریم آل الله، به غم دل طبیب یعنی تو
ای فدای مزار ویرانت در مدینه غریب یعنی تو
سلام بر امام حسن مجتبی(ع)
کارشناس برنامه: حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله فرحزاد
برنامه سمت خدا | تاریخ پخش : ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
.






