احیای امر ولایت و غدیر ؛ جلسه ۱
۱۴۰۰-۰۴-۲۴ ۱۴۰۲-۱۰-۰۳ ۱۱:۵۴احیای امر ولایت و غدیر ؛ جلسه ۱

احیای امر ولایت و غدیر ؛ جلسه ۱
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
دلدادهی عشق از صفاتش پیداست
صدق سخن از صبر و ثباتش پیداست
هرکس که محبت علی در دل اوست
از گرمی ذکر صلواتش پیداست
شریعتی : سلام میکنم به همه بینندهها و شنوندههای خوبمان، انشاءالله هرجا هستید خدای متعال پشت و پناه شما باشد. … امروز با احترام و افتخار خدمت حاج آقای فرحزاد هستیم، سلام علیکم و رحمه الله، خیلی خوش آمدید.
حاج آقای فرحزاد: علیکم السلام و رحمه الله. خدمت جنابعالی و بینندگان و شنوندگان عزیز عرض سلام دارم. ایام فرخنده ماه ذی الحجه و دهه مبارک ذی الحجه و ایامی که پیش رو هست را تبریک میگویم. از آقای بهشتی هم تشکر میکنم و امیدوارم به زودی در این برنامه حاضر شوند. این دهه خیلی مهم است و خدای متعال به این دهه قسم خورده است، «وَ لَیالٍ عَشْر» (فجر/۲) «وَ أَتْمَمْناها بِعَشْر» (اعراف/۱۴۲) چند جای قرآن اشاره شده و عبادت و کار خیر نزد خدا در این دهه هست. فردا شب، شب شهادت امام محمد باقر است و بعد روز عرفه که روز مهمی برای دعاست و شهادت حضرت مسلم(ع)، بعد از شهادت حضرت مسلم جشنها شروع میشود.
شریعتی: بحث امروز شما را خواهیم شنید.
حاج آقای فرحزاد: بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین، اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم. اوایل انقلاب میخواستند برنامههای غدیر را احیاء کنند، نامگذاری کردند هفته ولایت و بعدها نام گذاشتند دهه ولایت، ما از عید قربان تا عید مباهله را برای شادی گفتیم. مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانیهای عید غدیر فرمودند: ماه ذی الحجه اینقدر مناسبت در رابطه با اهلبیت به خصوص علی بن ابی طالب دارد، خوب است این ماه را ماه ولایت بنامیم. چون ماه ذی الحجه ماه ولایت هست، این سه هفته دربارهی بحث ولایت و احیای امر ولایت و غدیر خواهیم گفت، در ماه محرم هم به سراغ صحیفه سجادیه و مکام رالاخلاق خواهیم رفت.
در مورد احیای ولایت و یاد اهلبیت و امر ولایت، چند نکته را متذکر شوم. اول اینکه در میان مذهبیها و عموم مردم، عبادت را فقط در اعمال خاص میدانیم. نماز، تلاوت قرآن، دعا، مشاهد مشرفه، در حالی که اگر به قرآن و روایات مراجعه کنیم خیلی چیزها هست در عرف ما عبادت نیست ولی عبادتهای بزرگی است و سرچشمهی همه خیرها و خوبیهاست. مثلاً تفکر کردن، یک جای خلوت برای تصمیمگیریهای کلان داشته باشیم. اینکه آدم منطق داشته باشد و فکر کند و آخرت را فدای دنیا نکند و دنیا را فدای آخرت نکند. تفکر خیلی مهم است. مرحوم بهاءالدینی بیشتر تفکر داشتند. اکثر عبادت ابیذر تفکر بود. امام عسکری(ع) فرمودند: «التفکر أبو کل خیر و أمه» (مجموعهورام، ج ۱، ص ۵۲) تلاوت و نمازی که در آن تفکر و تدبر نباشد، فایده ندارد.
یکی از عبادتهایی که خیلی از آن غافل هستیم، احسان و گرهگشایی است. افضل عبادات و اعمال است، اینکه گرهای را باز کنی، همسرت را خوشحال کنی، از مریضی پرستاری کنی، کادر پزشکی ما امروز جهاد میکنند، نجات دادن جان یک نفر بسیار کار بزرگی است. اگر نیاکان ما، عزیزانی که از دست رفتند، اگر اینها برگردند چه میکنند؟ یا حتی منافقین و کفار، اگر برگردند چه میکنند؟ «وَ أَنْفِقُوا مِنْ ما رَزَقْناکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ» (منافقون/۱۰) خدای مهربان میفرماید: آنچه به شما رزق و روزی دادیم، الآن غدیر نزدیک است برای غدیر چه کردیم؟ انفاق کنید، «مما رزقناکم» آبرو، جان، مال، رزقهای مادی و معنوی، یکی از دوستان بنده گفت: پک فرهنگی ندارید که ما کنار بستههای معیشتی به فقرا بدهیم و کمک کنیم؟ من خواهش میکنم هرکس با هر توان مالی که هست حتی پنج هزار تومان هم که میتواند، کمک کند. دست به دست هم بدهیم و به خودمان رحم کنیم. اگر به همدیگر رحم کنیم خدای مهربان ارحم الراحمین است. امیرالمؤمنین به فقرا احسان میکرد. آیهی ولایت برای چه بر حضرت علی نازل شد؟ «إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاهَ وَ هُمْ راکِعُونَ» (مائده/۵۵) ولی شما خداست، ولی شما پیغمبر است، ولی شما آنهایی هستند که ایمان آوردند و اقامه نماز میکنند و در حال رکوع انفاق میکنند. این آیه برای چه نازل شده است؟ این آیه برای انگشتر دادن نازل شده است. خدا برای انفاق طبل زده است. سورهی هل أتی برای چه نازل شد؟ «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ أَسِیراً» (انسان/۸) هفده آیه که شاید در قرآن بی نظیر باشد. بیش از پنج بار نماز در قرآن در مورد صدقه و انفاق داریم. خدای مهربان در سوره منافقون میفرماید: «وَ أَنْفِقُوا مِنْ ما رَزَقْناکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ» شرایط و موقعیت دارید، دلال خیر بشوید. قبل از اینکه مرگ سراغ شما بیاید، انفاق کنید. اگر انفاق نکردی، «فَیَقُولَ رَبِّ لَوْ لا أَخَّرْتَنِی إِلى أَجَلٍ قَرِیبٍ فَأَصَّدَّقَ وَ أَکُنْ مِنَ الصَّالِحِینَ» (منافقون/۱۰) در آن عالم رفتی نالهات بلند میشود که خدایا اجل مرا عقب بیانداز. مردهها میگویند: خدایا ما را برگردان صدقه بدهیم. آن چیزی که غضب خدا را خاموش میکند صدقه دادن است.
عبادت منحصر در نماز و روزه و تلاوت قرآن نیست. دایرهی عبادت خیلی گسترده است. یکی از بزرگترین عبادتها ذکر امیرالمؤمنین علی(ع) و احیای فضایل امیرالمؤمنین، مناقب و مجالس امیرالمؤمنین، کاروانهای غدیر است. هرطور که رفتار و سیرهی امیرالمؤمنین احیاء شود، عبادت است و پدر همه عبادتهاست. پیغمبر(ص) سفارش ویژه میکردند نام و یاد امیرالمؤمنین را احیاء کنند. شعرای ما برای غدیر یک شعر جدید بگویند، خطاطها چیزی بنویسند در وصف حضرت علی که هرکس میبیند جذبهی حضرت او را بگیرد. پیغمبر (ص) فرمودند: «زَیِّنُوا مَجَالِسَکُمْ بِذِکْرِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ (ع)» (بشاره المصطفی، ص ۶۰) مجالس خود را با یاد و نام علی بن ابی طالب زینت بدهید. مرحوم بهاءالدینی میفرمودند: ما همه امامها را دوست داریم ولی ما بیچاره علی بن ابی طالب هستیم. شأن نزول این آیه در مورد حضرت علی است، پیغمبر شیفتهی حضرت علی بود، به او گفتند: تو دیوانه علی هستی! «إِنَّکَ لَمَجْنُونٌ» (حجر/۶) تو محو علی بن ابی طالب هستی! نام و یاد حضرت در منبرها و جلسات و کلاسها باشد و احیاء شود.
در روایت داریم مجلسی که ذکر اهلبیت در آن باشد، ملائکه از آسمان میآیند و آنها از آن مجلس معطر میشوند. بعضی ملائکه جهانگرد هستند و هرجا ذکر امیرالمؤمنین در آن زیاد باشد، آنجا حاضر میشوند. در بعضی روایات داریم افراد اهل جلسه را تمیز میکنند و گناه را از پشت شیعیان ما پاک میکنند، ذکر فضایل امیرالمؤمنین(ع) پاک کننده است. پیغمبر فرمود: کسی ذکر علی بن ابی طالب را بگوید، خداوند گناهانش را پاک میکند و برای او ثواب و حسنه مینویسند. ملائکه که معطر میشوند، به آسمان برمیگردند. ملائکه دیگر میگویند: شما عطر عجیبی دارید، این بو از کجاست؟ میگویند: ما در مجلس ذکر علی بن ابی طالب شرکت کردیم. ملائکه دیگر میگویند: میشود ما هم برویم و معطر شویم؟ ملائکه میآیند و خودشان را به محل ذکر امیرالمؤمنین میمالند تا معطر شوند.
ما همه گرفتار آتش جهنم هستیم، روز عرفه امام حسین عرضه میدارد: خدایا آن دعایی را مستجاب کن که اگر اجابت کردی و باقی را اجابت نکردی به من ضرر نزند. مرا از آتش نجات بده. راه نجات پیدا کردن از آتش چیست؟ پیغمبر ما فرمودند: اگر مردم بر محبت و دوستی مولا علی(ع) اجتماع میکردند، اصلاً خدا آتش جهنم را خلق نمیکرد. یعنی جهنم منهای عل زندگی کردم است. جهنم فراموشی امیرالمؤمنین علی(ع) است. جهنم یعنی ما غدیر را فراموش کردیم و سقیفه آمد و آتشهایی که در دنیا هست و آتشهایی که در آخرت است. لذا اگر میخواهیم آتش را خاموش کنیم باید برگردیم در خط غدیر و حضرت علی(ع). جبرئیل به پیغمبر خدا عرض کرد: «یا محمد و الذی بعثک بالحق نبیا إن أهل السماوات لاشد معرفه له من أهل الارض ما کبر تکبیره فی غزوه إلا کبرنا معه» (بحارالانوار، ج ۳۹، ص ۹۸) جبرئیل قسم خورد اگر اهل زمین هم همانند اهل آسمان عاشق حضرت علی باشند، خدا آتش جهنم را جمع میکرد.
بزرگی فرمودند: آتش جهنم غلط میکند عاشق حضرت علی حضرت زهرا را بسوزاند! باید ولایت را همراهمان ببریم. یکوقت میبینید یک کارهایی میکنیم موقع مردن سلب میشود. روایت میگوید: مؤمنی که عاشق اهلبیت است وقتی میخواهد از جهنم رد شود، آتش جهنم میگوید: مؤمن رد شو، نور تو آتش مرا خاموش میکند. بیاییم با احیای امر ولایت و غدیر آتش جهنم را خاموش کنیم. مشکل ما این است که از سیرهی حضرت علی فاصله گرفتیم. ما ثروتمندانی داریم میتوانند صدها فقیر را اداره کنند. شغل ایجاد کنند، ولی همه را روی هم انبار میکنند و باید حسرت بخورند که تمام این سکهها داغ میشود و بد بدنشان زده میشود.
یک نکته خیلی قشنگی آقای عابدینی فرمودند، در جلسه وعاظ که برای غدیر تشکیل میدهیم فرمودند: اگر بخواهیم غدیر احیاء شود باید در طول سال مردم با غدیر درگیر شوند. یک روز غدیر را جشن بگیریم، تمام میشود. ما تاسوعا و عاشورا عزاداری کنیم تمام میشود ولی از چند روز قبل به استقبال محرم میرویم، ما باید مشابه این را برای امیرالمؤمنین(ع) طراحی کنیم. امیرالمؤمنین پدر ماست، پیغمبر ما خواستند دست این امت را در دست پدر بگذارند. آدم نباید پدر خود را فراموش کند. ما برای کربلا ناله میزنیم، چرا برای نجف ناله نمیزنیم؟ زیارت کربلا مهمتر است یا زیارت نجف؟ فرمود: برتری زیارت مولا امیرالمؤمنین بر زیارت کربلا مثل برتری امیرالمؤمنین بر امام حسین است. اگر حضرت علی نبود، امام حسینی هم نبود. اینکه در مسجدالنبی نماز ده هزار رکعت فضیلت دارد. سابقه نداشته این ایام ذی الحجه، مکه تعطیل باشد. حج خانه خدا و منا و عرفات تعطیل باشد. این یک بلای آسمانی است و باید تضرع و زاری کنیم. نماز در مسجدالحرام صد هزار برابر است ولی روایت داریم در حرم مولا امیرالمؤمنین دویست هزار رکعت است! نکتهاش این است که گفت:
کعبه یک سنگ و نشانی است که ره گم نشود *** حاجی احرام دگر بند ببین یار کجاست
کعبه خیلی حرمت دارد، پیغمبر ما و امام صادق(ع) فرمود: کعبه تو خیلی حرمت داری، ولی حرمت یک مؤمن از تو بالاتر است. احترام به حرمت یک مؤمن از خانه کعبه بالاتر است، اگر مؤمنی را شکنجه دادی و آبرویش را بردی، گویی خانه کعبه را پودر کردی. امیرالمؤمنینی که کعبه را از بتپرستان پاک کرد، دین پیغمبر را نگهداری کرد. شرافت عالم و مکان به مکین است. این فرمایش آقای عابدینی که نام و یاد امیرالمؤمنین را در طول سال زنده نگه داریم. هرطور میتوانیم، با هر کار و روشی، نام حضرت را زنده نگه داریم. یکی از چیزهایی که باید به آن توجه داشت، نماز و عبادت و صدقه و احسان ما همه با محوریت امیرالمؤمنین قبول میشود و با پذیرش ولایت امیرالمؤمنین توبه ما پذیرفته و گناه ما پاک میشود. هیچ عملی را خدا در عالم قبول نمیکند، مگر اقرار با ولایت امیرالمؤمنین(ع). این روایت را هم درباره حضرت موسی داریم و هم درباره حضرت عیسی(ع). داشتند میرفتند یک کسی ناله میزد و اشک میریخت. به خدا گفتند: به داد این بندهات برس. فرمود: او دعا میکند ولی درباره نبوت شما شک دارد. چون ولی و نماینده مرا قبول ندارد، دعایش را مستجاب نمیکنم.
کسی که همه عمرش نماز بخواند و دعا بکند، رکوع بکند، اینقدر که خم شود، همه اموالش را صدقه بدهد، حج برود و سعی صفا و مروه بکند، ولی بگوید: من علی بن ابی طالب را قبول ندارم، او را با صورت در آتش جهنم میاندازند. کسی که بگوید: من علی را قبول ندارم، چون علی محک و میزان است! با صورت در آتش جهنم میافتد. در هر حالی یا علی بگوییم، بلند شدن، نشستن، یا علی بگوییم. در سفینه البحار هست که امام زمان فرمود: والله داخل بهشت میشوند کسانی که گروهی هستند حضرت علی را دوست دارند و به حضرت علی قسم میخورند، خدا اینها را میبخشد و وارد بهشت میکند، حتی اهل کتاب و مسلمانها عاقبت بخیر میشوند اگر عاشق حضرت علی باشند. پیغمبر ما فرمود: محور و اساس دین و مکتب ما محبت امیرالمؤمنین است. اگر باشد آدم نجات پیدا میکند، اگر مسلمان نما باشیم و میلیونها سال عبادت کنیم و پیغمبر و امیرالمؤمنین را قبول نداشته باشیم، فایده ندارد.
شریعتی: نکته مهم دیگر اینکه غدیر را در کام بچههایمان شیرین کنیم.
حاج آقای فرحزاد: عیدی میدهیم، لباس نو، به اسم غدیر و روز عید غدیر باشد. برنامهریزی کنیم به زندانیها ایام غدیر مرخصی بدهیم. آنهایی که اهل عفو هستند، عمدهی عفو طول سال را در ایام غدیر بگذاریم. آقای عرفان خدا رحمتشان کند، میگفت: بنده خدایی گفتند: ما از غدیر خوشمان نمیآید، چون روز غدیر آمدند پدر ما را دستگیر کردند و بردند. چه اتفاق بدی است! برای غدیر خیلی میتوانیم برنامههای زیادی را داشته باشیم.
شریعتی: انشاءالله زیارت عتبات عالیات، مشهد مقدس، نصیب همه شما شود.
حاج آقای فرحزاد: از اعمال این دهه و روز عید غدیر ذکر صلوات است، روایات متعدد داریم اگر کسی نام پیغمبر را بشنوند و ذکر صلوات را نگوید ملائکه نفرین میکنند، میگوید: «لا غفر الله لک» یا فرمود:جفاکارترین مردم به من کسانی هستند که نام مرا بشنوند و بر محمد و آل محمد صلوات نفرستند. یکی از راهکارهایی که میتواند نام حضرت علی را بیشتر احیاء کند، امیرالمؤمنین نفس پیغمبر است.
گر لحمُک لَحمی ز حدیث نبوی بی *** بی صل علی نام علی بی ادبی بی
سنت خوبی است راه افتاده که وقتی «اشهد ان علیا ولی الله» میگویند، صلوات میفرستند و بسیار هم خوب است. علی جان پیغمبر است. ذکر صلوات ولو آهسته گفته شود. در میان شبها ما شبی مثل شب قدر برای دعا و نیایش و دعا و تضرع نداریم. انشاءالله از الآن برنامهریزی کنیم با رعایت پروتکلهای بهداشتی در فضای مساجد یا حتی خانه خودمان، دعای عرفه و زیارت امام حسین از راه دور را داشته باشیم. شب عید قربان هم اعمالی دارد و بسیار مهم است. روز عید قربان هم غسل دارد و زیارت امام حسین مستحب است ولی سنت مؤکد قربانی کردن است.
از برنامه سمت خدا تشکر میکنم که از اول ماه رجب سنت قربانی کردن را در برنامه دارند. بهترین صدقه قربانی کردن است. امام سجاد سه بخش میکرد، بخشی را برای اهل خانه و یک سوم به فقرا و یک سوم به همسایهها میدادند. سنت مؤکد است، این حدیث خیلی مهم است که امام هفتم(ع) فرمود: اگر مالت را
در راه خوب و حق خرج نکنی، خدا گرفتارت میکند دو برابر در راه باطل خرج کنی. چرا چند قربانی ندهیم؟ پیغمبر ما دو قربانی میکردند یکی برای خودشان و یکی برای امتشان، آنهایی که عقیقه دارند، امر خیر دارند، عید قربان با همان هم نیت کنند، نورٌ علی نور است. عقیقه مستحب مؤکد است. در این ایام که این ویروس آمده این قربانی بلا گردان ما میشود. حدیث داریم اولین قطره خونی که از قربانی به زمین ریخته میشود، خداوند گناه صاحب قربانی را میبخشد. روایت داریم قرض کنید و قربانی کنید. ام سلمه میگوید: وقتی حضرت بر قربانی کردن تأکید کردند، گفتم: من پول قربانی کردن ندارم، چه کنم؟ فرمودند: قرض کن و قربانی کن، خدا دیِن آن را ادا میکند. یا اینکه مشارکتی باشد، هرکس هرچقدر میتواند بگذارد یک گوسفند قربانی کنند.
خدایا تو را قسم میدهیم قلب امام زمان از ما راضی و فرجش را نزدیک و ما را از بهترین یارانش قرار بده. توفیق احیای امر ولایت و امر غدیر به همه ما مرحمت بفرما و ما را از علی و اولاد علی جدا نگردان. مریضها را شفا عنایت بفرما، آنهایی که مسکن و شغل و اولاد ندارند، عنایت بفرما. زیارت عتبات، مکه و مدینه نصیب ما بگردان. به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
شریعتی: «والحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین»
کارشناس برنامه: حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله فرحزاد
برنامه سمت خدا | تاریخ پخش : ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
.






