احیای امر ولایت و غدیر ؛ جلسه ۳
۱۴۰۰-۰۵-۰۴ ۱۴۰۲-۱۰-۰۳ ۱۱:۵۵احیای امر ولایت و غدیر ؛ جلسه ۳

احیای امر ولایت و غدیر ؛ جلسه ۳
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
احساس از هفت آسمان میبارد احساس *** بوی گل سرخ است یا بوی گل یاس
عالم همه تفسیر لبخند تو ای عشق *** از بای بسم الله بخوان تا سین والناس
باب الحوائج تشنهتر از دیگران است *** این راز را تنها تو میدانی و عباس
تاریخ را هرجا ورق زد باد ای داد *** پایی به زنجیر است یا دستی به دستاس
اما تو میبخشی، تو بابای رضایی *** والکاظمین الغیظ والعافین للناس
فردا که سر از سجده برداری درختان *** پر گشتهاند از دانههای سرخ گیلاس
شریعتی: سلام میکنیم به موسی بن جعفر، باب الحوائج، سلام به کاظمین شریف، سلام به امام رضا و حضرت معصومه، سلام میکنم به همه بینندهها و شنوندههای خوبمان، حاج آقای فرحزاد هستیم، سلام علیکم و رحمه الله، خیلی خوش آمدید. عید شما مبارک باشد.
حاج آقای فرحزاد: علیکم السلام و رحمه الله. خدمت جنابعالی و بینندگان و شنوندگان عزیز عرض سلام دارم. ایام غدیریه و روز ولادت باب الحوائج، امام هفتم(ع) را تبریک میگویم. از همه بزرگان، مبلغان و همه کسانی که پرچم عید غدیر، «علی ولی الله» را برافراشته کردند، تشکر میکنم. عیدی دادند، اطعام فراوان کردند، آیت الله مکارم خیلی پشتیبان این موضوع هستند. بعد از الغدیر علامه امینی کارهای که مبلغین و برنامههای تلویزیون انجام دادند، غدیر دارد جهانی میشود. انشاءالله هرسال بهتر از سالهای قبل باشد. از غدیر تا مباهله ایام را جشن بگیریم.
شریعتی:
زیر دین چهارده معصومام اما *** زیر دین حضرت موسی بن جعفر بیشتر!
انشاءالله حق این نعمت بزرگ را بتوانیم ادا کنیم. بحث ما رنگ و بوی ولایت امیرالمؤمنین را دارد. بحث امروز شما را با دل و جان خواهیم شنید.
حاج آقای فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. موضوع غدیر و ولایت مولا امیرالمؤمنین، اینکه امام و خلیفه بلافصل پیغمبر خدا هستند، موضوع مهمی است و در روایات هست، اگر کسی قبول نکند مسلمان نیست. «رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً» اسلامی که خدا میخواهد نیست. امام هشتم(ع) فرمودند: مثل کسانی که ولایت و امامت مولا علی را قبول کردند، مثل ملائکه است که خدا امر کرد به خلیفه خودش حضرت آدم سجده کنند. آنها سجده کردند و پذیرفتند و مقرب شدند. مثل کسانی که پذیرش نکردند حضرت آدم را مثل شیطان است. «أَبى وَ اسْتَکْبَرَ وَ کانَ مِنَ الْکافِرِین» (بقره/۳۴) شیطان کرنش نکرد و زیر بار نرفت و ابا کرد و کافر شد. «عَلِیٌّ خَیْرُ الْبَشَرِ مَنْ أَبَى فَقَدْ کَفَرَ» ما دو منکر داریم، یک منکر معاند است. یعنی حق را میبیند، آفتاب درخشان را میبیند و زیر بار نمیرود. لجوج است، دو بعلاوه دو چهار میشود را قبول ندارد. یک عده هستند مستضعف هستند، مستضعف اینهایی هستند که یک جایی هست که حق به او نرسیده، حقانیت پیغمبر و علی(ع) جا نیافتاده است و مستضعف فکری هستند. اینها در موقع مردن یا عالم برزخ و قیامت واقعیتها را نشان آنها میدهند و میگویند: خدا بعد از پیغمبر علی بن ابی طالب را معین کرده است. پیغمبر هم حضرت علی را معین کرده است. قبول میکنید؟ بله. اینها بهشت میروند. روز قیامت میگویند: حق با علی و اولاد علی است. دشمنان او دشمنی کردند، حق را پایمال کردند، تبری میجویید؟ بله. عناد ندارند. همه به بهشت میروند و یک در بهشت باب المستضعفین است.
طرف صحبت من با چه کسانی است؟ آنهایی که حق مثل روز روشن برای آنها روشن میشود ولی میگوید: نه، یکی از وهابیها گفته بود: اگر پیغمبر سر از قبر بیرون بیاورد و بگوید: حق با علی است، من قبول نمیکنم! این به خدا کفر ورزیده است. یکی از اتفاقهای مهم این روز، بیستم ذی الحجه روز عروسی حضرت زهرا و حضرت علی است که به خانه بخت رفتند. نزول آیهی اولی الامر هم امروز است. یکی از نمایندههای مجلس زمان امام(ره) در مجلس نطق پیش از دستور گفت: امام خمینی اولی الامر هستند. امام ایشان را محکوم کردند و نوشتند: اولی الامر مخصوص دوازده امام است. آنهایی که «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول» هستند. همین روز بیستم ذی الحجه، حارثه بن نعمان، شنید که پیغمبر خدا حضرت علی را جای خود نصب کردند و از مردم بیعت گرفتند، آدم خیلی خشن و بیباک و بی ادب، آمد به پیغمبر گفت: یا محمد! تو گفتی نماز بخوان، خواندیم. روزه بگیر، گرفتیم. زکات، جهاد، به اینها اکتفا نکردی؟ پسرعمو و دامادت را میخواهی جای خود بگذاری؟ اگر میگویی: خدا امر کرده است من خدایی که علی را نصب کند قبول ندارم. بگو: بلایی بفرستد و مرا نابود کند. چقدر خبیث بود! آیات اول سوره معارج، «سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ، لِلْکافِرینَ لَیْسَ لَهُ دافِعٌ، مِنَ اللَّهِ ذِی الْمَعارِجِ» همان موقع خدا برای اینکه به همه نشان بدهد، یک پرندهای آمد چیزی از نوک منقارش به سر او خورد و متلاشی شد و زمین خورد. صاعقه آمد بدنش را سوزاند و نابود شد. جهنم برای کسانی است که علی را قبول ندارند. اگر مردم بر محبت علی اجتماع میکردند، جهنمی نبود! آتشی بدتر از بیخدایی نداریم. وهابیهایی داریم معاند هستند.
حضرت زهرا(س) فدایی غدیر و ولایت است. امام حسین کشته غدیر است. بین مستضعفین و معاندین تفاوت هست. هشتاد نود درصد شاید مستضعف باشند و قبول کنند ولی بعضی میگویند: خدا هم گفته باشد ما قبول نداریم. همین طرح ناباروری که عزیزان با کمکهای خود فرزندان غدیری و ولایی را زیاد میکنند. ما چند استاد داشتیم روزی نبود درسی خدمتشان برسیم، از جریان ولایت و امامت حضرت علی و تبّری از دشمنان حرفی نزنیم. آیت الله بهجت قبل از درس و بعد از درس گفتگویی داشتند و یک حدیث و آیه در مورد موضوع ولایت و حقانیت مطرح میکردند و اینکه دشمنان چه کردند. آیت الله بهجت یک فرمایشی داشتند. خدا میداند این استدلالهای روان و ساده چه برکاتی دارد. هجمه دشمن روی توحید نیست، نبوت هم عموم ادیان الهی قبول دارند. موضوع اختلاف چیست؟ «عَمَّ یَتَساءَلُونَ، عَنِ النَّبَإِ الْعَظِیمِ» (نبأ/۱و۲) خداوند میفرماید: از خبر بزرگ میپرسند. گفتند: قیامت است. ولی قیامت مهمتر است یا قیامتساز؟ بهشت مهمتر است یا بهشت ساز؟ نبأ عظیم پیغمبر و مولا علی است. اختلاف سر ولایت است. لبه تیز شمشیر روی موضوع ولایت است. شومترین روزها، روز غدیر خم است. شبکههای وهابی که هست. شیطان گفت: من در مسیر صراط مستقیم مینشینم. در منابع اهل سنت داریم که صراط مستقیم صراط علی بن ابی طالب است.
دلیلهای روان و سادهای هست که میگوید: ۱۲۴ هزار پیغمبر، منهای پیغمبر ما همه جانشین داشتند. ولی با کمال تأسف بگوییم پیغمبر ما جانشین تعیین نکرده است. حضرت آدم جانشین داشته، حضرت نوح، حضرت موسی، حضرت سلیمان، حضرت داود، همه پیغمبرها جانشین داشتند ولی پیغمبر ما نداشتند؟ این درست است؟ میشود کسی مال و ثروتی دارد، پستی دارد، بدون جانشین رها کند و برود؟ یک چوپان، میخواهد مسافرت برود، گوسفندانش را در بیابان رها میکند برود؟ پیغمبری که اینقدر نگران ماست، مگر میشود امت را تا قیامت به امان خدا رها کند؟ تمام هواپیماهای دنیا کمک خلبان دارند، اگر خلبان اتفاقی برایش افتاد، این هواپیما دچار نقص نشود. تمام فرماندهها جانشین یا معاون دارند. الآن همه ما با فضاهای مجازی آشنا هستیم. در این فضاهای مجازی خیلیها هستند که کانال زدند و گروه تشکیل دادند. این میلیون نفر که در این کانالها هستند، بروند و بیایند گروه به هم نمی خورد. ولی تا مدیر ترگ گروه کند، میگوید: تو بروی همه گروه از بین میرود.
حضرت موسی(ع) چهل روز حضرت هارون را جای خود میگذارد. این درست نیست که بگوییم پیغمبر ما بدون جانشین رها کرده است. تمام وجدانها و انسانها دنبال گزینه بهتر هستند. گاهی خانم یا آقا در بازار میرود جنس بخرد، میگردد یک جنس مناسب بخرد. کسی دکتر میرود دنبال اعلم میگردد. پزشک بهتر، دارو بهتر، محل و زندگی بهتر، اینکه ما دنبال اعلم، افضل، برتر و بهتر باشیم عقل و شرع و عرف و فطرت و وجدان میگوید. آیت الله بهجت میفرمودند: مذاهب چهار گانه، حنبلیها، شافعیها، حنفیها، مالکیها، تمام رؤسای مذاهب شاگرد امام صادق بودند. امام صادقی که علومش عالم را متحول کرده است، امام صادق از پدرش امام باقر، امام سجاد، امام حسین، «یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونََ إِنَّما یَتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ» (زمر/۹) آنهایی که میدانند با کسانی که نمیدانند مساوی هستند؟ با کسی که میفرماید: «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی» من به راههای آسمان آشناتر هستم تا راههای زمین. از دنیا و آخرت بپرسید، از بهشت و جهنم بپرسید، از علوم طبیعی و آسمانی بپرسید، معارف، اعتقادات، بهتر از تورات و انجیل یهود و نصاری برای آنها بیان میکنم. بنده حاضر هستم میلیونها جایزه بدهم به کسی که یکجا مدرک و سند بیاورد از امیرالمؤمنین و یازده امام که در تبیین مسائل و حقایق اظهار عجز و ضعف کرده باشند. حضرت جواد (ع) در گهواره بودند، فرمودند: برو از این طفل بپرس. عیسی روح الله هم در گهواره حرف زده است.
اولین مسألهی رسالهی همه مراجع ما چیست؟
اینکه اصول دین شما تقلیدی و تعصبی نیست. فرمود: «یعلمون» ما هستیم و «لا یعلمون» دشمنان ما هستند. «یَتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ» آنهایی هستند که پیرو ما میشوند. اعلم را قبول میکنند. امیرالمؤمنین میفرماید: هرچه بپرسید به شما میگویم ولی خلیفه دوم هفتاد بار فرمودند: «لو لا علیٌ لهلکهم» اگر علی بن ابی طالب به داد من نرسیده بود من هلاک میشدم. یک خانم حامله کار خلاف کرده بود، عمر گفت: سنگسارش کنید. حضرت علی رسیدند. فرمودند: چه کرده است؟ گفتند: مرتکب فحشا شده است. فرمودند: فرض گناه کرده باشد و ثابت شود. این بچه در رحم او چه گناهی دارد؟ آمدند به خلیفه گفتند، گفت: من نمیدانستم و اشتباه کردم. در منابع اهل سنت هم هست. کسی در مسجد مسألهای پرسید و خلیفه دوم نتوانست پاسخ بدهد. یک خانمی از پشت پرده پاسخ صحیح را داد. گفت: درست است. همه از عمر داناتر هستند حتی خانم پشت پرده! تعصب را کنار بگذاریم و واقعیتها را ببینیم. کسی که پیغمبر میگوید: از همه داناتر و عالمتر است. من شهر علم هستم و علی باب آن است.
احمدا ذات تو و حیدر یکی است *** شهر با دروازه و با در یکی است
تو مدینه علمی و حیدر در است *** پس کلید دانش تو حیدر است
مصطفی چون گل کند عطرش علی است *** مصحف احمد به هر سطرش علی است
خلیل بن احمد نحوی از علمای علم عروض است. گفتند: چرا شیعه حضرت علی شدید؟ چرا حضرت علی را قبول کردید؟ گفت: شما رجوع کنید بعد از پیغمبر به امت اسلامی، ببینید آن کسی که همه کاره بوده و حلال مشکلات بوده چه کسی بوده است؟ گفت: تمام صحابی در مشکلاتشان حتی در مسائل اجتماعی و سیاسی، خلیفه دوم با حضرت علی مشورت کرد. گفت: این نیروها میخواهند روم و ایران بروند، به نظر شما من بروم یا نه؟ گفت: نه، مدینه بمان. اگر مشکلی پیش آمد اینها برگردند. اگر تو هم شکست بخوری همه از بین میرود. لذا تمام احتیاج به حضرت علی داشتند و حضرت به هیچکس احتیاج نداشت. علم و شجاعت حضرت، اول کسی است که ایمان آورده است. «أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدى» (یونس/۳۵) کسی که هادی حق است و صراط مستقیم است. با گفتار و عملش، چراغ هدایت را او روشن میکند. میتواند همه را از جهل و جهالت به رستگاری ببرد. آیا کسی که دعوت به حق میکند باید پیرو او باشیم یا کسی که خودش میگوید: من بلد نیستم. «فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ» یکی از دلیلهای محکم اعلمیت و افضلیت و ارجحیت است. اگر افرادی که ادعا میکردند جانشین پیغمبر هستند و جای حضرت را گرفتند، نهجالبلاغه بیاورند، صحیفه سجادیه بیاورند. خطبه حضرت امیر را بیاورند. دو خطبه دارد یکی بی الف و یکی بی نقطه. بنده در عالم اعلام میکنم پیرو آنها میشوم! ولی نداریم…
شریعتی: گفت در مورد علی چه میگویی؟ گفت: درباره علی چه بگویم وقتی دوستانش از ترس و دشمنانش از روی بغض و کینه فضایلش را مخفی کردند ولی باز فضایلش شرق و غرب عالم را فرا گرفته است. کتاب فرهنگ غدیر نوشته آقای محدثی است. تمام اصطلاحها و وقایعی که مرتبط با غدیر است در این کتاب جمع کردند.
حاج آقای فرحزاد: المراجعات عربی است، ترجمه شده است. هزارها عالم سنی و میلیونها اهل سنت، به برکت این کتاب شیعه شدند. کتاب «آنگاه که هدایت شدم» بسیار کتاب خوبی است. غدیر را بعضی از خانوادههای شیعه نمیشناسند. موضوع ولایت و تبیین ولایت و مدیریت جهان باید جز درسهای کتاب درسی باشد. طرح فرزندان غدیر که بسیار طرح خوبی بود و برای غدیر پیشنهاد شد. خانوادههایی که بچه ندارند، چندین سال هست و نتوانستند صاحب فرزند شوند، آرزو دارند. موضوع ناباروری با درمانها حل میشود. بسیاری هم به خاطر نداشتن بودجه بچهدار نشدند. به شکرانه اینکه فرزند داریم بیاییم کمک کنیم. بسیاری از خانوادهها توان پرداخت هزینه برای درمان ندارند و این کار بسیار پسندیدهای است. عزیزان حساب به اسم خود باز کنند، امتیازی که به ما میدهید و وام میدهید، این امتیاز را به مؤسسه حضرت خدیجه واگذار میکنید.
شریعتی: یعنی من به بانک مراجعه میکنم، فرم افتتاح حساب میگیرم به اسم خودم پر میکنم، بعد از مدتی که پول من پسانداز شد، یک امتیاز وام به حساب من تعلق میگیرد و من این امتیاز وام را به حساب مؤسسه منتقل میکنم که شما بتوانید وام بدهید.
حاج آقای فرحزاد: هروقت پول خودشان را خواستند میتوانند بردارند. از این بهتر آن است که فامیل و بستگان برای این کار اقدام کنند. اگر نداشتند سراغ این طرح بیایند.
شریعتی: نکات پایانی شما را بشنویم.
حاج آقای فرحزاد: هارون به امام هفتم نامه نوشت و گفت: یک موعظه کوتاه و مختصر بکنید. حضرت فرمود: « مَا مِنْ شَیْءٍ تَرَاهُ عَیْنُکَ إِلَّا وَ فِیهِ مَوْعِظَهٌ» جهان سر به سر فکرت و عبرت است، چرا بهرهی ما همه غفلت است؟! الآن کرونا همه ابرقدرتها را به زمین زده است و مراکز فساد و فحشاء را تعطیل کرده است. الآن باید بیدار شویم و عبرت بگیریم. پیغمبر خدا فرمود: بر من رسول الله واجب است شفاعت کنم از گنه کارانی که هر روز و هر شب صلوات میفرستند. غدیر را تا عید مباهله ادامه بدهیم. قبل از مباهله و ۲۱۵ ذی الحجه استقبال ماه محرم نروند. خدایا تو را قسم میدهیم به حق علی بن ابی طالب همه را حاجت روا بگردان. خیر دنیا و آخرت را به همه مرحمت بفرما. قلب امام زمان را از ما راضی، فرجش را نزدیک بگردان. مریضها را شفا عنایت بگردان.
شریعتی: «والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین»
کارشناس برنامه: حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله فرحزاد
برنامه سمت خدا | تاریخ پخش : ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
.






